Confesiunea unui profesor: Învățământul nu e la pământ. Elevii mei îmi dau motive în fiecare zi să mă întorc cu nerăbdare, cu pasiune la şcoală

7.591 de vizualizări
“Sunt profesor, dar înainte de toate sunt om şi sunt sinceră cu mine: nu aş putea rezista în meseria asta dacă nu aş avea nicio speranță”. Așa își începe mesajul profesoara Andreea-Olivia Matei, care într-un text publicat pe pagina sa de Facebook vorbește despre minunile care se petrec în sala de clasă, atunci când la catedră este un om pasionat de munca sa, dedicat copiilor și atent la ce se întâmplă în mintea lor.

Învățământul românesc nu e la pământ”, scrie Andreea-Olivia Matei, profesor de Limba și literatura română la Colegiul Economic Virgil Madgearu din București. “‘Copiii’ mei, adică elevii mei (dar nu cunosc niciun profesor care să le spună altfel decât ‘copii’ şi ‘ai mei’) îmi dau motive în fiecare zi să mă întorc cu drag, cu nerăbdare, cu pasiune la şcoală. Sunt frumoşi, deştepți, curioşi, puşi pe farse, vii, neastâmpărați, pontoşi, irezistibili, nesiguri, emotivi, în căutare de afecțiune, de modele, de repere, de siguranță”, continuă aceasta.

Textul integral scris de Andreea-Olivia Matei, profesor de Limba și literatura română la Colegiul Economic Virgil Madgearu din București, pe pagina sa de Facebook:

“Vreau să spun doar un lucru: învățământul românesc nu e la pământ. Sunt profesor, dar înainte de toate sunt om şi sunt sinceră cu mine: nu aş putea rezista în meseria asta dacă nu aş avea nicio speranță.

‘Copiii’ mei, adică elevii mei (dar nu cunosc niciun profesor care să le spună altfel decât ‘copii’ şi ‘ai mei’) îmi dau motive în fiecare zi să mă întorc cu drag, cu nerăbdare, cu pasiune la şcoală. Sunt frumoşi, deştepți, curioşi, puşi pe farse, vii, neastâmpărați, pontoşi, irezistibili, nesiguri, emotivi, în căutare de afecțiune, de modele, de repere, de siguranță.

Mor de ciudă uneori că nu am suficient timp să concep lecții atât de atrăgătoare şi de folositoare pe cât ar merita ei. Mă sufoc uneori în programă şi în conținuturi încărcate ce n-au legătură cu realitatea, răguşesc de cât repet ‘eu nu vă dictez comentarii, începeți să vă documentați, să gândiți şi să scrieți singuri’, obosesc sub presiunea părinților care ştiu mai bine decât mine ce şi cum trebuie predat, mă scufund într-o mare de hârtii inutile, dar toate acestea pălesc în fața unei voci mici care spune la finalul orei: ‘Doamna, mi-a plăcut mult ora asta’ sau ‘Mai facem aşa şi data viitoare?’

Ei sunt copiii noştri, sunt aici, acum, şi vor ca şi noi să fim aici, acum, cu ei. Să le spunem că doar ei sunt importanți, că doar ei contează, că ne bucurăm atât de mult că suntem împreună timp de o oră şi că vrem să vorbim despre aceleaşi lucruri. Şi că ştim că le este greu, dar o să treacă.

Şi dacă-i vedem trişti, abătuți, speriați, nesiguri, putem să lăsăm deoparte stilurile funcționale sau arta narativă a lui Sadoveanu şi să le vorbim despre marile poveşti de dragoste ale lumii, să citim corespondența marilor scriitori, “Legendele Olimpului” sau un roman contemporan. Ce vor ei. Numai să citească şi să se regăsească în ceea ce citesc.

Pentru copiii aceştia, care au nevoie de noi, ne întoarcem la şcoală. Zi după zi. E o muncă titanică. Nu vor fi nici Eminescu, nici Călinescu. Nici nu trebuie să fie. E suficient să se exprime corect, logic, fluent, să redacteze un proces-verbal, o cerere, să facă o sinteză, o paralelă, un eseu argumentativ. Şi să CITEASCĂ. Mult, orice.

