Comisarul European pentru Educație răspunde petițiilor despre salariile profesorilor, inclusiv unei petiții depuse de o elevă din România: Comisia e atentă la condițiile de muncă din școli, mai ales că niciun stat UE nu și-a îmbunătățit rezultatele la PISA

Foto: © Palinchak | Dreamstime.com

Comisia Europeană, structură executivă care are atribuții limitate în domeniul educației, „continuă să sprijine puternic eforturile țărilor membre de a face față provocărilor complexe” din acest, domeniu, a spus joi, în Parlamentul European, Comisarul European responsabil cu domeniul educațional, Iliana Ivanova. Aceasta a fost invitată să explice în PE poziția și acțiunile Comisiei cu privire la condițiile de muncă și salariile profesorilor, în temeiul mai multor petiții primite de PE pe această Una dintre petiții a fost depusă de Ariana Dudună, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Constanța, fosta președintă a Asociației Elevilor Constanța.

Comisarul Ivanova, ale cărei atribuții acoperă Educația, Cercetarea, Inovarea, Cultura și Tineretul, a fost invitată să vorbească, joi, în plenul PE la solicitarea Comisiei de Petiții, care au invocat o serie de petiții pe teme precum salariile și condițiile de muncă ale profesorilor. Ultima petiție în acest sens a fost cea transmisă de Ariana Dudună, anul trecut. Întrebările adresate reprezentantei CE au vizat: 

Comisarul Iliana Ivanova a răspuns prin a evoca o serie de îngrijorări actuale, referitoare între altele la deficitul de cadre didactice din unele țări sau rezultatele la PISA. Și a arătat că Executivul pe care îl reprezintă nu are atribuții directe în domeniul Educației, pentru care responsabilitatea revine țărilor membre, ci doar poate susține măsurile luate de acestea sau, indirect, să acționeze când vine vorba despre respectarea reglementărilor europene în alte domenii, precum cele referitoare la piața muncii.

Iliana Ivanova – declarații-cheie, joi, în PE:

Ea a oferit drept exemple Cadrul Strategic pentru Spațiul European al Educației, fondurile alocate pentru diverse obiective prin PNRR, prin Fondul Social European sau prin alte instrumente de finanțare, programul Erasmus+, dar și programul European Teaching Award. „Nu în ultimul rând, Comisia este foarte atentă la situația profesorilor atunci când verifică transpunerea și implementarea (în legile naționale – n.red.) a instrumentelor legale referitoare la condițiile de muncă, inclusiv măsuri de infringement adresate câtorva state membre”.

Declarațiile detaliate – de la min. 9.44 în înregistrarea dezbaterii:

Răspunsul Comisiei pentru Ariana Dudună

Invitarea Comisarului European în PE face trimitere la o serie de petiții, menționată fiind în mod aparte ultima dintre acestea – o petiție semnată de Ariana Dudună, cea care până anul trecut a condus Asociația Elevilor din Constanța.

Petiția – care pe site-ul PE nu este disponibilă în varianta transmisă, ci doar în formă de sumar, în preambulul menționat – a fost declarată admisibilă în octombrie 2023, iar răspunsul Comisiei a venit pe 10 ianuarie 2024.

În răspunsul său, Comisia spune că „este la curent cu provocările legate de condițiile de muncă ale profesorilor din România, precum și din alte state membre UE”, făcând trimitere, cu titlu de exemplu, la rapoarte precum Education and Training Monitor sau la alte inițiative și proiecte europene. „Cu toate acestea, Comisia dorește să evidențieze că, în conformitate cu Tratatele Europene, responsabilitatea pentru domeniul Educației revine exclusiv statelor membre”, arată răspunsul CE.

Același răspuns arată temeiul legal european pentru această poziție, dar și faptul că UE sprijină statele membre, în domeniuL Educației, prin facilitarea schimbului de bune practici și prin finanțări – în acest sens, dă drept exemplu proiectul CRED, finanțat prin Fondul Social European, precum și fondurile alocate prin PNRR.

În același răspuns, CE notează că petiția nu menționează ce prevederi ale Directivei UE cu privire la salarizarea minimă nu ar fi respectate în România, în condițiile în care Directiva nu impune obligații, ci doar cere măsuri cu caracter general care să fie aplicate la nivelul țărilor membre și nici nu s-a încheiat perioada de transpunere a directivei în legislația națională. De asemenea, CE arată că petiția nu oferă informații cu privire la prevederile din Carta Drepturilor Fundamentale sau din alte legi europene, care ar fi încălcate de România.

Documentul cu răspunsul CE pentru petiția Arianei Dudună – complet:

Foto: © Palinchak | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version