Consiliul Național al Elevilor vorbește despre “fondul gardianului” în școli: Lipsa siguranței – una dintre cele mai grave probleme ale sistemului educațional

999 de vizualizări
Foto: Pexels.com
“Lipsa siguranței în școli reprezintă una dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă în prezent sistemul educațional românesc”, avertizează Consiliul Național al Elevilor, după ce Ministerul de Interne a anunțat că în 6.365 de școli din România nu este asigurată paza elevilor nici cu paznic, nici prin camere video.

Semnalul de alarmă tras de copii vine cu un an înaintea alegerilor locale, în contextul unei scăderi demografice dramatice și pe fondul unei lipse cronice de finanțare a școlilor din partea primăriilor. Elevii atrag atenția că cele care trebuie să plătească pentru paza elevilor în școală sunt primăriile și că problema este cu atât mai gravă cu cât “doar 18% dintr-un total de 17.824 de unități de învățământ preuniversitar de stat (…) beneficiază de supraveghere prin pază umană și sisteme de monitorizare video”.

Elevii vorbesc despre “fondul gardianului”, prezent în multe școli, despre care spun că deși “ilegal, este o practică răspândită”:

  • “La începutul fiecărui semestru, elevilor și părinților le este încă solicitat să contribuie cu bani la ‘fondul școlii’, fie în mod explicit, fie sub denumirea de ‘donație’, bani care ulterior sunt folosiți pentru asigurarea pazei”, explică CNE.

Ce descoperea Curtea de Conturi, într-un audit: Școlile din România au primit de la primăriile și consiliile județene doar 0,6% din totalul finanțării pe anul 2016. Echivalentul a 21 de lei pe elev, pe an.

Comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor:

“Lipsa siguranței în școli reprezintă una dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă în prezent sistemul educațional românesc. Cu doar 18% dintr-un total de 17.824 de unități de învățământ preuniversitar de stat care beneficiază de supraveghere prin pază umană și sisteme de monitorizare video, dreptul elevilor la protecție în incinta școlii rămâne doar pe hârtie. Acest fapt este demonstrat și de răspunsurile înregistrate din partea acestora la finalul anului școlar 2017-2018, în cadrul consultării derulate de Consiliul Național al Elevilor cu scopul de a afla gradul de aplicare în teritoriu a prevederilor Statutului Elevului. Conform RISEN (Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național), document care a rezultat în urma consultării, 41% dintre respondenți și-au simțit pusă în pericol integritatea fizică și/sau morală în școală.

Motivul principal invocat de conducerile școlilor pentru a justifica inexistența măsurilor de pază și protecție este lipsa fondurilor. De prea puține ori autoritățile publice locale își asumă plata acestor servicii prin finanțare complementară, deși ele ar trebui să fie prezente și gratuite în fiecare unitate de învățământ, conform art. 4 din Legea nr. 35/2007 privind creșterea siguranței în unitățile de învățământ. Realitatea este cu atât mai tristă odată ce luăm în calcul faptul că, în numeroase școli, „fondul gardianului”, de altfel ilegal, este o practică răspândită. La începutul fiecărui semestru, elevilor și părinților le este încă solicitat să contribuie cu bani la „fondul școlii”, fie în mod explicit, fie sub denumirea de „donație”, bani care ulterior sunt folosiți pentru asigurarea pazei. Există, de asemenea, cu precădere în mediul rural, școli care nu sunt dotate cu sisteme de supraveghere video sau în care aceste dotări nu funcționează.

Considerăm că siguranța elevilor în principalul mediu de învățare este o temă care ar trebui inclusă urgent pe agenda publică, mai ales în urma datelor furnizate de Ministerul Afacerilor Interne în data de 19 august. În mai puțin de trei săptămâni, elevii se vor întoarce la cursuri, iar garantarea desfășurării activității acestora în condiții corespunzătoare este vitală. Educarea acestora cu privire la pericolele care există în lume este lipsită de relevanță dacă în propria școală beneficiarii primari ai sistemului de învățământ nu au garanția că se află în siguranță.

Solicităm, pe această cale, celor responsabili să acorde atenție reală problemei enunțate și să procedeze la luarea unor măsuri eficiente, care să ferească elevii de orice factori de risc la care ar putea fi supuși. Somăm autoritățile publice locale să își îndeplinească atribuțiile și să aloce fonduri pentru garantarea pazei în școli. Urmează să analizăm punctual prin intermediul rețelei noastre în ce unități de învățământ nu există mecanisme de pază și protecție, precum și cazurile de percepere a unor taxe din partea elevilor pentru asigurarea lor, pentru a întreprinde demersuri în acest sens.”

Photo by PhotoMIX Ltd. from Pexels

Citește și:

 

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fenomenul violenței în școli, în creștere: Aproape 10.000 de acte de violență în unitățile de învățământ din România, în anul școlar 2021-2022, raportează Ministerul Educației. Sunt cu 2.000 mai multe cazuri față de acum 2 ani

În anul școlar trecut, 2021-2022 s-au înregistrat 9.741 de acte de violență în școlile din România, cu două mii de cazuri mai multe decât în anul școlar 2019 – 2020…
Vezi articolul

Directoare din Sibiu, despre sălile de detenție din școli: Elevii vor fi mereu scoși de la ore pentru ca profesorul să-și poată face ora în bune condiții? Niciodată nu va fi calitate dacă lucrurile nu sunt gândite din mijlocul elevilor și profesorilor

Sala de detenție care va fi introdusă din septembrie în școli este o măsură greu de realizat, spun mai mulți directori județul Sibiu, citați de publicația Turnul Sfatului. Pe lângă…
Vezi articolul

BREAKING Bacalaureat unic pentru toți liceenii, cu subiecte transdisciplinare pe model PISA, pe care îl pot susține și elevii de la școala profesională – prevedere a noului proiect “România Educată” care va fi aprobat de Guvern, anunță consilierul prezidențial Ligia Deca

Înlocuirea Bacalaureatului actual cu un BAC unic pentru toți absolvenții de liceu, pe care sa îl poată susține și elevii de la școlile profesionale sau liceele tehnologice, este una dintre…
Vezi articolul

Asociația cercetătorilor Ad Astra îi cere premierului Cîțu să explice diferențele dintre angajamente și alocarea pentru cercetare în 2021: Dacă estimările se adeveresc, România este condamnată să se îndepărteze ireversibil de profilul unei țări UE

Asociația Ad Astra a cercetătorilor din România îi solicită premierului Florin Cîțu, printr-un comunicat de presă-scrisoare, să explice “aparenta discrepanță” dintre angajamentele formulate din programul de guvernare și proiectul de…
Vezi articolul