Aplicarea tehnologiilor smart la clasă a devenit una dintre marile provocări ale profesorilor și directorilor de școală, după dotarea școlilor cu instrumente digitale prin PNRR sau proiecte individuale. Platforma Digitaliada le pune profesorilor la dispoziție, gratuit, ghiduri de utilizare a tablelor interactive la clasă, ghiduri de folosire a roboților sau a ochelarilor VR, alături de planuri de lecție care înglobează folosirea acestor tehnologii și de teste digitale cu rezultate imediate, a declarat Ovidiu Ana, directorul Fundației Orange care derulează proiectul Digitaliada. Cum anume pot să acceseze directorii și profesorii secțiunea dedicată pregătirii digitale a elevilor de clasa a VIII-a pentru Evaluarea Națională, a explicat pe larg Adina Roșca, expertul educațional al proiectului Digitaliada, profesor cu experiență de 10 ani în predarea Matematicii în școli din SUA.
Profesoară de Matematică a cărei școală face parte din proiectul Digitaliada din 2019 și care povestește că „aproximativ 80% din oră folosesc mijloacele digitale si platforma Digitaliada în sine”, Andrea Cătinean a declarat că folosește platforma Digitaliada „de la începutul actului didactic, până la sfârșit”. „Pentru predare creez materiale informative pentru copii. Pe partea de consolidare, folosim toate aplicațiile pe care le avem pe tabletă, de la algebră la geometrie, la fiecare lecție folosesc o anumită aplicație. La geometrie folosim GeoGebra și consolidăm mult mai bine. La evaluare, folosesc testele create de mine la fiecare unitate de învățare: aproximativ la 80% din oră folosesc mijloacele digitale si platforma Digitaliada în sine, școala fiind dotată și cu Chromebookuri, mă ajută să îmbinăm dotarea din școală cu dotarea primită în proiectul Digitaliada și totul decurge foarte bine”, a explicat Andrea Cătinean, profesoară la Școala Gimnazială Șieu din județul Bistrița-Năsăud.
Citește mai jos explicațiile detaliate cu privire la resursele pe care profesorii și directorii de școli le au la dispoziție, gratuit, pe platforma Digitaliada, concepută de Fundația Orange ca instrument util pentru elevi de gimnaziu, profesori și părinți, cu peste 4.000 de resurse educaționale deschise, concepute de profesori, în conformitate cu programa școlară, cu avizul Ministerului Educației.
Ovidiu Ana, directorul executiv al Fundației Orange: Am construit platforma Digitaliada ca loc în care profesorii găsesc surse de utilizare a resurselor digitale în actul de predare
Rep: Profesorii care caută să se documenteze, să se perfecționeze în predarea digitală și în aplicarea concretă a tehnologiilor din școli, au o soluție în platforma Digitaliada?
Ovidiu Ana: Da, noi în felul acesta am construit platforma, de-a lungul timpului: ca un loc în care profesorii găsesc surse de utilizare a resurselor digitale în actul de predare. Avem ghiduri făcute pentru anumite instrumente digitale, care să îi ajute pe profesori și directori. De exemplu, avem un ghid de utilizare a tablelor interactive la clasă, pe care îl poate accesa orice profesor și director de școală, din secțiunea Biblioteca. Acolo sunt toate ghidurile noastre, pe care profesorii pot să le folosească gratuit.
Este posibil ca tablele inteligente pe care le au școlile să fie diferite, în funcție de producător, însă ca profesor poți afla din Ghidul Digitaliada cum să le conectezi cu alte dispozitive, cum poți crea acel ecosistem în clasă și cum le poți folosi în predare. Mai mult, din când în când organizăm și webinarii pentru profesori, pe subiectul acesta. Recent am ținut un webinar pentru utilizarea unei aplicații pentru table inteligente și la final profesorii au spus că a fost extraordinar cursul, dar că ei au o mare problemă, pentru că informațiile abundă despre orice resursă, dar este foarte greu ca ei să aleagă și să spună ce este bun. Noi, prin platformă, ușurăm această activitate, publicăm acolo mereu conținuturi relevante, astfel încât atunci când îți vine o tablă interactivă sau un robot sau ochelari VR sau altă tehnologie în școală, să știi că pe platforma Digitaliada găsești ghiduri de utilizare a lor, planuri de lecție, resurse care să îți faciliteze procesul de predare, respectiv învățare.
