Copiii de 15 ani are provin din mediii dezavantajate socio-economic manifestă competențe financiare similare copiilor de 11 ani din medii avantajate, potrivit unui nou studiu al cercetătorilor de la University College London (UCL). Potrivit autorilor studiului, este profund îngrijorător că pare să existe o diferență semnificativă în privința cunoștințelor financiare ale copiilor, care tinde să apară la vârste mici.
Potrivit Profesorului John Jerrim de la Institutul pentru Educație al UCL, care a coordonat cercetarea, “studiul nostru demonstrează că abilitățile financiare ale copiilor dezavantajați care sunt pe punctul să termine învățământul secundar sunt similare celor pe care copiii avantajați le au în momentul când intră în învățământul secundar”.
“De exemplu, la vârsta de 17 ani, există o diferență medie de 14 puncte între grupurile socio-economice, în clasamentul competențelor financiare. O diferență similară apare la vârsta de 13 ani, ceea ce semnalează că, în ceea ce privește competențele financiare, cauzele primare ale inegalităților se fac simțite încă dinaintea intrării în învățământul secundar”, arată specialistul citat.
- Studiul a fost realizat pe un grup de peste 3.700 de elevi și a inclus un chestionar cu întrebări pe teme precum dobânzile, inflația, cheltuielile, economiile, taxele.
Între altele, studiul a arătat că, în rândul elevilor ce provin din familii sărace, aproximativ 33% dintre elevi cu vârste de 11-17 ani nu au putut calcula câți bani ar urma să aibă în contul de economii, la o anumită rată a dobânzii, pe când în rândul copiilor avantajați doar 14% nu au putut face calculul.
Cercetătorii au încercat să afle și cum discută părinții și copiii pe teme legate de bani și au constatat mici diferențe între grupuri socio-economice, din punct de vedere al dorinței părinților de a-i învăța pe copii astfel de lucruri, dar diferențe considerabile în privința încrederii părinților că vor putea să le explice în mod adecvat copiilor chestiuni financiare. Astfel, părinții din medii avantajate tind să aibă mai multă încredere în privința felului cum îi educă pe copii să-și administreze banii, dar și în privința capacității lor de a-i influența pe copii în ceea ce privește modul cum aceștia se vor raporta la bani pe termen lung.
- Iar copiii din medii avantajate au declarat într-un procent mai mare decât cei din medii dezavantajate că pot să estimeze rapid restul primit la cumpărături (67% vs 54%), că au primit lecții de economisire (43% vs 28%) sau că știu clar diferența între “am nevoie” și “vreau” (36% vs 27%).