Cine face subiectele pentru Evaluarea Națională nu cred că mai lucrează în sistem, spune un director de școală: „Ce e cu miștoul aceasta? Adică dau subiecte grele acum, ca să le dau ușoare în vară?”

22.134 de vizualizări
Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com
Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, a declarat pentru Edupedu.ro că „cine face subiectele (pentru examenele naționale – n.red) nu cred că mai lucrează în sistem, adică nu mai este la catedră”. ”Și ce e cu miștoul acesta? Adică dau subiecte grele acum, ca să le dau ușoare în vară? Ce este asta?”, a spus profesorul.

„CNPEE-ul (Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație – n.red) își bate joc de copiii din țara asta. Și nu mă refer doar la Evaluarea Națională, ci și la BAC. Cine face subiectele nu cred că mai lucrează în sistem, adică nu mai este la catedră. (…) Și ce e cu miștoul acesta? Adică dau subiecte grele acum, ca să le dau ușoare în vară? Ce este asta?

Deci, cei care fac subiectele sunt rupți de realitate. Pur și simplu, sunt rupți de realitatea în care copiii noștri învață, în care copiii noștri se dezvoltă. (…) Nu știu care ar fi rezultatul dacă cineva ar interzice de mâine să nu se mai facă meditații, să vedem ceea ce fac profesorii la clasă, care ar fi rezultatul”, a spus cadrul didactic.

  • Directorul liceului este consilier școlar, predă psihologie și educație socială. Este și părinte al cărui copil este în clasa a VIII-a.

Procentul notelor egale sau mai mari ca 5 de la simularea Evaluării Naționale și de la examenul propriu-zis de Evaluare Națională, din ultimii 4 ani, conform Ministerului Educației:

AnulExamenLimba și literatura românăMatematică
2021Simulare Evaluare Națională71,1759,77

Evaluare Națională84,067,4
2022Simulare Evaluare Națională70,5360,58

Evaluare Națională85,977,5
2023Simulare Evaluare Națională75,359,2

Evaluare Națională77,475,4
2024Simulare Evaluare Națională73,9842,37
Sursa date: Ministerul Educației

Conform datelor de mai sus, în perioada 2021-2014 se poate observa că procentul notelor egale sau mai mari ca 5 este mai mic la simulare decât la examenul din vară. Spre exemplu, în 2023, la simularea de la matematică, 59.2% din elevii participanți au luat note egale sau mai mari ca 5, iar la examenul din vară procentul lor a crescut până la 75.4. Acest lucru poate indica gradul de dificultate diferit al subiectelor sau pregătirea mult mai bună a elevilor pentru examenul propriu-zis, în câteva luni rămase până la probe.

Edupedu.ro a scris în iulie 2023 că Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, nu știe câți profesori dintre cei care fac subiectele pentru examenele naționale și dau meditații. Secretarul de stat Florian Lixandru (PSD) a fost audiat în Senatul României despre problemele de la examenele din acest an, în urma cărora a emis raportul de miercuri, 12 iulie.

Întrebat de senatorul Ștefan Pălărie dacă „ministerul are niște proceduri prin care să separe, cu toată rigurozitatea, rolul de a elabora subiecte cu rolul de a fi meditator în privat al unor copii care urmează să dea examenul”, Lixandru a răspuns: „Atâta vreme cât acele persoane au complet acel acord de confidențialitate, se presupune că nu au voie să divulge nimănui dintre propunerile de subiecte pe care le-au făcut”.

Vara trecută, Edupedu.ro a scris că Ministerul Educației vrea să înăsprească condițiile pentru a fi profesor care elaborează subiecte la examenele naționale prin interdicția de a acorda meditații, după cum se arată într-un raport al secretarului de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru.

Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrieMinisterul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.

La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică.

Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.

