Cine sunt experții angajați de Ministerul Educației să facă standardele profesionale pentru profesori în 30 de zile

13.585 de vizualizări
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com
Ministerul Educației a semnat 6 contracte cu experți individuali care să facă standardele profesionale pentru cadrele didactice, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro de pe site-ul UMPFE. Acest lucru a fost făcut printr-o procedură folosită tot mai des de instituție, prin proiectul ROSE, finanțat de Banca Mondială, proiect care se supune regulilor de achiziții internaționale, agreate de BM. Guvernul României are un acord de împrumut pentru finanțarea acestui program în valoare de 200 de milioane de euro.

Toate anunțurile de semnare a contractelor au fost publicate pe 27 mai 2024.

„Serviciile de consultanță includ asistență tehnică pentru elaborarea standardelor profesionale pentru cadrele didactice într-o perioadă de 45 de zile, între aprilie 2024 și iunie 2024”, conform documentului de intenție prin care proiectul ROSE anunța achiziția, datat pe 29 martie 2024.

Misiunea este planificată pentru 45 de zile pentru coordonator și 30 de zile pentru ceilalți experți, cu posibilitatea de a fi prelungită, dacă este necesar, pe baza unei evaluări pozitive a performanței serviciilor furnizate, conform celor de la ROSE, care fac achiziția. Selecția a fost făcută pe bază de dosar, CV-urile și documentele doveditoare au fost depuse pe 5 aprilie la ora 11:00 la Ministerul Educației, se mai arată în caietul de sarcini.

În termen de 4 săptămâni experții trebuie să livreze contribuția lor proiectul de profil profesional adaptat la etapele carierei și la nivelurile de învățământ și la setul de standarde profesionale pentru cadrele didactice.

În 8 săptămâni va fi creată o a doua versiune a profilului profesional după ce Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE) va da feedback documentelor inițiale. UMPFE este cea care derulează proiectul ROSE, este organizată la nivel de direcție în cadrul Ministerului Educației și este condusă de Liliana Preoteasa, conform paginii

Versiunea finală a profilului profesional adaptat la etapele carierei și nivelurile educaționale și la setul de standarde profesionale pentru cadrele didactice, inclusiv feedback-ul relevant primit în timpul consultării publice.

Cine sunt experții:
Foto: Monica Coste / Atelierul de Life Speaking

Monica Coste este profesor pentru învățământul preșcolar la Grădinița Universității Babeș-Bolyai și cadru didactic asociat la Universitatea “Babeş-Bolyai”, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul Științe ale Educației. Are studii de licență și un master la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor a UBB, potrivit CV-ului său, iar după un curs postuniversitar la Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, în 2010, termină în 2017 licența la Facultatea de Psihologie si Științe ale Educației, iar în 2016 a început și studiile doctorale în domeniul Științelor Educației.

Contractul a fost semnat pe 30 de zile cu suma de 3.000 de euro, potrivit notei publicate pe site-ul Băncii Mondiale.

Foto: Coralia Matei/Facebook.com

Coralia Matei este profesor pentru învățământul primar la Colegiul Național „I.L.Caragiale” Ploiești, inspector pentru învățământ primar la Inspectoratul Școlar Județean Prahova, a fost formator în proiectul CRED. Coordonează programul A doua șansă la nivelul județului. Este și lector (profesor consultant) la departamentul Științele Educației de la Universitatea Petrol și Gaze Ploiești. Este doctor în științele educației al Universității din București, cu teza „Strategii de formare a cadrelor didactice din perspectivă interculturală”.

Contract semnat cu ROSE pe 30 de zile cu suma de 3.000 de euro, potrivit notei publicate pe site-ul Băncii Mondiale.

