Instituția care face subiectele pentru Bacalaureat și pentru toate celelalte examene din sistemul de învățământ preuniversitar este Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE). A fost înființat în 1998 într-un proiect al Băncii Mondiale privind profesionalizarea evaluărilor în România și se numește așa din 2020, când ministrul de la acel moment, Monica Anisie, a decis să desființeze Institutul pentru Științele Educației – o unitate de cercetare independentă – și să o unească cu Centrul Național de Examinare și Evaluare.
Sediul instituției este pe Str. General Berthelot nr. 26, Bucuresti, Sector 1, chiar în curtea Ministerului Educației.
Această instituție concepe subiectele tuturor examenelor și concursurilor naționale organizate de Ministerul Educației:
- Evaluarea Națională de la clasa a II-a
- Evaluarea Națională de la clasa a IV-a
- Evaluarea Națională de la clasa a VI-a
- Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a
- Bacalaureat
- Simularea Evaluării Naționale
- Simularea Bacalaureatului
- Concursul național de angajare în învățământ (Titularizare)
- Concursul național de Definitivat
- Olimpiade și concursuri naționale (etapele județene și naționale)
- Concursul național de directori de școli
- Concursul național pentru inspectori școlari
CNPEE este autoritatea contractantă în toate licitațiile de manuale școlar derulate de Ministerul Educației din 2014 până acum. Directorul general al CNPEE, Marian Șuță, conduce instituția din 2016.
Subiectele de la Bacalaureat sunt elaborate în mai multe variante, iar acestea sunt ținute în condiții de securitate la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. Extragerea variantei pe care elevii o vor avea de rezolvat are loc în dimineața examenului și se extrage împreună cu o variantă de rezervă. Apoi acestea se trimit printr-un sistem securizat, online, către toate inspectoratele școlare, care le distribuie în centrele de evaluare.
Potrivit analizei făcute în 2017 de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, CNEE are doar “23 de specialişti în testare şi nu posedă capacitatea tehnică necesară redactării şi analizării testelor moderne”. Instituţia are, în schimb, foarte multe atribuţii: proiectează şi gestionează testările şi evaluările naţionale ale elevilor, proiectează examenele de definitivare în învăţământ şi de titularizare a cadrelor didactice şi organizează procesul de evaluare a manualelor şcolare.
“Complexul sistem românesc de evaluări şi testări naţionale nu beneficiază de suficiente resurse umane şi financiare dedicate acestor activităţi. Cu toate că atribuţiile CNEE au crescut în ultimii ani, finanţarea sa nu a înregistrat o creştere proporţională. Cu resursele sale actuale, CNEE nu poate elabora evaluări şi testări naţionale de înaltă calitate şi asigura dezvoltarea lor continuă în concordanţă cu standardele internaţionale. Acesta este un aspect critic, având în vedere mizele extrem de ridicate ce însoţesc evaluările naţionale în România. Este, de asemenea, important să se asigure că CNEE deţine resursele adecvate pentru a putea contribui la dezvoltarea competenţelor de evaluare la nivelul sistemului”, scriau, în raportul citat, experţii care au radiografiat sistemul românesc de învăţământ.