Circa 25% dintre cadrele didactice care sunt acum în sistemul de învățământ provin de la o singură universitate, spune Mihnea Costoiu, rectorul Universității Politehnica București. Fostul ministru a făcut această declarație la conferința online „Examenul de absolvire a pandemiei: Skill-urile de bază garantate de sistem, pe care tinerii trebuie să le aibă la intrarea în economia viitorului iminent”, organizată de cursdeguvernare.ro, conferință la care Edupedu.ro a fost partener media.
În contextul în care din partea organizatorilor a fost adresată o întrebare despre calitatea profesorilor care ar fi, în proporție de 40% absolvenți de învățământ la distanță, rectorul Mihnea Costoiu a intervenit și a precizat că nu învățământul la distanță este problema, ci calitatea acestuia.
Costoiu a vorbit despre proveniența acestor cadre didactice, „de la o anumită universitate, care a fost puternic blamată”.
„Nu problema nu este faptul că 40% la sută din profesori au terminat învățământ la distanță, pentru că învățământul la distanță bine făcut este un învățământ cu rezultate foarte bune. Problema este că noi nu am avut un învățământ la distanță în adevăratul sens al cuvântului, a fost… – hai să fiu elegant, să nu pun etichete – și foarte mulți dintre acești absolvenți ai învățământului la distanță vin de la o anumită universitate, care a fost puternic blamată, pe de o parte și pe de altă parte au intrat în sistem în perioada în care sistemul era complet golit și era nevoie de acești oameni și au fost absorbiți rapid, iar astăzi sunt dominanți. Din cifrele pe care le am eu circa 25% dintre cadrele didactice vin de la o singură universitate care astăzi este foarte modestă și care în trecut era foarte mare. Fără să vreau să caracterizez într-un fel sau altul”, a declarat Costoiu.
Declarația lui Mihnea Costoiu poate fi urmărită în VIDEO la minutul 21:30:
Alte declarații ale lui Mihnea Costoiu:
- Nu este o problemă exlusivă a preuniversitarului, ci și a învățământului superior pentru că formatorii în educație vin din Univeristăți, care nu reușesc să facă față transformărilor, produc oameni care nu reușesc să își obțină un definitivat în educație…
- Plus, am deschis ușa către absolvenți dintr-un anumit grup de universități care s-au dovedit a avea calitate îndoielnică.
- Cred că transformările din această perioadă sunt transformări care nu vor putea fi total reversibile, susțin că trebuie să folosim expertiza în primul rând pentru a ajuta școala românească.
- Învățământul online nu e o soluție exclusivă, cred că avem nevoie de un învățământ fizic dublat de tehnologie.
- Elementele care ar trebui avute în vedere – capacitatea elevilor de a a se reinventa, de a folosi toate tehnologiile. Trebuie să înțelegem că lucrurile se schimbă în fiecare zi. Avem o revoluție continuă, pe care trebuie să o percepem corect.
- Am simțit și noi nevoia, chiar dacă suntem universitate tehnică, de a face cursuri pentru cadrele didactice pentru predarea în sistem online. E cu totul altceva, profesorii nu sunt de acuzat, trebuie să îi ajutăm. Am făcut cursuri, capacitatea de absorbție a stududenților a fost mult mai mare, eu privesc cu optimism evoluția sistemului.
- Vorbim de capacitatea de a ne reinventa – trebuie să fim flexibili. Nu mai putem oferi rute educaționale închise, închistate. Ne adaptăm, unii mai repede, noi am trecut în online a doua zi, alții mai greu, care au avut nevoie de ajutor. În învățământul superior tranziția s-a făcut foarte lent, deși știam că vom fi sub aceste auspicii.
- E important să formăm studenților o altă abilitate: de a traduce fluxuri mari de date. Această pandemie ne-a demonstat că cei care au reușit să se adapteze și social au succes. E important să continuăm această formare.
Mihnea Costoiu / Foto: Facebook.com/Mihnea Costoiu