“Mi se pare foarte faină experiența, în primul rând, și în al doilea rând foarte rapidă transmiterea informației”, spune Clara Petcu, mama unui elev din clasa a II-a de la Școala Primară „Ana Lugojana” din București. Aceasta a vorbit despre utilitatea modulului de catalog electronic parte a unei platforme digitale pe care o folosește de circa doi ani și jumătate, de la intrarea copilului în clasa pregătitoare.
„Pot vedea toate informațiile despre situația școlară. Știți cum sunt copilașii mici – încă nu-și dau seama cu exactitate dacă poate ar trebui să ascundă ceva, dacă iau un calificativ mai puțin bun, și atunci e în mod clar o informație scrisă acolo, negru pe alb, și o pot verifica oricând.
De asemenea, mi se pare foarte important că acolo primim toate notificările despre concursurile școlare sau despre structura anului școlar. Știu că dacă nu le pot reține pe toate sau trebuie să reverific o anumită dată la care se desfășoară un concurs, le am acolo și pot să mă întorc de fiecare dată la ea.
Mi se pare foarte utilă și în privința transmiterii feedback-ului. Cumva și profesorii sunt angrenați într-o birocrație destul de stufoasă și de cele mai multe ori nu reușim să stăm față în față pe atât de mult pe cât ne-am dori și atunci, dacă este ceva de transmis, fie un feedback pozitiv, fie unul constructiv, putem clar să-l transmitem și de o parte și de cealaltă”.
“A digitaliza sistemul de învățământ, nu mai este doar un vis frumos ci o obligație față de copiii noștri și viitorul lor.”
Luminița Bălășoiu, directoarea Școlii Primare „Ana Lugojana”
Celebrele ședințe cu părinții, rărite de pandemie, sunt suplinite cu succes de abundența de date oferite prin aplicația de catalog electronic, susține Clara Petcu. Evident, pentru chestiunile punctuale și sensibile, comunicarea față în față este mereu soluția optimă.
„Să știți că este o comunicare mai discretă, dar din punctul meu de vedere depinde foarte mult de modalitatea de abordare a școlii. La nivel de școală, încă de când eram în clasa pregătitoare am observat aceasta abordare foarte blândă în privința copiilor, să vorbim în mod constructiv despre chestiunile care sunt de îmbunătățit, iar lucrurile acestea se reflectă și în cadrul ședințelor cu părinții. Recent am avut o situație cu fiul meu și am avut o discuție particulară cu învățătoarea legate de aspecte pe care voia să mi le comunice. Mi se pare o metodă mai sănătoasă de comunicare”.
Catalogul electronic Adservio a fost implementat în Școala primară „Ana Lugojana” din București încă din 2017, a declarat directoarea instituției, Luminița Bălășoiu. Profesorii au primit foarte bine provocarea digitalizării, pentru că aducea o simplificare a muncii lor, mai ales a celei birocratice, iar elevii și părinții au fost foarte deschiși, mai povestește managerul.
Experiența în folosirea platformei a contribuit decisiv la înscrierea și acceptarea în programul pilot, lansat de Ministerul Educației.
„Încă din anul 2017, am implementat ca alternativă la Catalogul Fizic și Catalogul Electronic. De la primele accesări, feedback-ul părinților a fost unul foarte pozitiv, au avut acces instant la catalogul propriului copil, la calificativele pe care acesta le obținea, la absențe, dar și posibilitatea de a comunica într-o formă mult mai bine organizată cu tot corpul profesoral și administrativ al școlii.
Odată cu pandemia de Covid și nevoia de a susține activitatea didactică în formatul online, am primit confirmarea faptului că alegerea noastră din 2017, de a digitaliza sistemul de învățământ, nu mai este doar un vis frumos, ci o obligație față de copiii noștri și viitorul lor. Astfel că am continuat cu ambele variante până în 2021, când am primit cu mare încântare posibilitatea de a fi una dintre unitățile de învățământ care vor implementa, în anul școlar 2021-2022, catalogul electronic conform OM 5157/31.08.2021.
