96% dintre profesorii chestionați de World Vision România într-un sondaj spun că își doresc să fie consultați prin chestionare privind deciziile în educație (75% vor în mare măsură și 21% în măsură medie). Organizația a lansat în 2022 proiectul „Inspectoratul” Școlar Civic prin care a creat o platformă de consultare online integrată pentru profesori, elevi și părinți. În cadrul proiectului, zece profesori au dezvoltat zece propuneri concrete de politici publice în domeniul educației, pe care le-au prezentat Inspectoratelor școlare din județele lor.
- Pot școlile de la sat să fie cele care să genereze schimbarea în bine a educației în România? Despre exemple de bună practică din partea profesorilor, precum și despre ce spun autoritățile vom vorbi astăzi, 30 ianuarie 2024, în cadrul dezbaterii online care începe LIVE la ora 15:00
- UPDATE Edupedu.ro a transmis LIVE VIDEO TEXT declarațiile din cadrul dezbaterii
Principalele declarații ale participanților:
Sorin ION, secretar de stat, Ministerul Educației:
Consultarea directă a cadrelor didactice de către Ministerul Educației. Exemple: ultima cercetare este consultarea privind evaluarea structurii anului școlar privind trecerea la module – 7000 de profesori au răspuns la chestionare.
În 2023 – alte 2 studii: cauzele neparticipării elevilor la EN și Bac (focus grupuri și interviuri);
Consultări pe categorii – foarte des cu inspectoratele școlare, în care, în funcție de tematică, invităm diverse categorii (consultare indirectă). Exemple de consultări tematice: pilotarea platformei de evaluare digitalizată
Cea mai mare consultare pe care am făcută – noile legi ale învățământului. În timpul consultărilor am schimbat decizii, forma inițială, în funcție de rezultatul consultărilor
Facem și foarte multe consultări nonformale
E o realitate faptul că ME este foarte deschis la propunerile din exterior. Uneori reacționăm și la propunerile care vin pe rețelele de socializare
Dorința profesorilor de a fi consultați nu exclude faptul că ei sunt consultați. În ceea ce privește implementarea noilor legi – numărul actelor subsecvente este foarte mare, de aceea avem și calendarul de aplicare. Lucrurile se fac în timp, cu răbdare.
Dacă mâine am emite 200 de ordine de ministru ca legislație secundară, ar fi foarte greu de asimilat.
Întotdeauna e loc de îmbunătățire pentru dialog. Dacă ținem cont de ce se întâmplă pe platformă – am spus de când s-a lansat proiectul.
Nu vom da drumul unui astfel de act normativ (planurile-cadru de liceu) vor avea parte de consultare publică, „în perioada imediat următoare”. În discuții sunt incluși profesori de la catedră
Luciana ANTOCI, Inspector Școlar General, ISJ Iași:
La Iași avem grijă să consultăm colegii din sistem. Educația se face prioritar în intervalul de comunicare elev-profesor. Celelalte roluri – inspector etc. – sunt secundare pentru actul de învățare. Profesorul are cuvântul cel mai important când se iau decizii asupra celor din sistem
Iași: în fiecare dimineață intră în școli 135.000 de elevi și un număr foarte mare de profesori.
Consultări cu profesorii: în ultimii ani a, constatat că vin către audiențe la ISJ aproape exclusiv profesorii și actorii educaționali din municipiu, din județ ajung foarte rar. Am hotărât să punem în practică proiectul Audiențe în județ – inspectorul pleacă o dată pe lună într-un loc din județ, unde se pot înscrie în audiență profesori, părinți, elevi, autoritate locală. Niciodată nu am aflat atâtea lucruri importante despre sistem așa cum se întâmplă când plec în școli în județ
La ISJ se adună adesea multe date privind exemple de bune practici în școlile din sistem. Am vrut să promovăm aceste exemple, să aducem recunoaștere.
Cel mai amplu proces de consultare în sistem în acest an școlar: proiectul nostru privind testarea standardizată. S-a realizat la Iași cu sprijinul Brio. Testare pentru 60.000 de elevi, 10 discipline.