Foto: Ligia Deca (centru) și Simona Ifimescu (dreapta) în februarie 2016 la Administrația Prezidențială

Simona Ifltimescu este conferențiar la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București. Interesele sale particulare de cercetare sunt politicile educaționale, formarea profesorilor și învățământul superior, potrivit lucrării „Condițiile instituționale de adaptare la provocările viitorului în sistemul educațional românesc” scrisă în 2021 împreună cu decanul FPSE Lucian Ciolan și colega sa conferențiar Mihaela Stingu. Are un doctorat obținut în 2019 la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, coordonatorul lucrării de cercetare a fost profesorul Romiță Iucu. A fost colegă timp de câțiva ani cu Ligia Deca, actuala ministră a Educației, la Departamentul Educaţie şi Cercetare al Administrației Prezidențiale.

Contract semnat pe 30 de zile cu suma de 3.000 de euro, potrivit notei publicate pe site-ul Băncii Mondiale.

Foto: Maria Kovacs/Aspire Teachers

Maria Kovacs este manager de programe educaționale la Fundația Noi Orizonturi. A fost „profesor de engleză și geografie și, în ultimii 25 de ani, s-a concentrat pe promovarea alfabetizării și a gândirii critice pentru a crește echitatea în sistemul educațional românesc”, potrivit auto-descrierii din prezentarea ca speaker la o conferință din 2021. În 2002, a co-fondat Asociația Română de Lectură și Scriere pentru Gândire Critică. A fost decorată în 2021 de Klaus Iohannis cu ordinul Meritul pentru Învățământ în grad de Cavaler, conform Administrației Prezidențiale.

Contract semnat pe 30 de zile, în ROSE, cu suma de 3.000 de euro, potrivit notei publicate pe site-ul Băncii Mondiale.

Foto: Elisabeta Mitroi/LinkedIn

Elisabeta Mitroi este expert senior în cadrul național al calificărilor, conform profilului de LinkedIn. A fost consultant educațional independent în mai multe state, printre care Kuweit și Arabia Saudită, iar în 2012-2014 a coordonat la UEFISCDI proiectul FSE care viza îmbunătățirea calității învățământului superior și a cercetării prin implementarea de noi metodologii de abilitare, auditul resurselor umane, evaluarea capitalului intelectual și dezvoltarea de instrumente de identificare a plagiatului.

Contract semnat pe 30 de zile cu suma de 3.000 de euro, potrivit notei publicate pe site-ul Băncii Mondiale.

Foto: captură Edupedu.ro din conferința PISA 2022 Ministerul Educației/UCE

Simona Velea este coordonatorul echipei de experți. Este conferențiar la Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD). Predă ca titular cursurile Psihologia educației, Pedagogie, Managementul clasei, Psihopedagogia adolescenților, tinerilor și adulților, conform profilului său de pe un site de prezentare a cadrelor didactice. Este doctor în științele educației din 2009, la Universitatea din București, cu teza „Metaevaluarea. Standarde calitative. Aplicații în domeniul programelor educaționale”. A fost cadru didactic în învăţământul preuniversitar timp de 3 ani. Din 1999 participă la proiecte de cercetare în domeniul educaţiei, elaborează rapoarte de cercetare şi studii, susţine cursuri de formare pentru cadre didactice etc. A fost cercetător la Institutul de Științe ale Educației, până în 2020, unde din 2016 a coordonat activitatea de evaluare PISA – OECD în România. Contract semnat pe 45 de zile cu suma de 4.500 de euro, potrivit notei publicate pe site-ul Băncii Mondiale.

Pentru coordonator, condițiile impuse sunt:

  • Doctor în științele educației;
  • Experiență profesională în domeniul formării inițiale a cadrelor didactice/ cercetare științifică în Științe ale educației;
  • Cel puțin 10 ani de experiență profesională în domeniul educației;
  • Experiență dovedită în domeniul formării inițiale a cadrelor didactice/ proiectare sau evaluare a formării programe de formare a cadrelor didactice/ elaborarea de documente de reglementare în domeniul carierei didactice;
  • Cunoașterea aprofundată a sistemului educațional românesc;
  • Capacitate de analiză și sinteză și experiență în redactarea de rapoarte;
  • Bune abilități de organizare și planificare, capacitatea de a prioritiza sarcinile și de a le realiza în termene limită strânse;
  • Bune abilități interpersonale, capacitate de coordonare și motivare a echipelor;
  • Cunoștințe de operare pe calculator: Word, Excel, Power Point, internet.
  • Bune abilități de comunicare orală și scrisă în limba română