Rep: Cum pot afla profesorii când au loc cursurile de formare în utilizarea la clasă a tehnologiilor pe care le organizați?
Ovidiu Ana: Pentru că vrem să menținem un standard de calitate și să nu avem call-uri publice, preferăm să anunțăm webinariile prin intermediul platformei Digitaliada, prin newsletter-urile către abonați, respectiv prin rețeaua de școli care sunt înscrise la notificările noastre. Participarea la sesiunile de formări se face printr-un proces de înscriere, după care primesc datele de logare la evenimente. Încercăm mereu să aflăm informații din realitatea experimentată de profesori la clasă, astfel că aceste chestionare de înscriere au și câteva întrebări referitoare la situația din școală, dacă au table interactive, cât de des le folosesc, astfel încât să ne adaptăm evenimentul la realitatea participanților noștri.
Rep: Câți profesori participă, în medie, la aceste cursuri de formare?
Ovidiu Ana: Am avut un webinar acum 7 luni pe cybersecurity, la care au fost 5.000 de profesori prezenți; la cel mai recent webinar au participat 40 de profesori. Contează foarte mult subiectul pe care îl abordăm.
În acest moment pregătim cursuri. Avem cursuri acreditate de Ministerul Educației, astfel încât profesorii să primească și acele credite în formarea profesională, iar cursurile în formarea profesorilor folosind tehnologia le vom relua din toamnă. Este un curs general pentru toate materiile și unul de utilizare a instrumentelor digitale în predarea Matematicii.
În perioada aceasta, pregătim acreditarea unui nou curs, pe zona de Media literacy, astfel încât să pregătim și profesorii și elevii să discearnă cu privire la informațiile din online.
Profesorii pot folosi de la noi ghidurile, planurile de lecții, modelele de teste, aceasta fiind una dintre secțiunile cele mai valorificate de către cadrele didactice, pentru că pot folosi testele în timp real și elevii primesc rezultatul imediat. Avem o secțiune dedicată Evaluării Naționale, cu lecții de Matematică și de Limba română, atât pe conținuturi, cât și lecții video, care sunt apreciate și urmărite de mulți elevi. Atât elevii, cât și profesorii pot să-și creeze cont independent. O școală poate să creeze cont și să înroleze profesorii, care să înroleze la rândul lor elevi și părinți. În momentul în care ai înrolarea aceasta completă, cu profesori, elevi, școală, profesorul poate să interacționeze cu elevul, să îi dea mesaj, să îi aloce o temă și să comunice și cu părintele.
De la încheierea pandemiei, am sesizat că parte din reacția publică a fost și de a nu mai folosi deloc tehnologia, așa că am creat o secțiune numită Responsabil digital. Trebuie să existe un echilibru în consumarea tehnologiei, un echilibru în utilizarea device-urilor în predare si la oră. În această secțiune dezvoltăm o serie de materiale legate de starea de bine a elevilor și a profesorilor, despre modul în care ne conectăm și reconectăm unii cu alții, în cadrul unui program creat împreună cu Mind Education. Sunt materiale în secțiunea Conectat cu tine, conectat cu lumea, material video, text, ghiduri pe care atât elevii, cât și profesorii și părinții le pot utiliza pentru a înțelege mai bine prin ce trec, ca să avem o înțelegere a emoțiilor tuturor pentru a putea avea o înțelegere autentică. Aici vor intra și materialele despre Gândire critică și Media literacy, pentru că îi expunem pe elevi și pe profesori la conținuturi digitale, dar îi învățăm și cum să facă analiza acestor conținuturi, îi încurajăm să navigheze, dar știind să facă diferența între un conținut relevant și unul nerelevant. Vom continua cu sfaturi pentru părinți, despre folosirea tehnologiei în mod responsabil.
