Adservio și Școala de Bani au lansat programul „Educație digitală pentru școala rurală”, în care școlile și liceele din mediul rural pot aplica pentru a câștiga acces timp de un an la platforma de management educațional, Adservio. Înscrierile s-au deschis pe 12 mai și se încheie în data de 6 iunie.
Programul își propune să faciliteze transformarea digitală în mediul rural și să le ofere elevilor contexte de învățare relevante. Sunt eligibile toate școlile și liceele din mediul rural care își doresc o educație de calitate pentru elevii și profesorii lor, dar care nu au resursele necesare. Pe lângă acces în platforma Adservio, școlile vor beneficia și de pregătire pentru utilizarea ei, dar și de cursuri personalizate de educație financiară pentru profesori, elevi și părinți. Valoarea totală a programului este de 7.000 de euro.
Ce spun profesorii: „Noi avem și clase în regim simultan, iar în perioada în care școlile au fost închise, ne-a fost ușor să facem lecții online cu ele, direct din platforma Adservio. Am organizat ședințe online cu părinții și chiar ședințele cu Consiliul de Administrație, tot din platformă. Mama unei fetițe se află în Spania și este la curent cu situația școlară în timp real. Primește notificări atunci când fetița primește note, absențe sau plusuri/minusuri în catalogul electronic. Îmi scrie des prin mesagerie ori de câte ori are o întrebare. Deși noi am fost mereu în scenariul verde, continuăm să primim și să corectăm online temele elevilor. Este mult mai comod așa. În plus, cu Adservio reducem și riscul infectării cu Covid-19: folosim manuale în format digital, trimitem teme și rapoarte”.
Antoneta Împușcatu, director
Într-un scurt interviu, Claudia Oprescu, CSR Expert BCR spune că „prin activitățile și proiectele Școala de Bani, țintim cu precădere tot ceea ce ține de educația financiară, pentru că aici avem o expertiză extinsă și resursele necesare pentru a face o diferență. Însă vrem să ne păstrăm perspectiva de ansamblu și să contribuim activ la crearea unor oportunități de dezvoltare pentru generațiile viitoare”.
De ce ați ales să sprijiniți platforma educațională Adservio și educația digitală în mediul rural? Care au fost plusurile și care sunt provocările identificate și cum pot fi ele depășite?
Claudia Oprescu: „Unul dintre obiectivele BCR de implicare în comunitate este să sprijine proiectele care au un impact ridicat în dezvoltarea educației în România. Sigur că, prin activitățile și proiectele Școlii de Bani, țintim cu precădere tot ceea ce ține de educația financiară, pentru că aici avem o expertiză extinsă și resursele necesare pentru a face o diferență. Însă vrem să ne păstrăm perspectiva de ansamblu și să contribuim activ la crearea unor oportunități de dezvoltare pentru generațiile viitoare. Iar platforma oferită de Adservio este o inițiativă foarte utilă în acest sens, întrucât folosește tehnologia pentru a îmbunătăți procesul didactic, cu impact direct asupra performanțelor elevilor și a modului în care profesorii fac management didactic.
Mai mult, e important să ajutăm cât mai multe școli din mediul rural să aibă acces la tehnologie și la platforme de acest gen. În plus, prin asocierea cu Adservio, putem duce educația financiară în mai multe școli din mediul rural, unde, în mod normal, am ajunge. În continuare apare însă problema infrastructurii, pentru că deși există deschidere din partea școlilor, de multe ori acestea nu dispun de resursele financiare necesare pentru achiziția dispozitivelor, laptopuri, tablete, fără de care nu putem desfășura cursuri sau ateliere online. Încercăm să contribuim și aici pentru că anul trecut ne-am alăturat unor demersuri ale unor organizații nonprofit și am dotat împreună școlilor care aveau nevoie de sprijin”.
Aveți, prin proiectul Școala de Bani, și o implicare în formarea competentelor de educație financiară ale profesorilor din școlile care vor intra în acest proiect?
Claudia Oprescu: „Credem că educația financiară este extrem de utilă și are aplicații practice în numeroase domenii, așa că ni se pare importantă existența unei componente referitoare la acest subiect în materialele școlare. BCR a făcut demersuri în acest sens, prin crearea unor fișe educative multidisciplinare, lansate în colaborare cu Ministerul Educației. Fișele pot fi utilizate de profesori în cadrul curriculei actuale, fiind o resursă atât pentru aceștia, cât și pentru elevi. Odată cu proiectul Adservio, mergem mai departe în demersul de formare a competențelor financiare, prin oferirea unor cursuri personalizate atât pentru profesori, cât și pentru elevii și părinții din școlile care vor fi implicate în proiect”.
Profesorii au fost provocați să facă față acestei situații excepționale din ultimul an și să folosească, obligatoriu, instrumente de predare digitală. A fost însă școala online mai mult decât broadcasting – transmisie LIVE pe diferite canale? Cu ce ați putea veni concret în sprijinul lor, pentru a crește cu adevărat calitatea actului didactic și a aduce educația digitală la clasă?
