A treia conferință regională din seria „Școala de bani începe școala: resurse educaționale transdisciplinare de educație financiară“, este organizată pe 19 octombrie 2023, de la ora 13:30, la UBB – Aula FSEGA, de Edupedu.ro cu sprijinul Școala de Bani – BCR, alături de partenerul instituțional Universitatea Babeș-Bolyai – FSEGA (Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor). Înscrierile sunt deschise pentru participanți, prin completarea acestui formular.
Noțiunile de educație financiară, dar și mai important, cum să le aplice și să afle despre bani în cât mai multe contexte, în cât mai multe și variate împrejurări, exact ca în viață, sunt foarte importante pentru elevi. Care este valoarea banilor, cum să-și gestioneze veniturile și cheltuielile, cum să economisească și să investească, cum să împrumute bani în mod responsabil și cum să se protejeze de fraude financiare, toate aceste chestiuni trebuie să găsească răspunsuri și explicații și de la oamenii care aduc cunoașterea în viața lor, de la cadrele didactice.
- Se organizează în total o serie de patru conferințe regionale. Prima dintre ele a avut loc la Timișoara, la Universitatea de Vest, pe 21 septembrie 2023, iar cea de-a doua la București, pe 19 octombrie, la Academia de Studii Economice din Bucureșt, care a fost și partener instituțional alături de Inspectoratul Școlar al Municipiului București. În cadrul acestor evenimente, peste 250 de profesori participanții au interacționat și în cadrul unui atelier de educație financiară și au avut ocazia de a discuta cu experții și organizatorii din proiect. La final s-au acordat diplome de participare semnate atât de reprezentanții Școala de Bani, cât și de partenerii din Inspectoratele școlare și Universități. Seria de conferințe regionale se încheie la Iași, pe 16 noiembrie. Înscrierile sunt deschise pentru participanți atât pentru evenimentul de la Cluj-Napoca cât și pentru cel de la Iași, prin completarea acestui formular.
- Școala de Bani și BCR au lansat în 2022 proiectul LifeLab, care, după ce a fost pilotat în două școli din sistemul de învățământ preuniversitar, urmează să fie extins la nivel național. Primul an de LifeLab a însemnat peste 50 de profesori, 1.200 de elevi, 15 cursuri de pregătire pentru profesori și 100 de materiale educaționale dezvoltate de profesorii LifeLab. La sfârșitul programului, cunoștințele de educație financiară ale elevilor s-au îmbunătățit considerabil: de la 46% la 65% (pentru elevii din ciclul gimnazial) și de la 40% la 55% (pentru elevii din ciclul liceal). Totodată, 93% dintre elevi și-au exprimat dorința să învețe cât mai multe noțiuni financiare practice și aplicabile.
- Pentru profesori sunt esențiale formarea, sprijinul și resursele, în orice demers didactic. LifeLab a pregătit resurse multiple. În plus, Școala de Bani a susținut CCD Prahova pentru a implementa un program de formare gratuit, acreditat de Ministerul Educației.
Participarea este gratuită, dar locurile sunt limitate, se acordă diplome de participare. Sunt invitați să participe în principal profesorii din mediul preuniversitar, pentru care au fost create resursele educaționale cu o abordare transdisciplinară, prin care noțiunile de educație financiară pot fi introduse în predarea mai multor materii, pe toate ciclurile de învățare din preuniversitar: preșcolar, primar, gimnazial și liceal.
Pentru a vă confirma intenția de participare la evenimentele de la Cluj-Napoca sau Iași este necesar să completați formularul de înregistrare disponibil aici.
Profesorii au nevoie de argumente care să demonstreze importanța abordării educației financiare la clasă, pentru a-i ajuta la rândul lor pe elevi să descopere toate aceste beneficii. În cadrul conferințelor, care au loc în format fizic, cadrele didactice vor afla și cum pot folosi diferite tipuri de resurse create de BCR, alături de cadrele didactice implicate în programul-pilot LifeLab, dar și în cei 7 ani de implementare a programului Școala de Bani, precum și alte resurse educaționale dezvoltate de Teach for Romania în programul de numerație.
În plus, vor fi prezentate exemple de success din școlile din programul-pilot LifeLab: cele mai bune soluții de îndeplinire a dorințelor, atât individuale, ale elevilor și profesorilor, cât și ale comunității – clasă, școală, comunitate locală – prin planificare corectă și realistă, înțelegerea mecanismelor de economisire, gestionare a bugetelor și obiceiuri de consum corecte.
