Update: termen limită prelungit până pe 31 ianuarie – Concursul #Digitaliada este deschis profesorilor și elevilor de peste 14 ani care vor să își înscrie în competiție materialele digitale pe care le-au realizat – lecții digitale, materiale multimedia, experimente virtuale, resurse educaționale pentru copiii din clasele I-VIII. „Aceste materiale pe care le primim noi au un impact destul de mare la nivel național, sunt fructificate la maximum: fac parte și din reviste educaționale sau simpozioane. Părerea mea este că tot ce se începe aici va avea un impact benefic în educația anilor viitori”, a declarat pentru Edupedu.ro învățătoarea Floredana Popa, de 3 ani membru evaluator al resurselor educaționale digitale depuse în secțiunea Învățământului Primar.
Ioana Rusu – director executiv al Simplon România, membră în juriu, a povestit pentru Edupedu.ro cum sunt aleși câștigătorii concursului Digitaliada, dar și ce anume a determinat-o să devină jurat. „Știu câtă muncă este în spatele unor materiale digitale de învățare întrucât acest lucru îl facem noi, ca echipă, la Simplon. Iar asta implică proiectare, dezvoltare, testare și ai nevoie de validarea copiilor și a profesorilor. Noi suntem aici o echipă care parcurge toate etapele acestea, în încercarea de a le aduce la o variantă cât mai bună și m-a impresionat să văd că unii profesori, în ciuda programului aglomerat, au timp să se oprească, să se gândească cum ar putea să fie profesori mai buni și să transmită același conținut într-o manieră actualizată și nouă. Am respect pentru munca pe care ei o depun și asta m-a motivat să particip”, a explicat aceasta.
- Înscrierile în concursul #Digitaliada se desfășoară până pe 31 ianuarie 2022 pe www.digitaliada.ro. Profesorii și tinerii care își înscriu resursele educaționale digitale pot câștiga premii: echipamente electronice și IT în valoare de aproximativ 8.900 de euro.
- Concursul include patru categorii: Aplicații, Conținut video, Proiectare didactică și Alte materiale educaționale. Pentru că aceste materiale vor fi folosite la clasă, o comisie formată din elevi va acorda și un Premiu de Popularitate. Mai multe detalii despre concursul #Digitaliada 2022 aici.
Floredana Popa, învățătoare, membru evaluator al materialelor digitale înscrise în concurs: Digitaliada a devenit un punct de sprijin. Avem parte de acea platformă educațională cu conținuturi gratuite, la nivel național, iar materialele sunt de foarte bună calitate
Rep.: “Cum puteți descrie experiența de-a lungul anilor de validator în cadrul Concursului #Digitaliada?
Floredana Popa: Fac parte din acest proiect de aproximativ 4 ani. De 3 ani sunt cooptată ca membru evaluator al materialelor pentru secțiunea ciclului primar. De-a lungul timpului am primit materiale foarte interesante, originale și creative, care și-au demonstrat utilitatea prin aplicarea la clasă și prin feedbackul bun pe care îl primesc fie de la colegii cu care împărtășesc materialul, fie de la colegii din țară cu care mă întâlnesc la cursuri. Digitaliada a devenit un punct de sprijin în această perioadă destul de solicitantă și de grea a online-ului. Avem parte de acea platformă educațională cu conținuturi gratuite, la nivel național, iar materialele sunt de foarte bună calitate. Am întâlnit diverse materiale, de la exerciții interactive pentru clasa pregătitoare, clasa I, clasa a II-a, clasa a III-a și clasa a IV-a, care îi ajută pe elevi să-și formeze în mod antrenant și plăcut capacitatea de analiză și sinteză, până la exerciții de logică, de perspicacitate, de dezvoltare personală, de relaționare și gestionare a anumitor situații critice. Conținutul științific este vast, primim multe materiale și multe conținuturi multimedia foarte atractive pentru copii.
Rep.: Ce sfaturi i-ați da acum unui profesor care se înscrie?
