Copii de 2 ani dați afară și apoi reprimiți în grădinițe, după ce Guvernul a decis să nu mai acorde cost standard pentru copiii sub 3 ani, în țara fără creșe

5.911 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Copii de 2 ani au fost înscriși în grădinițe din Alba și Hunedoara, pentru ca la începutul acestei luni să fie dați afară și apoi reprimiți, au povestit pentru Edupedu.ro mai mulți părinți. Motivul: tăierea explicită de către Guvernul Dăncilă a finanțării pe care o primeau grădinițele private pentru copiii cu vârste sub 3 ani. Unele județe au extins interdicția acordării costului standard per preșcolar sub 3 ani și la grădinițele de stat. “De ce i-au primit, dacă nu aveau voie, și de ce i-au reprimit după ce i-au dat afară?”, au întrebat părinții, atât de la stat, cât și de la privat. În Alba, inspectoratul ar fi cerut radierea din SIIIR a copiiilor născuți în anul 2017, pentru ca grădinițele să nu mai poată primi bani pentru școlarizarea acestor copii. Vezi în articol ce spun inspectorii școlari generali din Alba și Hunedoara, dar și mărturiile sub anonimat ale altor inspectori, care relatează agonia părinților cu copii de creșă, în țara în care oficial funcționează doar 29 de creșe la nivel național, potrivit Institutului Național de Statistică.

Până anul acesta, Ministerul Educației le recomanda grădinițelor să primească la înscriere, în limita locurilor disponibile, și copiii cu vârste între 2 și 3 ani. Anul acesta, precizarea a lipsit din adresa trimisă în aprilie și în aceeași lună Guvernul a aprobat o Hotărâre de Guvern care preciza: costul standard per elev/preșcolar se acordă în grădinițele particulare numai pentru preșcolarii cu vârsta peste 3 ani.

Guvernul a introdus anul acesta o prevedere care face imposibilă decontarea costului standard per elev/preșcolar pentru copiii care au sub 3 ani, în grădinițele private. Concret, Hotărârea de Guvern nr. 168 din martie 2019 privind costul standard per elev/preșcolar pentru toți preșcolarii și elevii din învățământul general obligatoriu particular prevede că “Unitățile de învățământ particular și confesional (…) până la data de 20 octombrie a fiecărui an calendaristic transmit inspectoratelor școlare numărul de elevi/preșcolari pe nivel de învățământ, filieră, profil, specializare/domeniu, pentru elevii și preșcolarii cu vârsta peste 3 ani din învățământul general obligatoriu particular și confesional acreditat“. În baza acestui număr, statul acordă finanțare către grădinițele private (Sursa – HG 168/2019). Această precizare nu exista până acum.

Prevederea care elimină explicit finanțarea per/preșcolar cu vârsta sub 3 ani nu există, însă, și în Hotărârea de Guvern privind costul standard în grădinițele de stat.

  • Efectul HG-ului care limitează finanțarea per preșcolar la privat, la limita de 3 ani? “La ISJ Alba, în urma unei ședințe organizate cu directorii, a trebuit să mergem cu laptopurile și să radiem din SIIIR toți preșcolarii născuți în 2017”, indiferent dacă a fost vorba despre grădinițe private sau de stat, a povestit pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, directorul unei grădinițe.
  • Grădinițele au radiat din aplicația SIIIR doar copiii care împlinesc 3 ani după data de 31 decembrie 2019”, a confirmat oficial Inspectoratul Școlar Județean Alba (ISJ Alba), pentru Edupedu.ro
  • Un părinte din Hunedoara a relatat pentru Edupedu.ro, în urmă cu o săptămână: “Fata merge la grădiniță de la 2 ani, din anul școlar 2018-2019. Și am înscris-o și pe 2019-2020, dar acum au spus că nu o mai primesc. Directoarea spune că metodologia prevede că nu mai ai voie sub 3 ani la grădiniță”.

Oficial, Institutul Național de Statistică spune că în toată România sunt doar 29 de creșe.

Creșele sunt finanțate de primării, iar Legea educației prevede din 2011 că salariile din creșe trebuie să treacă la Minister, pe modelul grădinițelor și al școlilor. Însă niciodată până acum nu a existat un cost standard per antepreșcolar (adică pentru copiii de creșă) și nici anul acesta nu există.

