1. Aspecte generale
Modul de organizare şi desfăşurare a inspecţiei şcolare în sistemul de învăţământ preuniversitar este prezentat în Regulamentul din 3 decembrie 2020 de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul nr. 6.106/2020 publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1.281 din 23 decembrie 2020 (Regulament).
Regulamentul asigură caracterul unitar al inspecţiei şcolare generale la nivel naţional şi stabileşte scopurile inspecţiei, personalul abilitat să facă inspecţia şi modul de realizare concretă a inspecţiei.
Regulamentul va fi folosit în cadrul inspecţiilor şcolare generale realizate în unităţile de învăţământ de stat particulare şi confesionale autorizate/acreditate.
În funcţie de instituţia care realizează activitatea de evaluare, consiliere şi control extern, inspecţia unităţilor de învăţământ preuniversitar se poate realiza de către:
a) Ministerul Educaţiei;
b) Inspectoratele şcolare județene.
Activităţile specifice inspecţiilor şcolare se desfăşoară, de regulă, faţă în faţă, în unităţile de învăţământ inspectate.
În situaţia restrângerii sau suspendării activităţilor didactice care impun limitarea prezenţei fizice a elevilor şi cadrelor didactice în unităţile de învăţământ, diferitele tipuri de inspecţii şcolare se pot organiza şi desfăşura şi prin intermediul tehnologiei şi al internetului, potrivit prevederilor metodologice specifice şi în conformitate cu proceduri elaborate la nivelul fiecărui inspectorat şcolar şi aprobate de Consiliul de administraţie.
În organizarea şi desfăşurarea activităţilor de inspecţie şcolară se respectă prevederile directivelor UE privind securitatea cibernetică şi prelucrarea datelor cu caracter personal, cuprinse în Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
2. Competenţele profesionale ale inspectorilor școlari
Competenţele profesionale necesare unui bun inspector sunt:
a)să fie capabil să evalueze eficienţa strategiilor didactice alese de cadrul didactic la clasă, precum şi alte activităţi care se desfăşoară în instituţia de educaţie;
b)să fie capabil să acţioneze ca expert în educaţie care acordă consultanţă instituţiei de educaţie în procesul de dezvoltare instituţională şi care dă exemple de bună practică;
c)să fie capabil să emită judecăţi de valoare în ceea ce priveşte propunerea recomandărilor şi măsurilor care decurg din rezultatele inspecţiei.
Inspectorii au dreptul de a intra în orice instituţie de educaţie în vederea îndeplinirii sarcinilor profesionale.
Indiferent de tipul de inspecţie pe care îl realizează în cadrul instituţiilor de educaţie, inspectorii vor respecta următoarele prevederi:
a)vor acţiona în unităţile de învăţământ, respectând normele prezentului regulament;
b)vor respecta personalul didactic, personalul didactic auxiliar şi personalul nedidactic din unitatea şcolară inspectată;
c)vor respecta elevii în calitate de participanţi la procesul educaţional;
d)vor comunica deschis, asigurând în acelaşi timp confidenţialitatea datelor care se referă la unitatea şcolară şi la personalul ei;
e)vor evalua obiectiv personalul unităţii şcolare;
f)se vor asigura că datele şi probele sunt colectate în mod corespunzător şi sunt analizate corect;
g)vor fi flexibili în evaluări şi în aplicarea procedurilor de inspecţie, pentru a se putea adapta situaţiilor concrete întâlnite.
Inspectorii vor acţiona în şcoli după cum urmează:
a)vor avea în vedere faptul că, deşi au dreptul de a intra în instituţia de educaţie, nu trebuie să perturbe desfăşurarea normală a procesului educaţional;
b)vor ţine cont de faptul că rolul inspecţiei este unul de evaluare şi de sprijin/consiliere, şi nu unul de control excesiv birocratic;
c)nu îşi vor folosi funcţia în scopul obţinerii de profituri personale;
d)vor avea în vedere faptul că personalul instituţiei de educaţie este alcătuit din profesionişti, pe care îi vor trata ca atare. În acest sens, le vor comunica celor inspectaţi obiectivele urmărite, procedurile de inspecţie aplicate şi criteriile de apreciere folosite;
e)vor avea o discuţie preliminară cu personalul didactic referitoare la activitatea care va fi inspectată, în urma căreia îşi vor expune cât mai echilibrat opiniile asupra celor observate;
f)nu vor interveni în timpul lecţiei decât dacă observă că profesorul pune în pericol viaţa, sănătatea elevilor, a lui sau a asistenţei; nu vor solicita personalului didactic date, informaţii sau lucruri nerelevante;
g)vor discuta cele observate la clasă mai întâi cu profesorii respectivi şi, ulterior, şi cu alte persoane implicate în procesul educaţional.
