Comisarul european desemnat pentru portofoliul educației, Roxana Mînzatu: Avem deficiențe majore de competențe în domenii-cheie ca științele, tehnologia, ingineria și matematica. Asistăm la o deteriorare a competențelor de bază ale tinerelor generații

278 de vizualizări
Roxana Mînzatu / Foto: Denis Lomme – European Union 2024 / Source : EP
Comisarul european desemnat pentru a conduce portofoliul care include educația, românca Roxana Mînzatu, a atras atenția, la audierile de marți din Parlamentul European, că „asistăm la o deteriorare a competențelor de bază ale tinerelor generații”. În discursul pe care l-a susținut în debutul audierilor, Mînzatu a avertizat că „avem deficiențe majore de competențe în domenii-cheie, cum ar fi științele, tehnologia, ingineria și matematica, importante pentru competitivitatea noastră, și mulți europeni nu au competențele digitale necesare”.
  • Roxana Mînzatu, propusă comisar european de guvernul Ciolacu și desemnată de Ursula von der Leyen vicepreşedinte executiv al Comisiei Europene cu portofoliul „Oameni, competenţe şi pregătire”, a fost audiată marți, 12 noiembrie 2024, în Parlamentul European de europarlamentarii din cele două comisii care au legătură cu portofoliul său.

Înainte ca europarlamentarii să îi adreseze întrebări cu privire la portofoliul pe care a fost desemnată, Roxana Mînzatu și-a început intervenția anunțând că „voi fi prezentă pe teren în primul an al mandatului meu, în contact cu toate părțile interesate relevante, partenerii sociali, guvernele, parlamentele naționale, cetățenii, organizațiile de tineret. Vreau să fiu prezentă și voi asculta. Vreau să lansez o dezbatere incluzivă, un angajament democratic privind viitorul bunăstării noastre, al muncii noastre și al competențelor noastre”.

Aceasta a declarat că pregătirea individuală și societală este primul pilon dintre cei trei pe care vrea să își structureze mandatul de comisar european. „Care sunt vitaminele noastre esențiale pentru a fi pregătiți? Educația. Competențele. Pregătirea începe cu școala obligatorie, dar depinde de învățarea pe tot parcursul vieții, rutină pe care noi, adulții, trebuie să ne-o asumăm de asemenea. În acest domeniu, sunt convinsă că spațiul european al educației poate aduce cu adevărat valoare adăugată”, a precizat Mînzatu.

Comisarul desemnat și-a continuat discursul cu obiectivele pe care le țintește: „o educație de calitate și formare profesională pentru toți, cu acces echitabil pe întreg teritoriul Uniunii Europene; în fiecare școală, în fiecare universitate, în fiecare comunitate; dincolo de granițe; motivând cadrele noastre didactice; construind pe baza a ceea ce știm deja că a funcționat, cum este programul Erasmus”.

„Erasmus+ este un exemplu-cheie despre ceea ce Europa face cel mai bine, dar să nu ne păcălim singuri. Nu totul funcționează atât de bine. De exemplu: asistăm la o deteriorare a competențelor de bază ale tinerelor generații; observăm un deficit alarmant al cadrelor didactice în majoritatea statelor membre; avem deficiențe majore de competențe în domenii-cheie, cum ar fi științele, tehnologia, ingineria și matematica, importante pentru competitivitatea noastră, și mulți europeni nu au competențele digitale necesare”, a avertizat aceasta.

„Competențele de bază dobândite la o vârstă fragedă reprezintă fundamentul pentru a fi capabil să se recalifice sau să își îmbunătățească competențele ca adult. Acest lucru ne permite să beneficiem de oportunități atunci când economia trebuie să se transforme sau să se adapteze. Mă voi asigura, de asemenea, că forța noastră de muncă, cum ar fi constructorii, bucătarii, asistentele medicale, îngrijitorii sau electricienii noștri, sunt foarte bine pregătiți și pot circula liber pe o piață care le recunoaște competențele și calificările. Și din acest motiv, voi propune o inițiativă privind portabilitatea competențelor. Portabilitatea competențelor care înseamnă că oamenii și competențele lor pot circula liber și pot contribui la o piață internă mai puternică pentru a sprijini industriile europene, întreprinderile nou-înființate europene, IMM-urile europene. În plus, voi analiza un sistem care oferă recunoaștere europeană pentru formarea profesională și educațională într-un mod similar cu ceea ce facem în inițiativele privind învățământul superior”, a declarat Roxana Mînzatu, în Parlamentul European.

Descarcă de aici discursul comisarului desemnat Roxana Mînzatu la audierile din Parlamentul European și răspunsurile integrale la întrebări
Informații de background (sursa și detalii)

Fiecare audiere durează trei ore, în cadrul cărora comisarul desemnat susține o declarație introductivă de 15 minute, urmată de întrebări din partea eurodeputaților. Fiecărui grup politic îi este alocat un număr de minute, pe care îl repartizează după cum consideră de cuviință membrilor săi care participă la audiere. Comisarul desemnat are la dispoziție un număr dublu de minute pentru a răspunde față de minutele alocate întrebării. Înainte de încheierea audierii, comisarul desemnat poate să facă o scurtă declarație finală.

