Consiliul Național al Elevilor cere Ministerului Educației sancțiuni în cazul Șincai, unde zeci de lucrări ale elevilor de la Bacalaureat au fost anulate pentru o prepoziție scrisă greșit, în opinia președintelui comisiei de examen: „Viitorul elevilor nu ar trebui să se afle în riscul de a fi compromis din cauza unor astfel de situații”

2.185 de vizualizări
Foto: CNE
Consiliul Național al Elevilor condamnă cu fermitate atitudinea neglijentă arătată de către membrii comisiilor de la examenul de Bacalaureat în raport cu respectarea tuturor procedurilor prevăzute în metodologia de organizare și desfășurare, arată structura de reprezentare a elevilor într-un comunicat primit la redacție. Organizația solicită sancțiuni în cazul de la Colegiul Național Gheorghe Șincai din București, unde circa 70 de lucrări au fost anulate în plină probă de examen de Bacalaureat, din cauza unei presupuse greșeli. Decizia a fost luată de președintele comisie de examen, preotul Gheorghe Ddogaru.

În prezent Ministerul Educației anchetează situația de la Șincai și nu a comunicat până acum nicio sancțiune, ci doar o procedură de monitorizare a comisiei de acolo. Trei candidați la Bacalaureat au vorbit public despre nedreptatea de la proba de română: „S-au anulat după o oră și un sfert, în alte săli după o oră jumătate. Nu au mai avut timp să termine subiectul III”, a spus elevii.

CNE arată că au ieșit la iveală „abateri repetate de la metodologia de organizare, realizate (în mod abuziv) de către membrii comisiilor de organizare” și solicită reprezentanților Ministerului Educației „să efectueze vizite de control reale în teritoriu pentru a afla cazurile de abatere de la regulamentul de organizare al examenului național de Bacalaureat și să sancționeze în consecință resursa umană implicată în producerea viciilor de procedură”.

Motivul invocat pentru anularea a circa 70 de lucrări ale candidaților la Bacalaureat, în plină probă de examen, potrivit elevilor care au fost în sălile de la Șincai, ar fi fost acela că ar putea fi interpretat de evaluatori ca semn pe lucrare neîncadrarea exactă a sintagmei „Examenul național de bacalaureat” pe două rânduri a câte două cuvinte: „Examenul național” pe primul rând și „de bacalaureat” pe rândul al doilea. Unii dintre elevi au scris „Examenul național de” pe un rând și „bacalaureat” pe al doilea rând.

Redăm comunicatul CNE:

„Elevii de clasa a XII-a care susțin examenul național de Bacalaureat anul acesta au avut și alte aspecte asupra cărora să își îndrepte atenția și emoțiile în afară de subiectele examenului propriu-zis, precum abaterile repetate de la metodologia de organizare, realizate (în mod abuziv) de către membrii comisiilor de organizare.

Consiliul Național al Elevilor condamnă cu fermitate atitudinea neglijentă arătată de către membrii comisiilor de la examenul de Bacalaureat în raport cu respectarea tuturor procedurilor prevăzute în metodologia de organizare și desfășurare. Cazurile care au ieșit la iveală în ultimele două zile sunt doar câteva dintre neregulile care sunt prezente deja anual la examenele naționale, dar pe care nimeni nu le soluționează.

Accesarea rezolvării subiectului I de la proba de Limba română într-un număr considerabil, începând cu seara de dinainte de examenul propriu-zis, ne lasă cu două dubii majore pe noi toți: caracterul „secret” al subiectelor (în cazul în care accesările sunt din partea elevilor) și gradul de adaptare al subiectelor la necesitățile actuale ale societății (în cazul în care accesările sunt din din partea profesorilor care au elaborat subiectele și aceștia au păstrat subiectul în aceeași formă, indiferent de posibila controversă creată). Urmărind scurgerea subiectelor inclusiv în cadrul celei de-a doua probe, la doar 5 minute de la începerea examenului, putem afirma că o formare mult mai amplă a tuturor cadrelor didactice implicate în examen este absolut necesară.

