Cine face subiectele pentru examene și de ce nu știe nimeni ce pică la Bac sau Evaluarea Națională până în dimineața probei

49.100 de vizualizări
Sediul Centrului Național pentru Politici și Evaluare în Educație / Foto: CNPEE
Instituția care face subiectele pentru Bacalaureat și pentru toate celelalte examene din sistemul de învățământ preuniversitar este Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE). A fost înființat în 1998 într-un proiect al Băncii Mondiale privind profesionalizarea evaluărilor în România și se numește așa din 2020, când ministrul de la acel moment, Monica Anisie, a decis să desființeze Institutul pentru Științele Educației – o unitate de cercetare independentă – și să o unească cu Centrul Național de Examinare și Evaluare.

Sediul instituției este pe Str. General Berthelot nr. 26, Bucuresti, Sector 1, chiar în curtea Ministerului Educației.

Această instituție concepe subiectele tuturor examenelor și concursurilor naționale organizate de Ministerul Educației:

  • Evaluarea Națională de la clasa a II-a
  • Evaluarea Națională de la clasa a IV-a
  • Evaluarea Națională de la clasa a VI-a
  • Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a
  • Bacalaureat
  • Simularea Evaluării Naționale
  • Simularea Bacalaureatului
  • Concursul național de angajare în învățământ (Titularizare)
  • Concursul național de Definitivat
  • Olimpiade și concursuri naționale (etapele județene și naționale)
  • Concursul național de directori de școli
  • Concursul național pentru inspectori școlari

CNPEE este autoritatea contractantă în toate licitațiile de manuale școlar derulate de Ministerul Educației din 2014 până acum. Directorul general al CNPEE, Marian Șuță, conduce instituția din 2016.

Subiectele de la Bacalaureat sunt elaborate în mai multe variante, iar acestea sunt ținute în condiții de securitate la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. Extragerea variantei pe care elevii o vor avea de rezolvat are loc în dimineața examenului și se extrage împreună cu o variantă de rezervă. Apoi acestea se trimit printr-un sistem securizat, online, către toate inspectoratele școlare, care le distribuie în centrele de evaluare.

Potrivit analizei făcute în 2017 de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, CNEE are doar “23 de specialişti în testare şi nu posedă capacitatea tehnică necesară redactării şi analizării testelor moderne”. Instituţia are, în schimb, foarte multe atribuţii: proiectează şi gestionează testările şi evaluările naţionale ale elevilor, proiectează examenele de definitivare în învăţământ şi de titularizare a cadrelor didactice şi organizează procesul de evaluare a manualelor şcolare.

Complexul sistem românesc de evaluări şi testări naţionale nu beneficiază de suficiente resurse umane şi financiare dedicate acestor activităţi. Cu toate că atribuţiile CNEE au crescut în ultimii ani, finanţarea sa nu a înregistrat o creştere proporţională. Cu resursele sale actuale, CNEE nu poate elabora evaluări şi testări naţionale de înaltă calitate şi asigura dezvoltarea lor continuă în concordanţă cu standardele internaţionale. Acesta este un aspect critic, având în vedere mizele extrem de ridicate ce însoţesc evaluările naţionale în România. Este, de asemenea, important să se asigure că CNEE deţine resursele adecvate pentru a putea contribui la dezvoltarea competenţelor de evaluare la nivelul sistemului”, scriau, în raportul citat, experţii care au radiografiat sistemul românesc de învăţământ.


8 comments
  1. Există un control ca angajații la acest centru sa nu presteze meditații ?
    Circulă tot felul de zvonuri, în ultimii ani prin unele școli, mai ales la limba română.