Floredana Popa: Sfatul meu este următorul: atât timp cât îți place să fii la catedră, câtă vreme îți dorești să prezinți un conținut nou elevilor tăi și să fii în pas cu epoca aceasta a digitalului, atunci înscrie-te și participă la concurs, pentru că va fi în folosul nostru și al elevilor.
Rep.: Ați preluat la clasă dintre materialele premiate în concurs? Le recomandați colegilor?
Floredana Popa: Chiar din primul an. Acum 3 ani, când am preluat clasa pregătitoare, o parte din materialele acestea am folosit-o și cu elevii mei. Era vorba de mici povestioare, mici jocuri de perspicacitate, de atenție și le-am dat și mai departe colegilor mei din catedra de la școală, care sunt în primii ani de învățământ, iar bucuria a fost pe măsură, și pentru copii, dar și pentru profesori.
Rep.: Este eficient pentru copii și pentru procesul de învățare ca educația să fie parțial digitalizată și în învățământul primar?
Floredana Popa: Să știți că venim dintr-o perioadă destul de nesigură și neclară, dar în același timp o perioadă a provocărilor pentru noi, ca profesori. Vorbesc despre provocările prin care trecem ca să depășim predarea clasică cu care venim din liceu sau chiar din facultate. Și atunci, aceste conținuturi digitale sunt benefice. Tind să cred că, pe viitor, educația se va transforma treptat-treptat în una digitală și că din ce în ce mai mult vom adera la acest mod de învățare.
Copiii așteaptă cu nerăbdare orice fragment de lecție multimedia, fie că este vorba despre conținuturi digitale, jocuri sau informație pe care le-o prezint la videoproiector, lucrează mult mai bine în echipă, iar conținutul acesta digital și interfața foarte prietenoasă le sporesc capacitatea de concentrare, de implicare și de învățare.
S-ar putea pentru ei să fie o învățare conștientă și continuă a ceea ce parcurgem la școală, atunci când este vorba despre materialele acestea puse la dispoziție și acasă. Avem diverse programe sau joculețe prin care copilul poate să își consolideze învățămintele de la școală acasă, în ritmul propriu, și atunci cred că este o legătură puternică între cele două. Toate aceste softuri educaționale se cer și din partea părintelui, deci acasă se lucrează în continuare, cu un impact bun.
Aceste materiale pe care le primim noi au un impact destul de mare la nivel național, sunt fructificate la maximum: fac parte și din reviste educaționale sau simpozioane. Părerea mea este că tot ce se începe aici va avea un impact benefic în educația anilor viitori.
Părerea mea despre partea aceasta mică în care sunt și eu implicată în proiectul Digitaliada este că merită tot efortul, pentru că se vede atât de mult în generațiile cu care lucrăm impactul educației noi, impactul educației digitale în viața de școlar. Lucrul acesta îmi dă un impuls să merg mai departe și să fac parte dintr-o echipă atât de frumoasă, știind că beneficiile pe viitor sunt atât de mari pentru generațiile tinere.
Sunt acum la a treia generație în învățământ și poate că în prima am întâlnit părinți mai reticenți cu privire la conținuturi digitale și softuri educaționale, dar mai ales la generația aceasta nouă, nu am întâlnit părinți care să refuze educația digitală, materialele multimedia. Din contră, îmi solicită acest lucru și de multe ori vor să facă echipă în a pune la dispoziție materiale sau dotarea tehnică pentru a se desfășura cât mai normal și benefic pentru copii educația digitală”.
Ioana Rusu, director executiv Simplon România, membră a juriului în cea de-a șasea ediție a concursului #Digitaliada: Aici intri într-o comunitate de profesori, faci schimb de materiale și ți se ușurează munca. Ai nevoie de o comunitate ca să poți să crești
Rep.: “Cum sunt aleși câștigătorii, ce trebuie să știe profesorii pentru proiectele pe care le înscriu în concurs?
