Prevederile din proiectele legilor educației ce permit colegiilor naționale să organizeze examene de admitere în clasa a IX-a sunt “imposibil de acceptat”, deoarece “nu face altceva decât să promoveze segregarea și eliminarea principiului egalității de șanse”, apreciază Consiliul Național al Elevilor. Acesta a prezentat, joi seară, principalele sale propuneri și comentarii pe seama proiectelor, pe care le va discuta, vineri, cu Ministerul Educației și pe care urmează să le înainteze acestuia sub formă de amendamente.
Organizația critică, în preambul, proiectele legilor din punct de vedere al modului cum acestea pun în aplicare proiectul “România Educată”: “Ne punem, așadar, semne de întrebare cu privire la modul în care vor fi implementate multe din propunerile proiectului Președintelui României, care ar putea aduce cu adevărat o schimbare de fond în educația românească.”
CNE prezintă propuneri de schimbare a legii și comentarii separate pentru diverse teme, de la burse la finanțarea educației. Edupedu.ro a realizat o selecție a acestora:
Despre burse:
“Elevii salută descentralizarea sistemului de acordare a burselor”, se arată în prezentarea CNE, care arată că, “pentru a asigura echitatea în acordarea burselor sociale, este necesară:
- Crearea unui „Fond național al burselor sociale”, astfel încât acordarea acestui tip de sprijin financiar pentru elevii aflați în nevoie (proveniți din medii socioeconomice dezavantajate, sau elevi care suferă de diverse afecțiuni medicale) să fie acordat conform unor criterii stabilite la nivel național, aplicate fiecărei unități de învățământ în mod obligatoriu
- Asigurarea unei formări pentru managerii școlari, astfel încât aceștia să poată desfășura analize de nevoi pentru stabilirea corectă a criteriilor de acordare a burselor, pentru a facilita tranziția de la un sistem centralizat de acordare a burselor la unul descentralizat, care pune mult mai mult accent pe nevoile specifice ale comunității (…)”
Transportul elevilor
Organizația apreciază prevederile din noua lege și cere preluarea acestora și în legea actuala, așa încât să se aplice din anul școlar 2022-2023. Printre propuneri:
- “Preluarea propunerilor din proiectul de lege în Legea educației naționale nr. 1/2011, astfel încât elevii să se poată bucura de gratuitate la serviciile de transport inclusiv în anul școlar 2022-2023, până ce noua lege va intra în vigoare;
- Introducerea obligativității pentru consiliile județene de a încheia, până la o dată stabilită, contractele de delegare a gestiunii serviciului public, și stabilirea unor sancțiuni aplicabile decidenților care nu își respectă această obligație;
- Introducerea unor norme suplimentare în textul legislativ, în așa fel încât să se stabilească foarte clar modul în care se va asigura subvenția operatorilor de transport (…).”
Admiterea în învățământul liceal
“Introducerea posibilității de organizare a unor examene de „preadmitere” pentru elevii care își doresc să urmeze cursurile colegiilor naționale este o propunere inechitabilă și imposibil de acceptat, care nu face altceva decât să promoveze segregarea și eliminarea principiului egalității de șanse atunci când vine vorba despre înscrierea în învățământul liceal,” spune Consiliul Național al Elevilor.
Propuneri:
- Păstrarea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a ca modalitate de înscriere în învățământul liceal;
- Calibrarea subiectelor de la Evaluarea Națională, astfel încât să se poată realiza o departajare clară între competențele de care dispun elevii, în baza unor standarde de evaluare bine definite;
- Promovarea și susținerea activității centrelor județene de excelență, care ar trebui să beneficieze de resurse suplimentare
- Oferirea posibilității pentru toate unitățile de învățământ liceal să aplice pentru statutul de unitate-pilot de excelență.
Bacalaureat:
CNE propune transformarea probei E din structura propusă pentru Bacalaureat într-o probă obligatorie.
Dincolo de prevederile pe tema bacalaureatului în sine, organizația cere:
- “Asigurarea unei formări continue pentru cadrele didactice, în așa fel încât trecerea de la un sistem de predare-evaluare axat pe cunoștințe la un sistem axat pe competențe să se facă fără niciun fel de problemă, în mod unitar, în fiecare sală de clasă.“
Incluziune și echitate
“În forma actuală, proiectul de lege conține capitolul ”Educația specială și educația incluzivă”, în care subiectul educației incluzive sau cel al echității nu este cu adevărat tratat, fiind pus semnul egal între educația incluzivă și educația specială.”
Consiliul elevilor cere, drept urmare, “Rescrierea completă a capitolului V”: “În acest sens, susținem organizarea unei întrevederi între specialiștii Ministerului Educației, organizațiile reprezentative ale partenerilor de dialog social și organizațiile cu activitate relevantă în domeniul incluziunii și desegregării educaționale”.
La același capitol, CNE mai solicită:
- “În ceea ce privește programul „Școala din spital”, propunem ca elevii să poată beneficia de cursurile acestui program indiferent de durata spitalizării, așa cum de altfel se menționează și în multiple documente de politică publică la nivel european și internațional;”
- “Extinderea ariei de participanți la programul de ”Învățare remedială” pentru elevii aflați în risc de abandon școlar și/sau risc de părăsire timpurie a școlii;”
Alte propuneri și comentarii:
CNE dorește redactarea unei secțiuni noi în cuprinsul legii, intitulată „Dreptul elevilor la reprezentare”.
Aceeași organizație mai solicită preluarea prevederilor din actuala legislație referitoare la componența comisiilor de concurs pentru ocuparea posturilor de director, director adjunct și director administrativ. În plus:
- “Introducerea unor sancțiuni pentru directorii care nu urmează programe deformare în domeniul managementului educațional. În actualul text legislativ, se prevede obligativitatea urmării acestora, însă nu se stipulează și sancțiunile care pot fi aplicate;”
Pe tema finanțării educației, organizația arată:
“În noul proiect de lege, se renunță la raportarea la PIB și se începe raportarea la bugetul național consolidat, pragul propus fiind 15%. Raportându-ne la situația actuală, aprobarea prevederii ar însemna dublarea fondului alocat educației în acest moment. Salutăm propunerea Ministerului Educației, însă ne exprimăm reticența cu privire la asumarea acestei prevederi de către decidenți“, scrie CNE în prezentarea sa, fapt pentru care cere:
- “Asumarea, de către Guvern, a unui calendar de creștere treptată a alocărilor bugetare pentru sectorul de educație”.