Completarea fișei de admitere la liceu 2024, recomandările Inspectoratului Școlar Județean Iași: Fă diferența între ceea de îți dorești și ceea ce poți. Gândește-te ce domeniu de activitate te atrage mai mult

5.478 de vizualizări
Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com
Mai multe recomandări pentru completarea fișei de admitere la liceu 2024 au fost făcute de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași pentru absolvenții ciclului gimnazial, care se pregătesc ca de joi, 11 iulie, să își aleagă, împreună cu diriginții și părinții opțiunile pentru liceu.

Printre ele: să se informeze în amănunt în ceea ce privește liceele la care se pot înscrie, să își compare media cu cele obținute anul trecut și să aibă cât mai multe opțiuni.

ISJ Iași recomandă, în primul rând, ca elevii să se intereseze în detaliu despre cât mai multe licee sau școli profesionale din județ: „Caută cât mai multe informații despre liceele și școlile profesionale din județul nostru. Vezi ce categorii de clasă, specializări și calificări profesionale sunt propuse în planul de școlarizare. Ce condiții oferă unitățile de învățământ. Care sunt oportunitățile la absolvire”.

Următorul pas, potrivit ghidului de admitere, este autoevaluarea: „Gândește-te foarte bine la ceea ce vrei să faci mai departe în viață. Ce domeniu de activitate te atrage mai mult. Care sunt disciplinele școlare care îți plac, pe care le înțelegi cel mai bine. Ce activități de timp liber te fac să te simți util”.

Este important să fii realist și să alegi liceul în funcție de media obținută: „Fă diferența între ceea de îți dorești și ceea ce poți. Compară media ta de absolvire cu mediile cu care s-a intrat anul trecut la licee”, este menționat în broșură.

În legătură cu cel mai important pas, completarea opțiunilor, ISJ Iași sfătuiește viitorii liceeni să completeze cât mai multe opțiuni: „Un număr cât mai mare de opțiuni completate în fișa de înscriere îți vor garanta un loc prin repartiția computerizată. Reține că repartizarea la liceele teoretice și cele tehnologice se face, în primul rând, în funcție de medie. Alege cu prioritate acele clase cu specializările care te atrag, unde ultimele medii cu care s-a intrat în anul școlar trecut sunt apropiate de media ta”.

Sfaturile din partea adulților pot fi de ajutor: „Stai de vorbă cu părinții tăi despre viitorul pe care te pregătești să-l urmezi. Părerea lor contează, chiar dacă nu corespunde întotdeauna cu a ta. Cere o părere și de la profesorii tăi care te cunosc mai bine și își dau seama de posibilitățile tale. Ia legătura cu alte persoane care urmează sau au urmat liceul sau școala la care intenționezi să te înscrii”, menționează ghidul.

„Atenție! Dacă vei nota în fişa înscriere un număr mic de opţiuni, există pericolul să nu fii repartizat, ca urmare a faptului că până la media ta de admitere, elevii cu medii mai mari să fi ocupat toate locurile de la clasele pentru care ai optat; astfel vei rămâne nerepartizat în prima
etapă de repartizare computerizată de admitere în învăţământul liceal şi profesional de stat, urmând a participa la a doua etapă, pe locurile rămase libere”, mai atenționează ISJ Iași.

Absolvenții clasei a VIII-a se pot înscrie fie în învățământul liceal, profesional, sau dual. În cadrul învățământului liceal există 3 filiere: Teoretică, Vocațională și Tehnologică.

Filiera Teoretică se împarte în profilurile Real, cu specializările Matematică-informatică și Științe ale naturii, respect Umanist, cu specializările Filologie și Științe Sociale.

În cadrul filierei Vocaționale se regăsesc profilurile Pedagogic, Artă, Sportiv și Teologic.

Specializările profilului Pedagogic:

  • Educator-învățător;
  • Educator-puericultor.

Specializările profilului Artă:

  • Desenator tehnic;
  • Arhitectură și design;
  • Tehnician tehnici artistice;
  • Instrumentist;
  • Instructor de teatru.

