Elevilor aflați în clasele terminale să le fie achiziționate dispozitive urgent, pentru pregătirea și susținerea examenelor, este reacția Consiliul Național al Elevilor la „propunerea” ministrului Educației „la toamnă să nu mai existe niciun copil care să nu aibă acces la tehnologie, la învățarea asistată de tehnologie”. Organizația a trimis un comunicat Edupedu.ro, în care susține că promisiunea făcută de ministru nu este prima de acest fel, iar în cazul celei legate de transportul gratuit al elevilor, încă nu au fost făcuți pași concreți.
”Elevii au nevoie de educație online acum: Consiliul Național al Elevilor reacționează la promisiunile doamnei ministru al Educației și Cercetării
Într-un reportaj, ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, își asumă politic faptul că elevii vor primi tablete pentru a accesa educația online începând cu anul școlar 2020-2021. Consiliul Național al Elevilor reacționează la această promisiune a doamnei ministru, solicitând urgentarea procedurii de achiziție publică, astfel încât elevii să nu fie privați de dreptul la educație online.
Prin OMEC nr. 4135/2020, elevii sunt obligați să participe la cursurile online, însă Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nici până astăzi o strategie pentru garantarea accesului la educație pentru toți elevii, indiferent de mediul din care aceștia provin. Încă din prima zi de școală online, reprezentanții elevilor din România au solicitat Ministerului Educației și Cercetării să demareze procedurile de achiziție publică și, în prealabil, să prezinte analiza națională privind accesul la educație pentru copiii din România.
Nu este prima dată când ministrul Educației și Cercetării își asumă rezolvarea unor probleme din educație, fără ca acestea să fie fundamentate de o strategie riguros construită (de exemplu, demersul prin care doamna ministru promitea elevilor că începând cu septembrie 2020 vor putea circula gratuit pe orice mijloc de transport prezentând carnetul de elev nu se va putea realiza până când ministrul nu va abroga HG 309/1996 și HG 863/2016 – solicitare a Consiliului Național al Elevilor care a rămas fără răspuns). Înainte de a ne putea pune încrederea în această promisiune, este necesar ca ea să fie dublată printr-o strategie fundamentată, strategie solicitată de reprezentanții elevilor pentru a asigura accesul la educație pentru toți beneficiarii, indiferent de situația lor socio-economică.
În această săptămână, elevii din clasele terminale au primit vestea că vor susține examenele naționale conform calendarelor inițiale, iar învățarea va continua asistată de tehnologie, măsură care lasă peste 250.000 de elevi în afara sistemului de educație. Consiliul Național al Elevilor solicită ca elevilor aflați în clasele terminale să le fie achiziționate dispozitive urgent, pentru ca aceștia să poată să se pregătească pentru susținerea examenului național – în caz contrar, Ministerul Educației și Cercetării trebuie să își asume amânarea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat.
Consiliul Național al Elevilor susține digitalizarea echitabilă a educației, însă fără o strategie clară privind numărul beneficiarilor acestui proiect asumat de Ministerul Educației și Cercetării și fără conștientizarea faptului că elevii aflați în clasele terminale sunt lăsați în afara sistemului educațional, nu putem considera declarația ministrului decât o promisiune. Procedura de achiziție publică putea fi realizată de urgență, dacă acest lucru reprezenta cu adevărat o prioritate. La momentul actual, școala online este o utopie pentru toți elevii proveniți din mediile social-dezavantajate, mulți dintre aceștia urmând să susțină examenele naționale fără a beneficia de tratament egal și de egalitate de șanse, a declarat Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor”.
Fotografie creată de bongkarn thanyakij, de la Pexels