Competențele financiare: diferențe majore între elevii în vârstă de 15 ani din medii avantajate și cei dezavantajați, la nivel OCDE și mai ales în Europa Centrală și de Est – cele mai noi date PISA 2022 / Aproape o cincime dintre elevii din țările participante nu au competențe de bază

Cheltuielile unei familii cu Educația: comparația cu ceilalți ani

Foto: Freepik.com

Unul din zece elevi în vârstă de 15 ani care au participat la evaluarea competențelor financiare în cadrul testării internaționale PISA 2022 a obținut punctaje maxime – Nivel 5, în timp ce aproape de două ori mai mulți au dovedit cunoștințe minime, potrivit celor mai noi rezultate PISA, date publicității joi de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Noul volum de date arată că testele privind competențele financiare, la care au participat doar 20 de sisteme de învățământ din lume, reflectă diferențe enorme între elevii din medii avantajate și dezavantajate, iar țările din centrul și estul Europei sunt printre sistemele marcate cel mai puternic de acest fenomen.

România – țară care a adoptat o Strategie de Educație Financiară fără să aibă date de referință pentru a vedea de unde pleacă procesul de reformă în domeniu – nu a luat parte la această evaluare din cadrul PISA 2022. La ea au participat 20 dintre sistemele din state membre și partenere OCDE, din totalul de 81 care au luat parte la testarea-cadru PISA 2022, printre participanți numărându-se și o serie de state din Europa Centrală și de Est – Republica Cehă, Ungaria, Polonia, Bulgaria.

Evaluarea a testat competențele elevilor de 15 ani pe o scară de la 1 la 5. Nivelul 5, maxim, înseamnă că elevii pot să analizeze produse financiare complexe și să soluționeze probleme financiare ieșite din comun. La capătul opus, scoruri de Nivelul 1 sau mai puțin echivalează cu absența competențelor de bază: elevii aflați la acest nivel pot cel mult să diferențieze nevoile de dorințe, pot cel mult să ia decizii simple privind cheltuielile sau să recunoască rostul unor documente precum facturile.

Testarea a scos în evidență două tendințe – ponderea mare a elevilor cu un nivel de competență foarte scăzut, comparativ cu cel al elevilor foarte competenți din punct de vedere financiar, respectiv diferențele majore între rezultatele elevilor din medii avantajate și cele ale elevilor dezavantajați socio-economic.

Vecinii României Bulgaria și Ungaria – rezultate sub media OCDE

Astfel, potrivit analizei publicate joi, la nivelul țărilor și economiilor OCDE, 11% dintre elevi au „bifat” un nivel de competență foarte ridicat – Nivel 5, procentul depășind 15% în unele zone din Belgia și Olanda, dar coborând până la doar 1% în țări precum Malaezia sau Arabia Saudită.

Sursa: PISA 2022 – Vol. IV

Pe de altă parte, aproape 1 din 5 (18%) dintre elevi au avut rezulate de cel mult nivel 1, însemnând că nu au atins nivelul competențelor de bază, procentul depășind 45% în țări precum Brazilia, Malaezia sau Arabia Saudită.

În Europa Centrală și de Est, Polonia și Cehia se numără printre țările cu rezultate peste media OCDE din punct de vedere al elevilor care au competențe de bază sau avansate în domeniul financiar, pe când Ungaria și, mult mai jos, Bulgaria au rezultate sub media OCDE.

Prăpastie între elevii din medii socio-economice avantajate și dezavantajate

Același raport consemnează o diferență majoră între elevii avantajați socio-economic și cei din medii dezavantajate, în evaluarea competențelor financiare PISA 2022. Între cele două categorii, la nivelul OCDE, diferența medie de punctaj este de 87 de puncte, adică peste echivalentul unui nivel de competență.

Astfel, dacă punctajul mediu OCDE la acest test a fost de 498 de puncte, diferența între cele două categorii socio-economice a fost de 87 de puncte în medie. 

Iar aceeași diferență a fost considerabil mai puternică în cazul elevilor din țările central și est-europene: Bulgaria – 116 puncte (cea mai mare dintre toate țările participante), Ungaria – 110 puncte, Republica Cehă – 103 puncte, Polonia – 92 de puncte.

Infografic – Rezultate-cheie PISA 2022 – competente financiare:
Cifre relevante rezultate din testarea internațională PISA 2022 – competențe financiare

În medie pentru țările OCDE, 93% dintre elevi au spus că au economisit bani cel puțin o dată în cele 12 luni anterioare. 

74% au spus, în medie, că au comparat prețuri înainte să cumpere ceva. Dar e cu 50% mai probabil ca elevii având competențe financiare de Nivel 4 sau 5 să compare prețuri, față de cei de Nivel 1 sau inferior

Recomandările OCDE pentru întărirea competențelor financiare

Raportul OCDE privind rezultatele evaluării competențelor financiare ale elevilor de 15 ani, la testarea PISA 2022, oferă și o serie de recomandări pentru sistemele de educație.

Acestea vizează în special chestiuni legate de echitate și de accesibilitatea oportunităților de învățare a subiectelor de acest fel pentru toți elevii.

Recomandări-cheie OCDE:

Citește și:
OFICIAL Planul de acțiune pentru Strategia Națională de Educație Financiară: Săptămâna educației financiare” în grădinițe, formare și resurse pentru profesori și surse de finanțare
BREAKING Gândirea creativă a elevilor din România – la pământ, arată rezultatele PISA 2022, evaluare care a testat această competență esențială pentru noile generații. Diferențele socio-economice produc o prăpastie între elevii români, fără egal în rândul țărilor participante la evaluarea internațională – Val nou de date publicate de OCDE
Generația 2024 – ultima fără clasa pregătitoare. 30% dintre cei care au intrat în clasa I în urmă cu 12 ani nu au mai ajuns la Bacalaureat, adică peste 60.000 de elevi, cu 10 mii mai mulți față de anul trecut
BREAKING PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE
INFOGRAFICE Ce spun directorii de școli vs. ce spun rezultatele PISA 2022: Diferențe majore urban-rural în performanțele elevilor, în timp ce directorii nu raportează diferențe semnificative privind personalul didactic sau dotările / Plus: nu sunt diferențe în rezultatele la Matematică între elevii din școli cu resurse și cei din școli cu deficit de resurse
Exit mobile version