La conferința regională desfășurată la Timișoara și la cea din București, pe aceeași temă, au participat peste 250 de profesori și inspectori școlari de specialitate. Materiile la care aceștia predau acoperă aproape în totalitate trunchiul comun, de la cele de specialitate: educație financiară, antreprenoriat, economie, consiliere și dezvoltare socială la cele generale: matematică, limba română, religie, istorie, limba engleză, fizică, chimie și educație fizică. Alături de colegii cadre didactice de liceu și gimnaziu, au fost foarte interesați să afle mai multe despre resursele transdisciplinare de educație financiară pentru viață și profesorii de învățământ primar și preșcolar, prezenți într-un număr apreciabil.
Seria de conferințe are loc în universități, iar specialiștii care vor participa la acestea sunt atât din mediul universitar cât și din cel preuniversitar, din partea inspectoratelor școlare și a autorităților locale, experți și cercetători. Înscrierile sunt deschise pentru participanți, prin completarea acestui formular.
Conferința de săptămâna trecută, de la București, a fost deschisă de Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, care le-a prezentat profesorilor participanți
Ciprian Fartușnic, cercetător științific la Institutul de Științe ale Educației (ISE), a vorbit cu profesorii prezenți la ambele evenimente despre ce înseamnă centrarea pe competențe și ce ar trebui să urmărească profesorii, precum și importanța legăturii unui discipline cu celelalte: „De foarte multe ori, centrarea aceasta pe competențe înseamnă să ne uităm mai atent la ce și cum învață fiecare copil și, mai ales, să aduc un pic de aer curat, proaspăt în activitățile de învățare. (…) A da sarcini și a-i pune pe copii în situații de învățare în care folosesc aplicații, în care folosesc internetul reprezintă niște contexte în care acești copii au un câștig.“
Dr. Ciprian Fartușnic – cercetător științific principal gr.I, Institutul de Științe ale Educației (ISE), institut pe care l-a și condus timp de 4 ani. Are peste 20 de ani de experiență în domeniul cercetării și al analizei politicilor educaționale, performanţa internă şi externă a sistemului de educaţie, formarea profesională iniţială și continuă, educaţia permanentă, învăţământul în mediul rural, educaţia pentru populaţii dezavantajate, violenţa în şcoală, dimensiunea de gen, parteneriatul şcoală-societate civilă.
Ciprian Fartușnic a coordonat procesul de elaborare de documente curriculare în cadrul unor proiecte strategice desfăşurate la nivel naţional (noi programe școlare pentru clasele III-VIII, noul plan cadru pentru învățământul gimnazial, noi programe privind CDS). Din 2016 este cadru didactic asociat al Universității București (Masterat Didactici ale Disciplinelor Filologice).
Adina Roșca, expert educațional, a discutat cu cei aproape 300 de participanți despre cum i-ar putea ajuta pe profesori materialele disponibile pe Școala de bani: „În educația financiară, să știți, nu este vorba doar de bani, este vorba despre deciziile pe care le luăm noi. Noi ne dorim ca propriii noștri copii și elevii noștri să fie independenți financiar, corect? Ca să fie independent financiar, tu, de fiecare dată, apelezi la anumiți factori care ne influențează această independență financiară: nevoia, dorința, valorile noastre personale, pentru că noi ne ghidăm după anumite valori personale. (…) Noi luăm decizii bazate pe valorile noastre personale și la final se formează un comportament financiar pe care noi îl avem. (…)“
Adina Roșca – expert educațional, la bază profesor psihopedagog cu o experiență de aproape 10 ani ca profesor în SUA, unde s-a perfecționat în adaptarea curriculumului la nevoile individuale ale elevilor, aplicarea de programe individualizate pentru aceștia, folosirea aplicațiilor și platformelor educaționale în procesul de predare-învățare. Adina va fi prezentă și va discuta cu profesorii care vor participa la conferința de la București, pe 10 octombrie 2023.
Adina este coordonatoarea conținutului educațional și a unei platforme de educație digitală, iar de anul trecut coordonează crearea conținutului educațional transdisciplinar în cadrul proiectului – pilot LifeLab by BCR. Este absolventă a Universității Babeș-Bolyai, Facultatea de Psihologie și Științele Educației.
Agendă eveniment regional Cluj-Napoca, 19 octombrie 2023, Aula Victor Jinga din cadrul FSEGA – UBB
– organizat de Asociația Edupedu pentru Educație cu sprijinul BCR, prin Școala de bani, în parteneriat cu Universitatea Babeș-Bolyai – FSEGA (Facultatea de Științe Economice și Gestiunea
Înscrierile sunt deschise pentru participanți, prin completarea acestui formular.