Ce observăm este că acolo unde profesorii folosesc aplicații în predare, fie că este vorba de GeoGebra sau de Quizizz, elevii sunt mult mai atrași de stilul de predare, și acel profesor este văzut de elevi ca fiind unul cool, iar cadrele didactice știu că ei câștigă în fața elevilor folosind aplicațiile. Provocarea vine din efortul pe care ar trebui să îl facă pentru a-și adapta stilul de predare și este un efort mare, în toată economia efortului pe care ei îl depun cu multe alte sarcini. Ne dăm seama că nu este vorba doar despre o eventuală reticență la schimbare, ci ține și de programul lor foarte încărcat, de multitudinea de sarcini pe care le rezolvă.
Întrebarea pe care ar trebui să ne-o punem toți este: care este efortul pe care ar trebui să îl depunem ca să producem cea mai mare schimbare?
Fiecare clasă este diferită, fiecare grup de copii este diferit, tehnologia te poate ajuta să îți crești eficiența, dar poate cu o clasă ai nevoie de o abordare tradițională, de un alt tip de interacțiune. Nu cred că tehnologia este soluția universală, însă tehnologia poate ușura munca tuturor. Vedem declarațiile profesorilor cu privire la folosirea cataloagelor electronice, cât de important a fost să cunoști tehonologia atunci când nu te-ai putut întâlni cu elevii. Important este să facem un pas asumat în direcția aceasta. De partea celor care dezvoltă tehnologii și programe educaționale, contează foarte mult să le facem intuitive, ușor de adoptat, efort pe care îl depunem constant și vom îmbunătăți constant modul de utilizare a platformei.
Rep: Aveți cereri de la profesori să îi formați în accesarea platformei și în folosirea tablelor inteligente, a laptopurilor și tabletelor pe care ei le au, independent de proiectul Digitaliada?
Ovidiu Ana: Formările le facem în baza unui contract cu școala, avem un număr de școli care beneficiază de instruiri. Oricine este înscris în platforma Digitaliada poate să ne abordeze și să ne spună că vrea să facă cursul pentru profesori, dar vrem să fie o asumare și din partea școlii, astfel încât să nu facem cursuri de dragul de a da diplome. Începând din acest an, avem și o echipă de coordonatori regionali care le va oferi suport profesorilor și celor care utilizează platforma prin vizite în teren, ulterioare cursurilor, pentru a le oferi suport în aplicarea strategiilor digitale pe perioadă lungă. Le oferim sesiuni de mentorat ulterior și le răspundem la întrebări și la dificultățile cu care se confruntă în clasă.
Rep: Care ar fi mesajul pe care îl transmiteți profesorilor care sunt în căutare de resurse educaționale deschise și de formare în utilizarea la clasă a tehnologiilor digitale pe care le au la dispoziție, pentru eficientizarea actului didactic?
Ovidiu Ana: Mesajul pentru profesori este că așteptările elevilor sunt corelate cu timpurile în care trăim. Elevii se așteaptă să vadă și în educație prezența tehnologiei, prezența comunicării online, pentru că ei asta trăiesc în restul zilei. Dacă stau la școală 5-6 ore, restul timpului îl petrec în acest mediu și ei vin cu așteptările acestea și la clasă. O adaptare a stilului de predare, a atmosferei din școală îi va face pe elevi să fie mai atenți, mai prezenți la actul educațional. Aici, cineva ar spune că școala este despre cu totul altceva. Este posibil ca și școala să se adapteze la aceste așteptări, până la urmă nu putem pretinde ca doar unii să se schimbe, ci să încercăm cu toții să fim diferiți.
Rep: Ați lansat săptămâna trecută un concurs deschis tuturor profesorilor, directorilor, elevilor privind utilizarea resurselor educaționale de pe platforma Digitaliada, la clasă.