Pentru experți lista competențelor cerute este:

  • Licență/Master în orice domeniu și formare pedagogică;
  • cel puțin 10 ani de experiență didactică;
  • Experiență profesională în domeniul formării inițiale sau continue a cadrelor didactice/ științifice cercetare științifică în domeniul științelor educației/ coordonare sau supervizare a predării studenților practică;
  • Experiență dovedită în formarea inițială sau continuă a cadrelor didactice/ proiectarea sau evaluarea de programelor de formare a cadrelor didactice/ elaborarea de documente normative în domeniu carierei didactice;
  • Experiența în calitate de mentor al cadrelor didactice constituie un avantaj;
  • O bună cunoaștere a sistemului de învățământ românesc;
  • Bune abilități interpersonale, capacitate de a lucra în echipă;
  • Bune abilități de comunicare orală și scrisă în limba română;
  • Cunoștințe de operare pe calculator: Word, Excel, Power Point, Internet.
  • Abilitatea de a livra în termene limită strânse.

„Obiectivul acestei misiuni este de a proiecta și dezvolta profilul profesional și setul de standarde profesionale pentru cadrele didactice, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Profilul profesional va fi adaptat la etapele carierei și la nivelurile de învățământ, așa cum se solicită prin Legea nr. 198/2023 privind învățământul preuniversitar”, potrivit documentului.

„8 consultanți individuali vor fi selectați în conformitate cu acest Caiet de sarcini, dintre care unul va coordona grupul de experți. Dintre ceilalți 7 experți, 2 vor avea experiență în educație timpurie, 2 vor avea experiență în învățământul primar și 3 vor avea experiență în învățământul secundar”, se precizează în caiet.

Ce trebuie să facă experții contractați, conform caietului de sarcini:

  • contribuie la elaborarea profilului profesional adaptat la etapele carierei și nivelurile educaționale și a setului de standarde profesionale pentru cadrele didactice, luând în considerare în considerare toate cerințele prezentate în Legea nr. 198/2023 privind învățământul preuniversitar învățământ preuniversitar și alte prevederi legale, utilizând documentele aferente elaborate anterior de Ministerul Educației, precum și exemplele internaționale de bune practici în domeniu.
  • Profilul profesional vizează ansamblul de competențe necesare desfășurării activității didactice: proiectarea, organizarea mediului de învățare, desfășurarea procesului de predare-învățare-evaluare, evaluarea rezultatelor propriei activități, îmbunătățirea rezultatelor/realizărilor, consilierea și mentoratul, dezvoltarea profesională, inovarea și cercetarea. Acesta ar trebui să ia în considerare întreaga complexitate a rolurilor și funcțiilor profesionale didactice și non-didactice, în medii fizice și digitale sau mixte: consilier, mentor, autor de resurse educaționale, inclusiv digitale. Ar trebui să integreze cunoștințe, abilități și atitudini, rezultând trei domenii de competență: cunoștințe profesionale, practică profesională și angajament profesional.
  • Ar trebui să răspundă provocărilor actuale legate de comunicare și relații în medii fizice și digitale complexe: digitalizare, migrație, reziliență, prevenirea și reducerea violenței și a conflictelor.

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


15 comments
  1. mai bine ne intoarcem la hartie si creion. e mult mai ieftin, mai rapid si mai eficient. ne-am umplut de experti si digitalizare , de proceduri etc. doar ca la noi sunt pe baza de incompetenta si hotie, ceea ce inseamna mai multi bani cheltuiti, mai multa birocratie si hartie consumata , mai mult timp pierdut, totala ineficienta. fiecare secretar de stat vrea sa fure cat mai mult si atunci inventeaza tot felul de prostii. exeplul cel mai bun e sorin ion care a introdus scanarea la bac si o numeste digitalizare. drept urmare se folosesc 2 baze de date , dubland timpul . hartia consumata a crescut exponential.la fel si procedurile . poate reuseste cineva inteligent sa-l lamureasca ca digitalizare este atunci cand examenul se da exlusiv pe calculator.

