Clasele de-a V-a se reduc la maximum 29 de elevi, până la 1 septembrie. Ce copii pleacă din clasele aglomerate? „Lăsăm la latitudinea școlilor formarea efectivelor” – secretarul de stat responsabil cu învățământul preuniversitar

19.765 de vizualizări
instrumente de predare la scoala
Foto: © Dreamstime.com
Numărul elevilor din clasele a V-a va fi redus până la 1 septembrie la maximum 29 de copii per clasă, așa cum prevede legea educației modificată de Parlament în urmă cu un an, a declarat pentru Edupedu.ro secretarul de stat responsabil cu învățământul preuniversitar. Întrebat care este algoritmul care stabilește cine sunt elevii care nu vor continua clasa a IV-a alături de colegii lor, în cazul claselor de peste 30 de copii, Sorin Ion a afirmat: „Lăsăm la latitudinea școlilor formarea efectivelor”.

Amintim că Parlamentul a schimbat Legea educației pe 20 august 2020, specificând că grupe, de la grădiniță și clasele de elevi pot să depășească limita maximă stabilită de lege „cu cel mult 3 preșcolari/elevi”. În consecință, anul școlar 2021-2022 este primul în care grupele mici de grădiniță vor avea maximum 23 de copii, clasele pregătitoare vor fi compuse din maximum 25 de elevi și clasele de-a V-a din cel mult 29 de elevi. Anul acesta este primul în care legea modificată se aplică, deocamdată schimbarea fiind doar la clasele de început de ciclu.  

Modificarea cu cel mai mare impact este la clasa a V-a, unde vor fi elevi care au terminat învățământul primar la o învățătoare dar va trebui să fie mutați în altă clasă în gimnaziu, pentru ca efectivul clasei să rămână la 29 de elevi. Edupedu.ro l-a contactat pe Sorin Ion, secretarul de stat din Ministerul Educației responsabil cu învățământul preuniversitar, pentru a vedea cum vor stabili școlile noua componență a claselor a V-a.

Rep.: Puneți în aplicare de acum, din septembrie 2021, limitarea la maximum 29 a numărului de elevi în gimnaziu?

Sorin Ion / Sursă foto: Facebook.com

Sorin Ion: Cu siguranță da, dar trebuie să ne uităm în lege. Vorbim de clasele de început de ciclu [clasa pregătitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a – N. Red.], pentru că nu putem să le spargem pe cele care au început deja în acest format. La clasele a IX-a suntem sub limitele impuse de lege; amintesc că am stabilit la admiterea la liceu, când am constituit formațiunile de studiu, ca la tehnologic și vocațional colectivele să fie cu 24 de copii, iar la teoretic [clasele să fie formate – N. Red.] de 26 de copii, ambele fiind numere sub efectivele din lege [legea modificată prevede maximum 33 de elevi la liceu și profesional – N. Red.]. La clasele pregătitoare și clasele a V-a intenționăm să respectăm limitele din lege. Sunt în lege, nu mai pot fi discutate.

Deși va fi o problemă, trebuie să recunosc, la clasa a V-a din școlile în care gimnaziul nu se formează ca nivel inițial, ci în care se merge mai departe de la clasa a IV-a. În acest caz, sunt clase în care va trebui să reorganizăm efectivele de elevi.

Rep.: Cum puneți în aplicare această limitare? De exemplu, la o clasă de 30 de elevi venită din învățământul primar, cine va pleca la clasa a V-a pentru a forma altă clasă?

Sorin Ion: Nu se pune problema să plece. Să avem o singură clasă este caz rar întâlnit, de obicei se întâmplă să avem 2-3-4 clase numeroase. Dar nu putem noi să stabilim niște reguli de formare a noilor colective.

La clasele pregătitoare, avem obligația să formăm efectivele în ordinea alfabetică a numelor elevilor și prin tragerea la sorți, astfel încât să nu formăm clase pe preferințe. La clasele a V-a va fi mai complicat, pentru că orice metodă ai avea vor fi părinți nemulțumiți. Dar avem de ales: respectăm legea și facem un lucru bun, pentru că scăderea numărului de elevi la clasă era așteptată… Prețul vor fi niște supărări în ceea ce privește modul în care se întâmplă formarea efectivelor.