Ovidiu Ana: Concursul este dedicat celor care sunt deja înscriși pe platformă, programul Digitaliada așa a început, cu crearea de laboratoare digitale. Resursele sunt acum în școală și vrem să organizăm astfel de concursuri prin care îi apreciem pe cei care folosesc aceste resurse, cu un laptop nou pentru profesori, tablete pentru elevi sau kituri robotice pentru elevi.
Adina Roșca, expertul educațional al proiectului Digitaliada: Un profesor care vrea să îi antreneze și digital pe elevi pentru examenul de Evaluare Națională poate gratuit să facă cont în platforma Digitaliada întregii clase și să le administreze testele fie ca temă, fie în clasă
Rep: Cu ce anume îi poate ajuta platforma Digitaliada pe profesori și pe directorii de școli?
Adina Roșca: În platforma Digitaliada, profesorii, directorii de școli și părinții găsesc resurse educaționale deschise, pe multe discipline. În primul rând, trebuie să știe că platforma Digitaliada este gratuită. Nu există costuri pentru a accesa resursele din platformă, testele pentru elevi, planurile de lecții, ghidurile și toate celelalte materiale gândite de profesori, conform curriculumului național și verificate de inspectori de specialitate. Oricine intră pe platformă regăsește acolo resurse educaționale pentru multe discipline, precum și o secțiune specifică dedicată pregătirii elevilor de clasa a VIII-a în vederea susținerii Evaluării Naționale.
În secțiunea de pregătire pentru Evaluarea Națională, elevului îi este administrat un test și ceea ce este inedit și de mare ajutor în învățare este următoarea funcție: dacă elevul a avut, de exemplu, 2 greșeli la testul pe care îl susține, atunci platforma îl oprește și îl trimite automat la lecția din care a dat cele două răspunsuri greșite concomitent, ca să recapituleze informațiile esențiale din capitolul din care nu a înțeles anumite noțiuni și abia după deschiderea lecției el se întoarce la testul de Evaluare Națională. Nu este o platformă de testare, ci o platformă care îl ajută permanent pe elev în învățare, pentru ca el să își dea seama imediat unde a greșit și să poată înțelege apoi informațiile din lecția la care trebuie să depună mai mult efort. Platforma Digitaliada îl asistă practic pe copil, pas cu pas, în pregătirea pentru examenul de clasa a VIII-a, determinându-l să se întoarcă să recapituleze materia și să consolideze acolo unde este nevoie. Testele sunt la disciplinele de examen: Limba română și Matematică. Profesorii pot să le facă gratuit elevilor din clasă cont pe platformă, pentru pregătirea pentru examen.
Un profesor care vrea să îi antreneze și digital pe elevi pentru examenul de Evaluare Națională poate gratuit să facă cont în platforma Digitaliada întregii clase și să le administreze testele fie ca temă, fie în clasă. Profesorul primește rezultatele instantaneu, în timp real. Chiar și când elevul nu a finalizat testul, profesorul vede exact la ce întrebare este acesta. Orice profesor poate accesa și le poate da elevilor aceste teste, fie la clasă, fie ca sarcină pentru acasă. Profesorul vede în platformă câte minute a petrecut fiecare elev pe fiecare item în parte, unde a greșit, unde a avut dificultăți, unde a stat, de exemplu, 30 de minute pe un subiect, ceea ce l-a dus automat pe copil la lecția pe care platforma i-o deschide pentru a aprofunda noțiunile pe care nu le știe, astfel că profesorul poate să vadă la fiecare elev pe ce anume să pună accent în ora următoare.
Lecțiile de Matematică și de Limba română încărcate în platformă acoperă toate lecțiile de examen, iar testele sunt astfel făcute încât să trimită la lecțiile pe care elevul trebuie să le parcurgă pentru a ști să răspundă la întrebări. La fiecare întrebare, există câteva indicii. Dacă un copil a bifat un răspuns care este greșit, atunci el primește indicii care să-l ghideze în înțelegerea materiei. Din perspectiva elevilor, ei primesc la teste indicii astfel încât să nu afle rapid răspunsul, ci să exerseze, să insiste. Așa a fost gândită platforma, să aibă lecții scurte, cu esențialul de care au nevoie elevii, nu pagini întregi scrise, și cu itemi la care elevul face recapitulare, reactualizare a informației necesare.
