Comisia Națională de Inspecție Școlară nu a fost constituită nici la aproape o lună de la termenul pe care Ministerul Educației și l-a fixat. Ministerul le transmite inspectoratelor școlare că tot ele vor rezolva „eventualele litigii”

6.064 de vizualizări
Foto: © Miszaqq | Dreamstime.com
Comisia Națională de Inspecție Școlară încă nu este constituită, potrivit unui document trimis de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. În adresa instituției se arată că „eventualele litigii vor fi rezolvate la nivelul inspectoratului școlar”. De menționat este că, potrivit ordinului cu măsurile tranzitorii ale Legii învățământului preuniversitar, regulamentul acestei comisii ar fi trebuit aprobat până la 1 noiembrie 2023.

Având în vedere faptul că în acest moment legislatia aplicabilă in învățământul preuniversitar este Legea Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările ulterioare şi OME nr. 6072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului national de învăţământ preuniversitar şi superior, referitor la Comisia Națională de Inspecție școlară, facem precizarea că, la această dată, încă nu este constituită.

Din acest motiv, vă rugăm să transmiteți unităților de învățământ din județul dumneavoastră/municipiul Bucureşti că eventualele litigii vor fi rezolvate la nivelul inspectoratului școlar”, transmite Ministerul Educației.

Ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

Articolul 212 – „(5) Normele privind componența, organizarea, funcționarea și atribuțiile Comisiei Naționale pentru Inspecție Școlară de la nivelul ARACIIP se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educației.”

Ordinul privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei Naționale pentru Inspecție Școlară ar fi trebuit aprobat până la data de 1 noiembrie, conform potrivit calendarului oficial de termene stabilit de Ministerul Educației.

Foto: Captură ordin privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior
Informații de context

Edupedu.ro a atras atenția pe 1 noiembrie că 16 acte normative care să pună în aplicare legile educației în învățământul preuniversitar ar fi trebui să intre în vigoare atunci, pe 1 noiembrie, potrivit calendarului oficial de termene stabilit de Ministerul Educației. Printre ele sunt ordinul de ministru (OME) cu regulamentele de organizare și de funcționare ale noilor inspectorate școlare – direcții județene de învățământ în legea 198 și Hotărârea de Guvern (HG) privind organizarea agenției care acreditează școlile și va prelua inspecțiile școlare – ARACIIP.

În ceea ce privește noile inspectorate școlare, adică viitoarele direcții județene de învățământ preuniversitaraceste instituții rămân fără inspecții școlare în atribuții, potrivit proiectului de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţiei Municipiului Bucureşti, document obținut de Edupedu.ro.

Cu alte cuvinte, inspecția școlară generală, cea tematică și inspecția de specialitate trec la ARACIIP (Agenția Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar – n.red), nu mai rămân la inspectoratele școlare. În acest caz, nu este clar cine va plăti aceste inspecții, în condițiile în care ARACIIP este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, precum și din venituri proprii, conform legii – detalii aici.

  • Pe 10 octombrie, inspectorii școlari generali au fost convocați de către Ligia Deca, ministrul Educației. Documentul privind reorganizarea direcțiilor județene de învățământ preuniversitar nu a fost pus în dezbatere publică, dar a fost discutat de Ligia Deca în prezența inspectorilor școlari.

Tot Edupedu.ro a prezentat, pe 19 octombrie, atribuțiile directorilor generali din viitoarele direcții județene, adică noile inspectorate școlare: responsabilitățile lor vor fi stabilite în fișa postului și nu apar în proiectul de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţiei Municipiului Bucureşti, document obținut de Edupedu.ro. În prezent, regulamentul actual prevede că atribuțiile inspectorilor școlari generali sunt tot în fișa postului, după ce ordinul a fost modificat în 2015 de fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

Foto: © Miszaqq | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Inspectorii școlari generali ar putea beneficia de decontarea transportului, dacă nu au locuință în localitatea în care își are sediul direcția de învățământ preuniversitar – inițiativă legislativă
Aproape 190 de inspectori școlari și angajați ai inspectoratelor primesc sporuri de 50% mai mari din salariu, pentru că figurează în proiecte PNRR, în timp ce personalul din școli nu este plătit pentru managementul de proiect
Astăzi ar trebui să intre în vigoare regulamentele de funcționare pentru noile inspectorate școlare, centrele pentru carieră didactică și ARACIIP
Atribuțiile noilor inspectori generali școlari, numiți directori ai DJIP, păstrate la secret de noul Regulament de Organizare, așa cum decisese fostul ministru Cîmpeanu în 2015 – draft / Ce atribuții aveau inspectorii școlari generali în ordinul de ministru inițial
Situație paradoxală în noile direcții județene de învățământ, foste inspectorate școlare, de la 1 noiembrie: angajații nu vor mai face niciun fel de inspecție școlară, dar funcțiile lor rămân de inspectori / Care sunt atribuțiile noilor DJÎP – surse

2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Când apelez la profesorul consilier școlar, psihoterapeut sau psihiatru? Mircea Miclea: Dacă vrei să rezolvi o problemă a unui copil, trebuie să implici toți oamenii care ar putea să îl schimbe. Prezența părinților este esențială

Când apelez la profesorul consilier școlar, psihoterapeut sau psihiatru pentru problema unui elev? „Primul nivel sunt probleme pe care le pot rezolva profesorii la clasă, al doilea nivel sunt problemele…
Vezi articolul

Ironia sorții în cazul Simonei Halep: Daniel Funeriu indică un articol publicat de Nature, în care sunt semnalate „fraudele științifice” ale geneticianului Gregg Semenza, laureat Nobel, cel care a care a descoperit HIF, molecula activată de Roxadustat

Fost ministru al Educației, Daniel Funeriu indică un articol din „Nature” care a fost publicat exact în ziua în care Simona Halep a fost suspendată provizoriu de Agenția Internațională de Integritate a…
Vezi articolul