Contractele de mandat care vor fi încheiate de viitorii inspectori şcolari generali, inspectori şcolari generali adjuncţi şi directori ai caselor corpului didactic menţin în obligaţiile noilor manageri angajaţi prin concurs elaborarea şi aplicarea de politici şi strategii “în vederea punerii în aplicare a obiectivelor Programului de guvernare”. Potrivit formei Contractelor puse în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei, precum şi Contractelor similare din trecut, această obligaţie era prevăzută şi în vechile modele de contract, stabilite încă din 2011, şi a fost menţinută. Asta în condiţiile în care preşedintele Klaus Iohannis, ministrul Educaţiei Monica Anisie şi Premierul Ludovic Orban au vorbit despre profesionalizarea managementului şcolar şi a funcţiei publice în general.
Atât în Contractele de mandat pentru funcţia de inspector şcolar general, cât şi pentru cele de inspector şcolar general adjunct, director al Casei Corpului Didactic apare de două ori obligaţia de a respecta şi duce la împlinire “Programul de Guvernare”.
Obligaţia nr 2 din Contractul de mandat pentru funcţia de Inspector şcolar general prevede:
“Managerul este obligat “să elaboreze şi să aplice politici şi strategii specifice în măsură să asigure desfăşurarea în condiţii performante a activităţii curente şi de perspectivă a inspectoratului şcolar, în concordanţă cu politicile şi deciziile Guvernului, în vederea punerii în aplicare a obiectivelor Programului de guvernare.”
Obligaţia nr 27 din acelaşi contract prevede:
“Managerul are obligaţia “să colaboreze cu toate autorităţile şi instituţiile publice la nivel local, judeţean şi naţional pentru realizarea tuturor obiectivelor stabilite prin Programul de guvernare, politicile şi strategiile Ministerului Educației şi Cercetării, cu respectarea legislaţiei în vigoare.”
- Descarcă Metodologia de concurs şi Contractele de mandat
- Citeşte şi: Supraveghere video la concursul pentru inspectori generali. Noutăţile examenului: înscriere online, dar cu dosar depus şi în format letric, test grilă de 50 de minute şi CV verificat după documentele din dosar
În Metodologia din 2011 Programul de Guvernare 2009-2012 era trecut inclusiv la Bibliografia pentru concursul de inspector şcolar general, în noua Metodologie pentru Concursul 2020 nu mai apare actualul Program de guvernare. Obligaţiile privind Programul de Guvernare au fost incluse în contractele şefilor de inspectorate şcolare atât în 2011-2012, cât şi în 2016.
Programul de guvernare este un document politic, scris de partidul sau partidele care formează Guvernul. Obiectivele Programului de guvernare sunt asumate de Cabinetul în funcţie. În contractele de mandat de la companiile de stat, de exemplu, obligatia privind Programul de Guvernare nu exista – obiectivele fiind unele profesioniste. (Vezi contract de mandat Transelectrica sau Transgaz)
În decembrie 2018, la evenimentul în care a lansat raportul său pe educație “România Educată”, Klaus Iohannis a declarat: “Actualele inspectorate școlare trebuie desființate și înlocuite cu structuri de profesioniști. Dacă acum intru într-un inspectorat și nu scot toți carnetul de partid înseamnă că este o minune. Aceste politizări se petrec în special în perioade guvernamentale PSD-iste. Deci PSD este eminamente politizatorul sistemului educațional. O eroare fundamentală”.
Atât premierul Ludovic Orban cât şi ministrul Educaţiei, Monica Anisie, au declarat recent că vor să profesionalizeze funcţia publică în general şi funcţiile din managementul şcolar, în special.
Foto: Pexels.com
3 comments
Din cate stiu, un program de guvernare este eminamente politic; atunci cum ramane cu “depolitizarea” educatiei? Autoritaile publice locale si centrale sunt organisme cu un puternic “suflu” politic, deci colaborarea inspectorilor cu acestea nu inseamna oare implicare politica? Interviul candidatilor nu are o componenta politica in conditiile in care membrii comisiei de evaluare sunt “emanati” politic?
Halal Romanie educata!
Programul de guvernare este un document politic, dar acesta este aprobat de parlament la propunerea guvernului, nu a unor partide politice; programele electorale sunt elaborate de partidele politice. Sunt convins că tema profesionalizării educației, la nivel de management, precum și a funcției publice rămâne una importantă și de actualitate, dar nu cred că problema este că reprezentanții ministerului la nivel județean urmăresc ceea ce ministerul ca parte a guvernului a asumat. Ce am face atunci cu funcționarii publici din ministere, am cere ca ministerele să nu urmărească programul de guvernare in baza căruia guvernul a primit mandatul parlamentului? Mai degrabă problema in România este că obiectivele din programul de guvernare rămân deziderate pentru a căror neimplementare rar răspunde cineva.
Dupa mine au dreptate, programul guvernului trebuie pus in aplicare!!!