Sporul pentru titlul de doctor ar trebui sa se acorde persoanelor care isi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţin titlul si care au în fișa postului atribuții care să permită verificarea lunară activității suplimentare, conform proiectului de ordonanță de urgență pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor. Însă, Consiliul Legislativ consideră că verificarea lunară imprimă măsurii un caracter arbitrar, este practic imposibil de realizat şi este necesară eliminarea acesteia, conform avizului.
„Stabilirea modalității de evaluare a gradului de îndeplinire a atribuțiilor stabilite pentru un functionar public sau magistrat în vederea valorificării titlului stiințific de doctor şi a acordării lunare a indemnizației aferente presupune evaluarea activității acestuia şi trebuie stabilită prin lege organică, nu printr-un act individual, fişa postului”, se precizează în aviz.
În prezent, indemnizația de doctorat este dată persoanelor care își desfășoară activitatea în domeniul pentru care dețin titlul, conform Legii nr. 153/2017.
- Amintim că această măsură a fost inclusă în proiectul de ordonanță pentru economii la buget din mai, potrivit surselor Edupedu.ro, însă a fost eliminată din varianta publicată în Monitorul Oficial. Atunci s-a pus următoarea problemă: dacă într-o școală sunt doi profesori de matematică (unul are doctorat, iar celălalt este fără doctorat), cum ar putea decide școala că postul pe care este încadrat profesorul cu doctorat justifică faptul că pentru acest post să se acorde indemnizația de doctorat.
Prevederile din proiectul de Ordonanță de urgență, pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor
„Art. XXXV – Alineatul (1) al articolului 14 din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar. Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor prevăzută la art. 25.
Art. XXXVI – În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune modificarea fișelor de post, în condițiile art.XXXV.”
Argumentele Consiliului Legislativ pentru eliminarea articolului legat de sporul de doctorat
„Referitor la textul preconizat pentru alin. (1) al art. 14 din Legea-cadru nr. 153/2017, dat fiind că formularea „și dacă are prevăzute în fisa postului un set de atributii obiective si cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar” imprimă măsurii propuse un caracter arbitrar, este necesară eliminarea acesteia, redactarea propusă neîndeplinind condiția previzibilității normei si încălcând astfel prevederile art.l alin. (5) din Constituție sub aspectul principiului legalitatii.
Formulăm observația si deoarece stabilirea lunară a indemnizației pentru titlul științific de doctor, ca de altfel, a oricărui element (venit/drept) salarial, printr-o verificare lunară a îndeplinirii unor atributii stabilite prin fisa postului, și nu pe baza unor dispozitii legale concrete care prevăd cuantumul salariilor de bază, al sporurilor, compensațiilor, primelor, premiilor și indemnizațiilor aferente, aplicabile pe toată durata de actiune a normelor, fără intermitente, conduce la imposibilitatea previzionării venitului total lunar, dar si a celui anual, încălcând prevederile art. 1 alin. (3) din Legea fundamentală, sub aspectul principiului securității juridice şi al sperantei (aşteptării legitime).
Eliminarea este necesară, pentru respectarea principiului ierarhiei actelor normative, întrucât toate drepturile de natură salarială pentru activități desfăşurate în sectorul bugetar, conform art. 6 lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017, se stabilesc prin norme juridice de forța legii, însă actul prin care se constată indeplinirea sau neîndeplinirea obiectivelor stabilite prin fişa postului este un act individual, si nu un act normativ.
Un argument în plus în sprijinul propunerii de eliminare a art. XXXV rezultă tot din prevederi constitutionale, interpretate prin jurisprudenta Curtii Constitutionale şi coroborate cu principiul ierarhiei actelor normative, şi vizează necesitatea stabilirii prin norme de natura legii organice a elementelor intrinseci ale anumitor raporturi juridice specifice de muncă (în acest caz, salariul lunar), deoarece acestea se nasc în temeiul legii organice care le prevede, și nu dintr-un contract sau act administrativ
În acest context, precizăm că stabilirea modalității de evaluare a gradului de îndeplinire a atributiilor stabilite pentru un functionar public sau magistrat în vederea valorificării titlului stiintific de doctor şi a acordării lunare a indemnizatiei aferente presupune evaluarea activitatii acestuia şi trebuie stabilită prin lege organică, nu printr-un act individual, fişa postului.
Pe de altă parte, semnalăm că stabilirea, chiar si prin lege, pentru deținătorii titlului de doctor, a unui set de atributii obiective si cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care în activitatea acestuia este valorificat titlul stiintific de doctor în mod suplimentar în domeniul pentru care este detinut, atributii a căror îndeplinire să fie evaluată lunar, este practic imposibilă, deoarece un specialist într-un domeniu, care deține și titlul de doctor, foloseşte pentru îndeplinirea atributiilor de serviciu toate cunostintele dobândite pe parcursul formării universitare, postuniversitare sau continue, neputând fi separate cunostintele si abilitatile atestate prin titlul de doctor, de cele dobândite prin alte modalități de formare.
O astfel de măsură nu tine cont de faptul că toate cunostintele acumulate cu prilejul urmării studiilor de doctorat, verificate prin examene şi concretizate prin acordarea titlului stiintific de doctor, prezintă utilitate pentru angajator, dacă persoana își desfasoara activitatea în domeniul pentru care detine titlul, în sensul că, de fiecare dată când îşi va aduce la îndeplinire obligațiile de serviciu, respectiva persoană va avea o viziune mai amplă si aprofundată asupra lucrărilor repartizate/activităților efectuate, incluzând consecintele presupuse de acestea, folosindu-se, încă din faza de analiză, de cunostintele de specialitate dobândite si contribuind la realizarea cu celeritate şi de o manieră mai argumentată/eficace a atributiilor stabilite prin acte normative pentru institutia/autoritatea publică angajatoare.
Drept consecință a celor expuse supra, este necesară şi eliminarea textului propus pentru art. XXXVI.”
Foto: © Stevanovicigor | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.