  2. Imi atrage cineva atentia ca printre prietenele doamnei doctor a scapat si un specialist recunoscut. Dna. Mitroi, ex COSA.

    Asa este, doamna are experienta in realizarea profilelor ocupationale, insa este reprezentantul old school. Suntem in 2024, nu mai lucreaza nimeni in Europa cu metode old school.

  3. Stupoare, indignare și lehamite îți trezesc aceste anomalii. Am lucrat la SPP-uri știu ce presupun,la fel și curricula, dar cerințele, timpul extrem de scurt și persoanele care vor lucra au competențe pentru alt nivel și nu cunosc tristă realitate din educație ( daca mai poate fi numită așa). Nu înțeleg de ce ceea ce a fost bun acum este ,,expirat” și venim cu noi experimente care vor duce la o masă de manevră, analfabeți funcționali și în final la un neam de oameni dezrădăcinați…. Aș vrea să mă înșel ca dascăl dedicat meseriei. Vom trăi și vom vedea!

  4. se pune la cale un alt tun pe bani foarte multi. cand auzi de experti si digitalizare la ministerul invatamantului este doar hotie si incompetenta, un esec . este totusi cel mai important minister. sau ar trebui sa fie. e vizibila si pentru un orb hotia,

  5. 45 și 30 de zile pentru elaborarea unui standard profesional (?) este o bătaie de joc. Proiectele astea ar trebui sa dureze cel puțin 1 an sau 2. Probabil se fac în birou și o sa nu o sa aibă vreo legătură cu realitatea.

    Nu mai spun ca ar trebui elaborate mai multe standarde, unul singur nu poate fi aplicat la toată lumea.

    1. Dar niste experti care sunt inca la catedra, luati de la scolile din provincie, de la scoli din mediu rural, de la scoli profesionale, de la licee tehnologice care stiu ce e in teren, nu s-au gasit?

      1. Peste tot in Europa primul draft se face cu profesori de la catedra si numai cu profesori de la catedra.

        Si in alte tari exista presiuni sa participe nu stiu ce director, nu stiu ce inspector. In Germania de exemplu specialistii de la Ministerul Muncii nu le dau voie sa participe sau pur si simplu ii dau afara daca vin la workshop-uri.

        In a doua etapa se valideaza profilul cu un cerc largit de profesori din toata regiunea.

        In etapele urmatoare pot sa participe directori, inspectori, profesori universitari etc. Multi dintre acestia habar nu au ce face un prof la catedra si nu ezita sa se minuneze. In acesta etapa se fac comparatii ale profilului cu diverse studii, cu politici etc.

        La noi s-au sarit etapele cele mai importante si profilul ocupational se face in birou de niste habarnisti.

  6. O să iasă super! Toate doamnele au “multă” experiență în digitalizare și vor lucra cu drag și spor ca să fie totul gata în 30 de zile. Asta da reforma a sistemului educational! Și când te gândești la onorariul de 3000 de euro îți dai seama și ca au și economisit din plin!

  7. În concluzie: având în vedere “bogata experiență” la catedră a celor selecționați vom avea din nou acte elaborate din birou fără legătură cu realitatea din școli sau universități.

  8. Dupa o frunzarire rapida a CV-urilor expertilor. Experti in ce? Niciunul macar nu este certificat analiza jobului sau macar in resurse umane. Nici macar nu exista o cerinta sa existe aceasta certificare.

    In Germania de exemplu, dupa un curs universitar (in SUA de exemplu) urmeaza o perioada de supervizare si specialistul lucreaza 1-2 ani la crearea de standarde profesionale, poate si mai mult. Abia dupa ce a capatat o experienta serioasa poate lucra ca expert independent. Expertul coordoneaza apoi grupuri de lucru formate din profesori seniori recunoscuti pentru competenta lor profesionala. Acesti profesori elaboreaza standardele, nu expertul. Expertul cunoaste metoda si asigura calitatea procesului.

