Cititul din plăcerea de a citi, o activitate ce presupune costuri mici, poate contracara unele dintre efectele negative pe care sărăcia le poate avea asupra dezvoltării creierului în copilărie, potrivit unui nou studiu al unui grup de cercetători în neuroștiințe de la universitățile Cambridge și Fudan, publicat de Cambridge University Press la sfârșitul lunii iunie.
Într-un articol de prezentare a studiului, publicat în The Conversation, aceștia arată că pentru dezvoltarea creierului copilăria timpurie este o perioadă-cheie, dar această dezvoltare poate fi afectată de sărăcie, conform studiilor de până acum: acestea au arătat că, pentru copii, sărăcia nu doar este un factor de risc pentru rezultatele școlare, ci este asociată și cu diverse diferențe în structura creierului, cu un nivel cognitiv mai redus, cu probleme de comportament sau cu diverse simptome ale unor afecțiuni mintale.
Între altele, arată autorii, pe baza diverselor studii existente:
- Veniturile mai ridicate ale familiei, în copilărie, tind să fie asociate cu performanțe mai bune în evaluările de limbaj, cu memoria de lucru și cu alte procese
- Bogăția a fost pusă de diverse studii în relație cu un nivel mai ridicat de substanță cenușie în părțile creierului care susțin dezvoltarea abilităților cognitive.
- Gradul de asociere între nivelul avuției și nivelul cognitiv este cel mai ridicat în familiile care provin din mediile cele mai dezavantajate economic.
- Un studiu a arătat că, dacă mamele din medii sărace au primit lunar cadouri în bani, starea de sănătate a creierului copiilor acestora s-a îmbunătățit.
Drept urmare, spun în articolul The Conversation autorii studiului citat, în condițiile în care toți copiii au nevoie de șanse egale în viață, sunt necesare măsuri pentru reducerea inegalităților și de îmbunătățire a rezultatelor. Studiul analizează, în context, efectele unei activități “low cost” – cititul de plăcere – în contracararea efectelor pe care sărăcia le are asupra dezvoltării creierului.
Pentru aceasta, ei au analizat datele culese într-un amplu proiect anterior de cercetare, pe o cohortă extinsă – 10.000 de copiii din SUA, cu vârste de 9-13 ani. Din grupul analizat, circa jumătate dintre copii au început să citească de timpuriu, în timp ce altă jumătate nu au citit deloc când erau mai mici sau au început să citească mult mai târziu decât ceilalți.
- Pe baza analizei, cercetătorii au constatat o serie de beneficii ale cititului – rezultate mai bune în evaluările cognitive, rezultate mai bune la școală la vârsta copiilor din cohortă, legătură cu un nivel mai scăzut al problemelor de sănătate mintală și cu perioade mai scurte de timp petrecut pe dispozitive electronice.
Dincolo de toate acestea, studiul a constatat că cititul de dragul cititului, în copilăria timpurie, poate fi benefic indiferent de statutul socio-economic și indiferent de nivelul inițial de inteligență al copilului.
În plus, cercetarea a constatat că acei copii care au citit de plăcere când erau mai mici aveau zone de suprafață corticală extinse în regiuni ale creierului asociate semnificativ cu sănătate mintală și cogniția, lucru care, din nou, nu e corelat cu statutul socio-economic al copilului.
Pe baza acestor informații, autorii constată că cititul din plăcerea de a citi, când copiii sunt mici, ar putea contribui semnificativ la contracararea efectelor negative pe care sărăcia le are asupra creierului.
Studiul detaliat poate fi consultat aici.