Inspectorii vor respecta personalul didactic, personalul didactic auxiliar şi personalul nedidactic din unitatea şcolară inspectată:
a)se vor asigura că personalul didactic, personalul didactic auxiliar şi personalul nedidactic au înţeles scopul inspecţiei;
b)vor realiza consilierea profesională a personalul didactic şi vor evita declanşarea vreunui incident.
Inspectorii vor respecta elevii în calitate de participanţi la procesul educaţional:
a)se vor asigura că elevii au înţeles scopul inspecţiei şi modul în care sunt implicaţi. Inspectorii trebuie să dialogheze formal şi informal cu elevi de diferite vârste şi grade de pregătire şi să îi asculte cu atenţie pe cei care doresc să îşi expună opiniile în legătură cu şcoala;
b)se vor comporta ca nişte profesionişti cu elevii şi vor evita declanşarea vreunui incident. Inspectorii vor acţiona întotdeauna spre binele şi siguranţa elevilor.
Inspectorii vor comunica deschis, asigurând în acelaşi timp confidenţialitatea datelor care se referă la unitatea şcolară şi la personalul ei:
a) vor dialoga cu părinţii, cu personalul, cu membrii consiliului de administraţie, sponsorii etc., pentru a-i face să înţeleagă scopul inspecţiei şi modul în care aceştia vor fi implicaţi în acest proces;
b) vor prezenta personalului didactic rezultatele şi concluziile inspecţiei, pentru a cunoaşte opiniile şi comentariile acestuia, înainte de a trece la redactarea raportului final de inspecţie. Atât rezultatele şi concluziile prezentate, cât şi raportul scris vor cuprinde, în esenţă, aceleaşi aprecieri, vor evita limbajul extrem de specializat şi nu vor lăsa loc ambiguităţilor;
c) vor asigura confidenţialitatea informaţiilor primite privind unitatea şcolară, elevii şi personalul.
Inspectorii vor evalua obiectiv personalul unităţii şcolare:
a) îşi vor baza aprecierile pe criteriile stabilite la nivel naţional, pe datele şi probele colectate, bazându-se pe surse sigure şi neechivoce;
b) vor evalua obiectiv personalul instituţiei de educaţie. Cadrele didactice au obligaţia de a accepta evaluarea şi consilierea inspectorului. Prezenţa la lecţii a inspectorului nu se consideră perturbare a activităţii didactice.
Inspectorii se vor asigura că datele şi probele sunt colectate în mod corespunzător şi sunt analizate corect:
a) vor colecta date şi vor identifica aspectele care trebuie inspectate, aşa cum reies acestea din documentele şi din activitatea unităţii de învăţământ;
b) vor colecta date în urma analizei documentelor instituţiei de educaţie, a discuţiilor cu părinţii, profesorii şi elevii şi după observarea diferitelor activităţi educaţionale care au loc în şcoală, inclusiv observarea lecţiilor şi a comportamentului elevilor, a modului în care directorul şi angajaţii îşi îndeplinesc responsabilităţile. Inspectorii pot aplica chestionare adresate elevilor, conform anexei nr. 7, părinţilor, conform anexei nr. 8, şi personalului didactic, conform anexei nr. 9.
c) vor folosi şi datele care provin de la nivel judeţean sau de la ME.
Inspectorii vor fi flexibili în evaluări şi în aplicarea procedurilor de inspecţie, pentru a se putea adapta situaţiilor concrete întâlnite:
a) inspectorii vor evalua calitatea educaţiei furnizate şi măsura în care elevii au atins sau nu standardele naţionale (curriculare şi de evaluare);
b) inspectorii vor face deosebire între chestiunile minore şi cele majore, între aspectele pozitive şi cele negative şi vor elabora raportul fără teamă sau părtinire.
3. Codurile de etică și conduită profesională inspectorilor școlari
Inspectorilor școlari le sunt aplicabile prevederile următoarelor coduri:
- Codul de etică din educatia preuniversitară
- Codul de conduită al profesorilor mentori – Publicat în Monitorul Oficial I nr. 739 din 20 octombrie 2011
- Codul de conduită a personalului din inspectoratul şcolar, prevăzut în ANEXA 3 la Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, aprobat prin O.M.E.CT.S. nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare
Sursa:
- Codului administrativ – Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare
- Ordin M.E.C. nr. 6.106 din 3 decembrie 2020 privind aprobarea Regulamentului de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar
- Ordin M.E.CT.S. nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare
- Codul de etică din educatia preuniversitară, aprobat prin Ordinul nr. 4.831 din 30 august 2018
- Conduita și etica profesională a personalului din învăţământul preuniversitar
- Codul de conduită din 29 septembrie 2011 al profesorilor mentori – Publicat în Monitorul Oficial I nr. 739 din 20 octombrie 2011 – www.ilegis.ro/oficiale/index/act/132325
Foto: 54482816 © Opolja | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.