    La noi nu stiu sa existe experti in analiza de job si elaborarea de standarde. Au existat unii, pe vremuri, dar au iesit la pensie. Si oricum nu erau formati sa aplice metode moderne de analiza.

    Daca ministerul ar fi vrut sa faca o treaba serioasa trebuie sa aduca experti din alte tari, certificati. Sau sa trimita la formare un grup de profesori.

    1. Au doctorate, nu? Și sunt prietene/cunoștințe/foste colege cu d-na Deca.

      Deci au tot ce le trebuie. Se mimează o concurență pentru funcțiile respective, dar să fim serioși, știm ce șerpărie e acolo.

      1. Ca sa creezi un profil ocupational cel mai mult conteaza competentele de relationare, de facilitare, de comunicare si de creare a dinamicii de grup. Se lucreaza in echipa, intens, o echipa de 6 – 8 profesori de la catedra, crème de la crème si 2 facilitatori, la un workshop de 2 zile jumate – 3 zile.

        Degeaba ai doctorat daca nu ai habar ce sa faci la o sesiune de brainstorming care se impotmoleste dupa 10 minute si nu mai poti sa-ti atingi scopul.

        Nu ar trebui sa existe nicio concurenta. Romania ar fi trebuit sa aiba 5-6 specialisti certificati in crearea de profiluri ocupationale. Nu are din cauza coruptiei, politizarii, imposturii, intereselor personale, a consumului aiurea de bani si de resurse. Acesti specialisti se gasesc in mod normal la Ministerul Muncii sau la o agentie a acestuia.

        Procesul de creare a unui profil ocupational este unul senzational. Nu numai ca participantii la workshopuri pleaca energizati si cu un moral ridicat, multumiti ca li s-a recunoscut competenta, fericiti ca ofera ceva bine facut sistemului, energizati de relatia cu facilitatorii, dar si de eficienta metodelor folosite la workshop. Prin crearea unui profil profesionist energia se propaga apoi in sistem si creste moralul, increderea si motivatia.

        Un profil creat pe genunchi in birou o sa produca mai mult rau decat bine.

  9. Oare aceștia sunt experți pentru educație în mileniul trei, mileniul științei și tehnologiei? Nu găsesc niciun reprezentant din aria Matematică și Științe, în condițiile în care educația în acest domeniu este necesară, nu numai suficientă în mileniul trei. Nu am auzit să se fi mediatizat această selecție de “experți”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pericolul adoptării a trei legi ale educației, în viziunea Asociațiilor de Elevi care condamnă faptul că nu au fost consultate de guvern și sindicate

“Atragem atenția asupra pericolului adoptării a trei legi ale educației, fiecare reglementând individual învățământul preuniversitar, cel superior, precum și statutul cadrelor didactice. În primul rând, fragmentarea învățământului superior de cel…
Vezi articolul

Eveniment LIVE organizat de World Vision România în programul Școala din Valiză

,,Educația digitală: de la tablă la tabletă” – un eveniment despre digitalizarea în învățământ și metode creative de predare, organizat de World Vision România și Edupedu.ro

73% dintre elevii din mediul rural au ca principală așteptare de la profesori să le predea mai interactiv, iar 61% dintre profesori vor să creeze lecții digitale pentru a-și stimula…
Vezi articolul

Cazul părinților din Bihor, obligați de instanță să-i reînscrie la școală pe cei patru copii, după ce i-au retras în pandemie pentru a face homeschooling: Copiii încă nu s-au întors la școală, spune șeful ISJ Bihor, Horia Abrudean

Șeful ISJ Bihor, Horia Abrudean spune că părinții celor patru copii care au fost retrași de la școală, încă nu au revenit la cursuri, deși instanța i-a obligat pe părinți…
Vezi articolul