Am consultat colegii care au fost implicați în proces – au putut să-și exprime punctul de vedere în timp real
Testarea inițială – nu se reflectă ca notă, e instrument în baza căruia ne construim demersurile mai departe, îl ajută pe profesor să își adapteze procesul de predare
Când am testat prima dată la ieșirea din pandemie – ecart enorm între urban și rural, în special la matematică. Spre comparație, la EN din vara trecută ecartul s-a redus semnificativ (de la 4 puncte) până chiar la 1 punct din notă. Măsurile cele mai importante – activități remediale. Testarea nu e un remediu universal, ci un punct de plecare
În toamna viitoare va fi din nou testare inițială la Iași
O problemă mare – ecartul foarte mare dintre școlile din rural și urban și oferta acestora. La Iași, ruralul este un pol al asistaților sociali – părinți ai elevilor, care la rândul lor riscă să devină asistați social. Sunt probleme din mediul social pe care școala le preia, dar nu are soluții – e nevoie de politici sisteme, naționale
Avem nevoie de standarde unice din această perspectivă. Și avem nevoie de acea platformă națională, care să-i permită unui elev unde se află în ierarhia națională, nu doar în ierarhia ieșeană
Gabriela CONEA, Inspector școlar pentru proiecte educaționale în cadrul aceluiași Inspectorat – Iași:
În timpul inspecțiilor școlare, discutăm cu directorii și profesorii și acolo identificăm problemele. Iași – loc fruntaș pentru atragerea fondurilor tocmai pentru că plecăm de la nevoile și problemele semnalate
Toate proiectele pe care le avem în implementare au ca parteneri școli, pe care le implicăm
Profesorii sunt interesați de site-ul ISJ. Avem și alte instrumente – canal ftp, revista presei, canale de comunicare în ambele sensuri
Mihaela NABĂR, director executiv World Vision România:
96% dintre profesori și-ar dori să fie consultați.
Am pornit de la nevoia pe care cadrele didactice o au – 27% dintre cadrele didactice ar dori ca lucrurile să funcționeze mai bine, cu mai puține schimbări ca una dintre condiții, schimbările să fie anunțate din timp
„Inspectoratul” Școlar Civic: platformă de consultare online integrată
Toate propunerile noastre se bazează pe date
De la începutul proiectului și până acum, aproape 3.000 de profesori și-au arătat deschiderea de a fi consultați. În continuare platforma e activă
Temele sondajelor pe care le-am acut: noile legi ale educației, proiecte europene în școli, măsuri și cauze pentru abandon școlar, violența în școli, greva profesorilor și începutul de an școlar.
Element-cheie în proiecr: campaniile de advocacy, petrecute în local, transmise către Inspectorate și apoi către ME
Programul s-a desfășurat în județele Suceava, Iași, Vaslui, Buzău, Constanța, Ialomița, Călărași, Dolj, Brașov, Cluj.
În 2022, am înaintat către Ministerul Educației propunerile finale pentru modificarea Proiectului Legii Învățământului Preuniversitar în perioada dezbaterii publice. Propunerile au fost elaborate în urma consultării a peste 4.000 de cadre didactice, elevi și experți.
7 din 10 profesori spun că examenele de admitere organizate de colegiile naționale vor duce la inechitate, iar 82% vor ca proba de specialitate de la Bacalaureat să rămână obligatorie
6 din 10 elevi nu sunt de acord cu probă scrisă a Bacalaureatului care îi evaluează la limba română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și la științele socio-umane.
diferențe între aceste dorințe și ceea ce spune legea
Carmen KEHLAOUI, profesor, Școala Gimnazială „George Călinescu” Iași:
Pentru elevii din clasele a VII-a și a VIII-a – participarea la proiect a fost exercițiu de democrație.
Am dorit să lucrăm la site-ul școlii, am ajuns să ne uităm și la site-ul ISJ
Ne gândim la nivelul școlii să invităm părinții și elevii să ofere sugestii pe teme de care sunt interesați, inclusiv prin site-ul nostru
Alina-Magdalena PĂVĂLEANU, profesor, Şcoala Gimnazială „Spiru Haret” Medgidia, Constanța:
Ne-am gândit că mediatorul școlar poate să facă interfața cu noi prin faptul că el acționeaxă ca agent al comunității
Din septembrie am avut alături de noi reprezentanții ISJ, au venit în sprijinul nostru, am făcut adresă către ISJ pentru înființarea postului de mediator, așteptăm răspunsul inspectorului general.