Specializările profilului Sportiv:

  • Instructor sportiv – fotbal;
  • Instructor sportiv – handbal;
  • Instructor sportiv – atletism;
  • Instructor sportiv – mozaic.

Specializările profilului Teologic:

  • Preot (teologic ortodox);
  • Teologie romano-catolică;
  • Tehnician pentru tehnici artistice – patrimoniu.

Filiera Tehnologică are 3 profiluri: Tehnic, Servicii, Resurse naturale și protecția mediului.

Specializările profilului Tehnic:

  • Chimie industriala;
  • Construcții, instalații și lucrări publice;
  • Electric;
  • Electromecanică;
  • Electronică automatizări;
  • Fabricarea produselor din lemn;
  • Industrie textilă și pielărie;
  • Mecanică;
  • Producție media.

Specializările profilului Servicii:

  • Turism și alimentație;
  • Economic;
  • Comerț;
  • Estetica și igiena corpului omenesc.

Specializările profilului Resurse naturale și protecția mediului:

  • Industrie alimentară;
  • Agricultură;
  • Protecția mediului.

Structura învățământului profesional include profilurile Tehnic, Servicii și Resurse Naturale și Protecția Mediului.

Domeniile de studiu pentru profilul Tehnic sunt Electric, Mecanică și Construcții, instalații și lucrări publice, Industrie textilă și pielărie, Chimie Industrială.

Calificările profesionale ale domeniului Electric:

  • Electrician exploatare joasă tensiune;
  • Electrician auto.

Calificările profesionale ale domeniului Mecanică:

  • Mecanic agricol;
  • Mecnianc auto;
  • Tinichigiu vopsitor auto;
  • Confecționer tâmplărie din aluminiu și mase plastice;
  • Sudor;
  • Lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic;
  • Lăcătuș mecanic prestări servicii.

Calificările profesionale ale domeniului Construcții, instalații și lucrări publice:

  • Dulgher – tâmplar – parchetar;
  • Instalator în instalații de ventilare și de condiționare;
  • Zidar – pietrar – tencuitor;
  • Instalator instalații tehnico-sanitare și de gaze;
  • Zugrav, ipsosar, vopsitor, tapetar.

Calificarea profesională a domeniului Industrie textilă și pielărie:

  • Confecționar produse textile.

Calificarea profesională a domeniului Chimie industrială:

  • Operator industria de medicamente și produse cosmetice.

Domeniile de studiu pentru profilul Servicii sunt Turism și alimentație, Comerț și Estetica și igiena corpului omenesc.

Calificările profesionale ale domeniului Turism și alimentație:

  • Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație;
  • Bucătar;
  • Cofetar-patiser.

Calificărea profesională a domeniului Comerț:

Comerciant-vânzător.

Calificarea profesională a domeniului Estetica și igiena corpului omenesc:

Frizer – coafor – manichiurist – pedichiurist.

Domeniile de studiu ale profilului Resurse naturale și protecția mediului includ: Industrie alimentară, respectiv Agricultură.

Calificarea profesională a domeniului Industrie alimentară:

  • Brutar – patiser – preparator produse făinoase.

Calificările profesionale ale domeniului Agricultură:

  • Horticultor;
  • Agricultor culturi de câmp;
  • Lucrător în agricultura ecologică;
  • Lucrător în agroturism.

Învățământul dual include profilul Tehnic. Acesta include domeniile Mecanică, Electromecanică, Industrie alimentară, Turism și alimentație, Electric, respectiv Comerț.

Calificările profesionale ale domeniului Mecanică:

  • Operator la maşini cu comandă numerică;
  • Lăcătuș mecanic prestări servicii;
  • Sudor;
  • Mecanic agricol;
  • Mecanic auto.

Calificarea profesională a domeniului Electromecanică:

  • Electromecanic instalații și aparatură de bord aeronave.

Calificarea profesională a domeniului Industrie alimentară:

  • Brutar – patiser – preparator produse făinoase.

Calificările profesionale ale domeniului Turism și alimentație:

  • Bucătar;
  • Cofetar – patiser.

Calificarea profesională a domeniului Electric:

  • Electrician exploatare de joasă tensiune.