Finanțarea creșelor pentru toți copiii mai mici de 3 ani pe baza unui cost standard per preșcolar a fost amânată pentru anul școlar 2021-2022, după ce măsura fusese inițial anunțată de Dăncilă după protestele din 10 august.

Maria Ștefănie, inspectorul școlar general din Hunedoara: Ciza creșelor poate fi soluționată prin înființarea de grupe de antepreșcolari (grupe de creșă) în grădinițe, dar avem nevoie de costul standard per antepreșcolar, care a fost amânat cu un an
Maria Stefanie / Foto: Facebook

Contactată de Edupedu.ro, Maria Ștefănie, inspectorul școlar general din Hunedoara, a declarat că la nivelul județului “a fost o verificare a Sistemului Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIIR), unde am analizat înscrierile realizate de către unitățile de învățământ. Noi avem doar Bradul, o situație mai deosebită, și încercăm să găsim soluții, pentru că odată ce copilul a fost o lună la grădiniță nu putem accepta ca acel copil să fie eliminat” din grădiniță.

Întrebat ce trebuie să facă părinții copiilor sub 3 ani care caută o unitate pentru cei mici, inspectorul școlar general a răspuns, pentru Edupedu.ro: “Legea este valabilă pentru toată lumea. Există și creșe în majoritatea orașelor. Dar nu toți părinții optează pentru a duce la creșă un copil la vârsta de 2 ani. Prima dată se adresează creșelor, iar dacă împlinesc și pe parcursul anului școlar 3 ani se adresează grădinițelor. În funcție de condițiile de care dispune unitatea respectivă și dacă sunt locuri, toți copiii sunt primiți.”

“Este foarte cert: părinții care au copii cu vârsta între 2 și 3 ani au nevoie de servicii de sprijin pentru creșterea copilului: creșe sau grupe de antepreșcolari care pot funcționa și în grădinițe. Într-adevăr, trebuie să avem standarde și costuri. În același timp, avem în vedere și reforma educației timpurii, care foarte frumos conturează niște servicii pe care să le oferim copilului. Dar de la 1 an și jumătate – când de obicei părinții se întorc la serviciu – și până la 3 ani este o nevoie în societatea noastră și eu am speranța că se vor găsi soluții astfel încât să oferim serviciile potrivite pentru acești copii”, a declarat Maria Ștefănie pentru Edupedu.ro .

Întrebat de ce vedem în cifrele Institutului Național de Statistică (INS) doar 29 de creșe, la nivelul întregii țări, inspectorul școlar general de Hunedoara a răspuns: “E o întrebare foarte bună. Așa cum este legislația în acest moment, în ce privește creșele de stat, ele sunt în subordinea autorităților locale. Eu personal știu câteva primării care au scris proiecte pentru construcția de noi clădiri de creșe, pentru că au realizat că există nevoie în comunitate”.

Care este soluția la această criză a creșelor?Construirea de creșe este o soluție – și au fost linii deschise cu privire la finanțarea de construcții de creșe – și înființarea acelor grupe de antepreșcolari în grădinițe – este a doua soluție. Dar pentru ca aceste grupe de antepreșcolari să funcționeze în grădinițe, trebuie ca aceste grădinițe să se autorizeze pe acest nivel de pregătire. Ca să se autorizeze, de anul acesta avem curriculum pentru antepreșcolar, deci știm cum trebuie să îi pregătim pe copii, dar trebuie să existe standarde de calitate, și aici ARACIP se ocupă de această parte, și cost standard. Iar grădinițele dacă au disponibilitate și condiții de a înființa aceste grupe, atunci pot solicita autorizare și pe aceste grupe. Eu sunt convinsă că lucrurile diferă de la o localitate la alta. Dar nu se poate înființa grupe de creșă la grădiniță, acum, deși noi dorim, din cauza lipsei costului standard per preșcolar”, a afirmat pentru Edupedu.ro inspectorul școlar general din Hunedoara.

Maria Ștefănie a precizat că “natalitatea este în scădere, și atunci pe viitor cred că și grădinițele ar saluta această inițiativă și ar dori să se autorizeze pe grupe de antepreșcolar la nivel de grădiniță. În plus, trebuie să răspundem nevoilor părinților. Când vorbim de familii tinere, unde ambii părinți au serviciu, sigur că este nevoie”.

