Directoarea Colegiului Național “I. L Caragiale”, Andreia Bodea a spus că deja în prima zi în care părinții și elevii au venit să depună dosarul de înscriere la liceu, unii părinți erau nemulțumiți fie că nu au un anumit profesor la clasă fie au întrebat când se pot transfera copiii dacă nu se adaptează la liceul unde au fost repartizați. “Copilul abia intrat de o zi într-o școală pe care tu nici măcar nu o cunoști și-ți pui problema unui transfer. Vorbim de temerile părinților”, spune Andreia Bodea la Euronews.ro.
Directoarea Colegiului Național “I.L Caragiale” din București a spus că în prima zi în care părinții și elevii au venit la liceu pentru a depune dosarul de înscriere pentru a reconfirma locul repartizat, unii părinți au îndoieli. Unii pentru că un anumit profesor nu e la clasa copilului său, sau alții care au întrebat când pot transfera copilul dacă nu se adaptează la liceu.
“Vorbim despre temeri ale părinților. (…) Deja sunt părinți cu câțiva repartizați în alte părți, la licee foarte, foarte bune, care astăzi au venit să mă întrebe când ar putea să se transfere totuși înapoi, după un modul sau după două, în cazul în care nu se adaptează, nu se simte bine. Ceea ce mi se pare mi se pare că acolo este ceva în neregulă. Copilul abia intrat de o zi într-o școală pe care tu nici măcar nu o cunoști, nici măcar nu a început școala și-ți pui problema unui transfer”, a spus directoarea Colegiului.
Andreia Bodea a răspuns unei întrebări despre ce înseamnă un liceu bun și altul mai puțin bun. Ea a semnalat că “toți acești copii vor face în continuare pregătire privată, indiferent de cât de bune sunt licee. În marea marea lor majoritate, se vor pregăti în privat și, evident, nu cu profesorii pe care îi iau la clasă și cu profesor curios de la licee cotate mai puțin bine, să spunem, în această ierarhie. Iarăși o bizarerie. Dacă m-am dus la un liceu și m-am bătut și m-am luptat să ajung la unul dintre cele nu știu 5,6,8 licee de top, așteptarea mea ca părinte ar fi fost ca măcar în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a să nu fie nevoie de pregătire privată“, mai spune Bodea.
- Colegiile Naționale ”I. L. Caragiale”, ”Gheorghe Lazăr” și ”Iulia Hasdeu” ocupă primele 3 locuri în preferințele elevilor în topul liceelor din București, potrivit studiului privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, raport întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) în anul școlar 2023-2024.
Redăm răspunsul Andreiei Bodea pe acest subiect:
“Am trăit și astăzi la înscriere tot felul de situații neașteptate, să spunem, copii care de abia au aflat unde sunt repartizați și este vorba de licee foarte, foarte bune și colegii foarte, foarte bune și care încep să aibă niște îndoieli, lucru care pe mine mă surprinde. Se presupune că ți-ai luat toate informațiile în momentul în care ai ales. Iată că unii nu și-au luat toate informațiile. Se referă probabil la profilul sau la specializarea la care au intrat, vin si explică tot felul de lucruri.
Am auzit că acolo nu știu ce era mai bine dacă aș fi pus și nu știu cu cine o să facă matematică. Mi-aș fi dorit să facă cu un anume profesor, dar acel profesor nu ia anul acesta clasele a 9-a. Vorbim despre temeri ale părinților. Deja sunt părinți cu câțiva repartizați în alte părți, la licee foarte, foarte bune, care astăzi au venit să mă întrebe când ar putea să se transfere totuși înapoi, după un modul sau după două, în cazul în care nu se adaptează, nu se simte bine. Ceea ce mi se pare mi se pare că acolo este ceva în neregulă. Copilul abia intrat de o zi într-o școală pe care tu nici măcar nu o cunoști, nici măcar nu a început școala și-ți pui problema unui transfer.
