Comisia Europeană a prezentat, vineri, un set de propuneri de recomandări ale Consiliului European, privind conturile de învățare pe tot parcursul vieții și micro-certificate, teme anunțate în vederea Spațiului European al Educației, potrivit unui comunicat al executivului comunitar. Acesta precizează că propunerile țin cont de obiectivul stabilit acum jumătate de an, la Summitul social de la Porto, ca în UE, până în 2030, 60% dintre toți adulții să ia parte la activități de formare în fiecare an.
Potrivit Comisiei, “deținerea unui set solid de competențe oferă oportunități oamenilor, constituie o plasă de siguranță în vremuri nesigure, promovează incluziunea și progresul social și oferă economiei forța de muncă calificată necesară pentru a se dezvolta și a inova. Succesul tranziției digitale și al tranziției verzi depinde de lucrători cu competențe adecvate. Pandemia de COVID-19 a accelerat și mai mult necesitatea recalificării și perfecționării forței de muncă pentru a se adapta la evoluția pieței forței de muncă și pentru a răspunde cererii din diferite sectoare”.
Dar, afirmă instituția, numărul celor care continuă să învețe după perioada inițială de educație și formare este în continuare prea mic, din lipsă de bani, de timp sau de informații cu privire la oportunitățile existente: “De exemplu, în peste 90% din locurile de muncă actuale și în aproape toate sectoarele este necesar un anumit nivel de competențe digitale, însă numai 56% dintre adulți aveau competențe digitale de bază în 2019”.
Ce spune Comisia în propunerea de recomandare a Consiliului cu privire la conturile personale de învățare pe tot parcursul vieții
Statele membre, împreună cu partenerii sociali:
- să creeze conturi personale de învățare pe tot parcursul vieții și să ofere drepturi la formare pentru toți adulții de vârstă activă;
- să definească o listă cu cursuri de formare relevante și verificate din punctul de vedere al calității pentru piața forței de muncă care să fie eligibilă pentru finanțare din conturile personale de învățare pe tot parcursul vieții și să o facă accesibilă prin intermediul unui registru digital, de exemplu de pe un dispozitiv mobil;
- să ofere de oportunități de orientare profesională și de validare a competențelor dobândite anterior, precum și concedii plătite pentru formare.
Ce spune Comisia cu privire la micro-certificate
Cu scopul de a garanta micro-certificate de înaltă calitate, emise în mod transparent, statele membre să convină asupra:
- unei definiții comune a micro-certificatelor;
- elementelor standard pentru descrierea lor, precum și
- a principiilor-cheie pentru conceperea și emiterea acestora.
Promovarea învățării continue face parte dintre strategiile susținute programatic de autoritățile europene pentru pregătirea pieței forței de muncă în vederea digitalizării și economiei verzi. Această susținere se manifestă inclusiv la nivelul Parlamentului European – vezi de exemplu, noul proiect de Rezoluție pentru Tineri, ce face trimitere la ambele subiecte, învățarea pe tot parcursul vieții și micro-certificate – ca soluție pentru pregătirea oamenilor pe o piață a muncii care se schimbă rapid și constant, sub presiunea automatizării, digitalizării și inteligenței artificiale, dar și a nevoilor de mediu. Joi, în cadrul Summitului Educației, aceste pregătiri pentru nevoile viitorului au fost principalele domenii vizate de participanți în intervențiile lor, fie ei reprezentanți ai CE, ai statelor membre sau șefa Comisiei de profil din Parlamentul European, Sabine Verheyen.
Documente:
- Propunerea Comisiei de recomandare a Consiliului privind conturile personale de învățare pe tot parcursul vieții
- Propunerea Comisiei de recomandare a Consiliului privind micro-certificatele pentru învățarea pe tot parcursul vieții și capacitatea de inserție profesională
Proiectul ”The European Parliament: leadership during historical change” este finanțat de Parlamentul European prin DG Communication. Edupedu.ro este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate reprezenta poziția Parlamentului European.