Claudia Oprescu: „Poate fi cu siguranță dificil să menții interesul elevilor la orele online, pentru că și componenta ce ține de interacțiunea fizică este importantă în procesul de predare. Așa că profesorii au fost nevoiți să găsească rapid metode eficiente de predare și, în anumite cazuri, acest lucru nu a dus neapărat la rezultate optime. Însă suntem optimiști și avem și multe modele de bune practici unde școala online a funcționat destul de bine. Credem că elementele esențiale în adaptarea la acest nou model digital sunt deschiderea și flexibilitatea. Noi încercăm să venim în sprijinul profesorilor, pe zona de educație financiară, cu tool-uri și cursuri care pot fi folosite și adaptate atât online, cât și online, astfel încât să
procesul de predare să fie mai interactiv și să permită introducerea unor noțiuni de educație financiară în orice materie de curs”.
Părinții au fost cei pe umerii cărora a apăsat mult aceasta perioadă de criză. Provocările de a-și susține copiii și de a-și susține și gospodăria au fost foarte mari. Care ar fi cele mai bune soluții pentru ei să aibă o minimă educare în administrarea finanțelor, mai ales când banii sunt puțini? Unde pot găsi astfel de resurse?
Claudia Oprescu: „Într-adevăr, pandemia i-a afectat pe mulți din punct de vedere financiar, însă a fost și un fel de trezire la realitate și o oportunitate de a schimba anumite obiceiuri nu tocmai bune. Sigur că suntem obișnuiți să ni se spună că trebuie să economisim, să avem rezerve sau, de ce nu, să investim, însă mai mereu lăsăm astfel de decizii financiare în stand-by și ne vedem de viața de zi cu zi, gândindu-ne că ele nu sunt importante. Odată confruntați cu această nouă realitate, mulți am început să reconsiderăm felul în care ne raportăm la bani. BCR, prin Școala de Bani, își propune să educe financiar românii, indiferent de vârstă, ocupație sau venituri. În acest demers, am creat mai multe tipuri de resurse pentru toate categoriile, pornind de la atelierele FLIP – Școala de Bani pentru copii, la cursurile pentru părinți sau cele pentru angajații din companii, de la mindfulness financiar, la investiții. Oricine poate accesa materialele gratuit, online, pe site-ul Școala de Bani, iar acolo poate găsi cursul care i se potrivește cel mai bine, precum și sfaturi care îi pot fi de folos și pot fi adaptate pentru orice situație particulară.”
„Digitalizarea învățării e mai mult decât importantă, este esențială și în mediul rural, tocmai pentru a le oferi copiilor și tinerilor de acolo aceleași șanse la un viitor bun”, spune la rândul său Anamaria Boghean, Business Communications Officer Adservio.
De ce mediul rural exclusiv pentru acest concurs? Ce condiții de infrastructură sau pregătire a cadrelor didactice trebuie să îndeplinească școlile care vor să participe la selecție? Câte dintre ele vor primi finanțare și care sunt principalele criterii în alegerea lor?
Anamaria Boghean: „Am gândit această campanie pentru școlile din mediul rural pentru că acolo nevoia de digitalizare și insuficiența resurselor financiare e mai ridicată. De asemenea, ne dorim ca și elevii din mediul rural să beneficieze de aceleași condiții educaționale ca și cei din mediul urban: digitalizare, respectiv ateliere pe teme de actualitate.
E nevoie ca elevii și profesorii care doresc să se înscrie în program să aibă acces la Internet și dispozitive de pe care să acceseze platforma Adservio (PC, laptop, tabletă sau telefon). Pentru profesori sunt necesare competențe medii de utilizare a instrumentelor digitale.
Criteriile de selecție sunt: impactul pe care l-ar avea pachetul de beneficii, măsura în care școala s-a adaptat pandemiei cu resursele disponibile, măsura în care școlile sunt digitalizate (dotări și competențe digitale) și asumarea implicării în program de către întreaga echipă a școlii.
Finanțarea se va acorda în limita bugetului disponibil de 7 000 de euro, în funcție de numărul elevilor din școlile cu cele mai bune aplicații”.
Cât de greu este să aduci educația digitală în școlile din mediul rural? De ce e importantă digitalizarea învățării și în mediul rural?
Anamaria Boghean: „Pandemia a adâncit decalajul urban – rural în educație, iar dificultatea principală în mediul rural a fost și continuă să fie infrastructura de telecomunicații. Un alt obstacol îl reprezintă accesul mai redus la resurse financiare. Digitalizarea învățării e mai mult decât importantă, este esențială și în mediul rural, tocmai pentru a le oferi copiilor și tinerilor de acolo aceleași șanse la un viitor bun. Dacă nu îmbunătățim acest lucru, dacă nu le oferim elevilor contexte de învățare relevante, vom deveni, așa cum spunea Mircea Miclea, „culegători de sparanghel calificați, în loc să fim exportatori de tehnologie”.