Așa încât această discuție despre licee bune și licee mai puțin bune se duce, se duce într-o proporție importantă și în zona subiectivului. Atâta vreme, cât o și recunoaștem. Toți acești copii vor face în continuare pregătire privată, indiferent de cât de bune sunt licee. În marea lor majoritate, se vor pregăti în privat și, evident, nu cu profesorii pe care îi iau la clasă și cu profesor curios de la licee cotate mai puțin bine, să spunem, în această ierarhie. Iarăși o bizarerie. Dacă m-am dus la un liceu și m-am bătut și m-am luptat să ajung la unul dintre cele nu știu 5,6,8 licee de top, așteptarea mea ca părinte ar fi fost ca măcar în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a să nu fie nevoie de pregătire privată. Dar iată că este nevoie. Și atunci întrebarea este cum și de ce aleg un liceu? Eu cred că a contat mult și va conta în continuare sentimentul de siguranță, de siguranță intelectuală, pe care niște colegii mari și nu le-aș numi aici, căci le cunoaștem cu toții.
Deci, un sentiment pe care aceste Colegii îl oferă, ideea că al meu copil intră într-un mediu care i se potrivește, într-un mediu în care 99% dintre copii vin să învețe fără să aibă alte preocupări, deci riscul de derapaje, îmi imaginez eu că își spun părinții este mai mic și aceasta aici este un adevăr. Când 300 de copii sau 250 de copii vorbesc aceeași limbă, au venit și au ales un liceu pentru că doresc să învețe, doresc să facă performanță, doresc să participe la niște activități și la niște proiecte și sunt într-un grup unde ceilalți vorbesc aceeași limbă este cu totul altceva față de majoritatea celorlalte licee și colegii, unde copiii sunt amestecați din toate punctele de vedere, și ca preocupări, și ca puncte de interes”.
Elevii depun/transmit la unităţile de învățământ liceal la care au fost declaraţi admişi dosarele de înscriere, cuprinzând actele de studii în original, în perioada 25 – 30 iulie 2024, potrivit broșurii de admitere.
Actele necesare pentru înscrierea la liceu 2024
Înscrierea la licee a candidaţilor declaraţi admişi în urma repartizării computerizate se efectuează pe baza următoarelor acte:
- cererea de înscriere (se descarcă de pe site-ul liceului/se ridică de la Comisia de înscrierea a liceului);
- cartea de identitate (dacă este cazul) și certificatul de naștere – copie după ambele și te prezinţi la înscriere cu documente în original);
- adeverinţă cu notele şi media generală obţinute la Evaluarea Naţională, în original – clasa a VIII-a – se obține de la școala de pe care ai absolvit-o;
- foaia matricolă pentru clasele V – VIII (cu calculul mediei generale), în original – se obține de la școala de pe care ai absolvit-o;
- fișa medicală, în original – se obține de la școala pe care ai absolvit-o sau de la medicul de familie, care conține și lista vaccinurilor administrate elevului, potrivit mai multor medici consultați de Edupedu.ro.
Elevii cu cerințe educaționale speciale, CES, depun și certificatul de orientare școlară și profesională și elevii romi depun recomandarea de apartenență la etnia romă.
Calendarul admiterii la liceu 2024 – prima etapă
24 iulie 2024 Repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2024 – 2025
24 iulie 2024 Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București
25 – 30 iulie 2024 Depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați
30 iulie 2024 Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere
31 iulie – 2 august 2024 Rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată
A doua etapă de admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2024-2025, începe pe 2 august, conform ordinului de ministru.
Informații de context
Colegiile Naționale ”I. L. Caragiale”, ”Gheorghe Lazăr” și ”Iulia Hasdeu” ocupă primele 3 locuri în preferințele elevilor în topul liceelor din București, arată studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) în anul școlar 2023-2024.
Anul acesta 51% dintre absolvenții de clasa a VIII-a au fost repartizați la prima opțiune, iar 69% au fost admiși la una dintre primele trei opțiuni. Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru spune că acest lucru înseamnă că “aceste fișe de opțiuni au fost completate cu mare atenție și au fost niște opțiuni realiste”.
În total, au fost completate 2.526.517 opțiuni, ceea ce rezultă o medie de 22,25 opţiuni/elev, transmite Ministerul Educației într-un comunicat de presă.
Admiși în afara repartizării computerizate
- 13.454 elevi admişi la specializări vocaţionale
- 816 elevi admişi la specializările vocațional militar
- 2.907 elevi admişi pe locurile rezervate rromilor
- 1.519 elevi admişi pe locurile rezervate CES
- 20.615 elevi înscriși pentru învăţământul profesional
Asta înseamnă că peste 1.600 de candidați au rămas nerepartizați în prima etapă de admitere la liceu 2024. Concret, 1.607 de elevi care au completat fișa de înscriere la liceu nu au fost repartizați.