Consultarea publică pentru regulamentul-cadru privind comisiile de etică universitară, prelungită până pe 23 august de Ministerul Educației

161 de vizualizări
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Consultarea publică pentru regulamentul-cadru privind organizarea și funcționarea comisiilor de etică din universități a fost prelungită până pe 23 august de Ministerul Educației.

„Actualizare 01.08.2024: Consultarea publică dedicată acestui proiect se prelungește până în data de 23 august 2024, inclusiv” – scrie la secțiunea dedicată proiectului de regulament, de pe site-ul Ministerului Educației.

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în continuare la adresa de e-mail dgis@edu.gov.ro

Foto: captură edu.ro

Proiectul de regulament de organizare și funcționare a Comisiilor de etică din universități a fost lansat în consultare publică pe 12 iunie și ar fi trebuit să primească propuneri timp de cel mult 10 zile calendaristice de la publicarea anunțului.

Regulamentul ar urma să intre în vigoare începând cu anul universitar 2024-2025. Proiectul prevede ca minimum 25% dintre membri să fie studenți și pare o subcomisie de etica cercetării, după cum a notat Edupedu.ro.

Comisiile de etică din universități  au rolul principal în analiza eventualelor abateri de la etica universitară, conform Legii învățământului superior 199/2023 și noului Cod-cadru de etică, adoptat de Guvern pe 5 aprilie 2024. 

  • Codul-cadru de etică și deontologie universitară a restrâns rolul Consiliului Național de Etică (CNECSDTI), instituție care a avut, până acum, un rol-cheie într-o serie de cazuri de răsunet privind etica în cercetarea universitară.

În plus, proiectul în forma actuală prevede că rectorul, președintele senatului, prorectorul, decanul, prodecanul, directorul de departament nu pot face parte din comisiile de etică din universități.

DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de regulament-cadru pentru comisiile universitare de etică:

Definiția hărțuirii sexuale ar trebui schimbată în Legea învățământului superior, lege care ar trebui să includă sancțiuni specifice pentru actele de hărțuire sexuală comise de personalul universitar, potrivit unui set de propuneri înaintat Ministerului Educației de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR).

Aceasta menționează, într-un comunicat emis miercuri, 7 august, că cere și o serie de modificări la nivelul Codului-cadru de etică și deontologie universitară, între altele pentru a reglementa „admisibilitatea sesizărilor anonime cu privire la abaterile de etică și deontologie universitară”.

  • Autorul primului cod de etică pentru universitățile din România, Miclea a declarat pentru Edupedu.ro că în 2005 le-a transmis tuturor rectorilor un reper de cod etic universitar, în funcție de care instituțiile de învățământ superior să-și facă propriile coduri universitare cu reguli inclusiv în ceea ce privește eliminarea cazurilor de hărțuire sexuală.

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Legea învățământului superior să prevadă sancțiuni specifice pentru acte de hărțuire sexuală, iar Codul-cadru de etică să prevadă în ce situații pot fi admise sesizări anonime – set de propuneri a Alianței organizațiilor studențești, care cere „toleranță zero pentru hărțuire”
ULTIMA ORĂ Rectorul Universității de Arhitectură din București cere Senatului universitar desfacerea contractului de muncă cu profesorul acuzat de hărțuire sexuală. Marian Moiceanu: Comportamentul său este incalificabil
BREAKING Rectorul SNSPA Remus Pricopie i-a desfăcut contractul de muncă profesorului Alfred Bulai, acuzat de hărțuire sexuală la adresa studentelor
Mircea Miclea: Dacă un cadru didactic este acuzat anonim pentru hărțuire sexuală, se deschide un dosar. Dacă reclamațiile se repetă, atunci se analizează dosarul chiar dacă acuzațiile sunt anonime. Universitățile au avut acest model cu 20 de ani în urmă și nu l-au preluat în codurile lor de etică. Măcar acum să ia măsuri
DOCUMENT Hărțuirea sexuală în universități. Încurajarea sesizărilor cu protejarea confidențialității, recomandată timp de 20 de ani universităților din România: Care era procedura de soluționare a cazurilor de hărțuire, pe modelul Princeton University, trimisă tuturor universităților în 2005 de ministrul Mircea Miclea, ca model de cod-etic universitar

1 comment
  1. Comisiile de etică din universități sunt controlate de rector 100%. Orice analiză, importantă, cum este plagiatul, hărțuire sexuală etc nu poate fi judecată corect, decât prin interesul rectorului, respectiv a Universității.
    Toate regulamentele, ordinele se ministru etc sunt numai vorbe goale.
    O analiză corectă o poate face doar un organism cu adevărat independent din afara Universității.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Webinare pentru directorii de colegii, licee, licee tehnologice, școli profesionale, care vor să depună proiecte în apelul pentru dotarea cu laboratoare inteligente de 60.000 de euro

Ministerul Educaţiei organizează două webinare cu scop informativ, vineri, 20.01.2023, începând cu ora 10:00, pentru directorii de colegii, licee, licee tehnologice, şcoli profesionale, palate și cluburile copiilor care vor să…
Vezi articolul

VIDEO Miza noastră în educație nu este de a face un pic altceva, un pic altfel sau la fel ca până acum, miza noastră strategică este a face altfel, altceva – premierul Cîțu, la deschiderea anului școlar de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București

Miza noastră în educație nu este de a face un pic altceva, un pic altfel sau la fel ca până acum, miza noastră strategică este a face altfel, altceva, a…
Vezi articolul

Competențele digitale ale elevilor și profesorilor, dezvoltarea gândirii critice și a capacității de a face față pericolelor online să devină priorități pentru sistemele europene de educație – Consiliul UE

Dezvoltarea alfabetizării digitale și media, gândirea critică și competențele de rezolvare a problemelor sunt esențiale și ar trebui să constituie o prioritate pentru sistemele de educație, potrivit concluziilor adoptate de…
Vezi articolul