După finalizarea tuturor audierilor, Conferința președinților de comisii parlamentare (CCC) va evalua rezultatul acestora și va transmite concluziile Conferinței președinților. Conferința președinților va analiza scrisorile de evaluare primite de la comisiile competente și recomandările Conferinței președinților de comisie. Ea va face apoi o evaluare finală și, pe 21 noiembrie, va declara audierile închise. Scrisorile de evaluare vor fi publicate după ce Conferința președinților declară toate audierile închise.

După încheierea audierilor, președinta aleasă a Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, va prezenta colegiul complet al comisarilor și programul său în plen. Prezentarea va fi urmată de o dezbatere cu deputații europeni. Orice grup politic sau cel puțin a douăzecea parte dintre membrii Parlamentului (pragul redus) poate depune o propunere de rezoluție.

Întreaga Comisie Europeană trebuie să primească aprobarea Parlamentului (cu majoritatea voturilor exprimate, vot prin apel nominal). Votul este planificat să aibă loc în sesiunea plenară din 25-28 noiembrie de la Strasbourg.

După ce este confirmată de Parlament, Comisia trebuie numită oficial de Consiliul European, hotărând cu majoritate calificată.

Citește și:
Roxana Mînzatu, comisarul european desemnat pe educație, întrebată despre interzicerea telefoanelor în școli: Vreți să nu ne mai voteze copiii din Europa? Niciunul dintre noi nu va vedea vreodată lumina zilei. Suntem cu toții dependenți de tehnologie / Suntem obligați să implementăm tehnologii și în educație, pentru a face educația mai atractivă
Roxana Mînzatu, la audierile din Parlamentul European: Alianța Școlilor Europene este direcția pentru o ofertă mai bună pentru tânăra generație, inspirată de alianțele universitare europene / Voi propune o inițiativă privind portabilitatea competențelor
VIDEO Roxana Mînzatu, audiată în Parlamentul European. Întrebări despre legile anti-justiție ale PSD Dragnea, despre casa din Brașov și despre atașamentul față de statul de drept. „Am dormit în același pat cu mama mea până la 17 ani”
Roxana Mînzatu, comisar european desemnat pentru educație: Voi propune o agendă pentru profesorii din Uniunea Europeană, axată pe condițiile de lucru, instruire și pe perspectivele de carieră
O „Agendă UE a Profesorilor” și Planul strategic pentru educația STEM – printre sarcinile pe care le are Roxana Mînzatu, propusă comisar responsabil cu educația și competențele în viitoarea Comisie Europeană
Copiii aflați în risc de excluziune și de sărăcie și relația universități-piața muncii, menționate ca priorități de Roxana Mînzatu, propusă pentru portofoliul de comisar european responsabil cu Educația

2 comments
  1. cum sa interzici telefoanele in scoli ?
    pai cine te mai votează ? frumoaso?!?
    ce calcule de vânzătoare de aprozar..
    ce o recomanda că specialista in educație?!?
    directiva *telefonul* , ‘a lu manzatu ..

  2. Avem deficiențe majore in a trimite la Bruxelles oameni bine pregătiți, profesioniști desăvârșiti, fără pată, care au grijă și de zonele de patrimoniu și nu se prefac ca nu înțeleg legile propriei țări.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Taxă pentru liber la furat prin doctorate plagiate sau încă o șansă pentru premierul Ciucă” – așa califică senatorul USR Ștefan Pălărie propunerea PNL ca cei care renunță la titlul de doctor să dea banii de școlarizare înapoi statului

„Dacă ești prins că ai plagiat, poți să renunți la titlu, mergi la casierie, dai niște bani (contravaloarea cursurilor) și ai scăpat”, scrie senatorul USR Ștefan Pălărie într-un mesaj pe…
Vezi articolul

Promenada „Să facem ca apa Dunării să fie bună de băut!” – o acțiune inedită care reflectă relația directă dintre starea de sănătate a Dunării și gradul de potabilitate al apelor sale

Timp de trei săptămâni, între 18 septembrie și 11 octombrie, ecologista Li An Phoa, fondatoarea ONG-ului olandez Drinkable Rivers, și partenerul ei, jurnalistul Maarten van der Schaaf, vor parcurge trei…
Vezi articolul

Banii dați fiecărei universități de stat pentru verificarea doctoratelor scrise între 1990-2016: jumătate nu au cheltuit, în 2021, nimic, deși unele au primit milioane de lei / În doi ani niciuna nu a găsit niciun plagiat

Universitățile românești au primit sume consistente, în 2021, pentru verificarea celor peste 70.000 de teze de doctorat scrise în perioada 1990-2016, așa cum le-a solicitat atunci fostul ministru Sorin Cîmpeanu.…
Vezi articolul

Rezultatele școlii în România: Tinerii care termină liceul câștigă doar câteva procente în plus la salariu față de cei care nu finalizează studiile liceale, mult sub ceea ce se întâmplă în țările OCDE – raportul “Education at a Glance” / Avantaj substanțial, dar mult sub media OCDE, pentru cei care termină o facultate

Tinerii de 25-34 de ani din România care au terminat liceul câștigă doar câteva procente în plus, la locul de muncă, față de cei care nu termină deloc liceul, diferența…
Vezi articolul