Mai mult decât atât, subliniem cum anumite erori, de exemplu informările incorecte cu privire la numerotarea paginilor, completarea titlului, așezarea în pagină etc., realizate de către profesorii supraveghetori, pot avea consecințe grave asupra elevilor, cazul concret fiind chiar cel de la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, unde peste 70 de lucrări au fost anulate din cauza unei așa-zise erori sesizate de către președintele comisiei, la aproximativ o oră și un sfert de la distribuirea subiectelor, fapt ce a determinat elevii în cauză să treacă prin stări grave de anxietate, stres, ce au rezultat în unele cazuri în imposibilitatea de a se încadra cu transcrisul lucrării și rezolvarea celorlalte cerințe în timp util. Această „eroare” ar fi putut fi reperată din timp fie de către supraveghetori, la momentul semnării și completării
datelor din colț, înaintea distribuirii subiectelor, fie ar fi putut rămâne la latitudinea elevului, fiind chiar specificat în metodologie faptul că „decizia de a retranscrie aparține candidaților, nu asistenților, membrilor, sau președintelui comisiei”.

În acest sens, solicităm Ministerului Educației să efectueze vizite de control reale în teritoriu pentru a afla cazurile de abatere de la regulamentul de organizare al examenului național de Bacalaureat și să sancționeze în consecință resursa umană implicată în producerea viciilor de procedură. Reamintim astfel că toată neglijența arătată se va reflecta tot asupra elevilor care ar fi trebuit să își canalizeze energia doar spre rezolvarea subiectelor, nu asupra asigurării respectării procedurilor, fapt ce ar fi trebuit garantat de către comisia de organizare.

Miruna Croitoru, președintele CNE / Foto: gov.ro

„Cunoaștem cu toții emoțiile care vin odată cu un asemenea examen, de ce să mai mai adăugăm unele negative cauzate doar de neglijența celor care ar trebui să asigure de fapt corectitudinea și buna organizare? Cazurile care s-au încercat a fi mușamalizate în ultimii ani nu pot deveni o obișnuință din niciun punct de vedere. De aceea ne dorim o responsabilizare generală mult mai mare cu privire la examenele naționale, un instructaj real al membrilor comisiei și o monitorizare mult mai eficientă în teritoriu, tocmai pentru a preveni situațiile întâmpinate zilele trecute.

Viitorul elevilor nu ar trebui să se afle în riscul de a fi compromis din cauza unor astfel de situații. De asemenea, sancțiunile aplicate membrilor de comisie care nu respectă metodologia joacă un rol important în păstrarea echității ca principiu de bază ce guvernează sistemul de educație din România, dacă mai poate fi vorba de acest lucru. ” – a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor”.


8 comments
  1. Elevii cer “sancțiuni aplicate membrilor de comisie care nu respectă metodologia”. Problema e ca cei care nu au respectat METODOLOGIA sunt chiar elevii absolventi de liceu, iar cei care au respectat-o sunt membrii comisiei. Elevii nu trebuie sa acuze pe nimeni cu privire la incapacitatea lor de a scrie DUPA MODELUL STAS DAT DE MINISTER, adica pe randul 1: EXAMENUL NATIONAL si pe randul al 2-lea: DE BACALAUREAT. Daca ai terminat liceul si nu poti macar sa copiezi dupa un model dat, practic … trebuie sa te mai pregatesti.
    Vad ca se incearca minimalizarea …. ca a fost o greseala … ca elevul trebuia sa aleaga … etc. In fapt nu a fost o greseala, ci o alegere voluntara a elevului de a nu se conforma unui standard pe care elevul il avea in fata ochilor, caci toti profesorii supraveghetori au scris pe tabla modelul dat de minister. Marea majoritate a elevilor s-au conformat cerintei, unii au ales sa nu se conformeze, si eventual sa faca (la predarea lucrarilor catre forul superior) cadrele didactice de la supraveghere si membrii comisiei un Proces Verbal de nonconformitate, adica altii sa-si asume raspunderea!
    Nici cadrele de supraveghere si nici comisia nu au vrut sa isi asume nonconformitatea voluntara a elevilor! Si a iesit exact ce trebuia: anularea unor lucrari cu semne vizibile, anularea unor lucrari care nu se conformau STANDARDULUI IMPUS DE MINISTER.
    Daca vreti o analogie simpla, standardul pe actul de identitate este ca intai se scrie numele de familie si apoi numele pus de parinti. Nu ne putem duce cu pretentii ca in acte publice sa se scrie doar ce, doar cum si doar in ordinea dorita de noi! La fel si la BAC: exista doua chenare standard cu cateva cuvinte. Trebuie sa le respecti. In rest poti sa umpli foile de examen cum si cu ce vrei tu si in ce ordine vrei, CU CONDITIA CA CE COMPLETEZI IN CELE DOUA CHENARE SA FIE CONFORM STANDARDULUI!
    Comisia si presedintele au procedat CORECT.