Tot conținutul de pe platforma Digitaliada (lecțiile cu itemii aferenți din secțiunea Lecții, testele din secțiunea Teste, testele din secțiunea de pregătire pentru Evaluarea Națională) este dezvoltat de profesori care fac parte din proiectul Digitaliada, este revizuit de inspectori de specialitate și este coordonat de mine.
Ce mai regăsesc utilizatorii în platformă: secțiunea de Raportare, care poate să fie realizată pe școală sau pe clasă. Dacă ești directorul unei școli căreia i-ai făcut cont în platformă, atunci tu, ca director, vezi situația fiecărei clase, câte teste a creat fiecare profesor, dacă testele au fost date de profesori elevilor, câte răspunsuri sunt primite de la elevi, chiar și ora la care elevii au primit temele în platformă și ora la care fiecare elev a rezolvat testele. În ceea ce îi privește pe profesori, fiecare cadru didactic vede strict activitatea de la clasa sa. Directorii folosesc mult partea de raportare și mulți ne spune: „îmi este mai bun raportul Digitaliada decât condica pe care o scriu”. Platforma le dă directorilor informații cu privire la câte teme au dat profesorii, dacă le-au corectat sau nu, pentru că profesorul poate da feedback general pe toată clasa sau feedback individual.
Rep: Aveți cereri de la profesori să îi formați în accesarea platformei și în folosirea tablelor inteligente, a laptopurilor, tabletelor pe care ei le au, independent de proiectul Digitaliada?
Adina Roșca: Da, avem cereri de formare și inclusiv solicitări de accesare a proiectului Digitaliada, pentru că mai multe școli vor să devină școli Digitaliada. Profesorii au nevoie de cursuri, dar mai mult au nevoie să fie integrați într-un proiect care stă alături de ei pe termen îndelungat, pentru că ceea ce le oferim oamenilor este de fapt foarte mult mentorat. Nu intră într-un proiect ce reprezintă un moment singular în cariera lor, unde să se formeze și să plece. Ci într-un proiect care, după formare, îi ghidează în aplicarea concretă la clasă, le răspunde la întrebările practice, îi asistă în experimentarea fragmentelor de lecții digitale, pentru că noi am format o comunitate și comunitatea este cea care adoptă repede o școală nouă.
Cei care vor să acceseze cursurile de formare trebuie să ne trimită e-mail și noi îi contactăm în funcție de momentul în care formăm seriile. În ultimul an, la acest curs de formare a profesorilor în utilizarea la clasă a tehnologiilor digitale, curs acreditat de Ministerul Educației, am format în jur de 1.000 de profesori, iar în rest organizăm diferite ateliere.
Andrea Cătinean, profesor de matematică: Digitaliada îi ajută pe profesori din toate punctele de vedere – de la teste, lecții, teme de casă pe care le pot da copiilor, până la a înștiința părinții cu privire la modul în care au lucrat elevii
Rep: Sunteți profesor cu vechime în Digitaliada, parte din echipa managerială a Școlii Șieu, școală care are proiecte și echipamente prin numeroase proiecte, inclusive prin PNRR. Cum pot folosi platforma Digitaliada profesorii și directorii de școli care se află în fața provocării de a se acomoda cu noile echipamente digitale ajunse în școlile lor?