Lăsăm la latitudinea școlilor formarea efectivelor.

Rep.: De ce nu ați introdus și la clasa a V-a regula de formare a claselor respectând principiul nediscriminării, regulă pe care o aplicați acum la clasa pregătitoare, prin simetrie?

Sorin Ion: La clasa pregătitoare vorbim despre copii care nu au fost niciodată în școala respectivă, pentru ei contează ce se întâmplă din momentul în care se formează efectivele. La clasa a V-a vorbim despre efective închegate de 5 ani și vor fi destul de multe nemulțumiri. Dar dacă vrem să facem un lucru și să respectăm legea, o să fie imposibil de mulțumit toată lumea.

Ministerul Educației a luat în calcul apariția unor formațiuni de studiu suplimentare, care înseamnă norme suplimentare, care mai departe înseamnă bani suplimentari. Acestea au fost luate în calcul la fundamentarea solicitării pe care Ministerul a făcut-o la rectificare bugetară.

Rep.: Câte clase cu copii de-a V-a estimați că vor apărea în plus față de formațiunile existente la clasa a IV-a?

Sorin Ion: Aș estima între 5 și 10% formațiunile noi de clasa a V-a. Lucrul ăsta se întâmplă de regulă în urban, unde sunt clase suprapopulate.

Le-am transmis inspectorilor școlari generali că trebuie să respecte legea. Legea prevede cel mult 26 de elevi în clasa de gimnaziu, plus maximum 3.

Rep.: Părinții când vor ști componența clasei copiilor? Școlile când stabilesc noile formațiuni de elevi (componența claselor a V-a) și diriginții?

Sorin Ion: În general, la 1 septembrie ar trebui să se știe, pentru că 1 septembrie este începutul anului școlar pentru profesori și atunci se stabilesc încadrările la clasă.

Rep.: Pe de altă parte, învățământul liceal și profesional de anul acesta vor avea la clasa a IX-a maximum 33?

Sorin Ion: Acolo, peste numărul de 24-26 există posibilitatea apariției unor locuri suplimentare pentru copiii cu CES [Cerințe Educaționale Speciale – N. Red.] și copiii de etnie romă, locuri care sunt peste acest număr; dar de regulă s-au dat mai multe locuri decât au fost ocupate.

Rep.: La clasa pregătitoare, de anul acesta vor fi maximum 25 elevi în clasă?

Sorin Ion: Da. Cel mult 22 plus maximum 3. Dacă ai o localitate cu o clasă pregătitoare unică și ai 25 de copii, este legal să funcționeze cu 25 de copii, aici să nu fie surprize.

Rep.: Iar la grădiniță, maximum 23?

Sorin Ion: Maximum 23.

Rep.: Vă așteptați ca școlile să întâmpine probleme în crearea noilor clase?

Sorin Ion: Mă aștept să fie și probleme mai mari, amplificate față de cum sunt ele în realitate. La clasele a V-a pornim cu noi profesori diriginți. Atunci când îți resetezi modul de școlarizare, este un nou început și sunt multe unități școlare care au clasele a V-a ca început, vorbesc de colegii. Acolo nu mai este o problemă, regruparea o fac benevol.

Rep.: În ceea ce privește regula aplicată pentru al doilea an la nivel național, de formare a claselor pregătitoare în ordinea alfabetică a numelor copiilor, ați primit până acum sesizări că această regulă este încălcată de școli?

Sorin Ion: Anul trecut eram la inspectorat [atunci când regula s-a aplicat pentru prima dată la nivel național – N. Red.] și au fost câteva sesizări, dar nu grave. Noi nu ne-am abătut de la reguli. Erau plângeri de tipul „un copil a fost despărțit de prietenul lui cel mai bun”, nu că algoritmul nu a fost aplicat peste tot.