    1. După cum se poate vedea la https://lthoriahulubei.ro/wp-content/uploads/2022/05/Model-tipizat-bacalaureat-2022.pdf nu există o instrucțiune de la minister despre ce sa se completeze pe fiecare rând. Am participat la vremea mea la suficiente examene și concursuri, iar aceste detalii despre ce cuvânt se scrie pe care rând nu au contat NICIODATĂ. Dacă era o greșeală, profesorii asistenți erau obligați să o sesizeze și să o rezolve (prin anularea lucrării) la începutul (!) probei, atunci când au verificat completarea casetei de identificare și au confruntat cele scrise de elev cu actul de identitate, NU la o oră și jumătate după începutul probei.

      “o alegere voluntara a elevului de a nu se conforma unui standard pe care elevul il avea in fata ochilor, caci toti profesorii supraveghetori au scris pe tabla modelul dat de minister” Aberați și, în același timp, plecați de la niște prezumții false. Din moment ce profesorii asistenți nu au observat această “greșeală”, înseamnă că nu erau atenți la acest detaliu (care este irelevant, de fapt), deci nici nu i-au instruit.

      Faptul că PROFESORII de la acel colegiu au sesizat în mediul public problema cu care s-au confruntat ZECI de absolvenți ar trebui să vă spună multe.

    1. Greșelile de completare a casetei se sesizează și se remediază de către profesorul asistent înaintea începerii timpului de lucru, nu la o oră și jumătate după. Faptul că nu au observat arata cat de neînsemnat este acest “semn” și poate chiar că nici profesorii asistenți nu au ținut să îi instruiască pe elevi despre acest lucru.

  2. Cer și eu explicații de ce au scris toți așa? De la Șincai și asa mototoli? E cu ochi și cu sprâncene. Eu zic sa se facă o ancheta serioasă și fiecare elev, director, supraveghetor etc sa fie anchetați, interogați, treaba serioasa făcută de către poliție, nu de oricine. Chestia asta cu explicații publice, fă! Ar trebui lasata în piețele publice, mahalale și alte zone locuite de corturi și cotinețe.

    1. Nu au scris toți așa. Ideea este că supraveghetorii nu și-au făcut treaba, nu au făcut instructajul temeinic, nu au verificat de la început cum au scris elevii. Am fost și eu supraveghetor și eram foarte atentă la modul cum scriau pe prima pagină, verificam fiecare lucrare. Și apoi, ce semn e ăsta? Mulți copii puteau scrie așa, fără să vrea să își marcheze lucrarea.
      Eu zic să se facă anchetă câte lucrări în țară mai sunt așa, că sigur mai sunt. Au făcut din țânțar armăsar.
      Cu excepția cazului foarte improbabil în care cineva a aflat că se pregătește o fraudă și a hotărât să o împiedice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
cel mai bun profesor din lume

VIDEO Câștigătorul premiului pentru cel mai bun profesor din lume a împărțit milionul de euro cu ceilalți finaliști din competiție. „Este important să simtă că societatea înțelege valoarea muncii lor și nu cred că există cel mai bun, suntem la fel”

Un profesor de la o școală dintr-un sat din India, lăudat pentru îmbunătățirea educației din comunitate, a câștigat premiul Global Teacher din acest an în valoare de un milion de…
Vezi articolul

Datele personale ale profesorilor: Ministerul Educației va verifica declarațiile de vaccinare ale angajaților din școli, cu ajutorul Registrului de vaccinare, anunță Cîmpeanu / Ministrul, vineri: Conducerile școlilor decid verificarea

Ministerul Educației va verifica datele privind vaccinarea angajaților din școli, folosite pentru a stabili dacă o școală funcționează fizic sau online, în baza pragului de vaccinare de 60%, a spus…
Vezi articolul

UPDATE Amendamentul care i-ar amnistia pe plagiatori a primit vot pozitiv în ședința de luni a Comisiei de Învățământ a Camerei Deputaților. USR a încercat întoarcerea la Comisie, dar propunerea a fost respinsă / Pălărie: Dacă trece de plen, vom sesiza CCR

Al doilea amendament-surpriză care i-ar amnistia pe plagiatori, după cum a avertizat USR, a trecut, luni, de Comisia de Învățământ a Camerei Deputaților, cu 11 voturi pentru și 6 împotrivă.…
Vezi articolul