Andrea Cătinean: Având în vedere că avem nevoie de educația digitală, pe noi, la Școala Șieu, nu ne-a prins pe nepusă masă introducerea tehnologiei la clasă în timpul pandemiei. Suntem școală parte a proiectului Digitaliada din 2019, iar când ni s-a lansat provocarea să facem parte din proiect am răspuns pozitiv imediat. Eu eram în concediu de maternitate și m-am întors mai devreme, după ce am aflat că vom primi dotări, tablete, iar în timp, prin alte proiecte, avem și table inteligente. Instruirea primită în cadrul proiectului ne-a ajutat să îi învățăm și pe colegi să se adapteze mult mai repede la predarea digitală. Poate am fost și noi, doamna directoare, colega mea de Fizică și eu, mai flexibile, ne-am adaptat mai repede, iar colegii s-au familiarizat mult mai repede, pentru că ne cunoșteau, trăiam în același mediu, 80% dintre profesorii de la Școala Șieu suntem titulari. Poate că dacă le venea instruirea din afară, le-ar fi fost mai greu, dar avându-ne pe noi alături, le-a fost mult mai ușor.
Rep: Ce anume a schimbat pentru dumneavoastră intrarea în proiect și pe platforma Digitaliada?
Andrea Cătinean: S-a schimbat întreg actul învățării, inclusiv predarea, fixarea, evaluarea, totul a fost mult mai ușor. Pe mine, intrarea în proiect m-a ajutat să îmi axez inclusiv lucrarea de gradul I în utilizarea mijloacelor digitale în rezolvarea problemelor de geometrie. Am îmbinat utilul cu plăcutul.
Rep: Care este utilitatea folosirii la clasă a mijloacelor digitale?
Andrea Cătinean: Am simțit utilitatea folosirii mijloacelor digitale din toate punctele de vedere. Copiii au fost mult mai deschiși în a învăța Matematica, despre care știau că se învață cu pixul și foaia, dar despre care au aflat că poate fi consolidată cu ajutorul tehnologiei. Au îndrăgit mult mai mult această materie. Și colegii au spus la fel: la fiecare disciplină s-a văzut o creștere de impact, nu extraordinară, dar semnificativă: mult mai ușor predăm, mult mai ușor înțeleg copiii. Evident că este nevoie de pix și de foaie, dar putem consolida digital. Și procesul de evaluare a fost mult mai ușor, mai ales folosind platforma Digitaliada, unde testele se corectează în câteva minute. Ne rămâne dovada a ceea ce am lucrat, le putem trimite părinților, părinții văd cum au lucrat copiii, văd ce este de făcut, am realizat și întâlniri cu părinții și am avut o colaborare foarte bună cu ei.
Transparența este cuvântul cel mai bun pentru a arăta ce înseamnă platforma Digitaliada pentru noi. Părinții văd clar unde sunt probleme, ce au elevii de făcut, iar noi, profesorii, vedem unde trebuie să îi ajutăm pe elevi și treptat să fie mult mai eficient tot ce facem.
Rep: Directorii de școală care tocmai și-au dotat școlile cu diverse echipamente, cum pot folosi platforma Digitaliada?
Andrea Cătinean: Orice coleg profesor care intră acum în proiect sau care accesează platforma trebuie să știe că Digitaliada îi ajută din toate punctele de vedere: de la teste, lecții, teme pentru acasă pe care le pot da copiilor, până la a înștiința părinții cu privire la modul în care au lucrat elevii. Practic, profesorul are la dispoziție tot ceea ce are nevoie și în predare, și în consolidare, și în evaluare, și în comunicarea cu părinții. Încet-încet orice utilizator nou se va acomoda, își va face un cont al școlii, apoi fiecare profesor va învăța cum să folosească platforma, pot folosi mai întâi lecțiile video sau testele pentru Evaluarea Națională, iar apoi pot crea ei înșiși teste, pot da teme și pot vedea siguri că beneficiile schimbării o să apară.
Rep: Ce este pentru școala dvs platforma Digitaliada?
