Concursul de admitere la liceu, inclus în regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024 – proiect

1.792 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Concursul de admitere în clasa a IX-a a fost inclus în proiectul de regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar 2024, document pus în consultare publică de Ministerul Educației. Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, elevii care au intrat în clasa a V-a în toamna lui 2023 vor fi primii care vor da examen suplimentar de admitere la liceu în vara lui 2027.

Pe lângă examenele de corigență, de diferențe pentru elevii a căror înscriere în unitatea de învăţământ este condiţionată de promovarea unor astfel de evaluări, în proiectul ROFUIP 2024 a fost introdus și concursul de admitere în clasa a IX-a.

Conform proiectului, concursul de admitere în clasa a IX-a se organizează pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare.

Art. 128 – „(1) Examenele organizate de unităţile de învăţământ sunt:

a) examen de corigenţă;

b) examen de încheiere a situaţiei şcolare pentru elevii declaraţi amânaţi;

c) examen de diferenţe pentru elevii a căror înscriere în unitatea de învăţământ este condiţionată de promovarea unor astfel de examene/evaluări;

d) examinări/testări organizate în vederea înscrierii elevilor în clasa a V-a.

e) unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naţionale.

(2) Organizarea în unităţile de învăţământ a examenelor de admitere în învăţământul liceal sau profesional, inclusiv învăţământ profesional şi tehnic dual, precum şi a examenelor şi evaluărilor naţionale se face conform metodologiilor aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.”

Documentul propus de Ministerul Educației are 84 de pagini și ar fi trebuit să intre în vigoare pe 2 mai 2024, în urmă cu o lună și 12 zile, conform calendarului aprobat de ministra Ligia Deca, care și-a încălcat astfel propriul ordin de ministru, după cum am semnalat de mai multe ori.

Ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Articolul 101 – „(1) După absolvirea învățământului gimnazial, elevii susțin evaluarea națională, obligatorie. Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba și literatura română, matematică, respectiv limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile gimnaziale într-o limbă a minorităților naționale și opțional pentru elevii care au studiat limba maternă conform art. 60 alin. (5), fiind organizată conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.

(2) Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale.

(3) Până la 10% dintre locuri sunt ocupate prioritar, pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională și conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată, de către elevi cu dizabilități și/sau CES și de către elevi de etnie romă.

(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia conform alin. (2) și (3) se atribuie pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată.

(5) În situația în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul școlar următor.

(6) Data desfășurării concursului de admitere se stabilește prin ordinul ministrului educației privind aprobarea calendarului de desfășurare a probelor evaluării naționale, a repartizării și admiterii în învățământul liceal și se face publică la începutul fiecărui an școlar.”

Foto: Art. 101 – Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just

Art. 249 – „(4) Admiterea la liceu și evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se vor desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi înscriși în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024.”

Informații de context

Admiterea la liceu printr-un examen suplimentar a stârnit controverse din partea părinților, elevilor și a întregii societăți civile. În comisia de învățământ au fost dezbateri aprinse între parlamentarii opoziției și reprezentanții Ministerului Educației. Deputați și senatori USR și din partea minorităților au cerut insistent studii sau dovezi care să ateste de ce a fost aleasă introducerea unui examen suplimentar pentru admiterea la liceu și cum a fost ales procentul de 50%. Inițial, în prima formulă a proiectului Legii învățământului preuniversitar, procentul era de 90% și doar pentru Colegiile Naționale.

La discuțiile din comisia de specialitate din Senat, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a spus că procentul de 50% a fost decis de Camera Deputaților și că nu poate să dea studii pentru cei 50%.

Acesta a mai precizat în cadrul dezbaterilor că “nu e obligatoriu nici pentru nici licee, nici pentru copil. Copilul dacă s-a dus la Evaluarea Națională a luat o notă mulțumitoare, cu siguranță că nu va mai fi interesat să intre pe locurile scoase la concurs, pentru că va intra fără nicio emoție pe locurile care se repartizează computerizat”, a justificat Sorin Ion introducerea examenului.

La dezbatere a luat cuvântul și inițiatorul proiectelor de lege, fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, care, inițial, în vara anului trecut, propusese examen pentru 90% din locuri. “Proporția 50%, 60%, 70%, 30% și totul este discutabil, dar aș merge pe susținerea proporției de la Camera Deputaților de 50%”, spunea Cîmpeanu.

Printre susținătorii introducerii unui examen de admitere suplimentar la liceu a fost și vicepreședintele comisiei din Camera Deputaților, Szabo Odon, dar nu a adus argumente bazate pe statistici sau studii.

Părinții au acuzat că introducerea unui nou examen ar pune presiune și mai mare pe elevi, iar “industria meditațiilor” va avea de câștigat. Încă din vara anului 2022, poziția președintelui Federației părinților, Iulian Cristache, a fost împotriva organizării unui examen de admitere. Acesta a solicitat Ministerului să fie luate în considerare recomandările OECD, pentru că „meditațiile sunt la un nivel „problematic” în România”, potrivit acestuia.

