Clasele care se vor forma în anul școlar 2025-2026 în învățământul liceal cu frecvență pe cele trei filiere, teoretică, tehnologică și vocațională, vor avea 24 de elevi, conform proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare. Legea învățământului preuniversitar prevede că „în învățământul liceal, inclusiv dual, clasa cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26”.
În septembrie 2023, ministerul Educației anunța numărul minim și maxim de elevi pentru fiecare clasă și de copii dintr-o grupă și preciza că se va aplica din anul școlar 2024-2025, doar pentru formațiuni de studiu noi: grupa mică, clasa pregătitoare și a IX-a, conform Legii învățământului preuniversitar.
Însă, în decembrie 2023, Guvernul a amânat prin OUG prevederea referitoare la numărul minim și maxim de elevi din învățământul liceal pentru anul școlar 2025-2026.
Proiectul de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat pentru anul școlar 2025 – 2026 prevede că formațiunile de studiu la clasa a IX-a în învățământul de masă liceal cu frecvență vor avea 24 de elevi pentru:
- filiera tehnologică și învățământ profesional
- filiera teoretică,
- filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă
Numărul de elevi pentru clasele nou formate în anul școlar 2025-2026, conform proiectului
„Art. 7. – Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:
- constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar – clasa pregătitoare, clasa I, învățământ gimnazial – clasa a V-a, a VI-a în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
- constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă se realizează astfel:
a) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera tehnologică și învățământ profesional, din 24 de elevi;
b) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, din 24 de elevi;
c) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de elevi;
d) învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 26 de elevi;
e) învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, clasa a XI-a, din 26 de elevi;
f) învățământ terțiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 28 de elevi;”
Informații de context despre numărul de elevi dintr-o clasă
Clasa de liceu cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26, conform legii învățământului preuniversitar
Clasa a IX-a va avea 24 de elevi, potrivit proiectului de metodologie pus în dezbatere publică.
Practic, pot fi și 28 de elevi într-o clasă.
Inspectoratul școlar poate aproba depăşirea efectivului maxim cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim, pe baza justificării din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, conform ROFUIP 2024.
Dacă se solicită depășirea cu peste 2 copii a numărului maxim de elevi, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației.
Art. 139 – „(3) În situaţii excepţionale, bine motivate, în care transferul nu se poate face cu încadrarea în numărul maxim de beneficiari primari ai educației la grupă/formaţiunea de studiu, ISJ/ISMB poate aproba depăşirea efectivului maxim cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim, pe baza justificării din partea consiliului de administrație al unității de învățământ. Pentru situațiile excepționale în care se solicită depăşirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim de antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiunea de studiu, aprobarea va fi dată de Ministerul Educaţiei, conform metodologiei în vigoare.”, se arată în ROFUIP.
- Edupedu.ro a scris aici despre situațiile excepționale pentru care școlile pot solicita suplimentarea sau diminuarea numărului de elevi ce documente trebuie să trimită școlile către inspectoratul școlar
Foto: © Nd3000 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Clasele numeroase sunt la profilurile umaniste filologie și științe sociale,acolo materia de liceu este ușoară ,oricum la orele de lb.romana și istorie majoritatea profesorilor nu fac nimic ,iar elevii și părinții lor plătesc meditații la greu ,asta este România educata- Romania distrusă .
Povești.
24 sunt in primul modul.
In al doilea mai vin vreo 3.
In clasa a 10-a încă 5.
In clasa a 12-a ajung 36 sau chiar 37.
Cu aprobarea ISJ desigur.
E o regulă nu o excepție in școala in care predau.
Așa a fost și acum doi ani. Rezultat: avem în clasa a 11-a 30 de elevi (am avut și 31.) Toți aprobați peste număr de inspectorat. Cu o excepție, toți ”suplimentarii” au venit în clasa a 10-a.
Anul acesta avem în clasa a 9-a 30 de elevi. Toți ”suplimentarii” au venit în primul modul, aprobați pe bandă rulantă de inspectorat.
Dacă stați mai rău cu matematica, asta înseamnă că avem cu 25% mai mulți elevi în cele două clase față de numerele aprobate de minister. Inspectoratul bate tot.
Am avut ocazia să văd și eu asta, doamnă Carmen.
Nefiind până acum posibil să aibă clase mici la stat, de max. 15-17, metoda aleasă e fuga prin materie, cine scrie sau prinde repede, bine, cine nu, “asta e”. La 17 copii ai timp de toate și fără incredibila viteză, chiar de două fișe de învățare incluzivă, plus un copil nou care să se integreze și el pe-acolo,; ar fi timp și de plantat o sămânță de civism și de explicat un cântec patriotic.
Ca soluție văd școli mai mici, de max 200-400 elevi, ce să se ridice în viitor sau în clădiri închiriate (rafps?); astfel nu ar mai învața nimeni după amiază, sărind și prânzul și cina și îngrășând copiii și producătorii de ….pâine pentru sandwich -uri, 4/zi (prea mult, zic).
Nicăieri în Europa nu se fac 6 ore continuu, fără a avea o masă principală între ele (prânzul). Prânzul doar pentru anumiți copii, in nu toate școlile este o mare injustiție la noi. La gara mancare se produce la firme de catering și în mall-uri, să lași familia sa procure toate mesele principale și să mai vrei și că ambiții părinți să fie activi pe piața muncii ore lungi e o contradicție în termeni. Să le fie rușine că nu gândesc unitar treaba asta odată pentru totdeauna în viitor.
Inca este mult. Normal se lucreaza cu o clasa/grupa de 10-15 elevi. Atunci fiecare primeste atentia necesara, toti elevii apuca sa lucreze, profesorul are timp sa se adapteze necesitatilor fiecaruia etc. Ar trebui comoarate rezultatele reale la aceleasi materii intr-o clasa cu 24-26 si aceiasi elevi plasati intr-o grupa cu 10-15. Este total altceva, elevii aceia chiar nu merg degeaba la scoala.