Catalogul electronic nu doar înlocuiește catalogul fizic, ci îl și completează cu succes, acoperind nevoile cadrelor didactice, ale elevilor, dar și ale părinților de a rămâne conectați la viața școlii. Cadrele didactice fac prezența, dau note, trimit și corectează temele copiilor sau trimit mesaje părinților pe care părinții le primesc instant și au posibilitatea să răspundă imediat, astfel aducând relația și comunicarea școală-familie la un nivel foarte bun, toate acestea spre mai binele elevului”.
“Adaptarea este una dintre abilitățile esențiale pe care un pedagog trebuie să o aibă.”
Luminița Bălășoiu, directoarea Școlii Primare „Ana Lugojana”
„Școala trebuie să fie în permanentă dezvoltare și este necesar ca noi, cadrele didactice, să avem deschiderea de a ne adapta noilor cerințe. Nu a fost tot timpul un drum facil, dar am continuat să învățăm, să ne adaptăm.
Cred cu tărie că existența unui catalog electronic oferă beneficii pentru toți stakeholder-ii sistemului de învățământ. Pentru cadrele didactice, a reprezentat posibilitatea de a avea la un click distanță oglinda elevilor lor, istoricul legat de activitatea școlară a acestora.
Încă din primele zile de utilizare a catalogului electronic Adservio, cadrele didactice au putut observa că folosesc un timp mult mai scurt pentru notarea calificativelor și absențelor, au o mai bună evidență a acestora, dar și faptul că oferă o transparență a datelor în rândul părinților, aceștia văzând în timp real progresele sau regresele propriilor copii.
Avem posibilitatea să comunicăm rapid temele, să atașăm fotografii și documente utile procesului de predare.
Digitalizarea sistemului românesc de învățământ nu trebuie să rămână în zona de utopie, trebuie să devină o realitate a zilelor noastre, o obligație față de viitorul copiilor noștri.
Digitalizarea tuturor școlilor din România ar însemna alinierea la modelul european de educație, îmbunătățirea procesului de educație, conștientizarea și implicarea în mod activ a părinților în educația copiilor și ar însemna minimizarea timpului petrecut în completarea documentelor fizice școlare și maximizarea timpului petrecut cu elevii.
Adaptarea școlii românești la evoluția tehnologică reprezintă un proces important, complex și necesar pentru pregătirea elevilor, cât și un element esențial al dezvoltării și modernizării societății de astăzi”, susține Luminița Bălășoiu.
Pentru cei care încă folosesc doar catalogul clasic, directoarea spune că ar trebui să aibă în vedere că o astfel de aplicație ajută la reducerea decalajelor la învățătură între elevii din diferite medii, iar școala trebuie să fie cea care îi învață pe copii nu doar comportamente și conținuturi, ci și atitudini, prin adaptarea la prezent și viitor.
„Cea mai mare parte a transformării digitale stă în modul în care gândim” – spunea Simeon Preston. Aș spune că aceste vremuri ne impun o adaptare continuă la tot ceea ce vine că schimbare și noutate. Școala trebuie să fie un promotor al învățării continue de aceea cuvântul cheie este adaptare.
Poate părea un proces anevoios, din cauza diferențelor dintre mediul urban și cel rural, din cauza zonelor geografice sau a altor provocări de infrastructură școlară, dar accesul la tehnologii digitale și utilizarea lor pot contribui la reducerea decalajului la învățătură dintre elevii care provin din medii socio-economice favorizate și cei din medii defavorizate.
Așadar, sfatul meu pentru toate școlile și cadrele didactice care funcționează, încă, doar pe varianta catalogului fizic, ar fi acela de a studia toate beneficiile pe care un catalog electronic le-ar aduce clasei de elevi și identificarea și implementarea pașilor spre Digitalizare”.
Despre Adservio:
Adservio are experiență de 13 ani în tehnologii educaționale. Catalogul electronic a fost funcționalitatea cu care firma din Iași s-a lansat. Astăzi, Adservio este o platformă completă de management educațional.
Școlile care utilizează Adservio pot printa catalogul și îl pot arhiva, conform regulamentului în vigoare. De asemenea, se pot genera automat și printa foile matricole. În prezent, platforma de management educațional este folosită în aproape 500 de grădinițe, școli și licee.