Simona Crisbășanu de la Coaliția pentru Educație, prezentă atunci la dezbateri, a adus ca argument un studiu al OECD privind modele de succes pentru intrarea la liceu.

“Ne-am uitat și la un studiu comparativ al OECD, publicat anul trecut în noiembrie. Spune că modelele de succes din alte țări arată că se merge pe portofoliul elevului, parcursul elevului de pe parcursul gimnaziului și, în unele țări, pe evaluări standardizate. Nu există o admitere de la gimnaziu la liceu. Se face această evaluare pe parcurs. În unele țări e mai flexibil, adică nu există evaluări standardizate, doar portofoliul elevului și, bineînțeles, evaluări pe parcurs”, spunea Simona Crisbășanu.

Nici elevii nu susțin introducerea unui examen în plus. Ariana Dudună, președinta Asociației Elevilor din Constanța la acea vreme, spunea: “Nici noi nu susținem dubla admitere, nu considerăm că ar fi benefică. Considerăm că dacă într-adevăr s-ar observat cât se poate mod fundamentat că Evaluarea Națională nu e reprezentativă, poate se poate modifica Evaluarea Națională, că nu este nevoie de o încă admitere și considerăm că poate să ducă la segregare mai departe. Pentru că, bineînțeles, la nivelul școlilor claselor se va face diferența. Elevii deștepți care au intrat pe admitere, elevii mai puțin deștepți care au intrat pe repartizare”, spune Ariana Dudună.

Inițial, în prima variantă a legii Cîmpeanu, din vara lui 2022, examenul s-ar fi dat doar în cazul colegiilor naționale și pentru 90% dintre locuri. Apoi procentul a fost modificat la 80%, scăzând apoi la 60 % în forma Ligiei Deca, adoptată de Guvern.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Elevii care intră în clasa a V-a acum vor fi primii care vor da examen suplimentar de admitere la liceu, în 2027: Liceele îl pot organiza pentru 50% dintre locuri, cu subiecte făcute de minister
PROIECT ROFUIP 2024 Profesorii care predau în mai multe școli vor face serviciul pe școală într-o singură unitate de învățământ, la alegere
PROIECT ROFUIP 2024 Profesorii sunt obligați să prezinte un certificat medical, cazierul juridic și certificatul de integritate comportamentală, pentru încadrarea şi menţinerea în funcţie
Amenzi între 1.000 și 5.000 de lei pentru părinții și directorii de școli care refuză să semneze Contractul educațional – proiect ROFUIP 2024/ Acordul părinților pentru supraveghere audio-video, introdus în contract / Acordul GDPR, prezentat ca „obligație” / Părinții – obligați să asigure ținuta decentă a copilului la școală
PROIECT ROFUIP 2024 La grădiniță, programul copiilor nu poate să depășească 10 ore pe zi. Expunerea limitată a copiilor la tehnologie apare în document
Părinții, obligați și ei să respecte regulamentul de funcționare al școlii – prevedere în proiectul ROFIUP 2024
Școlile vor primi consultanță juridică obligatorie, dacă directorul solicită, de la consilierii juridici ai inspectoratelor școlare – propunere în proiectul de ROFUIP 2024 / Conform organigramelor, există un singur consilier juridic pentru un județ
Secretariatul școlii va fi obligat să aibă program pentru părinți, două zile pe săptămână cel puțin, dimineața și seara: „în intervalul orar 8-9, respectiv 16-18” – proiect ROFUIP 2024
BREAKING Câte o notă la purtare în fiecare modul, pentru fiecare elev – modificare introdusă de Ministerul Educației, la cererea directorilor de școli, în regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024 – proiect

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Două eleve de la Colegiul “Gheorghe Lazăr” din București au convins toți jurații de la Imperiul Leilor să investească 120.000 de euro în ideea lor de afaceri – eficientizarea procesului de colectare selectivă a deșeurilor / „Toată lumea își dorește o schimbare, dar nimeni nu are curajul să o înceapă”

Cristiana Voiculescu și Maria Drăgulescu, două eleve la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr ”din București, s-au prezentat în emisiunea Imperiul leilor și au cerut o finanțare de 120.000 de euro ca să…
Vezi articolul

Răspândirea Covid-19 cu versiunea Delta în rândul copiilor poate fi evitată prin vaccinarea familiilor și angajaților din școli și grădinițe – Studiu australian / Cel mai mare risc de infectare – în familie / Școlile trebuie să rămână deschise

Vaccinarea membrilor familiei este cheia pentru a preveni răspândirea Covid-19 în rândul copiilor, iar școlile ar trebui să stea cât mai mult deschise, pentru că cel mai mare risc de…
Vezi articolul