Avem o ruptură: avem concediu de creștere și îngrijire a copilului de la 0 la 2 ani, iar părintele este stimulat financiar să se întoarcă mai repede la serviciu, însă Legea Educației prevede foarte clar că învățământul preșcolar este între vârstele 3-6 ani. Există partea de creșe, care acum aparține autorităților publice locale, dar nu în toate localitățile această nevoie a părinților este asigurată și nu sunt suficiente locuri în creșă. Deci ambele variante sunt soluții fezabile și de luat în seamă în criza creșelor – construirea de noi creșe și înființarea de grupe de antepreșcolari (grupe de creșă) în grădinițe. Noi cu unitățile noastre din învățământul preuniversitar, ne-am bucura foarte mult să avem acest grupe de antepreșcolar în grădinițe și să fie totul pus la punct, legislativ, material, financiar”, a continuat inspectorul școlar.

267 de copii sunt în grădinițele din județul Alba cu vârste sub 3 ani, pentru care grădinițele nu primesc finanțarea per elev

Potrivit surselor Edupedu.ro, ambiguitatea legislativă și solicitarea ISJ Alba ca grădinițele să îi scoată pe copiii sub 3 ani din SIIIR au făcut ca unele grădinițe să îi scoată cu totul din grupă pe copiii mici, “pentru că lucrează mai ușor cu mai puțini copii”.

Ca efect al HG-ului privind limitarea acordării costului standard per preșcolar, “267 de copii în județul Alba sunt în grădinițe, dar care nu sunt purtători de cost standard”, au declarat surse oficiale, pentru Edupedu.ro.

Nu din cauza costurilor renunță grădinițele la a-i primi pe copiii sub 3 ani, ci din cauza numărului mare de plângeri de la educatoare legate de dificultatea de a lucra cu acești copii și de faptul că îi neglijează pe ceilalți. Nu avem oameni suficienți și mai bine nu mai primim, răspund multe grădinițe”, potrivit surselor Edupedu.ro din Ministerul Educației.

Răspunsul oficial al ISJ Alba, la solicitarea Edupedu.ro: “Grădinițele au radiat din aplicația SIIIR doar copiii care împlinesc 3 ani după data de 31 decembrie 2019”

Mărturia unui inspector școlar județean pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului:
  • “De ani de zile rugăm să se schimbe Legea educației, pentru că acolo scrie clar: învățământul preșcolar este pentru copiii între 3 și 6 ani (art. 23 din Legea educației 1/2011). Costul standard per antepreșcolar (0-3 ani) nu s-a acordat niciodată, creșele sunt finanțate de primării, nu de Ministerul Educației, deci noi nu am avut niciodată o bază legală pentru a cere cost standard pentru copii de 2 ani. Efectul îl vedem anul ăsta, când a apărut HG-ul care spune explicit că la privat nu poți cere cost standard sub 3 ani: să nu luăm la învățământul preșcolar decât copiii care împlinesc 3 ani. Procedurile trimise de Ministerul Educației către ISJ-uri spuneau, în fiecare an, că pe locurile libere din grădinițe pot fi înscriși copiiii care nu au 3 ani împliniți. Și așa toată lumea a cerut cost standard pentru 2 ani, deși legea educației bate orice notă primită de la Minister și, la un control financiar, nu contează ce spune nota respectivă, ci legea. Dar pentru anul acesta școlar, Ministerul Educației nu a mai dat nicio notă la procedura de înscriere la grădiniță care să specifice că se pot primi și elevii sub 3 ani, în limita numărului de locuri. Deci, dacă mergem riguros după lege, nu avem voie să primim copii sub 3 ani în grădinițe. În ce bază legală acordăm noi cost standard pentru ei?”
Potrivit surselor Edupedu.ro, motivul pentru care Ministerul Educației nu a mai specificat în notele trimise către ISJ-uri că grădinițele pot să înscrie “în limita locurilor disponibile” și copii cu vârsta cuprinsă între 2 și 3 ani este următorul:
  • “Cauza o reprezintă numărul mare de plângeri de la educatoare, legate de dificultatea de a lucra cu acești copii. Nu avem oameni suficienți la fiecare grupă, care să se poată ocupa și de un copil de 2 ani, și de majoritatea de peste 3 ani. Deci au fost plângeri și reclamații de la educatoare că acești copii care nu au vârsta minimă de 3 ani sunt foarte complicat de gestionat. Nu e vorba de finanțare, pentru că locurile niciodată nu se ocupă, capacitatea de școlarizare întotdeauna este mai mare, la nivel național”, au declarat sursele Edupedu.ro.
  • Motivul pentru care Ministerul Educației nu își asumă o decizie anunțată oficial și pe care să o cunoască toată lumea – “grădinițele înscriu strict de la 3 ani, așa cum prevede legea educației” – este lipsa creșelor de stat și veșnica amânare de către guverne a finanțării acestora, au spus sursele Edupedu.ro din Ministerul Educației.

