Colegiile pedagogice și instituțiile de învățământ superior au fiecare locul lor în formarea cadrelor didactice, iar dorința de aliniere la normele europene “nu ne obligă la o abordare exclusivă”, a spus vineri, în cadrul unei conferințe pe tema rolului liceelor pedagogice, Adrian Opre, decanul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. În intervenția sa, el a pledat pentru „păstrarea libertății noastre de a coerentiza formarea cadrului didactic” inclusiv în liceele pedagogice.
Poziția sa se face auzită în contextul propunerii din proiectul legii Deca a învățământului preuniversitar, aceea de desființare a specializării de învățător în cadrul liceelor pedagogice.
Adrian Opre a vorbit pe larg despre rolul colegiilor de profil, în intervenția avută în cadrul conferinței naționale “Locul și rolul liceelor pedagogice în profesionalizarea carierei didactice și în dezvoltarea educației timpurii în România”, eveniment desfășurat la Timișoara.
El a descris colegiile pedagogice drept “surse de sintaxe mentale dezirabile” și a notat că “eu prefer să am un absolvent de mate-fizică concurent la psihologie, la facultate. La fel de bine prefer să am absolvent de liceu pedagogic la PIPP și la pedagogie”.
“Nu trebuie să ne călcăm pe bătături pentru loc și rol. Noi, universitarii, preferăm să avem candidați absolvenți din licee pedagogice ca să devină cadre didactice”, a spus Adrian Opre.
El a apreciat că, deși reglementările europene sunt necesare și nu pot fi ignorate, “nu cred să fie o directivă europeană sau mondială, dacă vreți, că, dacă ăsta e absolventul, trebuie să excluzi o altă formă sau o locație în formarea lui. Eu aș vedea aici, mai degrabă, păstrarea libertății noastre de a coerentiza formarea cadrului didactic”.
Punctul de vedere al profesorului Adrian Opre, pe larg:
- “Te întrebi, atunci, unde este locul și rolul colegiului, liceului pedagogic în această ecuație a profesionalizării sau, aș spune eu, în drumul devenirii cadrului didactic. Eu zic că aici fiecare avem locul nostru. Eu spun că este foarte important.
- Colegiul pedagogic este sursă de prerechizite fundamentale privind cunoștințele și strategiile pedagogice, mai cu seamă didactice, dacă vreți, sau de trecere în practică a pedagogiei. Doi: liceele pedagogice sunt o sursă de abilități practice necesare pentru a clădi un cadru didactic. Nu în ultimul rând, ne preocupă ideea aceasta de mult, Colegiile pedagogice sunt surse de sintaxe mentale dezirabile.
- Eu stau psiholog, dar conduc o facultate care are și psihologi, și pedagogi, și psihopedagogi. Eu prefer să am un absolvent de mate-fizică concurent la psihologie, la facultate. La fel de bine prefer să am absolvent de liceu pedagogic la PIPP și la pedagogie. (…) Ei bine, e o logică aici și de aceea spun: locul și rolul îl putem duce implicit. Nu trebuie să ne călcăm pe bătături pentru loc și rol. Noi universitarii preferăm să avem candidați absolvenți din licee pedagogice ca să devină cadre didactice.
- Și foarte bine a spus domnul secretar de stat aici, să intrăm în firesc cu normativele europene, să avem cu absolvenți cu studii superioare. Dar repet, eu prefer să am absolvent de colegiu pedagogic, cu ce am spus: cu sintaxă mentală dezirabilă, cu cunoștințe, cu strategii, cu practică deja, cu sâmburi reali ai vocației. Eu aș spune chemare. Nu ca să sune pompos, iarăși, pentru că uitați-vă că deja s-a redescoperit ce spuneam referitor la perioada interbelică – ai chemare, n-ai chemare – Modelele cu interpretare de vocații (…) sunt renumite din nou de americani “Calling” – “chemarea”. Și dacă veți citi o operaționalizare a chemării din callingul modern, veți găsi că noi știam de mult chestia asta, doar că cineva mai cu fir și ridicat pot spune. (…)
- Spunea domnul secretar de stat că trebuie, nu poți să ignori. Și așa este. Aceasta este directiva europeană. Puține mai sunt contextele în care nu ai oameni cu pregătire universitară, deci modele și directivele europene, zic eu, nu ne obligă la o abordare exclusivă. Faptul că spunem că așa se absolvă, așa avem un absolvent viabil, realist, valid în învățământul școlar mic, pre-școlar, timpuriu și și foarte timpuriu nu înseamnă abordarea exclusivă. Nu cred să fie o directivă europeană sau mondială, dacă vreți, că, dacă ăsta e absolventul, trebuie să excluzi o altă formă sau o locație în formarea lui. Eu aș vedea aici, mai degrabă, păstrarea libertății noastre de a coerentiza formarea cadrului didactic într-o portare incluzivă.
- Nu cred că vreun cadru legal elimină acest lucru. În formarea cadre didactice noi ne putem găsi, regăsi fiecare locul și rolul, fără a ne supăra, ci mai degrabă pentru că avem un scop comun, acela de a forma cadre didactice de calitate.”
