Consiliul Național al Elevilor a transmis, vineri, o scrisoare deschisă prin care cere guvernului “să găsească soluțiile care vor readuce cât mai repede echilibrul în sectorul de educație” și-și exprimă sprijinul pentru profesori: “ne dorim ca demersul lor să se finalizeze prin concretizarea revendicărilor acestora”. Scrisoarea deschisă marchează o schimbare de poziție a acestei organizații a elevilor, care, la începutul grevei, spunea că susține protestele, dar că “nu suntem de acord ca elevii să fie utilizați drept armă emoțională”, iar apoi și-a transmis mesajele de la pupitrul guvernului.
În scrisoarea deschisă de vineri, CNE îi transmite premierului că “examenele naționale bat la ușă, iar elevii din anii terminali nu au avut parte de o pregătire adecvată alături de profesorii de la clasă în ultimele lor zile de școală”.
De aceea, continuă organizația, e nevoie ca lucrurile să revină la normal, dar nu oricum, ci prin concretizarea revendicărilor făcute de profesori: “În acest moment, asigurarea derulării procesului instructiv-educativ în fiecare unitate de învățământ preuniversitar din România se află în mâinile conducerii respectivei școli. Orar provizoriu, cursuri desfășurate în format hibrid sau online, intervale mari de timp între cursurile susținute sau școli în care nu se desfășoară deloc ore de curs – așa arată la momentul actual sectorul de educație din România. Tocmai din acest motiv, susținem profesorii și ne dorim ca demersul lor să se finalizeze prin concretizarea revendicărilor acestora.”
CNE îndeamnă guvernul să demareze “consultări constante cu reprezentanții sindicatelor din învățământ, pentru ca elevii, părinții și profesorii să nu fie în niciun fel afectați pe viitor”. – Scrisoarea deschisă, integral mai jos
Amintim că, atunci când a fost anunțată inițial greva profesorilor, mesajul CNE a pus accentul pe impactul negativ al acesteia asupra elevilor: “Susținem protestele din educație, dar având în vedere că elevii au dreptul la protest doar în condițiile în care acesta nu afectează orele de curs, conform legislației în vigoare, considerăm protestele profesorilor un impact negativ imens asupra actului de predare-învățare-evaluare”, spunea, atunci, președintele Consiliului Național al Elevilor, Miruna Croitoru.
Ulterior, când a început greva, ea a transmis mesajele organizației de la pupitrul Guvernului României, alături de reprezentantul Federației părinților, ceea ce a permis presiuni asupra protestelor din partea executivului Ciucă. Atunci, ea exprima generic sprijinul pentru revendicările profesorilor, fără să exprime explicit dorința ca executivul să le dea curs, ci doar cerând reluarea activităților școlare.
Când a fost criticată de doi predecesori ai săi de la CNE, președinta Consiliului, Miruna Croitoru, a scris despre un „grad de analfabetism funcțional“ la „cei care acuză reprezentanții elevilor și părinților că <<recită argumentația>> Guvernului în delicata problemă a grevei profesorilor“.
Scrisoarea deschisă a CNE către premierul Nicolae Ciucă:
“Către: Guvernul României
În atenția: Prim-ministrului României, domnul Nicolae-Ionel CIUCĂ
Stimate Domnule Prim-ministru,
Circumstanța în care ne aflăm este un capitol trist al educației din România. Poate fi punctul culminant, de unde toate aspectele legate de subfinanțarea cronică a sistemului de învățământ se schimbă și aduc educația pe lista priorităților bugetare din România sau poate fi momentul în care observăm cum nu există niciun semn că lucrurile se vor îmbunătăți.
În acest context, suntem cu toții martori ai unei stări generale de criză, de haos, de incertitudine. Fără o motivație financiară corespunzătoare, nu poate fi vorba despre cadre didactice determinate să își desfășoare în mod optim activitatea la clasă. Acesta a fost punctul de vedere al Consiliului Național al Elevilor încă de la începutul grevei organizate de către profesori. Cu toate acestea, examenele naționale bat la ușă, iar elevii din anii terminali nu au avut parte de o pregătire adecvată alături de profesorii de la clasă în ultimele lor zile de școală.
În acest moment, asigurarea derulării procesului instructiv-educativ în fiecare unitate de învățământ preuniversitar din România se află în mâinile conducerii respectivei școli. Orar provizoriu, cursuri desfășurate în format hibrid sau online, intervale mari de timp între cursurile susținute sau școli în care nu se desfășoară deloc ore de curs – așa arată la momentul actual sectorul de educație din România. Tocmai din acest motiv, susținem profesorii și ne dorim ca demersul lor să se finalizeze prin concretizarea revendicărilor acestora.
Trebuie să vă aducem la cunoștință și vocea elevilor din anii terminali, care arată neliniște în situația în care săptămâna viitoare debutează înscrierea la examenul de Bacalaureat, fără a avea la momentul actual mediile încheiate. „Se vor amâna examenele până la mijlocul verii sau până în toamnă?”; „Ce se întâmplă dacă vreau să aplic la o facultate în străinătate, iar calendarul de admitere ar fi afectat de amânarea examenelor?”; „Se va îngheța anul școlar?” – sunt doar câteva dintre întrebările care îi frământă pe acești elevi de la declanșarea grevei. Soluționarea în cel mai scurt timp a acestei situații de criză este impetuos necesară.
Așadar, solicităm urgentarea demersurilor de soluționare a revendicărilor cadrelor didactice pentru a susține, pe termen lung, un act educațional de calitate, iar pe termen scurt, încheierea în condiții optime a anului școlar în curs. De asemenea, menționăm că fără a lua în considerare solicitările profesorilor, chiar înainte de adoptarea unei noi legi a salarizării, nu vom putea numi această grevă încheiată, chiar dacă cursurile s-ar relua. Finanțarea corespunzătoare a sistemului de educație trebuie să devină realitate, nu doar o promisiune repetată anual la adoptarea fiecărui buget. Sperăm ca Guvernul României să găsească soluțiile care vor readuce cât mai repede echilibrul în sectorul de educație.
Așadar, vă rugăm să luați în calcul aspectele prezentate mai sus și să demarați consultări constante cu reprezentanții sindicatelor din învățământ, pentru ca elevii, părinții și profesorii să nu fie în niciun fel afectați pe viitor.
Inițiator: Consiliul Național al Elevilor“