Noul model de alocare a burselor de merit, promovat de Ministerul Educației în baza noii legi a învățământului preuniversitar, model prin care 30% dintre elevii unei clase urmează să primească burse de merit, este apărat de Consiliul Național al Elevilor, într-un punct de vedere susținut de alte cinci ONG-uri și două companii. Potrivit acestora, măsura “poate crește concomitent echitatea din sistem și motivația elevilor de la toate nivelurile și filierele”, iar vechiul model, bazat pe un prag minim al mediei, era unul “discriminatoriu”.
- Edupedu.ro a semnalat, recent, că modalitatea nouă de acordare a burselor de merit permite ca un elev cu media 9.85 dintr-un liceu să nu primească bursă, în timp ce un altul, cu media 5.10, din altă clasă și alt liceu, să o primească, situație care se extinde în toată țara, în ajunul unui an electoral. Semnalul Edupedu.ro a fost preluat de Avocatul Poporului, care a apreciat, într-o scrisoare adresată ministrului Educației, Ligia Deca: măsura “nu va conduce, în opinia noastră, la diminuarea mediocrității prin educație și evaluare, dimpotrivă (…)”.
În punctul de vedere transmis joi, CNE apreciază că noua metodologie de acordare a burselor școlare este “o schimbare binevenită, ce aduce mai multă echitate în sistem”.
- Organizația precizează că punctul său de vedere este susținut de mai multe asociații și companii: ARDOR, Teach for Romania, Asociația ROI, BRIO, Școala Questfield, Organizația Umanitară Concordia, Tineri pentru Tineri.
Consiliul precizează că el este cel care “a solicitat transformarea sintagmei „30% din elevii unei școli gimnaziale/liceu” din proiectul de lege a educației, referitoare la criteriul de acordare a burselor de merit în „30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu sau liceu”, propunere introdusă în noua lege și care urmează să fie transpusă în legislația subsecventă.
Potrivit punctului de vedere citat, “o analiză mai atentă asupra acestei problematici arată că o astfel de măsură poate crește concomitent echitatea din sistem și motivația elevilor de la toate nivelurile și filierele de învățământ, pornind de la învățământul gimnazial până la cel liceal. În mod similar, în mediul universitar, bursele sunt acordate pe baza aceluiași criteriu procentual, nefiind stabilit un prag minim de la o specializare la alta.”
Organizația apreciază că modul de acordare a bursei de merit, până acum, era unul discriminatoriu: “bursa de merit era obținută în urma atingerii unui prag minim al mediei. Această măsură era una discriminatorie, deoarece nu toți elevii au aceleași oportunități în familie sau în comunitatea lor. În plus, criteriile de evaluare nu sunt unitare în toate școlile, dat fiind că nu există încă o evaluare standardizată la nivel național.”
Din punctul de vedere al CNE și al celorlalte organizații semnatare:
- “Numărul mediilor mari a crescut, în vreme ce rezultatele statistice înregistrate la examene sunt în regres. Se poate observa cum stabilirea unui prag de medie nu face altceva decât să crească artificial rezultatele obținute la clasă, care nu se justifică în condițiile unor evaluări standardizate.
- Acordarea procentuală a burselor de merit ar putea aduce beneficii în direcția unei distribuții mai echitabile a resurselor în sistemul public între elevii cu o situație socio-economică favorabilă și cei proveniți din medii nefavorabile. (…)
- În plus, prin încurajarea și recunoașterea eforturilor și a progreselor la nivel de clasă, modificarea adusă în noua reglementare contribuie la creșterea motivației în rândul elevilor care nu vor pot putea atinge niciodată pragul minim de 9,50 și care au cea mai mare nevoie să fie încurajați. Acest prag este de neatins pentru cei mai mulți dintre elevii din mediul rural (…).”
Context:
Edupedu.ro a oferit, într-o analiză proprie, un exemplu despre ce înseamnă noul model: dacă, într-o clasă a Colegiului Național “Sfântul Sava” din București, ar putea primi bursă 7 elevi cu medii de zece și unul cu media 9,97, ultima medie din clasă fiind 9,85, într-o clasă a Liceului Tehnologic “Theodor Pallady” ar primi bursa elevi cu medii între 6,72 și 5,10.
Analiza menționată semnalează că noul sistem pentru bursele de merit, introdus înaintea unui an electoral, este însoțit de alte măsuri, precum faptul că bursele de studiu nu se mai acordă de loc, nici cele sociale pentru elevii navetiști din gimnaziu și din școala primară.
Analiza Edupedu.ro a fost preluată de Avocatul Poporului într-o scrisoare adresată ministrului Educației, Ligia Deca, în care acesteia i se cer explicații, instituția apreciind că noul sistem al burselor de merit “nu va conduce la diminuarea mediocrității prin educație și evaluare, dimpotrivă, va genera efecte inverse”.
Comunicatul CNE de joi: