Competențele de matematică dobândite în școală, apreciate ca fiind bune de mai mai puțin de jumătate dintre tinerii români / Sistemul de educație, văzut ca rigid și ineficient – Barometrul tinerilor 2024

Foto: © Kadettmann - Dreamstime.com

Mai bine din trei sferturi din tinerii din România se declară mulțumiți sau foarte mulțumiți în privința nivelului lor educație, potrivit unui sondaj realizat la comanda Ministerului Familiei. Dar în același timp mai puțin de jumătate dintre participanții la sondaj se declară mulțumiți sau foarte mulțumiți de veniturile pe care le obțin și doar puțin peste jumătate – de locul lor de muncă, Aproape jumătate consideră că accesul la educație este o problemă, iar sistemul educațional este perceput de majoritatea tinerilor ca fiind unul rigid și ineficient.

Același sondaj indică discrepanțe mari între percepțiile tinerilor despre competențele dobândite în școală – în cazul matematicii și al științelor, mai puțin de jumătate apreciază că au acumulat competențe bune sau foarte bune.

Sondajul realizat la comanda ministerului a urmărit o serie de aspecte, de la calitatea vieții la educație, muncă, participarea la viața civică și politică. Iar rezultatele marchează un nivel de optimism și mulțumire în creștere față de acum patru ori, la nivelul general.

În privința educației ca element-cheie pentru satisfacția cu viața, sondajul arată că mai bine de trei sferturi dintre respondenți se declară mulțumiți sau foarte mulțumiți cu nivelul lor de educație (31% foarte mulțumiți, 48% – mulțumiți).

Sursa: Barometrul tinerilor – 2024

Aprecierea față de propria educație este superioară celei privind locul de muncă sau veniturile – 58% se declară mulțumiți sau foarte mulțumiți de locul de muncă și doar 44% de veniturile lor.

În același timp, aproape jumătate (45%, în scădere față de 54% în 2020) consideră că accesul la educație este o problemă.

În acest context, realizatorii sondajului arată că „sistemul educațional este perceput de către majoritatea tinerilor ca unul rigid și ineficient”:

Sursa: Barometrul tinerilor – 2024

Același sondaj arată diferențe mari între percepțiile tinerilor cu privire la competențele-cheie dobândite: dacă larga majoritate (86%) consideră foarte bune sau bune competențele de comunicare în limba română, la fel și competențele digitale (71% bune sau foarte bune), în cazul matematicii și al competențelor de bază în științe și tehnologii doar 46% apreciază că au competențe bune sau foarte bune.

Sursa: Barometrul tinerilor – 2024

Iar cu excepția matematicii – unde aprecierea față de propriile competențe este redusă – și a comunicării în limba română, școlii îi este atribuit un rol adesea secundar în dobândirea competențelor. Astfel, în cazul unora precum competențele antreprenoriale, culturale, sociale-civice sau de a învăța să învețe, respondenții alocă o mai mare importanță activităților extrașcolare decât școlii ca formă de învățare formală.

Sursa: Barometrul tinerilor – 2024

În ceea ce privește găsirea unui loc de muncă, nivelul școlii absolvite este considerat un factor important de doar 29% dintre tineri, comparativ cu 68% – pregătirea profesională și 51% – experiența profesională. Și doar 46% consideră că este important ca locul lor de muncă să fie în domeniul studiilor absolvite. 

În aceeași notă, doar aproximativ o treime (37% apreciază că un tânăr poate avea succes, astăzi, în carieră prin învățarea continuă. Pe de altă parte, întrebați ce servicii sau activități pentru tineri ar trebui să fie oferite prioritar de către autorități, cei mai mulți menționează:

Photo 148265518 © KadettmannDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version