Ioana Rusu: Până pe 21 ianuarie este deschis apelul pentru toți creatorii de resurse educaționale. Pot să-și înscrie până atunci materialele, urmând ca ulterior validarea științifică a resurselor să fie realizată de un grup de profesori de specialitate. După ce profesorii vor valida materialele, urmează jurizarea la care voi lua parte de anul acesta.
Rep.: Este importantă participarea la Concursul #Digitaliada, în cariera unui profesor?
Ioana Rusu: În munca și în proiectele noastre, eu am interacționat cu foarte mulți profesori din mediul urban și din cel rural, văd ce provocări întâmpină și în ultimii 2 ani au învățat să fie autodidacți, să folosească tehnologia ca să poată să îi învețe mai departe pe copii. E clar o responsabilitate și o misiune grea. Știm că e nevoie de o reformă în educație dar, până la asta, fiecare profesor are misiunea de a transforma curriculumul obligatoriu într-o experiență de învățare cât mai plăcută pentru copii. Este greu să integrezi atâta informație în orele de clasă doar predând-o. Este nevoie de practică și exercițiu, iar informația trebuie adaptată secolului XXI și cred că e foarte greu să vii în fața elevilor cu informații multe și să ai așteptarea să transmiți pasiunea mai departe pentru un domeniu anume. De aceea este nevoie de implicarea profesorilor.
Aici intri într-o comunitate de profesori, faci schimb de materiale și ți se ușurează munca. Ai nevoie de o comunitate ca să poți să crești.
Rep.: Cum vi s-au părut materialele înscrise în cadrul concursului?
Ioana Rusu: Am remarcat că a crescut numărul de materiale înscrise în ultimii ani și am apreciat că există o diversitate printre participanți: tineri studenți care doresc să dea ceva înapoi comunității au înscris materiale sau profesori din zone izolate ale țării care se simt responsabili să transforme actul educațional pentru comunitate. Profesori din generații diferite, cu cunoștințe diferite.
Și ce am observat eu este că, în trecut, ne așteptam ca profesorii să aibă răspunsuri la toate întrebările. Acum, profesorul este un fel de ghid sau mentor în acest proces de învățare. Informațiile sunt peste tot, dar contează foarte mult modul în care suntem ghidați, iar profesorii fac eforturi să actualizeze informațiile, să le transmită într-un mod mai plăcut și mai apropiat copiilor și văd că încearcă să folosească cât mai mult tehnologia la cursurile lor.
Rep.: Ce v-a determinat să fiți membru al juriului?
Ioana Rusu: Simt că toată experiența din organizație mă ajută în procesul de jurizare pentru că știu câtă muncă este în spatele unor materiale digitale de învățare, întrucât acest lucru îl facem noi, ca echipă, la Simplon. Iar asta implică proiectare, dezvoltare, testare și ai nevoie de validarea copiilor și a profesorilor. Noi suntem aici o echipă care parcurge toate etapele acestea, în încercarea de a le aduce la o variantă cât mai bună și m-a impresionat să văd că unii profesori, în ciuda programului aglomerat, au timp să se oprească, să se gândească cum ar putea să fie profesori mai buni și să transmită același conținut într-o manieră actualizată și nouă. Am respect pentru munca pe care ei o depun și asta m-a motivat să particip.
Rep.: Cum vedeți folosirea materialelor digitale la clasă?
Ioana Rusu: Tehnologia și mediul digital aduc multă interactivitate în lucrul cu copiii și necesită multe schimbări și actualizări de la an la an. Nu știm dacă o să reziste un material digital și peste 5 ani de la momentul realizării lui. Este cu siguranță un proces de lungă durată și mă bucură calea mai scurtă de învățare a generațiilor mai mici. Dacă cineva știe calea scurtă, îți arată într-un material digital, pentru că trăim într-un secol în care trebuie să asimilăm foarte multă informație într-un timp foarte scurt.
Ce simt eu, în prima interacțiune ca jurat: Digitaliada a adunat profesori în jurul digitalului și creează o comunitate de oameni faini și pasionați, ca să transforme și să inoveze actul educațional”.