13:30 – 14:00 Înregistrarea participanților / Oportunități de networking la o gustare
14:00 – 14:20 Deschiderea evenimentului – prezentare program și evenimente regionale: Mihai PETICILĂ, moderator / Discursuri introductive – conf.univ.dr. Răzvan MUSTAȚĂ, decan Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, Universitatea Babeș-Bolyai, prof. Marinela MARC, inspector școlar general, Inspectoratul Școlar Județean Cluj
14:20 – 14:30 Prezentarea programului Școala de bani și a inițiativelor de educație financiară pe care BCR le derulează de peste 7 ani: Petru CIURTIN, director zonal retail, BCR
14:30 – 14:40 Programul național de numerație: Cristina ȘERBAN, Teach for Romania, coordonator program de numerație „Eu la puterea viitor”
14:40 – 14:50 Prezentarea conținutului educațional interdisciplinar dezvoltat de profesori în cadrul programului – pilot LifeLab by BCR: Adina ROȘCA, expert educațional, coordonator creare conținut și implementare în școlile pilot LifeLab
14:50 – 14:55 Secvențe de lecție pentru Limba Română: resurse educaționale interdisciplinare de educație financiară: Smaranda GRAUR, inspector școlar de Lb. Română, ISJ Cluj
14:55 – 15:10 Contribuția disciplinelor la profilul de formare al absolventului și locul competențelor de educație financiară în Curriculumul național: dr. Ciprian FARTUȘNIC – cercetător științific principal gr.I, Institutul de Științe ale Educației (ISE)
15:10 – 15:20 Q&A și scurtă interacțiune cu participanții
15:20 – 16:15 Atelier de educație financiară – noțiuni introductive, prezentare resurse și curs acreditat Școala de bani: Anca Alina ILIESCU și Dana CORCHEȘ, profesoare de educație financiară, BCR
16:15 – 16:30 Sesiune finală de Q&A, concluzii, acordarea adeverințelor de participare la conferință și atelier EduFin.
Nevoia de educație financiară este clară, acută și foarte importantă mai ales de la vârste fragede. Un argument sau o pledoarie pentru asta poate fi chiar cel mai recent Eurobarometru al Comisiei Europene – un sondaj reprezentativ la nivelul Uniunii Europene și pentru fiecare stat membru, în parte. Acesta arăta că unul din doi români crede despre el că știe foarte multe sau mai multe lucruri despre bani decât media adulților din țara sa. Alți 41% dintre români spun că au cunoștințe similare mediei și doar 7% spun că au cunoștințe puține sau deloc în ceea ce privește banii și chestiunile financiare.
În schimb, în momentul în care le sunt adresate întrebări concrete și simple despre inflație, dobânzi sau investiții, ori corelațiile dintre acestea, 30% dintre români nu reușesc să răspundă corect decât la cel mult o întrebare, 57% la două sau cel mult trei întrebări și doar 13% au 4 sau 5 răspunsuri corecte. Astfel că România s-a clasat pe ultimul loc între statele Uniunii Europene la scorul obținut pentru cunoștințe financiare reale ale populației.
Să fii educat financiar înseamnă o mai mare deschidere pentru perspectiva unei vieți mai bune, printr-un comportament financiar responsabil pe baza resurselor disponibile.
Înscrierile sunt deschise pentru participanți, prin completarea acestui formular.
Proiectul educațional LifeLab, parte din platforma Școala de Bani a BCR, își propune să aducă în sistemul școlar un format de educație practic, cu o abordare interdisciplinară, prin care noțiunile de educație financiară să fie introduse în predarea mai multor materii, de la clasa 0 la clasa a XII-a. Astfel, prin învățare experiențială, adaptată pentru o multitudine de discipline din programa școlară, elevii înțeleg de ce și cum să gestioneze banii în mod responsabil și să ia decizii de viață, pentru a-și îndeplini dorințele, și deprind abilități de analiză, colaborare și planificare utile pentru viitor.
De asemenea, profesorii implicați în program învață să devină „profesori de viață”, să acționeze ca mentori pentru elevii lor și să folosească noi metode didactice pentru a integra educația pentru viață în activitatea lor de predare de zi cu zi, indiferent de specializare. Programul Lifelab urmărește să ofere un punct de pornire pentru dezvoltarea și testarea unui model de bune practici educaționale, care aduc în prim plan metodele de îmbunătățire a calității vieții prin gestionarea corectă a banilor.
Prin abordarea interdisciplinară a educației financiare la orice nivel de învățământ și la orice materie cadrele didactice se pot transforma în creatori de conținut și chiar Ambasadori ai programului LifeLab.
Prin participarea în program, elevii învață noțiuni de educație financiară, cum să ia anumite decizii financiare, exersează planificarea și munca în echipă și astfel pot fi mai pregătiți pentru viață.