Cine face subiectele pentru examene și de ce nu știe nimeni ce pică la Bac sau Evaluarea Națională până în dimineața probei

Amintim că instituția care face subiectele pentru Bacalaureat și pentru toate celelalte examene din sistemul de învățământ preuniversitar este Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE). Această instituție concepe subiectele tuturor examenelor și concursurilor naționale organizate de Ministerul Educației.

Pentru Bacalaureat, subiectele sunt elaborate în mai multe variante, iar acestea sunt ținute în condiții de securitate la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), scrie Edupedu.ro într-un articol explicativ. Extragerea variantei pe care elevii o vor avea de rezolvat are loc în dimineața examenului. Varianta se extrage împreună cu una de rezervă. Apoi acestea se trimit printr-un sistem securizat, online, către toate inspectoratele școlare, care le distribuie în centrele de evaluare.

  • Potrivit unei analize făcute în 2017 de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, CNEE are doar “23 de specialişti în testare şi nu posedă capacitatea tehnică necesară redactării şi analizării testelor moderne”. Instituţia are, în schimb, foarte multe atribuţii: proiectează şi gestionează testările şi evaluările naţionale ale elevilor, proiectează examenele de definitivare în învăţământ şi de titularizare a cadrelor didactice şi organizează procesul de evaluare a manualelor şcolare.
Ce subiecte au primit elevii la simularea EN VIII 2024

Vezi și: Profesorul Liviu Papadima, despre subiectele la limba română de la simularea Evaluării Naționale 2024: Verifică algoritmi pe care copiii îi deprind cu ajutorul meditatorilor, decât să intre în esența problemei, să fie capabili să înțeleagă ce citesc și să se exprime logic

Vezi și: Profesorul Cătălin Ciupală, despre subiectele la matematică de la simularea Evaluării Naționale 2024: Au fost bine gândite. N-aş dori ca mediocritatea să se răsplătească cu peste nota 9.50

Calendarul simulării Evaluării Naționale 2024:
  • 5 februarie 2024: Limba şi literatura română – probă scrisă 
  • 6 februarie 2024: Matematică – probă scrisă 
  • 7 februarie 2024: Limba şi literatura maternă – probă scrisă 
  • 23 februarie 2024: Comunicarea rezultatelor

Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
SURSE Elevii și profesorii, mințiți de Ministerul Educației. Borderourile individuale și digitale de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, pe care profesorii ar trebui să le discute cu elevii și părinții, n-au ajuns în câteva sute de școli
Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică
Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Şaguna” din Braşov, analiză punct cu punct a rezultatelor simulării Evaluării Naționale: Anul trecut nivelul de dificultate al subiectului I era în jurul clasei a IV-a – a V-a, anul acesta exercițiile au fost un pic mai ridicate, astfel încât s-a trecut la nivel de clasă a VII-a – a VIII-a, într-un mod real / Intuiesc că mulți elevi au ghicit răspunsurile la testele grilă
Diana Cătălina Popa, profesoară de română la Colegiul „Alecsandri” din Galați, după rezultatele de la simulare: E greu ca în clasa a VIII-a să reușim dintr-o dată să scriem corect și coerent în măsura în care nu am reușit ani întregi, iar principalul motiv este acela că nu citim
Exercițiul de clasa a II-a pe care un elev din cinci nu l-a rezolvat la simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, la Matematică
Trei din patru elevi de clasa a VIII-a nu au obținut niciun punct la ultimul item al subiectului III, de geometrie, la simularea Evaluării Naționale 2024 / La acest subiect, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim
Rezultate simulare Evaluare Națională 2024 la Matematică: Aproape 60% dintre elevi nu au luat nota 5 / Doar 91 de elevi au luat nota 10
Record negativ la simulare – Evaluarea Națională 2024: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică / La Română, aproape trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a au luat note egale sau mai mari ca 5
Rezultate simulare Evaluare Națională 2024. Peste 135.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au obținut nota 7 la Matematică
Profesorii care fac subiecte pentru examenele naționale să nu mai poată acorda meditații elevilor – propunere într-un raport al Ministerului Educației
Președintele Comisiei Naționale de Bacalaureat și Evaluare Națională, secretarul de stat Florian Lixandru, nu știe câți profesori dintre cei care fac subiectele pentru examenele naționale dau și meditații

