Comisarul European pentru Educație răspunde petițiilor despre salariile profesorilor, inclusiv unei petiții depuse de o elevă din România: Comisia e atentă la condițiile de muncă din școli, mai ales că niciun stat UE nu și-a îmbunătățit rezultatele la PISA

902 vizualizări
Foto: © Palinchak | Dreamstime.com
Comisia Europeană, structură executivă care are atribuții limitate în domeniul educației, „continuă să sprijine puternic eforturile țărilor membre de a face față provocărilor complexe” din acest, domeniu, a spus joi, în Parlamentul European, Comisarul European responsabil cu domeniul educațional, Iliana Ivanova. Aceasta a fost invitată să explice în PE poziția și acțiunile Comisiei cu privire la condițiile de muncă și salariile profesorilor, în temeiul mai multor petiții primite de PE pe această Una dintre petiții a fost depusă de Ariana Dudună, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Constanța, fosta președintă a Asociației Elevilor Constanța.
  • Acestei petiții Comisia Europeană i-a răspuns în ianuarie a.c., arătând că responsabilitatea pentru domeniul educației aparține exclusiv statelor membre, CE având doar rol de sprijin, pe care îl exercită prin diverse programe, precum cele de finanțare, instruire sau mobilitate – detalii mai jos.

Comisarul Ivanova, ale cărei atribuții acoperă Educația, Cercetarea, Inovarea, Cultura și Tineretul, a fost invitată să vorbească, joi, în plenul PE la solicitarea Comisiei de Petiții, care au invocat o serie de petiții pe teme precum salariile și condițiile de muncă ale profesorilor. Ultima petiție în acest sens a fost cea transmisă de Ariana Dudună, anul trecut. Întrebările adresate reprezentantei CE au vizat: 

  • evaluarea Comisiei cu privire la stadiul actual al condițiilor de muncă pentru profesori, la nivel UE, precum și efectele acestora asupra calității educației, 
  • instrumentele puse de Comisie la Dispoziția statelor membre pentru a lua măsuri de îmbunătățire a sistemelor de educație
  • strategiile avute în vedere de CE pentru creșterea prestigiului și atractivității muncii de profesor
  • cum monitorizează CE implementarea reglementărilor UE cu privire la condițiile de muncă, în ceea ce îi privește pe profesori.

Comisarul Iliana Ivanova a răspuns prin a evoca o serie de îngrijorări actuale, referitoare între altele la deficitul de cadre didactice din unele țări sau rezultatele la PISA. Și a arătat că Executivul pe care îl reprezintă nu are atribuții directe în domeniul Educației, pentru care responsabilitatea revine țărilor membre, ci doar poate susține măsurile luate de acestea sau, indirect, să acționeze când vine vorba despre respectarea reglementărilor europene în alte domenii, precum cele referitoare la piața muncii.

Iliana Ivanova – declarații-cheie, joi, în PE:
  • „(…) Deficitul de profesori reprezintă o preocupare serioasă împărtășită de noi toți. Acest lucru e confirmat și de recentele rezultate PISA. Nicio țară membră nu și-a îmbunătățit performanța și competențele de bază (față de precedenta testare internațională – n.red.) Și, dacă dorim să contribuim la o soluție pentru această provocare, foarte importantă pentru competitivitatea europeană, profesorii sunt o parte fundamentală din răspuns. De aceea continuă Comisia să ofere sprijin solid pentru eforturile țărilor membre în a aborda aceste provocări complexe”
  • „Am dedicat deja câteva rapoarte și studii pentru evaluarea situației profesorilor în toate țările membre UE. Am dezvoltat și un nou instrument online pentru indicatori, instrument interactiv ce oferă informații comparative care să sprijine deciziile statelor membre în privința profesorilor. Comisia folosește, de asemenea, toate instrumentele de politici și finanțare pe care le are la dispoziție pentru a sprijini țările membre în a-și îmbunătăți sistemele școlare și în pregătirea profesorilor, pentru ca aceștia să facă față provocărilor profesionale.

Ea a oferit drept exemple Cadrul Strategic pentru Spațiul European al Educației, fondurile alocate pentru diverse obiective prin PNRR, prin Fondul Social European sau prin alte instrumente de finanțare, programul Erasmus+, dar și programul European Teaching Award. „Nu în ultimul rând, Comisia este foarte atentă la situația profesorilor atunci când verifică transpunerea și implementarea (în legile naționale – n.red.) a instrumentelor legale referitoare la condițiile de muncă, inclusiv măsuri de infringement adresate câtorva state membre”.

Declarațiile detaliate – de la min. 9.44 în înregistrarea dezbaterii:

Răspunsul Comisiei pentru Ariana Dudună

Invitarea Comisarului European în PE face trimitere la o serie de petiții, menționată fiind în mod aparte ultima dintre acestea – o petiție semnată de Ariana Dudună, cea care până anul trecut a condus Asociația Elevilor din Constanța.

  • PE arată, în preambulul răspunsului CE, faptul că această petiție acuza faptul că, în România, condițiile de muncă ale profesorilor nu erau compatibile cu principiile Cartei Drepturilor Fundamentale și cu Directiva Europeană cu privire la condiții de muncă transparente și predictibile. Preambulul precizează că, în aceeași petiție, era acuzat faptul că profesorii sunt împiedicați să-și desfășoare activitatea în mod optim, cu impact asupra dreptului copiilor la educație, prin condiții precum: program încărcat de lucru, lipsa oportunităților de instruire, salarizare inadecvată etc..

Petiția – care pe site-ul PE nu este disponibilă în varianta transmisă, ci doar în formă de sumar, în preambulul menționat – a fost declarată admisibilă în octombrie 2023, iar răspunsul Comisiei a venit pe 10 ianuarie 2024.

În răspunsul său, Comisia spune că „este la curent cu provocările legate de condițiile de muncă ale profesorilor din România, precum și din alte state membre UE”, făcând trimitere, cu titlu de exemplu, la rapoarte precum Education and Training Monitor sau la alte inițiative și proiecte europene. „Cu toate acestea, Comisia dorește să evidențieze că, în conformitate cu Tratatele Europene, responsabilitatea pentru domeniul Educației revine exclusiv statelor membre”, arată răspunsul CE.

Același răspuns arată temeiul legal european pentru această poziție, dar și faptul că UE sprijină statele membre, în domeniuL Educației, prin facilitarea schimbului de bune practici și prin finanțări – în acest sens, dă drept exemplu proiectul CRED, finanțat prin Fondul Social European, precum și fondurile alocate prin PNRR.

În același răspuns, CE notează că petiția nu menționează ce prevederi ale Directivei UE cu privire la salarizarea minimă nu ar fi respectate în România, în condițiile în care Directiva nu impune obligații, ci doar cere măsuri cu caracter general care să fie aplicate la nivelul țărilor membre și nici nu s-a încheiat perioada de transpunere a directivei în legislația națională. De asemenea, CE arată că petiția nu oferă informații cu privire la prevederile din Carta Drepturilor Fundamentale sau din alte legi europene, care ar fi încălcate de România.

Documentul cu răspunsul CE pentru petiția Arianei Dudună – complet:

Foto: © Palinchak | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Ministerul Educației își face corp de evaluatori după diferențele majore de note și numărul record de contestații de la examenele naționale de anul acesta. Condițiile și calendarul de înscriere pentru profesorii care vor să corecteze la examene

După anul cu cele mai multe contestații și cu diferențe majore între notele de după corectare și cele inițiale, Ministerul Educației face înscrieri pentru formarea evaluatorilor în cadrul unui Corp…
Vezi articolul