Ministrul Educației invocă la fiecare întrebare despre fundamentarea proiectelor actuale de legi ale Învățământului „cea mai largă consultare publică” din cadrul proiectului „România educată” în care „peste 10.000 de specialiști” au contribuit la raportul final. Cine sunt aceștia?
Ministrul Sorin Cîmpeanu spunea în ziua în care Guvernul Ciucă aproba în primă lectură proiectele de lege că „proiectul România Educată [este] un proiect la realizarea căruia au contribuit peste 10.000 de specialiști pentru o lungă perioadă de timp, un proiect care a beneficiat de consultarea cu Comisia Europeană și OECD, un proiect care a reunit toate așteptările societății românești în raport cu educația”.
În Raportul România educată, lansat public în urmă cu un an, pe 14 iulie 2021, se vorbea despre faptul că la dezbaterile și consultările din perioada celor 5 ani au participat 12.400 de persoane, fără să apară calitatea de specialiști a acestora.
”Procesul de consultare a durat aproape cinci ani și a implicat peste 64 de instituții publice, ONG-uri, autorități locale/centrale și peste 12.400 de persoane”, scrie chiar în sumarul executiv al proiectului, pe prima pagină. Nicăieri în raport nu este menționat că ar fi vorba despre specialiști.
Dacă aceste persoane ar proveni dintre angajații celor aproximativ 70 de instituții participante, ar însemna că au fost circa 150 de angajați de la fiecare instituție, în medie.
În nota de fundamentare a ambelor proiecte de lege este copiat paragraful din Raportul România educată:
Revenind la Raportul România educată, la finalul documentului sunt enumerate instituțiile și organizațiile care au participat, în diferitele etape de consultare și dezbatere:
„Șapte universități – publice și private – au susținut organizarea dezbaterilor regionale, din prima etapă a proiectului: Universitatea din Craiova, Universitatea Transilvania din Brașov, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Tehnică din Iași, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Ovidius din Constanța, Universitatea Româno-Americană. Suplimentar, alte universități au transmis experți în grupurile de lucru tematice ale proiectului sau au contribuit la redactarea diverselor secțiuni ale documentelor, dintre care amintim: Academia de Studii Economice din București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași, Universitatea din București, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București, Universitatea de Vest din Timișoara etc.
Peste 70 de instituții publice, organizații non-guvernamentale și companii private au delegat membrii în grupurile de lucru tematice, din cea de-a doua etapă a proiectului. Le enumerăm în ordine alfabetică:
- Academia de Studii Economice din București,
- ADECCO,
- Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună”,
- Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR),
- Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP),
- Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS),
- Asociația AdAstra, Asociația Colegiilor Centenare,
- Asociația „Concordia” România,
- Asociația Elevilor din Constanța (AEC),
- Asociaţia Lectura şi Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice România,
- Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS),
- Asociația pentru Dezvoltarea Educației Montessori în România,
- Asociația pentru Promovarea Educației Deschise,
- Asociația pentru Valori în Educație (AVE),
- Asociația Română a Agenților de Muncă Temporară (ARAMT),
- Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică (ARDOR),
- Asociația Română de Literație (ARL),
- Asociația „Salvați Copiii” din România,
- Asociația „Ține de noi”,
- Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC),
- Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA),
- Banca Mondială,
- Camera de Comerț Româno-Franceză,
- Camera de Comerț și Industrie a României,
- Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană,
- Camera de Comerț și Industrie Româno-Olandeză,
- Casa Corpului Didactic Constanța,
- Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale (CEAE),
- Centrul pentru Educatie și Dezvoltare Profesională „Step by Step”,
- Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT),
- Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE),
- Centrul pentru Politici Educaționale (CPEdu),
- Centrul pentru Studiul Democrației (CSD),
- Coaliția pentru Educație (CpE),
- Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR),
- Consiliul Național al Elevilor (CNE),
- Consiliul Național al Rectorilor (CNR),
- Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar (FNAP-IP),
- Federația Națională Sindicală „Alma Mater”,
- Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI),
- Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”,
- Forumul de Cooperare Bilaterală Româno-German,
- Institutul de Cercetare a Calității Vieții (ICCV),
- Institutul de Politici Publice (IPP),
- Ministerul Educației Naționale,
- Ministerul Muncii și Protecției Sociale,
- OMV Petrom,
- OvidiuRo,
- Platforma pentru educație competitivă,
- Roma Education Fund,
- S.C. Continental Automotive România S.R.L.,
- Școala primară „Questfield”, Voluntari,
- The International Test Commission,
- UNICEF,
- Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI),
- United Way România,
- Uniunea Studenților din România,
- Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași,
- Universitatea din București,
- Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti,
- Universitatea de Vest din Timișoara,
- Universitatea Româno-Americană,
- Teach for Romania,
- Transylvania College,
- World Vision România”.
Edupedu.ro a solicitat Administrației Prezidențiale lista nominală a acestor specialiști/persoane care au contribuit la raportul România educată. Vom publica documentul imediat ce îl vom primi.
Foto: © Photographerlondon | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.