DOCUMENT Consiliul Național al Elevilor: Examenele de admitere la colegiile naționale sunt “imposibil de acceptat”, “promovează segregarea” / Solicitările organizației: un fond național al burselor sociale, calendar clar pentru creșterea alocărilor pentru educație, rescrierea capitolului privind educația specială și cea incluzivă

Sursa: CNE

Prevederile din proiectele legilor educației ce permit colegiilor naționale să organizeze examene de admitere în clasa a IX-a sunt “imposibil de acceptat”, deoarece “nu face altceva decât să promoveze segregarea și eliminarea principiului egalității de șanse”, apreciază Consiliul Național al Elevilor. Acesta a prezentat, joi seară, principalele sale propuneri și comentarii pe seama proiectelor, pe care le va discuta, vineri, cu Ministerul Educației și pe care urmează să le înainteze acestuia sub formă de amendamente.

Organizația critică, în preambul, proiectele legilor din punct de vedere al modului cum acestea pun în aplicare proiectul “România Educată”: “Ne punem, așadar, semne de întrebare cu privire la modul în care vor fi implementate multe din propunerile proiectului Președintelui României, care ar putea aduce cu adevărat o schimbare de fond în educația românească.”

CNE prezintă propuneri de schimbare a legii și comentarii separate pentru diverse teme, de la burse la finanțarea educației. Edupedu.ro a realizat o selecție a acestora:

Despre burse:

“Elevii salută descentralizarea sistemului de acordare a burselor”, se arată în prezentarea CNE, care arată că, “pentru a asigura echitatea în acordarea burselor sociale, este necesară:

Transportul elevilor

Organizația apreciază prevederile din noua lege și cere preluarea acestora și în legea actuala, așa încât să se aplice din anul școlar 2022-2023. Printre propuneri:

Admiterea în învățământul liceal

Introducerea posibilității de organizare a unor examene de „preadmitere” pentru elevii care își doresc să urmeze cursurile colegiilor naționale este o propunere inechitabilă și imposibil de acceptat, care nu face altceva decât să promoveze segregarea și eliminarea principiului egalității de șanse atunci când vine vorba despre înscrierea în învățământul liceal,” spune Consiliul Național al Elevilor.

Propuneri:

Bacalaureat:

CNE propune transformarea probei E din structura propusă pentru Bacalaureat într-o probă obligatorie.

Dincolo de prevederile pe tema bacalaureatului în sine, organizația cere:

Incluziune și echitate

“În forma actuală, proiectul de lege conține capitolul ”Educația specială și educația incluzivă”, în care subiectul educației incluzive sau cel al echității nu este cu adevărat tratat, fiind pus semnul egal între educația incluzivă și educația specială.”

Consiliul elevilor cere, drept urmare, “Rescrierea completă a capitolului V”: “În acest sens, susținem organizarea unei întrevederi între specialiștii Ministerului Educației, organizațiile reprezentative ale partenerilor de dialog social și organizațiile cu activitate relevantă în domeniul incluziunii și desegregării educaționale”.

La același capitol, CNE mai solicită:

Alte propuneri și comentarii:

CNE dorește redactarea unei secțiuni noi în cuprinsul legii, intitulată „Dreptul elevilor la reprezentare”.

Aceeași organizație mai solicită preluarea prevederilor din actuala legislație referitoare la componența comisiilor de concurs pentru ocuparea posturilor de director, director adjunct și director administrativ. În plus:

Pe tema finanțării educației, organizația arată:

“În noul proiect de lege, se renunță la raportarea la PIB și se începe raportarea la bugetul național consolidat, pragul propus fiind 15%. Raportându-ne la situația actuală, aprobarea prevederii ar însemna dublarea fondului alocat educației în acest moment. Salutăm propunerea Ministerului Educației, însă ne exprimăm reticența cu privire la asumarea acestei prevederi de către decidenți“, scrie CNE în prezentarea sa, fapt pentru care cere:

Exit mobile version