9 comments
  1. Tot eu, din 2012, de cand 2 Nepoti ai mei au dat acest examen, am scris ” Comentarii” pertinente, incercand sa determin Comisia de Prof.ministeiabili sa anuleze niste ” Cerinte” la ” Literatura”:@@1.Sa nu se mai pretinda un nr.de 50- 500 de Cuvinte la ” Compuneri” etc.,intrucat bietii Copii, in doar 2 ore, sunt in stres accentuat, si din cauza ca tooooo-ot numara Cuvinte, ei nestiind daca se numara, si art.pos.” al, a, ai ale” din componenta Pron.posesiv say prepozitiile simple etc.etc.etc. si mereu pierd timp cu acest numarat;@@2.sa nu se mai pretinda o paralela/ comparetie a unui Personaj sau a unui fapt de Viata, din Textul dat, cu situatii din ….” Cartile citite”! De ce, se stie deja, ca nici M Dinescu nu mai citeste, acum;@@3.Sa nu se mai pretinda ” Eseuri” ,” Compuneri” etc., cu ” TITLURI” depasite, cum au fost 2! Ex.:##1.Alc.o compunere despre “Vizita unei Personalitati, la Scoala voastra!”;##2. Prezentati modul in care “Scoala v-a ajutat sa va fauriti un ideal.”La prima, bietii Elevi de la “CUCUIETII din DEAL”, au scris ca : ” La noi, numai Nenea Pilitai a venit!”La a 2-a, total aiurea, ce sa fi scris bietii Elevi scapati de stilul” online”,cand, 2 ani si ceva, in Pandemie,au si uitat cum mai arata Scoala lor??? Deci asa ceva iti lasa impresia ca Profesorii ministeriabili – ori vor sa-si bata joc de bietii Copii, ori sunt cabotini – ! PUNCT!

  2. Din 2012,de cand am avut 2 Nepoti, la EN, unul la V si altul la S, am scris toate nemultumirile Elevilor si ale Parintilor, la Portile Ministerului, si pe NET, subliniind exact ce spuneti aici, adica “Profesorii ministeriabili, NU AU LUCRAT cu ELEVII !” La EN din 2012, Eu le-am facut “Contestatie” ptr.urmatoarele inadmisibile gafe “ministeriabile” si le-am castigat: @@1.Subordonata era PR, nu SB;@@2. Sinonimul cuv.” leac”( din “Context”), nu era” medicament”, ci” solutie” / ” remediu”! Am avut sansa ca Dna Secretara a Dlui Ministru sa-i dea acestuia sa citeasca ” Memoriul” trimis de mine, in care am motivat “DE CE este PR si nu SB”, iar observatia cu cuv.” leac” era chiar amuzanta, cata vreme Eroul Textului nu era “bolnav”, ci un Copil, care nu citise vreo Carte, in Viata lui si apoi,se convinsese de frumusetea Lecturii unei Carti! Dl Ministru POP, mi-a dat dreptate si m-a ascultat, ca la AVIZIER & NET, sa accepte si PR, si SB, iar pentru “leac”, sa anuleze baliverna cu sinonim” medicament”! De ce l-am rugat sa accepte si PR, si SB??? Pentru ca, pentru o asemenea FRAZA, au existat controverse, si intre Al.Graur si Mioara Avram, genialii mostri Lingvisti, or asememes dificultati n-ar trebui sa fie solicitate Elevilor de 14 ani, concluzia fiind nu numai ca “Profii n-au predat LR la Scoala”, ci si ca habar nu au de ” PUNTEA SUSPINELOR” in intetpretabila ” Gramatica a LR” , a noastra! PUNCT!!!

