Unul din zece elevi în vârstă de 15 ani care au participat la evaluarea competențelor financiare în cadrul testării internaționale PISA 2022 a obținut punctaje maxime – Nivel 5, în timp ce aproape de două ori mai mulți au dovedit cunoștințe minime, potrivit celor mai noi rezultate PISA, date publicității joi de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Noul volum de date arată că testele privind competențele financiare, la care au participat doar 20 de sisteme de învățământ din lume, reflectă diferențe enorme între elevii din medii avantajate și dezavantajate, iar țările din centrul și estul Europei sunt printre sistemele marcate cel mai puternic de acest fenomen.
România – țară care a adoptat o Strategie de Educație Financiară fără să aibă date de referință pentru a vedea de unde pleacă procesul de reformă în domeniu – nu a luat parte la această evaluare din cadrul PISA 2022. La ea au participat 20 dintre sistemele din state membre și partenere OCDE, din totalul de 81 care au luat parte la testarea-cadru PISA 2022, printre participanți numărându-se și o serie de state din Europa Centrală și de Est – Republica Cehă, Ungaria, Polonia, Bulgaria.
- Testarea internațională de acum doi ani a pornit de la premisa că, la vârsta de 15 ani, mulți tineri se confruntă deja cu decizii financiare și sunt consumatori de servicii de acest fel, fiind foarte probabil să se confrunte cu cu riscuri și situații tot mai complexe. Potrivit OCDE, competențele financiare sunt recunoscute internațional drept competențe esențiale pentru viață.
Evaluarea a testat competențele elevilor de 15 ani pe o scară de la 1 la 5. Nivelul 5, maxim, înseamnă că elevii pot să analizeze produse financiare complexe și să soluționeze probleme financiare ieșite din comun. La capătul opus, scoruri de Nivelul 1 sau mai puțin echivalează cu absența competențelor de bază: elevii aflați la acest nivel pot cel mult să diferențieze nevoile de dorințe, pot cel mult să ia decizii simple privind cheltuielile sau să recunoască rostul unor documente precum facturile.
Testarea a scos în evidență două tendințe – ponderea mare a elevilor cu un nivel de competență foarte scăzut, comparativ cu cel al elevilor foarte competenți din punct de vedere financiar, respectiv diferențele majore între rezultatele elevilor din medii avantajate și cele ale elevilor dezavantajați socio-economic.
Vecinii României Bulgaria și Ungaria – rezultate sub media OCDE
Astfel, potrivit analizei publicate joi, la nivelul țărilor și economiilor OCDE, 11% dintre elevi au „bifat” un nivel de competență foarte ridicat – Nivel 5, procentul depășind 15% în unele zone din Belgia și Olanda, dar coborând până la doar 1% în țări precum Malaezia sau Arabia Saudită.
Pe de altă parte, aproape 1 din 5 (18%) dintre elevi au avut rezulate de cel mult nivel 1, însemnând că nu au atins nivelul competențelor de bază, procentul depășind 45% în țări precum Brazilia, Malaezia sau Arabia Saudită.
În Europa Centrală și de Est, Polonia și Cehia se numără printre țările cu rezultate peste media OCDE din punct de vedere al elevilor care au competențe de bază sau avansate în domeniul financiar, pe când Ungaria și, mult mai jos, Bulgaria au rezultate sub media OCDE.
Prăpastie între elevii din medii socio-economice avantajate și dezavantajate
Același raport consemnează o diferență majoră între elevii avantajați socio-economic și cei din medii dezavantajate, în evaluarea competențelor financiare PISA 2022. Între cele două categorii, la nivelul OCDE, diferența medie de punctaj este de 87 de puncte, adică peste echivalentul unui nivel de competență.
Astfel, dacă punctajul mediu OCDE la acest test a fost de 498 de puncte, diferența între cele două categorii socio-economice a fost de 87 de puncte în medie.
Iar aceeași diferență a fost considerabil mai puternică în cazul elevilor din țările central și est-europene: Bulgaria – 116 puncte (cea mai mare dintre toate țările participante), Ungaria – 110 puncte, Republica Cehă – 103 puncte, Polonia – 92 de puncte.
Infografic – Rezultate-cheie PISA 2022 – competente financiare:
Cifre relevante rezultate din testarea internațională PISA 2022 – competențe financiare
În medie pentru țările OCDE, 93% dintre elevi au spus că au economisit bani cel puțin o dată în cele 12 luni anterioare.
74% au spus, în medie, că au comparat prețuri înainte să cumpere ceva. Dar e cu 50% mai probabil ca elevii având competențe financiare de Nivel 4 sau 5 să compare prețuri, față de cei de Nivel 1 sau inferior
- În medie în țările OCDE, 60% dintre elevi au spus că au cumpărat un lucru pentru că îl aveau și prieteni ai lor
- În medie, 64% dintre elevii din țările participante au spus că au discutat săptămânal sau lunar cu părinții pe teme legate de bani, scorul acestora la testarea internațională fiind, în medie, mai mare decât al elevilor care spun că nu au discutat niciodată aceste chestiuni cu părinții
- Peste două treimi dintre elevi, în medie pentru țările OCDE, au spus că au învățat chestiuni financiare – teme precum salariile, bugetul, împrumutul bancar – la școală, în cele 12 luni premergătoare testării. Dar numai unul din patru a spus că a învățat despre dobânzi și unul din cinci despre diversificare. Cei mai mulți elevi au spus că, la școală, au primit sarcini cu elemente financiare preponderent la orele de matematică, dar și la științe sociale, educație civică, ore de economie/afaceri.
- În medie OCDE, 86% dintre elevi au afirmat că au cumpărat ceva online în cele 12 luni premergătoare testării, fie singuri, fie cu cineva din familie, iar 66% au spus că au făcut plăți cu telefonul mobil.
Recomandările OCDE pentru întărirea competențelor financiare
Raportul OCDE privind rezultatele evaluării competențelor financiare ale elevilor de 15 ani, la testarea PISA 2022, oferă și o serie de recomandări pentru sistemele de educație.
Acestea vizează în special chestiuni legate de echitate și de accesibilitatea oportunităților de învățare a subiectelor de acest fel pentru toți elevii.
Recomandări-cheie OCDE:
- Să fie avute în vedere nevoile elevilor cu rezultate slabe în domeniu, pentru a-i ajuta să ia parte la viața economică
- Măsuri care să vizeze inegalitățile socio-economice și formarea competențelor și comportamentelor necesare în domeniul financiar, cât mai devreme, pentru a evita adâncirea acestor inegalități în timp
- Măsuri care să sprijine formarea competențelor ținând cont și de mediul elevilor – părinți, prieteni
- Măsuri care să garanteze că toți elevii primesc, la școală, instruire financiară, indiferent de mediul lor socio-economic
- Măsuri care să ajute elevii să-și consolideze atitudini financiare constructive, nu doar cunoștințe și competențe.