Aceştia sunt copiii de azi şi sunt la fel în toată țara, în toată lumea. Te privesc senin în ochi şi butonează febril pe sub bancă, râd pe la spatele tău când pot, preferă să vadă filmul în loc să citească romanul, dar te şi ‘ating’ la suflet când strigă deodată ‘Doamna, acum am înțeles!’, când vin cu teme suplimentare din proprie inițiativă, pentru că i-a pasionat ce ați discutat ora trecută, sau când scriu în 5 minute o poezie cu care, culmea, câştigă şi premii la vreun concurs de creație.

Toți au nevoie de modele, de repere, de iubire, de respect. Dacă fiecare profesor observă asta şi îşi face datoria acolo unde se află, după puterile lui, învățământul românesc nu va cădea la pământ, în ciuda tuturor hibelor care îl parazitează.

De atât este nevoie: să le arăți copiilor că îți pasă de ei şi că iubeşti ceea ce faci. Restul… e hârțogăraie.”


9 comments
  1. Cum n ai timp cucoana sa ti pregatesti lectiilr,la ore stai 18 ore pe saptamana si pana la 40 ore pe saptamana ,trebuie sa muncesti acasa ,dar voi refuzati asta.Hai lasa ne cu hartogaria faceti procese verbale la lectii deschise neefectuate,dar le dati nr.de inregistrare.Ce consum nervos,spuneti ca sunt platiti bine,pentru cat stati degeaba,apropo vanzatorii de hyper market in comparatie cu voi. Muncesc foarte mult.Oamenii din magazin muncesc intr o zi doua 20- 25 ore ,cat va faceti voi ca munciti intr o saptamana.Ei sunt trasi la raspundere pentru ce fac ,in schimb voi nu faceti aproape nimic si aveti leafa mai mare decat ei.Elevii vostri muncesc mai mult decat voi putorilor.Concluzia este ca sistemul este sub pamant si cadrele didactice au toata vina,nu elevii.

  2. FAȘS ! Nu este la pamant ,este deja sub pamant (ingropat definitiv de idioatele idei ale reprezentantilor Ministerului ) fara nicio sansa de redresare !Totul pleaca dela bascalizarea Invatamantului superior,ce-i sub el deja nu mai conteaza , ingineru nu-i inginer,medicul nu-i medic .,profesorul e banuit a fi profesor,iar doctoratele sunt mistoul omenirii …..

  3. E de observat, totusi, cine sunt acesti ”copii”.

    Sunt copii cu o buna situatie materiala, fara grija zilei de mâine și cu părinti care le-au insuflat respectul față de scoala ca o asigurare pentru viitor. Ii intalnesc in statia STB din fața liceului, iar pe colegii lor de la Cantemir in troleibuz, la iesirea de la ore, in drumul meu spre concertul de la Ateneu.

    Autobuzul si strada se invioreaza de prezența lor.

    Dar atitudini similare am intalnit si la elevii de la Marin Preda, din Giulesti, o oaza de bucurie intr-un cartier cu ”renume”.

    Totul e sa nu plece chiar toti din țară.

  4. Învățământul va fi la pământ cu siguranță și asta într-un viitor foarte apropiat. Cine mai vine sa se angajeze profesor, sa se consume nervos la maxim pentru un salariu de vânzător la hipermarket. Cine mai vine să își cheltuie banii putini pe cursuri de perfecționare care ar trebui oferite de școală, gratis, că doar sunt obligatorii ! Cine mai vine într-un sistem cu fața la spate, unde doar lozincile contează. Vreți exemple de asemenea lozinci ? Iată doar două: 1. integrarea de-a valma în învățământul de masă a copiilor cu dizabilitati; 2. școala scoate olimpici internaționali, dovadă a calității ei !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Inquam Photos / Nichita Cojocea

Ana Blandiana: Care este răul din societatea românească? Răul este în sistemul de învățământ, care trebuie transformat în ceva viu, în care profesorii să simtă din nou că sunt apostoli, nu slujbași

Poeta Ana Blandiana spune că sistemul de învățământ “merge într-adevăr rău”, că este “răul din societatea românească” care ar trebui transformat “nu într-un mecanism care să fac producă roboți, ci…
Vezi articolul