Liviu MOISE, profesor, Școala Gimnazială Nr.1 Unirea, Călărași:
Am văzut școala din clasa a iV-a până am devenit director. Am dorit să nu mai fie văzută ca o cenușăreasă
Dorim să reușim împreună – elevi, cadre didactice, comunitate, ONG
Promovăm școala în primul rând prin rezultatele școlare, dar și cu soluții, concursuri, competiții, activități extracuriculare
În afara pomovării în comunitate e și cea în relație cu ONG-urile
Anca-Irina NEDA, profesor, Școala Gimnazială Malu Mare, Dolj:
- Vezi campanie DOLJ – dezvoltarea literației în rândul elevilor
Citim elevilor, avem parteneriate cu o editură
Planuri de lectură în cadrul școlilor
Căutare de sponsorizări și soluții pentru achiziționarea de cărți
În școli – o „insulă de lectură”, precum și pauză de lectură în care toată lumea citește
Planurile de lectură – pe fiecare nivel. La grădiniță e creat de educatoare. Gimnaziu: mai mulți profesori, inclusiv de chimie, biologie, au realizat această listă de cărți
Un chestionar a indicat faptul că toată lumea își dorește să participe
Claudiu ICLENZAN, profesor, Școala Gimnazială Tureni, Cluj:
Noi la școală am organizat în fiecare an câte o excursie – pe Transfăgărășan, a Sfinx, tabără la Vatra Dornei. Transportul l-am plătit prin aceste proiecte pe care eu am dorit să le popularizez mai mult în județul nostru
Ne-am propus să ajutăm și celelalte școli să-și ducă copiii în astfel de excursii, în special copiii din mediul rural, unde nevoia e mai mare. Sunt copii care nu au ieșit deloc din mediul lor
Ce am dorit noi: ca ISJ să popularizeze demersul nostru. ISJ a răspuns pozitiv
Am dorit chiar includerea unui punct în planul managerial, așa încât în fiecare an inspectoratul să anunțe directorii
——-
Agenda dezbaterii Consultarea profesorilor schimbă educația:
Ora 15:00 – Mihaela NABĂR, director executiv World Vision România
Ora 15:15 – Sorin ION, secretar de stat, Ministerul Educației
Ora 15:25 Luciana ANTOCI, Inspector Școlar General, ISJ Iași și Gabriela CONEA, Inspector școlar pentru proiecte educaționale în cadrul aceluiași Inspectorat
Ora 15:35 – Profesorii care vor expune cele cinci propuneri concrete pe care le-au dezvoltat
• Carmen KEHLAOUI, profesor, Școala Gimnazială „George Călinescu” Iași
• Alina-Magdalena PĂVĂLEANU, profesor, Şcoala Gimnazială „Spiru Haret” Medgidia, Constanța
• Liviu MOISE, profesor, Școala Gimnazială Nr.1 Unirea, Călărași
• Anca-Irina NEDA, profesor, Școala Gimnazială Malu Mare, Dolj
• Claudiu ICLENZAN, profesor, Școala Gimnazială Tureni, Cluj
Puteți urmări LIVE pe Edupedu.ro, începând cu ora 15:00, precum și pe paginile de Facebook World Vision Romania și Edupedu, dezbaterea „Consultarea profesorilor schimbă educația“.
Dezbaterea online Consultarea profesorilor schimbă Educația este organizată de World Vision România și Edupedu.ro partener media, în cadrul proiectul „Inspectoratul“ Școlar Civic, derulat de Fundația World Vision România cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.
De la lansarea și până acum, platforma „Inspectoratul“ Școlar Civic a adunat peste 3.000 de profesori care au fost consultați prin sondaje și implicați în formularea de poziții pentru schimbarea sau îmbunătățirea politicilor publice, la nivel central sau local. Temele sondajelor au fost legate de noile legi ale educației, proiecte europene în școli, abandon școlar, violența în școli, greva profesorilor și începutul de an școlar. Rezultatele consultărilor au fundamentat campanii de advocacy ale World Vision România în spațiul public, precum și rapoarte de consultare publicate.
În cadrul dezbaterii, vom afla cinci dintre propunerile concrete de politici publice în domeniul educației, inițiate de profesori, care le-au prezentat inspectoratelor școlare din județele lor.
Evenimentul face parte din proiectul „Inspectoratul“ Școlar Civic, derulat de Fundația World Vision România cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. „Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă”
3 comments
model vestic in est.
Hai odată cu implementarea planurilor cadru pe model vestic, lasă consultarea cu ăștia care vor doar ore și salarii
Felicitări pentru întregul proiect și pentru misiunea educațională de prevenire a abandonului școlar!