Educația financiară este facilitată la clasă prin:
- Acces la o serie de resurse și materiale de educație financiară, adoptate pentru o serie de discipline, astfel încât noțiunile financiare să poată fi folosite în cadrul orelor la clasă
- Sprijin oferit de experți în educație și specialiști financiari care să faciliteze introducerea noțiunilor financiare la fiecare materie
- Traininguri de educație financiară și de predare pentru profesori
- Elevii învață cum să ia decizii și să gestioneze un buget, pentru a îndeplini o dorință comună. În plus, înțeleg de ce și cum să gestioneze banii într-un mod responsabil, dezvoltând abilități precum: colaborare, comunicare și planificare.
- Includerea de noțiuni teoretice și exerciții practice de educație financiară, formulate specific pentru fiecare materie în parte și pentru fiecare ciclu de învățământ.
În România, jumătate din copiii de 15 ani nu au abilitatea de a folosi noțiuni simple de matematică în contextul realității lor imediate, de exemplu o conversie valutară, sau interpretarea fără asistență a unei hărți (PISA 2019). Teach for Romania, cu sprijin financiar din partea BCR, au pus bazele primului program național de numerație pentru învățământul primar și preșcolar, din dorința de a sprijini fiecare copil să poată folosi elemente de bază de matematică pentru a descifra și înțelege mai bine lumea. Pentru a veni în sprijinul profesorilor care lucrează alături de copii pe numerație, profesorii Teach for Romania au elaborat trei resurse care cuprind metode, strategii și resurse de folosit la clasă, organizate pe trei grupe de vârstă: resursă numerație preșcolar, resursă numerație primar mic și resursă numerație primar mare. Să formăm, pregătim generații de profesori care aplică cu succes numerația la clasă. În plus, au fost dezvoltate metodologii de formare și mentorat pentru profesori care să-i ajute pe aceștia să poată diagnostica corect decalajele de numerație ale elevilor, să identifice unde sunt problemele și cum să intervină metodologic, să stabilească care este profilul de competențe care trebuie dezvoltat la elevi și să dezvolte mijloacele și resursele (inclusiv modele de lecție) prin care să își ajute elevii.
Teach for Romania recrutează profesori la Timișoara
Teach for Romania sărbătorește anul acesta 10 ani de intervenție în comunitățile defavorizate din România și își deschide porțile la Timișoara pentru a recruta noi profesori în program. Teach for Romania înseamnă noi perspective, susținere continuă, curajul de a încerca ceva nou și diferit, dar care vine cu împlinire și rezultate remarcabile. În Teach pot intra și profesorii cu experiență în învățământ care au nevoie de susținere, încredere, sfaturi și o comunitate în care învățăm unii de la alții.
Școala de Bani este un proiect al Băncii Comerciale Române, lansat în 2016, care a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România. Peste 1.500 de angajați ai BCR au devenit, în mod voluntar, profesori de educație financiară, urmând cursuri specializate, și au reușit să ofere astfel de cursuri gratuite către jumătate de milion de români – copii, tineri și adulți. Cei interesați se pot înscrie la cursuri prin completarea formularului disponibil pe www.scoaladebani.ro, dar și în hub-urile BCR.
Prin cursurile și resursele educaționale oferite de Școala de Bani, BCR a ajutat până acum peste 600 000 de români să aibă acces la educație financiară. Prin LifeLab a fost extinsă această misiune și sunt sprijiniți profesorii în rolul lor de modele de viață, oferindu-le cadrul și resursele cu care să-i ghideze pe elevii lor pentru a-și atinge obiectivele și potențialul prin acest tip de educație. În cadrul LifeLab se vizează generarea unei schimbări sistemice, în care educația financiară și abilitățile de viață să fie aproape de elevi și profesori, și contribuția astfel la formarea unei noi generații de tineri care se bucură de prosperitate și de dorințe împlinite.
1 comment
,,Să fii educat financiar” … inseamna sa fii macar la nivel satisfacator la limba romana (pt. reusi apoi sa descifrezi macar sensul si intelesul cuvintelor), ca sa nu mai zic ca tre’ sa pricepi cat de cat si ceva matematica. Ar putea sa le transmita de ex. ,,profesorilor si invatatorilor”, daca tot i-au adunat, ,,ca cheia-i” scaderea procentului (in crestere de la an la an) a analfabetismului functional real (numai la o analiza ochiometrica se poate observa c-a trecut lejer de 70%). Ca deja ,,tot prostul” s-a prins ca ,,invatamantul” a ajuns o goana dupa adunat diplome. C-au ajuns ca la universitati sa nu se mai intre cu examen iar la incheierea ,,cursurilor” sa li se livreze ,,studentilor” ,,diplomele de participant”, un fel de ,,adeverința de participare”. E tragic sa-i descoperi cu ,,diplome cacalau” si la ,,catedra” facand ,,educatie” pe salarii din ce in ce mai mari.