Asociațiile reprezentative ale elevilor sunt cele care, prin statutul propriu, își declară scopul de a reprezenta interesele și drepturile elevilor. Alte două condiții pentru reprezentativitate sunt neimplicarea în propaganda politică sau religioasă și membri provenind exclusiv din sistemul preuniversitar românesc, potrivit prevederilor din noul Statut al Elevului.
- Noul Statut al Elevilor a fost publicat astăzi, 12 august, în Monitorul Oficial. Acesta poate fi consultat în documentul de mai jos. Introducerea sălii de detenție, a interdicției de a folosi telefoanele mobile în timpul orelor de curs și creșterea numărului de absențe la care elevii sunt sancționați cu scăderea unui punct la purtare sunt câteva dintre măsurile prevăzute.
Potrivit articolului. 38, alin. 1 din Statut, asociațiile reprezentative ale elevilor trebuie să îndeplinească următoarele condiții cumulative:
Art. 38. — (1) Sunt considerate asociații reprezentative ale elevilor organizațiile neguvernamentale, înființate în baza prevederilor legale în vigoare, care îndeplinesc cumulativ următoarele cerințe:
„a) au statut propriu, în care au declarat ca scop reprezentarea intereselor și drepturilor elevilor;
b) nu fac propagandă politică sau religioasă;
c) sunt formate exclusiv din elevi înscriși în sistemul de învățământ preuniversitar românesc”.
„Asociațiile reprezentative își pot desfășura activitatea la nivel național, județean, local sau școlar”, se mai menționează la punctul următor. Iar punctul (3) al aceluiași articol menționează:
- „Art. 38 (3) Filialele sau sucursalele asociațiilor reprezentative au același statut reprezentativ, în raport cu scopul înființării acestora.”
Diferența față de Statutul Elevului anterior este aceea că, acum, membrii asociațiilor elevilor trebuie să fie în proporție de 100% elevi înscriși în sistemul de învățământ preuniversitar românesc. Până acum, doar 75% dintre membri trebuiau să respecte această regulă.
De notat că toate asociațiile reprezentative, nu doar consiliile județene ale elevilor, trrebuie, conform Art. 42.din noul Statut )prevederi existente și în Statutul de până acum), să elaboreze rapoarte anuale privind respectarea prevederilor Statutului Elevului în fiecare unitate de învățământ din județul respectiv:
- „Art. 42 — (1) Consiliul județean al elevilor/Consiliul Municipal al Elevilor București și asociațiile reprezentative ale elevilor elaborează un raport anual privind respectarea prevederilor prezentului statut în fiecare unitate de învățământ preuniversitar din respectivul județ sau din municipiul București. Raportul are în vedere un an școlar și se face public la finalizarea acestuia sau la începutul anului școlar următor.”
Trebuie subliniat faptul că limitările propuse de Consiliul Național al Elevilor (CNE) anul trecut, nu au fost incluse în noul document adoptat.
- CNE a propus, la acel moment, ca asociațiile elevilor să aibă „filiale la nivel județean în cel puțin jumătate plus unu din numărul total de unități de învățământ preuniversitar din județul respectiv” și să aibă „filiale de la nivel școlar alcătuite din cel puțin 5 membri”. Aceste condiții au alarmat asociațiile elevilor din Vâlcea, Constanța, Bacău, București, Ilfov, Maramureș și Timiș, care au declarat că aceste condiții sunt imposibil de îndeplinit și asta ar putea duce la dizolvarea tuturor asociațiilor din țară.
În ceea ce privește dreptul la asociere al elevilor, art. 31 precizează că elevii se pot asocia în următoarele structuri:
- „a) Consiliul Național al Elevilor, prin toate substructurile sale de la nivel școlar și județean;
- b) asociațiile reprezentative ale elevilor”.
Iar Art. 40 menționează cine poate fi partener al Ministerului Educației, în consultările acestuia:
„Art. 40. — (1) Consiliul Național al Elevilor este partener al Ministerului Educației, cu rol consultativ în procesul decizional. Elevii pot fi reprezentați și prin alte asociații reprezentative la nivel național, cu rol consultativ în procesul decizional. În baza principiului subsidiarității, consiliile județene ale elevilor, respectiv consiliile școlare ale elevilor sunt parteneri cu rol consultativ ai inspectoratelor școlare, respectiv ai unităților de învățământ.”