Care este cea mai mare provocare pe care o are implementarea Adservio în școlile din mediul rural și cum poate fi depășită?
Anamaria Boghean: „Cea mai mare provocare este lipsa unei infrastructuri adecvate, corelată cu bugetele reduse și cu lipsa unei viziuni manageriale orientată spre inovare. Acestea pot fi depășite prin politici publice, naționale și locale care să sprijine aceste școli și prin trecerea la o viziune strategică din partea conducerii școlilor, care să țină pasul cu evoluția societății”.
Credeți că odată ce au asigurată finanțarea pentru utilizarea platformei, elevii, profesorii, dar mai ales părinții, o vor și folosi constant și eficient?
Anamaria Boghean: „O vor folosi dacă decizia e luată de întreaga echipă a școlii și dacă înțeleg ce au de câștigat:
- școlile nu rămân în urmă la capitolul „inovare”, devin mai eficiente și își întăresc relația cu elevii și cu părinții
- profesorii și elevii își desfășoară întreaga activitate într-un mediu digital, deci interactiv, comod, rapid și plăcut.
- părinții sunt la curent cu situația școlară și pot preveni situații nedorite”.
Până acum, pentru mulți elevi școala a fost doar online. Din păcate mulți confundă digitalizarea educației cu metodele nu foarte bune de a face școală online. De ce este nevoie de educație digitală în continuare, mai ales când elevii sunt prezenți fizic la cursuri, și de folosirea adecvată a conținutului digital educațional și în clasă?
Anamaria Boghean: „Este foarte important să nu uităm saltul important pe care ni l-a adus pandemia. Dacă nu aplicăm în continuare ce am învățat, dacă nu adaptăm în offline ce a mers bine în online, dacă nu continuăm să fim curioși ca să ne facem treaba și mai bine, atunci înseamnă că nu am învățat nimic.
Digitalizarea a democratizat accesul la cunoaștere. Acum elevii au acces la resurse create de profesori din toată lumea, profesorii au acces la sesiuni de învățare fără a fi nevoie să călătorească și toată lumea a devenit mai eficientă. Platforma noastră a fost gândită acum 12 ani, când Internetul era la începuturile sale. Comunitatea școlară o poate folosi în orice scenariu: față în față, online sau hibrid. De exemplu, elevii și profesorii din clubul de robotică se pot întâlni față în față și, în același timp, pot lucra online, în grupul special creat în Adservio. Elevii sunt obișnuiți cu mediul digital și le place interactivitatea pe care instrumentele online o oferă. Motivația elevilor este strâns legată și de modul în care învață, de aceea e important ca profesorii să se adapteze și să îi ghideze în învățare, în această ‘limbă’.”
Care ar fi exemplu de școală din mediul rural pe care l-ați oferi ca model pentru folosirea cu succes a platformei Adservio?
Anamaria Boghean: „Aș menționa școala gimnazială „Ion Creangă” din satul„ I.C Brătianu”, județul Tulcea, care folosește Adservio din 2019. Pandemia a găsit echipa școlii pregătită pentru a face trecerea în online, pentru că aveau deja la dispoziție toate funcționalitățile necesare. Când școlile s-au închis, au început să folosească mai mult modulele de lecții online la manuale în format digital, catalog online sau mesagerie. Din fericire elevii își desfășoară acum activitatea în scenariul verde. Deși s-au întors la școală, ei continuă să folosească la fel de mult platforma”.
Școlile și liceele interesate pot să intre pe site-ul Adservio și să se înscrie prin completarea formularului de selecție. Rezultatele vor fi anunțate pe 16 iunie, pe pagina de Facebook Adservio.
Adservio este o platformă online de management educațional, care ajută școlile să fie mai eficiente și să întărească legătura cu elevii și cu părinții. Cu Adservio, profesorii economisesc timp și au la dispoziție un singur instrument pentru predare – învățare – evaluare, în orice tip de scenariu. Directorii au o viziune completă asupra activității școlii și pot obține statistici și rapoarte cu un singur click. Elevii își gestionează mai ușor învățarea, iar părinții sunt la curent cu activitatea lor școlară.
Banca Comercială Română (BCR), membră a Erste Group, este unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operaţiunile de bancă universală (retail, corporate & investment banking, trezorerie şi pieţe de capital), precum şi societăţile de profil de pe piaţa leasingului, pensiilor private și a băncilor de locuinţe.
Foto: Adservio / BCR
1 comment
Este o initiativa binevenita.
M-as bucura ca acest program sa se aplice si scolilor din mediul urban. Nevoile sunt aceleasi in sistemul public de invatamant.
Egalitatea de sanse trebuie sa se aplice si in aceasta privinta.