  2. cititi aici :

    Rezolvarea unui subiect de la Bac, căutată pe internet înainte ca examenul să se încheie: “Inclusiv înainte de ora 6” FOTO Acest text a fost copiat de pe Ziare.com Rezolvarea unui subiect de la Bac, căutată pe internet înainte ca examenul să se încheie: “Inclusiv înainte de ora 6” FOTO https://ziare.com/bacalaureat/rezolvare-subiect-bac-cautata-dexonline-inainte-terminare-examen-proba-romana-dexonline-1812169?utm_source=Ziare.com&utm_medium=copy-paste

    1. Din anul 2012,de cand mi-am pregatit 2 Nepoti pentru EN, am toooo-ot scris “Comentarii”, in care am relevat inadmisibilele Gafe, pe care le-au facut, la LLR, in 2012 si de atunci, o tin numai in greseli, nemultumindu-i, nu numai pe Elevi, ci si pe Parintii lor, care, impreuna, protesteaza la Portile “Ministerului”! De ex.:1. Fraza data in 2012 n-au rezolvat-o, nici Graur cu Iordan:# Ceea ce ma jena / era dificultatea rasfoirii.#( ba ca e SB; ba ca e PR.);2. Sinonim/e pentru “leac”, din Context, nu era “medi- cament”, ci ” solutie”, “remediu”, intrucat, in Text, Copilul nu era bolnav, ci descoperise minunea “Lecturii”, cata vreme,pana atunci, nu-i placuse sa citeasca!!! Am facut “Memoriu”, Subordonata era PR si am dat “5 Motivatii”, iar la “Contestatie” am castigat, ca nu “medicament” era sinonimul din Context, iar Dl Min.a hot.sa se accepte si SB, si PR ! DECI…???

  3. Ideea este aceasta : cei care fac legi/ metodologii / subiecte să aibă o experiență practica în domenii. Dacă profesorii care fac subiectele provin de la colegiile de top, deja este un…handicap deoarece nu au o viziune reala asupra realității. Scriitorul Geo Bogza zicea că adevărata Românie începe de la Chitila încolo. Așadar…coborâți în realitate. România adevărată nu este Calea Victoriei

  4. Foarte frumos, dar propun și eu o lege care să spună cam așa: orice participare în comisiile de subiecte pentru evaluarea națională sau bacalaureat să fie condiționată de perioadă de predare – să zicem de 15 ani – la grupa de vârstă respectivă. Cu alte cuvinte nu ai ce căuta în comisie de gimnaziu dacă n-ai predat o zi la gimnaziu. Una e să predai copiilor, alta adulților (studenților). Așa e și în medicină, nu te duci cu copilul la orice doctor, ci la un pediatru. Să vedem, se vrea o asemenea lege?

    1. Nu sunt suficienti profesori pentru asta.
      Solutia ar fi sa se treaca la teste tip grila, asa cum se intampla in toate tarile care au apa calda (si cum se aplica deja la majoritatea admiterilor in facultati).

      1. Ar fi mulți profesori dacă s-ar fi plătit ca-n EU westic testele PISA…nu doar că ne prefacem că plătim munca intelectuală!!!Doar unora magistraților se poate plăti munca intelectuală…restul NU muncesc…se distrează doar…

    2. Corect, si asa e plina lumea de carti de exemplu ”Cum sa-ti educi copilul” , scrise de unu’ care nu are copii!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eveniment susținut de BCR

Conferință regională pentru profesori și învățători, la Timișoara, pe 21 septembrie, organizată de Edupedu.ro: Școala de Bani începe școala – discutăm despre educație financiară într-un context transdisciplinar – înscrieri deschise

Elevii și copiii, în general, ar fi indicat să știe noțiunile de educație financiară, dar și mai important este să le aplice și să afle despre bani în cât mai…
Vezi articolul
World Vision România

World Vision România solicită Ministerului Educației reintroducerea burselor sociale pentru elevii din rural: acoperirea cheltuielilor de transport nu asigură și alte nevoi specifice ale elevilor navetiști – cazarea, cantina, alte cheltuieli lunare

“Fundația World Vision România solicită Ministerului Educației reintroducerea burselor sociale pentru elevii din mediul rural întrucât acoperirea cheltuielilor de transport, deși extrem de importantă și pe care organizația o susține,…
Vezi articolul