Comisarul european desemnat pentru a conduce portofoliul care include educația, românca Roxana Mînzatu, a atras atenția, la audierile de marți din Parlamentul European, că „asistăm la o deteriorare a competențelor de bază ale tinerelor generații”. În discursul pe care l-a susținut în debutul audierilor, Mînzatu a avertizat că „avem deficiențe majore de competențe în domenii-cheie, cum ar fi științele, tehnologia, ingineria și matematica, importante pentru competitivitatea noastră, și mulți europeni nu au competențele digitale necesare”.
- Roxana Mînzatu, propusă comisar european de guvernul Ciolacu și desemnată de Ursula von der Leyen vicepreşedinte executiv al Comisiei Europene cu portofoliul „Oameni, competenţe şi pregătire”, a fost audiată marți, 12 noiembrie 2024, în Parlamentul European de europarlamentarii din cele două comisii care au legătură cu portofoliul său.
Înainte ca europarlamentarii să îi adreseze întrebări cu privire la portofoliul pe care a fost desemnată, Roxana Mînzatu și-a început intervenția anunțând că „voi fi prezentă pe teren în primul an al mandatului meu, în contact cu toate părțile interesate relevante, partenerii sociali, guvernele, parlamentele naționale, cetățenii, organizațiile de tineret. Vreau să fiu prezentă și voi asculta. Vreau să lansez o dezbatere incluzivă, un angajament democratic privind viitorul bunăstării noastre, al muncii noastre și al competențelor noastre”.
Aceasta a declarat că pregătirea individuală și societală este primul pilon dintre cei trei pe care vrea să își structureze mandatul de comisar european. „Care sunt vitaminele noastre esențiale pentru a fi pregătiți? Educația. Competențele. Pregătirea începe cu școala obligatorie, dar depinde de învățarea pe tot parcursul vieții, rutină pe care noi, adulții, trebuie să ne-o asumăm de asemenea. În acest domeniu, sunt convinsă că spațiul european al educației poate aduce cu adevărat valoare adăugată”, a precizat Mînzatu.
Comisarul desemnat și-a continuat discursul cu obiectivele pe care le țintește: „o educație de calitate și formare profesională pentru toți, cu acces echitabil pe întreg teritoriul Uniunii Europene; în fiecare școală, în fiecare universitate, în fiecare comunitate; dincolo de granițe; motivând cadrele noastre didactice; construind pe baza a ceea ce știm deja că a funcționat, cum este programul Erasmus”.
„Erasmus+ este un exemplu-cheie despre ceea ce Europa face cel mai bine, dar să nu ne păcălim singuri. Nu totul funcționează atât de bine. De exemplu: asistăm la o deteriorare a competențelor de bază ale tinerelor generații; observăm un deficit alarmant al cadrelor didactice în majoritatea statelor membre; avem deficiențe majore de competențe în domenii-cheie, cum ar fi științele, tehnologia, ingineria și matematica, importante pentru competitivitatea noastră, și mulți europeni nu au competențele digitale necesare”, a avertizat aceasta.
„Competențele de bază dobândite la o vârstă fragedă reprezintă fundamentul pentru a fi capabil să se recalifice sau să își îmbunătățească competențele ca adult. Acest lucru ne permite să beneficiem de oportunități atunci când economia trebuie să se transforme sau să se adapteze. Mă voi asigura, de asemenea, că forța noastră de muncă, cum ar fi constructorii, bucătarii, asistentele medicale, îngrijitorii sau electricienii noștri, sunt foarte bine pregătiți și pot circula liber pe o piață care le recunoaște competențele și calificările. Și din acest motiv, voi propune o inițiativă privind portabilitatea competențelor. Portabilitatea competențelor care înseamnă că oamenii și competențele lor pot circula liber și pot contribui la o piață internă mai puternică pentru a sprijini industriile europene, întreprinderile nou-înființate europene, IMM-urile europene. În plus, voi analiza un sistem care oferă recunoaștere europeană pentru formarea profesională și educațională într-un mod similar cu ceea ce facem în inițiativele privind învățământul superior”, a declarat Roxana Mînzatu, în Parlamentul European.
Descarcă de aici discursul comisarului desemnat Roxana Mînzatu la audierile din Parlamentul European și răspunsurile integrale la întrebări
Informații de background (sursa și detalii)
Fiecare audiere durează trei ore, în cadrul cărora comisarul desemnat susține o declarație introductivă de 15 minute, urmată de întrebări din partea eurodeputaților. Fiecărui grup politic îi este alocat un număr de minute, pe care îl repartizează după cum consideră de cuviință membrilor săi care participă la audiere. Comisarul desemnat are la dispoziție un număr dublu de minute pentru a răspunde față de minutele alocate întrebării. Înainte de încheierea audierii, comisarul desemnat poate să facă o scurtă declarație finală.
După finalizarea tuturor audierilor, Conferința președinților de comisii parlamentare (CCC) va evalua rezultatul acestora și va transmite concluziile Conferinței președinților. Conferința președinților va analiza scrisorile de evaluare primite de la comisiile competente și recomandările Conferinței președinților de comisie. Ea va face apoi o evaluare finală și, pe 21 noiembrie, va declara audierile închise. Scrisorile de evaluare vor fi publicate după ce Conferința președinților declară toate audierile închise.
După încheierea audierilor, președinta aleasă a Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, va prezenta colegiul complet al comisarilor și programul său în plen. Prezentarea va fi urmată de o dezbatere cu deputații europeni. Orice grup politic sau cel puțin a douăzecea parte dintre membrii Parlamentului (pragul redus) poate depune o propunere de rezoluție.
Întreaga Comisie Europeană trebuie să primească aprobarea Parlamentului (cu majoritatea voturilor exprimate, vot prin apel nominal). Votul este planificat să aibă loc în sesiunea plenară din 25-28 noiembrie de la Strasbourg.
După ce este confirmată de Parlament, Comisia trebuie numită oficial de Consiliul European, hotărând cu majoritate calificată.
2 comments
cum sa interzici telefoanele in scoli ?
pai cine te mai votează ? frumoaso?!?
ce calcule de vânzătoare de aprozar..
ce o recomanda că specialista in educație?!?
directiva *telefonul* , ‘a lu manzatu ..
Avem deficiențe majore in a trimite la Bruxelles oameni bine pregătiți, profesioniști desăvârșiti, fără pată, care au grijă și de zonele de patrimoniu și nu se prefac ca nu înțeleg legile propriei țări.