11 comments
Pentru a nu deranja oficialul prezent, dl Opre a preferat să adopte o exprimare ambiguă (de învârtit în jurul cozii, cu alte cuvinte). Realitatea este clară: Avem o tradiție solidă în școala de pedagogie (mai ales prin liceele pedagogice!) . O desființare a acestora ar fi o gravă eroare (ca multe altele!). De ce nu, mai degrabă, o valorificare a acestora? În prezent ducem lipsă de școli pentru profesori! Școli efective de pregătire a celor care doresc și au chemare să devină dascăli! La acest capitol suntem complet deficitari, aspect dublat și de o salarizare proastă a celor care intră în sistem, plus o degradare radicală a statutului de „teacher” , complet expus în fața aberațiilor unor părinți care nu au habar de procesele educaționale sau ale unor elevi de „fițe” ….
Dl Opre lăsați prețiozitatea gen “surse de sintaxe mentale dezirabile” și puneți punctul pe „i” : orice absolvent de liceu pedagogic are abilități de lucru (practice) cu cei mici, peste toți ceilalți absolvenți de liceu! De ce nu am construi o școală de profesori adevărată? De genul : liceu pedagogic și/sau facultate de științe ale educației + plus (obligatoriu) didactică la nivel de masterat (denumit incorect „masterat didactic) ? Adică, simplu: preșcolar +primar _gimnaziu _ liceu ??? Nici nu ar fi așa de greu și s-ar valorifica experiența colosală a unui absolvent de liceu pedagogic!
PS. Vorbeste un absolvent de liceu de mate fizică și de facultate f serioasă <*90, adică de fizică!
Practica este si acum multă- 3 ore/săpt la clasa IX si X, 4 ore/ săpt la XI si XII iar concurenta este de cel puțin 2/loc ca la multe alte specializări din curricula de liceu. Promovabilitatea la bac este de peste 95% la acest profil. Invățătorul cu pedagogic de 4 ani este cel puțin la fel de bun cu cel de 5 ani dar CU SIGURANȚĂ mai bun decât absolvenții de PIIPP care sunt deficitari raportat la practica pedagogică. Criteriul de comparație e cu PIIPP, nu cu trecutul. Nu poți desființa ceva care este performant la toate criteriile la care alte licee nu sunt (bac, concurență, inserție pe piața muncii).
Sunt interese interne? Se vrea,cu adevărat distrugerea învățământului românesc? Alături de seriozitatea învățământului romanesc în domeniu de ce nu luăm în considerare învățământul pedagogic din tarile pion(Finlanda)???
Ce a fost nu va mai fi. Liceele pedagogice vor ramane tot acolo, vor scolariza tot asa cum se lauda . Cine vrea sa beneficieze de pregatire pedagogica va veni aici. Insa trebuie si studii universitare.. Chiar trebuie..
Orice imixtiune în PEDAGOGIE este o crimă împotriva învățământului românesc. După părerea mea existența Colegiilor Pedagogice și existența materiei PEDAGOGIE la facultăți sunt vitale pentru învățământ. Cei care atentează la aceste lucruri sunt de-a dreptul niște criminali sau adepți ai PEPSIGLAS-lui.
Acest profesor nu știe ce vorbește sau sunt interese și este plătit pentru asta.
NU sunt de acord cu NOUA LEGE a ÎNVĂȚĂMÂNTULUI romanesc, referitor la desființarea COLEGIILOR PEDAGOGICE și de asemenea NU sunt de acord cu MODULE în loc de semestre.
Niste studii ar putea lamuri ce e mai bine pentru copii. Sa aiba un invatator cu liceu, unul cu facultate sau unul cu liceu si facultate?
Pana atunci fiecare bate campii cu sintaxe, alinierea planetelor, cuburi si alte prostii.
In tarile civilizate formarea se face in facultate, cu accent pe educatie integrata si speciala, accent pe diversitate, heterogenitate si incluziune. De aia nu produc pe banda analfabeti functionali.
Mergând pe observațiile dvs, să se realizeze, sigur studiile, și apoi să se ia o decizie de desființare. Nu să se ia decizia de desființare și abia apoi să găsim argumentele pentru. Elevii de la pedagogic chiar studiază Psihopedagogia specială în clasa XII, deci stați liniștiți, se pune accentul pe incluziune și diversitate! Să vedem și la celelalte profiluri sau la facultăți cum se pune, înainte de a se desființa ceva ce deja și-a dovedit utilitatea!
Ah, m-am linistit. Daca studiaza 1 an PPS banuiesc ca inteleg ce este zona proximei dezvoltari si il citesc pe Piaget seara inainte de culcare. Ce sa mai zic de mecanismele de compensare. Cand se trezesc dimineata pot sa faca un program individualizat la desen pentru un copil cu paralizie cerebrala si tulburari asociate sau macar sa adapteze instrumentele de lucru si banca.
Lucrez din greu cu absolventi de pedagogic sa inteleaga de exemplu ca un copil dislexic va raspunde mai bine daca este evaluat oral decat in scris. Nu-mi spuneti mie ce stiu sa faca vestitii absolventi care au studiat PPS in liceu :)).
Comparam mere cu pere și iese o marmelada grețoasă.
Pe vremuri liceele pedagocide aveau o durata a studiilor de 5 ani,cu elevi foarte buni și multă,multa practica. Concurenta pentru a intra la pedagogic era acerbă.
Acum liceele pedagogice durează 4 ani, ca toate liceele, iar concurenta este subțire.
Înțeleg zbaterea respectivelor licee, daca pierd specializarea vor pierde din candidați, dar uita să spună adevărul.
Invatatorul cu pedagogic de 5 ani nu este absolventul actual de pedagogic!