Calificarea profesională a domeniului Comerț:

  • Comerciant – vânzător.

Mai multe detalii despre fiecare filieră, profil, domeniu și specializare sunt disponibile în Broșura publicată pe ISJ Iași, disponibilă aici:

Înscrierile pentru admiterea la liceu vor începe de joi, 11 iulie, iar repartizarea candidaților are loc pe 24 iulie, potrivit calendarului oficial

Vezi aici fișa de înscriere la liceu 2024, trimisă de Ministerul Educației către inspectoratele școlare.

Fișă de înscriere în anul școlar 2024-2025 – admitere în clasa a IX-a

Vezi aici broșurile de admitere la liceu 2024, pe județe: numărul de locuri pentru clasa a IX-a, ultima medie de intrare pentru fiecare specializare și profil

Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Da, da, da, veșnicele îndrumări: întrebați pe toată lumea și după aia completați fișele cu opțiunile alese de părinți. La final de liceu (dacă mai ajung acolo), stați să vă plângeți cum că examenul de bacalaureat e prea greu, să se scoată aia, să se scoată ailaltă, dar de ce cu nota x nu intri direct la facultatea y ș. a. m. d. Nimeni nu ascultă niciodată ce spun diriginții și consilierii școlari, li se pare că sunt mai buni decât sunt în realitate, aleg după ce vor ei și apoi nu le convine că e prea greu sau că opțiunile după liceu sunt oarecum limitate. Povestea e dintotdeauna așa.

    Oricum, opțiunile trebuie completate în ordinea preferințelor (elevului+familiei), într-adevăr cât mai multe, că după repartizare se pot oricum transfera, dar dacă rămân nerepartizați e mai greu. Noi avem elevi care aleg strict în funcție de distanța față de domiciliu, pentru că nu-și permit naveta sau chiria, ori părinții îi consideră prea mici ca să se rupă de familie și să stea prin internate, deja. Restul sofismelor – ce la place, ce li se potrivește, etc – sunt pentru cei care-și permit așa ceva.

  2. o nesimțire crasă la contestații.S-au dat note după cum au dormit noaptea “domnii”corectori.Aici a fost loz in plic sau la ghici Fiecare care a depus contestație a considerat că a făcut mai mult decât a primit.Supriza,au crescut unele note de la mic la foarte mult,iar altele mari au scăzut cu câteva sutimi ,cât să-i subclaseze.Nu cred că poți urca o nota de la 8 la 8,80 și una de 8,50 să o scazi.Bataie de joc.Daca decât și UE vrea forță de muncă nu trebuie să-și bată joc de copii și de părinți.Cata școală s-a făcut realmente.Cred că au fost mai multe săptămâni altfel,verde,vacante după vacanțe…..Și atunci vin părinții care muncesc pentru meditații,că alfel rezultatele sunt 2-3.Nu toti părinții sunt inspectori școlari,nu toți își permit meditații de 3 ori pe săptămână și la profesori de top Și atunci ce faceți cu cei capabili fără resurse de orice fel? le dați în cap .Rușine pentru cum ați gândit mizeria asta de examen și de contestații.

    1. Ajunge cu văicăreala. Elevii care au învățat au luat notele pe care le-au meritat (deși pentru unii poate a fost o zi în care nu s-au putut concentra, din cauza caniculei sau orice altă cauză). După ce sunt admiși în liceu, după ce iau bacalaureatul, după ce termină facultatea, nu-i mai întreabă nimeni niciodată ce notă au luat la EN la română sau la matematică.

      E atâta plâns național de-ai zice că s-a întâmplat vreo tragedie sau ceva în fiecare familie. Hai s-o mai terminăm și să vedem ce urmează de-acum.

      Iar pe-aia cu meditațiile să i-o spui lui mutu’. Sunt o groază de copii care fac meditații la ce vor părinții să facă, iar la ore stau cu fundul pe scaun și aia e toată participarea lor. Dacă vreți rezultate, poate le cereți copiilor să și învețe, că nu s-a inventat metoda de deschis capul, turnat învățătură în el, încă. Până atunci, e nevoie și de efort din partea lor.