Informații de background

Amintim că Legea educației prevedea încă din 2011 o limită clară a numărului de elevi din clase, însă fostul ministru Liviu Pop a modificat legea și a permis ca limitele să poată fi încălcate, în situații excepționale, fără a stabili cu câți elevi pot fi suplimentate clasele în acele cazuri excepționale.

Legea educației a fost modificată de Parlament prin Legea nr. 185 publicată în Monitorul Oficial pe 20 august 2020. Acesta prevede că limitele maxime pot fi depășite în situații excepționale cu cel mult 3 elevi.

Limitele de elevi per clasă, potrivit Legii educației în vigoare:

Articolul 63
(1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum urmează:

  • a) educația antepreșcolară [creșa – N. Red.]: grupa cuprinde în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9;
  • b) învățământul preșcolar [grădinița – N. Red.]: grupa cuprinde în medie 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20;
  • c) învățământul primar [clasa pregătitoare – clasa a IV-a]: clasa cuprinde în medie 17 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;
  • d) învățământul gimnazial [clasele V-VIII]: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 26;
  • d^1) învățământul de artă: clasa cuprinde în medie 14 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 25 și pot fi constituite din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde în medie 6 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;
  • e) învățământul liceal și profesional: clasa cuprinde în medie 24 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;
  • e^1) învățământul dual: clasa cuprinde în medie 24 de elevi, dar nu mai puțin de 20 și nu mai mult de 30;
  • e^2) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 10 elevi și maximum 15 elevi;
  • e^3) clasele din învățământul dual pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;
  • f) învățământul postliceal: clasa cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;
  • g) învățământul special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: grupa care cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12;
  • h) învățământul special pentru elevi cu deficiențe grave: grupa care cuprinde în medie 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6.

(…)

(3) În situații excepționale, formațiunile de preșcolari sau de elevi pot funcționa peste efectivul maxim, cu cel mult 3 preșcolari/elevi, după caz, peste numărul maxim prevăzut la alin. (1), cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1).

Legea educației în forma în vigoare, aici.

Număr mediu de elevi per clasă – ciclu primar, în țări europene (raport OECD – septembrie 2020):
  • Austria – 18,4
  • Republica Cehă – 21
  • Danemarca – 19,6
  • Estonia – 19
  • Finlanda – 19,6
  • Franța – 23,3
  • Germania – 21
  • Italia – 19
  • Marea Britanie – 26
  • Polonia – 17,8
  • Portugalia – 21,1
  • Spania – 21,9
  • Suedia – 19,9
  • Ungaria – 21,8 (sursa)

Foto: © Lasse BehnkeDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
EXCLUSIV Cât de mulți elevi sunt într-o clasă? Statisticile cu care lucrează Ministerul Educației: În medie, la nivel național sunt aproape 22 de elevi per clasă. Cifre foarte mari pentru preșcolar și mari în primar și liceu
Dimensiunea claselor: când ajută cel mai mult clasele mici și în ce condiții sunt adecvate cele cu mulți elevi? Ce spune unul dintre cele mai mari studii pe această temă, nou publicat
DOCUMENT Numărul maxim de elevi pentru fiecare clasă de liceu și școală profesională, modificat prin ordin de ministru

10 comments
  1. Orice varianta de a scoate un copil dintr-o clasa (tragere la sorti, decizie a scolii, decizie a inspectoratului etc) poate fi atacata in instanta. Cat timp nu exista criterii clare(norme) de scoatere a unui copil din clasa nu va fi nici un director care sa-si riste scaunul sau un proces sau o plangere penala.
    Ca sa poata fi aplicata, orice varianta trebuie sa fie nediscriminatorie pentru copilul exclus.
    Da, legea trebuie respectata ca e lege, metoda de aplicare insa nu poate fi abuziva sau discriminatorie.