Legislația nu este clară nici pentru creșele din prezent. La noi în județ, majoritatea funcționează fără să respecte legislația, neacreditate, neavizate, chiar dacă sunt sub primării”, a declarat pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, un inspector școlar.

Din cele 2500 de grădinițe și creșe pe care autoritățile s-au angajat să le construiască în Programul de Guvernare 2018-2020, după primul an s-au realizat 2%, potrivit datelor oficiale. Și în acest procent nu este vorba doar despre construcții, cum scrie în Programul de Guvernare, ci în majoritatea cazurilor s-au inclus aici modernizarea clădirilor vechi, extinderea și reabilitarea altora sau doar dotarea unităților respective.

Într-un răspuns la solicitarea Edupedu.ro, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice susține că ”în 2018 au fost finalizate 73 de școli și 28 de grădinițe și creșe”, în cadrul PNDL (etapa I – 2015-2019). La acestea se adaugă alte ”47 de școli și 22 de grădinițe și creșe prin PNDL (etapa II – 2017-2020).” Lucrările au constat în ”realizarea/extinderea/reabilitarea/modernizarea și dotarea unităților de învățământ preuniversitar”. Rezultă un total de 50 de “creșe și grădinițe“ modernizate, însă nu există nicio precizare doar despre numărul de creșe.

Imagine de Rashed Khan de la Pixabay

Citește și:

 

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BAC 2025 Modele de subiecte pentru proba orală la limba română, română pentru candidații maghiari, secțiile germane și alte limbi ale minorităților naționale, publicate de Ministerul Educației – DESCARCĂ Bilete competențe lingvistice

Modelele de subiecte pentru proba orală la limba română și limbile materne ale minorităților, pentru BAC 2025 – Competențe lingvistice au fost publicate de Ministerul Educației, pe 1 noiembrie, pe…
Vezi articolul

Olimpiadele naționale de limbi slave materne 2024 încep cu o săptămână mai târziu – erată a Ministerului Educației la calendarul competițiilor școlare / Olimpiada Internațională de Informatică pe echipe, devansată și mutată din Damasc la Cluj

Olimpiadele naționale de limbi materne pentru elevii aparținând unor minorități slave – cehă, croată, sârbă, slovacă, olimpiada de limba rusă maternă, dar și cea de rusă modernă încep mai târziu…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Modele de subiecte Bacalaureat 2025, publicate de Ministerul Educației – descarcă teste la Română, Matematică, Istorie, Română pentru candidații maghiari, Anatomie, Biologie, Chimie, Fizică, Geografie, Informatică, Socio-umane

Modele de subiecte pentru Bacalaureat 2025 au fost publicate de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, din subordinea Ministerului Educației. Elevii de clasa a XII-a, care susțin anul acesta examenul…
Vezi articolul

Profilul absolventului de liceu încă nu e gata, deși termenul pe care ar fi trebuit să-l respecte Ministerul Educației era 30 septembrie / În paralel, Ligia Deca le transmite inspectorilor școlari generali că noile programe pentru liceu nu mai pot întârzia

Profilul absolventului de liceu încă nu este finalizat, deși termenul pe care ar fi trebuit să-l respecte Ministerul Educației era 30 septembrie. Concret, ordinul ministrului educației privind aprobarea profilului de…
Vezi articolul

Admitere liceu 2023. Testările de limbă străină și probele de aptitudini pentru liceele vocaționale încep miercuri. Numele și prenumele candidaților vor fi anonimizate, potrivit Ministerului Educației – document

Pentru admiterea la liceu 2023, testările de limbă străină și probele de aptitudini pentru liceele vocaționale încep miercuri, 17 mai, și durează până pe 19 mai, conform calendarului oficial. Numele…
Vezi articolul