      Pe de altă parte, sigur, pentru a vă lăuda, n-aveți decât să-i dați mai departe la meditații în același timp în care înjurați profesorii, de parcă meditatorii sunt marțieni sau ceva.

    2. “Daca decat si parintele Max” cu aiurelile binecunoscute si vaicarelile tragi-comice care au aparut odata cu moda contestatiilor, cum zice si Andra mai jos…Daca au 17 materii la scoala sunt prea multe si sunt extenuati, daca sunt vacante ca de ce sunt, parintii care ”muncesc pentru meditatii”, uitand ca ii fortati de mici sa faca de toate pentru ca asa vreti voi, nu pentru ca asa ar vrea ei, de la pian la parasutism si de la gherghef la fotbal cu nasturi, lasandu-i tot de mici, intru vesnica voastra comoditate, cu nasul in celebrele ”aifoane” din care nu mai ies pana la varste inaintate sau niciodata. Si, bineinteles, mai ales pentru helico-parintii celor de-a opta, inconturnabilele medi la mate-rom, facute nu cu ”nesimtitii” aia de la contestatii, ci cu profesori ”de top”de pe Pluto.
      Poate ar fi cazul sa va mai calmati. Si sa nu va mai dati cu parerea acolo unde nu va pricepeti (”voi cere vizualizarea lucrarii!”, asa si?? o corectezi tu sau iti dai cu parerea, subiectiv evident pe o tema pe care nu stii de unde s-o apuci, adica pe ce iti spune odrasla ca ar fi scris?).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Istoricul Metin Omer, despre situația din Israel: Față de Yom Kippur 1973, Hamas nu a făcut nicio deosebire între civili și militari / Există o tradiție ca societatea palestiniană să susțină organizațiile care au reușite împotriva Israelului / Gaza nu poate fi controlată de Israel pe termen lung din cauza demografiei

Cum a luat naștere statul israelian modern? De ce nu s-a putut înființa un stat independent palestinian? Ce este organizația Hamas și cum este ea văzută de către societatea palestiniană?…
Vezi articolul

VIDEO Coadă la Suceava pentru înscrierea la concursul de profesori suplinitori. Proba scrisă are loc vineri / Candidat: O mare umilință față de cei care vor să predea. Eu am venit din străinătate după 25 de ani, sistemul este dezastruos

Coadă la Suceava la centrul în care candidați sau profesori care nu au ocupat un post în școală în urma Titularizării 2024 au venit să se înscrie pentru concursul de…
Vezi articolul

Sindicatele cer ministrului Educației să schimbe printr-o ordonanță de urgență o notă de subsol dintr-o anexă a Legii salarizării, care blochează creșterile salariale pentru directorii de școli: Directorii ajung să aibă salarii de bază cu sute de lei mai mici decât cele ale personalului de execuție

Sindicatele din învățământul preuniversitar i-au trimis Ligiei Deca o solicitare de modificare a unei note din anexa Legii 153/2017. Într-un document consultat de Edupedu.ro, liderii FSLI și FSE Spiru Haret…
Vezi articolul

Cea mai mare inițiativă de robotică educațională școlară din România și chiar din Europa de Sud-Est, susținută și de Dacia. Roboții și cursurile oferite alături de BCR ar putea ajunge anul acesta la 50.000 de elevi / Cele 4 stadii pentru introducerea unui elev în robotică și la ce vârstă trebuie să înceapă

Nextlab.TECH este cea mai mare inițiativă de robotică educațională școlară din România și chiar din Europa de Sud-Est, susține coordonatorul acesteia, profesorul Răzvan Bologa, cadru didactic la Facultatea de Cibernetică…
Vezi articolul

Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași primește finanțare aproape un milion de lei de la Ministerul Educației pentru activități didactice din cadrul Școlii Gimnaziale „Junior” / Universitatea a primit în folosință și un spațiu de creație al Academiei Române care, în prezent, este “inutilizabil”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a obținut de la Ministerul Educației o finanțare de aproape un milion de lei, bani ce vor fi alocați pentru activități didactice de învățământ…
Vezi articolul