  2. E absurda aceasta situație. După ce copiii au fost colegi 5 ani și s-a creat prietenii , acum vrei sa rupi 2-3 din clasa. Oricare ar fi criteriile , va fi nedrept pentru copii. Incredibil. Asta era cea mai astringenta problema a.educatiei

  3. Alta masura care nu are absolut deloc in centru binele elevului. Cum sa-i spui unui copil ca nu va mai face parte din colectivul inchegat, unit ca asa este legea. Chiar nu va pasa de emotiile si psihicul lor? Sunt inca fragili, inca in formare, cum sa ajunga ca o loterie ramanerea sau alungarea din clasa? Ca fix asta faceti, ii alungati. In continuare va bateti joc de copiii nostri, cu aroganta si nepasare. Domnule ministru, nu v-a ajuns bataia de joc de la evaluarea nationala si bacalaureat? Va pasa putin de faptul de deja pandemia i-a afectat enorm si multi merg la terapie? Mai coborati si printre ei si vedeti cum stau lucrurile, de fapt!

  4. PROBLEMA DE REZOLVAT PENTRU DOMNUL MINISTRU
    In anul scolar 2020-2021, efectivele la clasele a IV sunt:
    clasa a IV-a A-32 elevi
    clasa a IV-a B-34 elevi
    clasa a IV-a A-31 elevi
    Cum va forma clasele a V-a pentru anul scolar 2021-2022, cu un efectiv maxim de 29 de elevi, scoala neavand spatiu pentru o noua clasa?

  5. La scoala fetitei mele , vor tragere la sorti, ptr. a “ goni” 4 copii din clasa. Adica, sufletele si mentalul atat de vulnerabile la copiii care trec la gimnaziu, si care suporta , oricum, mari schimbari, sunt lasate in voia norocului. E barbar!!!! Daca fetita mea va fi aceea, voi da ministerul si inspectoratul in judecata! Acest nr. de copii trebuia stabilit la clasa pregatitoare, nu la gimnaziu! E discriminirare, e grotesc! ! Va bateti joc de copii ! [comentariu editat pentru a elimina majusculele]

    1. Îmi puteti spune din ce oraș sunteți? Se pare ca nu toate sectoarele/orașele aplica aceasta lege.
      Și noi suntem revoltați (Bucuresti, sector 3).
      Mulțumesc!

  6. Tipic romanesc. Asta fac de 30 de ani. Nimic curajos, nimic ambitios. Niste mediocritati nu pot sa schimbe ceva. O clasa mai mica permite o invatare diferentiata si o integrare mult mai buna a copiilor cu CES.

    20-21 ar trebui sa fie cifra maxima, inclusiv copii cu CES. Educatia nu e productie la hectar.

  7. ”Legea prevede cel mult 26 de elevi în clasa de gimnaziu, plus maximum 3.” Adică 29!! Ce mai reducere de efective! 29 de elevi în clasa a V-a sunt multi, foarte mulți. La acest nivel, nu se poate face educație de calitate decât cu maxim 20! ”Plus maximum 3.”…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Sabin Sărmaş, favorit pentru postul de ministru al Cercetării și Digitalizării / Marcel Boloş rămâne la ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, unde în prezent e interimar

Deputatul PNL Sabin Sărmaş este favorit pentru a prelua Ministerul Digitalizării, au precizat surse liberale pentru News.ro, Marcel Boloş urmând să rămână la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, transmite News.ro,…
Vezi articolul
testarea la Matematică

Planurile remediale trebuiau să fie pregătite încă din vară / Faptul că există goluri de învățare trebuia să reprezinte încă de atunci un semnal de alarmă / Profesorii au nevoie de un document de „îndrumare” pe care să-l adapteze nevoilor lor – Andreea Martinescu, profesoară

Răsplătirea financiară pentru predarea orelor remediale în contextul în care o mulțime de profesori nu și-au făcut treaba în perioada școlii online, fie din rea voință, fie din refuzul de…
Vezi articolul

Universitățile tehnice critică felul cum sunt elaborate, la CNATDCU, standardele minimale pentru acordarea titlurilor de conferențiar și profesor universitar, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, pe noua lege / Standardele urmează să fie finalizate până la sfârșitul anului și adoptate la începutul lui 2024

Procedurile prin care sunt stabilite standardele minimale pentru conferirea titlurilor de conferențiar și profesor universitar, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, conform noii legi a învățământului superior,…
Vezi articolul