Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească asociațiile reprezentative ale elevilor: să aibă membri doar elevi din școlile românești, să nu facă propagandă politică sau religioasă, să-și declare scopul de reprezentare / Asociațiile județene trebuie să raporteze anual respectarea Statutului Elevului în fiecare școală din județ

219 vizualizări
Foto: ASAP/ The Institute
Asociațiile reprezentative ale elevilor sunt cele care, prin statutul propriu, își declară scopul de a reprezenta interesele și drepturile elevilor. Alte două condiții pentru reprezentativitate sunt neimplicarea în propaganda politică sau religioasă și membri provenind exclusiv din sistemul preuniversitar românesc, potrivit prevederilor din noul Statut al Elevului.
  • Noul Statut al Elevilor a fost publicat astăzi, 12 august, în Monitorul Oficial. Acesta poate fi consultat în documentul de mai jos. Introducerea sălii de detenție, a interdicției de a folosi telefoanele mobile în timpul orelor de curs și creșterea numărului de absențe la care elevii sunt sancționați cu scăderea unui punct la purtare sunt câteva dintre măsurile prevăzute.

Potrivit articolului. 38, alin. 1 din Statut, asociațiile reprezentative ale elevilor trebuie să îndeplinească următoarele condiții cumulative:

Art. 38. — (1) Sunt considerate asociații reprezentative ale elevilor organizațiile neguvernamentale, înființate în baza prevederilor legale în vigoare, care îndeplinesc cumulativ următoarele cerințe:

„a) au statut propriu, în care au declarat ca scop reprezentarea intereselor și drepturilor elevilor;

b) nu fac propagandă politică sau religioasă;

c) sunt formate exclusiv din elevi înscriși în sistemul de învățământ preuniversitar românesc”.

„Asociațiile reprezentative își pot desfășura activitatea la nivel național, județean, local sau școlar”, se mai menționează la punctul următor. Iar punctul (3) al aceluiași articol menționează:

  • „Art. 38 (3) Filialele sau sucursalele asociațiilor reprezentative au același statut reprezentativ, în raport cu scopul înființării acestora.”

Diferența față de Statutul Elevului anterior este aceea că, acum, membrii asociațiilor elevilor trebuie să fie în proporție de 100% elevi înscriși în sistemul de învățământ preuniversitar românesc. Până acum, doar 75% dintre membri trebuiau să respecte această regulă.

De notat că toate asociațiile reprezentative, nu doar consiliile județene ale elevilor, trrebuie, conform Art. 42.din noul Statut )prevederi existente și în Statutul de până acum), să elaboreze rapoarte anuale privind respectarea prevederilor Statutului Elevului în fiecare unitate de învățământ din județul respectiv:

  • „Art. 42 — (1) Consiliul județean al elevilor/Consiliul Municipal al Elevilor București și asociațiile reprezentative ale elevilor elaborează un raport anual privind respectarea prevederilor prezentului statut în fiecare unitate de învățământ preuniversitar din respectivul județ sau din municipiul București. Raportul are în vedere un an școlar și se face public la finalizarea acestuia sau la începutul anului școlar următor.”

Trebuie subliniat faptul că limitările propuse de Consiliul Național al Elevilor (CNE) anul trecut, nu au fost incluse în noul document adoptat.

  • CNE a propus, la acel moment, ca asociațiile elevilor să aibă „filiale la nivel județean în cel puțin jumătate plus unu din numărul total de unități de învățământ preuniversitar din județul respectiv” și să aibă „filiale de la nivel școlar alcătuite din cel puțin 5 membri”. Aceste condiții au alarmat asociațiile elevilor din Vâlcea, Constanța, Bacău, București, Ilfov, Maramureș și Timiș, care au declarat că aceste condiții sunt imposibil de îndeplinit și asta ar putea duce la dizolvarea tuturor asociațiilor din țară.

În ceea ce privește dreptul la asociere al elevilor, art. 31 precizează că elevii se pot asocia în următoarele structuri:

  • „a) Consiliul Național al Elevilor, prin toate substructurile sale de la nivel școlar și județean;
  • b) asociațiile reprezentative ale elevilor”.

Iar Art. 40 menționează cine poate fi partener al Ministerului Educației, în consultările acestuia:

„Art. 40. — (1) Consiliul Național al Elevilor este partener al Ministerului Educației, cu rol consultativ în procesul decizional. Elevii pot fi reprezentați și prin alte asociații reprezentative la nivel național, cu rol consultativ în procesul decizional. În baza principiului subsidiarității, consiliile județene ale elevilor, respectiv consiliile școlare ale elevilor sunt parteneri cu rol consultativ ai inspectoratelor școlare, respectiv ai unităților de învățământ.”

DOCUMENT – Statutul Elevului 2024:

2 comments
  1. A se citi…

    Să nu facă propagă politică alta decât a partidului din care e tata sau mama, director sau inspector.

    Să respecte drepturile (de a candida și a fi ales in structurile de conducere) atâta timp cât are pile, recomandări și susținere de la un partid, primărie, ISJ…

  2. Să nu facă propagandă politică, dar să fie copilul unui inspector numit politic. Să respecte statutul, dar să dea afară câte-un reprezentant ales de elevii unui liceu pe motive inventate. Să nu facă una-alta, dar de fapt…

    Cunoaștem.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Economic și Social a dat aviz favorabil proiectului de ordonanță privind suma forfetară pentru elevii navetiști / Deși nu susține suma forfetară pe termen lung, CES propune o soluție pentru gratuitate la transport

Consiliul Economic și Social (CES) a avizat favorabil, în ședința din data de 15 noiembrie, proiectul de ordonanță privind creșterea alocației forfetare pentru elevii navetiști, proiect contestat de unele asociații…
Vezi articolul

Ocupația de profesor itinerant și de sprijin va fi introdusă în Clasificarea ocupaţiilor din România – proiect / Pentru elevii cu nevoi speciale, încă există ocupația de „educator în unități de handicapați”

Ocupația de profesor itinerant și de sprijin va fi introdusă în Clasificarea ocupaţiilor din România, conform unui proiect de ordin privind completarea Clasificării ocupaţiilor din România, al ministrului muncii și…
Vezi articolul

Ministerul Educaţiei, despre cei 3.456 de elevi din clasa a VIII-a apăruţi în “sistem” între Simulare şi Evaluarea Naţională: “Datele pe care le prezintă MEN sunt de la directorii şcolilor”

Aplicaţia informatică a Ministerului Educaţiei afişa pe 28 iunie 2019 un număr de elevi înscrişi în clasa a VIII-a cu 3.456 mai mare decât cel care figura în aceeaşi aplicaţie…
Vezi articolul