Andrea Cătinean: Pentru mine, platforma Digitaliada este totul: eu o folosesc de la începutul actului didactic, până la sfârșit. Pentru predare creez materiale informative pentru copii. Pe partea de consolidare, folosim toate aplicațiile pe care le avem pe tabletă, de la algebră la geometrie, la fiecare lecție folosesc o anumită aplicație. La geometrie de exemplu folosim GeoGebra și consolidăm mult mai bine. La evaluare, folosesc testele create de mine la fiecare unitate de învățare: undeva la 80% din oră folosesc mijloacele digitale si platforma Digitaliada în sine, școala fiind dotată și cu Chromebookuri mă ajută să îmbinăm dotarea din școală cu dotarea primită în proiectul Digitaliada și totul decurge foarte bine.
Atuul folosirii mijloacelor digitale este faptul că putem să dezvoltăm mult mai ușor competențele elevilor. Am învățat împreună cu copiii să dezvoltăm competența de a lucra individual sau studiul în general. Eu am o viziune clară asupra activității fiecărui copil din clasă, utilizând platforma și Chromebookurile pe care le aveam. Dacă nu aș utiliza tehnologia, poate nu aș vedea ce rezultate are fiecare elev, pentru că avem clase numeroase. Dacă înainte erau copii care nu înțelegeau ce vorbesc eu, acum sunt tot mai puțini în această situație, pentru că sunt atrași de oră atunci când aud de table inteligentă, de gadgeturile pe care le folosim și văd altfel procesul educativ-instructiv, nu mai este monotonia de a scrie și atât. Vorbim despre copii care sunt sub media 5, care înainte nici nu îndrăzneau să ridice mâna și care acum nu mai sunt timorați, știu că întotdeauna voi fi acolo să îi ajut, au prins încredere, învățăm împreună prin descoperire și ne învață și ei pe noi, pentru că și ei au acces la tehnologie acasă. Și atunci prind încredere. Și rezultatele apar. Inclusiv la Evaluarea Națională observăm că lucrând separat pe fiecare subiect ei prind curaj și nu sunt așa de stresați înainte de examene, pentru că au avut timp să se pregătească suficent și se duc cu atitudinea că totul va fi bine.
Despre platforma Digitaliada
Platforma Digitaliada este dezvoltată de Fundația Orange, cu scopul de a aduce instrumentele digitale mai aproape de profesori și elevi. Parte a programului de educație digitală gratuit cu același nume, platforma educațională Digitaliada oferă conținut digital autentic, realizat de profesori, conform curriculumului național, și interactiv.
Platforma Digitaliada reunește peste 4.000 de resurse educaționale deschise, cum ar fi lecții, teste, exerciții, probleme, proiecte didactice și tutoriale video pentru diferite discipline. Echipa Digitaliada, coordonată de Fundația Orange, a creat, de asemenea, resurse și instrumente pentru a ajuta elevii să se pregătească pentru Evaluarea Națională.
- Serialul Mate cu Digitaliada: Este un serial format din 10 episoade, care acoperă subiectele de matematică de la Evaluarea Națională. Fiecare episod conține o recapitulare a obiectivelor de învățare și peste 100 de exerciții. Episoadele pot fi urmărite gratuit pe canalul de YouTube al Fundației Orange.
- Secțiunea dedicată Evaluării Naționale în Platforma Digitaliada: Această secțiune conține teste automate la matematică și limba română, cu feedback personalizat. Elevii pot utiliza aceste teste pentru a înțelege mai bine materia și pentru a se familiariza cu modul de rezolvare a exercițiilor. În plus, în funcție de rezultatele obținute, elevii vor fi redirecționați către lecțiile relevante pe care trebuie să le revizuiască.
- Teste digitale pentru clasa a VIII-a: Echipa Digitaliada a realizat o serie de teste digitale în format Kahoot!, Quizizz și Socrative, pentru dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor la Limba Română și Matematică. Toate aceste resurse pot fi accesate pe platforma Digitaliada (www.digitaliada.ro) și au rolul de a ajuta elevii să se pregătească mai eficient pentru Evaluarea Națională, să recapituleze materiile studiate și să devină mai familiarizați cu structura și nivelul de dificultate al subiectelor de examen.
1 comment
Tot fundațiile…cinste lor!