Lucrările de la etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Istorie (ONIst) din județul Sălaj au fost recorectate după ce s-a descoperit că doi profesori ar fi greșit evaluarea și notarea la un exercițiu, la clasa a X-a, după cum se arată în răspunsul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Sălaj către o sesizare a unui părinte al unui elev participant, document obținut de Edupedu.ro.
De asemenea, mai mulți profesori evaluatori ar fi divulgat note ale elevilor înainte de publicarea rezultatelor inițiale, susține Inspectoratul școlar în răspunsul către părintele care a cerut lămuriri cu privire la modul și baza în care au fost recorectate lucrările, înainte de afișarea rezultatelor inițiale, recorectare care a produs inversarea locurilor 1 și 4 din clasamentul provizoriu.
- Etapa județeană a olimpiadei de istorie a fost organizată sâmbătă, 16 martie, iar etapa națională s-a terminat recent la Brașov, pe 1 mai, miercuri. Mai mulți elevi participanți la Olimpiada Națională au ajuns la spital, după ce au mâncat la un restaurant. Elevii acuză organizatorii că au încercat să mușamalizeze situația.
Diferențele de notare au fost constatate de reprezentanții Inspectoratului școlar la lucrările de la clasa a X-a după ce „în seara zilei în care s-a desfășurat competiția școlară președintele comisiei județene de organizare, evaluare și de soluționarea contestațiilor (…) s-a prezentat la unitatea de învățământ cu scopul de a verifica cum decurge olimpiada”.
Președintele comisiei „a constatat faptul că corectarea lucrărilor de la clasa a X-a a fost finalizată și lucrările au fost predate comisiei de evaluare. Drept pentru care a întrebat dacă la clasa a X-a s-au verificat lucrările care se clasau pe primele trei locuri, aceasta fiind o practică constantă în desfășurarea olimpiadelor, întrebare la care a primit un răspuns negativ”.
Și ISJ continuă în documentul consultat de Edupedu.ro: „În urma vizualizării în mod aleatoriu a unor lucrări de la clasa a X-a, prin raportare la barem s-a constatat o greșeală științifică în evaluarea în întregime a subiectului I, punctul 5, consecința acestui fapt fiind decizia Comisiei de rechemare a celor doi evaluatori în vederea corectării subiectul I, punctul 5”.
„Cei doi profesori evaluatori s-au prezentat în unitatea de învățământ unde li s-a explicat situația și li s-a propus recorectarea tuturor lucrărilor în integralitate, propunere cu care aceștia au fost de acord. În urma recorectării lucrărilor de la clasa a X-a s-au constatat diferențe majore față de corectarea inițială la mai multe lucrări, cea mai mare diferență s-a înregistrat la lucrările elevilor clasați pe locul I, respectiv locul IV. Drept urmare, în urma recorectării lucrărilor de la clasa a X-a clasamentul inițial a suferit modificări semnificative”, mai scrie Inspectoratul școlar Sălaj în document.
Reprezentanții ISJ Sălaj mai spun că nu pot stabili exact, dar cred că lucrările au fost recorectate cu colțul negru dezlipit, adică cu numele copiilor la vedere, dat fiind că deja notele inițiale erau prelucrate pentru afișare, ceea ce se face numai după desigilarea colțului care anonimizează datele referitoare la elev și școala de proveniență:
- „Deși comisia constituită la nivelul ISJ nu poate stabili cu exactitate, consideră că poate concluziona în mod rezonabil faptul că lucrările erau desigilate în momentul în care a avut loc reevaluarea, raportat la aspectul conform căruia, notele inițiale erau deja introduse digital, ori această etapă are loc după predarea lucrărilor de către profesorii evaluatori și ca urmare a desigilării acestora”.
Inspectoratul școlar neagă acuzațiile părintelui că pentru schimbarea ordinii în clasament ar fi intervenit favoruri și recunoaște că nu există o procedură pentru astfel de cazuri, multe fiind descoperite și semnalate de Edupedu.ro doar în anul acesta școlar – vezi cazul de la Fizică din Buzău, de la Limba română – Sectorul 2, de la Limba engleză din Galați.
„Cu toate acestea, din cele menționate de către membrii comisiei de evaluare sub semnătură nu reiese ipoteza conform căreia, deși recorectarea lucrărilor s-a realizat cu acestea desigilate s-ar fi dorit favorizarea în vreun sens a vreunuia dintre candidați.
Comisia de verificare constituită la nivelul ISJ Sălaj constată faptul că Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare şi a Regulamentului de organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare şi extraşcolare, nu tratează situatia întâmpinată la olimpiada de istorie — etapa judeţeană, respectiv nu cuprinde o procedură de reevaluare a lucrărilor în situația în care, anterior afișării rezultatelor s-ar descoperi că evaluarea nu a fost realizată corespunzător din varii motive”.
„Drept urmare, comisia pentru olimpiada de istorie — etapa județeană a întâmpinat o situație care nu este menționată în cadrul legislativ aplicabil organizării și desfășurării olimpiadelor și în consecință au gestionat situația atipică după cum au considerat de cuviință la acea dată, exprimându-și puncte de vedere în sensul susținerii corectitudini deciziei adoptate. Menționăm faptul că aceste aspecte au avut loc anterior afișării rezultatelor și depunerii contestațiilor”, a mai notat ISJ Sălaj în răspunsul către sesizarea despre nereguli a unui părinte.
Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Era cazul să se prindă lumea de învârteli după atâția ani!