  3. “Dupa război mulți viteji se arată”. Ca de fiecare data, se dezbate subiectul mult și bine, fără a se vedea cauzele și evident fără a se lua măsuri de a schimba în bine sistemul.
    M-am uitat și eu de curiozitate pe subiectele la matematică. Și chiar dacă au trecut câteva decenii de când am terminat clasa a opta, și nu sunt în sistemul de învățământ, nota de 5 ar fi fost asigurată copiilor care au un minim de cunoștințe la matematică, fără meditații și alte pretenții.
    Mi se pare îngrijorător cum ajung unii în clasa a opta să nu aibă acel minim de cunoștințe. Cum au fost trecuți până atunci?
    Realitatea este ca profesorii au ascuns sub preș rezultatele proaste până acum, i-au trecut, iar acum “surpriza”, nu știm de ce nu au știut elevii sa rezolve subiecte de clasele primare.
    Dar nu va deranjați domnilor profesori să ridicați problema materiei prea stufoase care pierde copiii încă de la clasele primare. Și nu vă deranjați domnilor conducători să luați măsuri, ca dacă se deșteaptă prea mulți, cine știe cum o veți mai duce. Mai bine faceți statistici, dați subiecte mai ușoare în vară și susțineți existența unor licee la care se intră cu note sub 5. Să nu cumva să încurajați școli de meserii, ca e grea treaba asta, și unii dintre “conducători “ nici nu știu ce este aia o meserie, ca doar au făcut politică din școală.
    Iar “jurnaliștii” vor avea de dezbătut subiectul simulării până la vară, când vin altele calde….bacul e și el o surpriză evident. Ca doar ne așteptăm ca acei elevi care au intrat la licee cu note sub 5, și care au ajuns în clasa a XII-a, să ia bacul.

  4. D-l Director are perfecta dreptate, la simulări creatorii nu urmăresc evaluarea ci testarea capacității maxime a meditatorilor. Cei care nu sunteți conectați cu ceea ce se face la clasa faceți aprecieri greșite .
    Subiectele date au avut un singur scop – cât mai mulți copii sa obțină sub 5 ci nu o evaluare gradata.
    Dragi părinți ați înțeles? BAGATI BANI IN MEDITATII – acesta a fost mesajul subtil al evaluării.

    1. Si din păcate,victimele acestor simulări infecte vor fi luate peste picior (că sunt copii inculți care nu au șanse la E.N.).Ar trebui ca toți parlamentarii să fie testați cu propriul medicament și să vedem câți ar promova (cred că vom avea o mulțime de surprize).Vă spun, acești indivizi sunt bombe cu ceas, puși acolo de alți cretini.

  5. Domnul director nu a pregătit niciodată un copil pentru vreun examen. Își permite sa își dea si dânsul cu părerea.
    Domnule director, nu ar fi mai bine ca admiterea să fie un concurs de frumusețe?
    Sau și un astfel de concurs ar fi stresant pentru actuala generație?
    După cele mai noi descoperiri in domeniul psihologiei, ce propun cercetătorii americani și britanici ?

  6. Eu nu am decât o întrebare: pe “venerabilii” lucrători din CNPEE îi evaluează, vreodată, cineva? Dacă da, cine are această competență?

  7. Problema e cum înțelegem noi evaluarea națională. Atenție, EVALUAREA NAȚIONALĂ NU ESTE UN EXAMEN!!! EVALUAREA NAȚIONALĂ NU ESTE EXAMEN DE ADMITERE LA LICEU!!!!
    Rolul evaluării este de a descoperi anumite abilități ale unui elev și de a-l orienta către o unitate de învățământ potrivită. Cu alte cuvinte, este normal ca la o evaluare să ai părți mai slabe, comparativ cu cele bune, la fel cum niște analize medicale ar ieși mai bune prin anumite părți și prin altele mai slabe. Evaluarea ar trebui să descopere ce abilități ai și să te orienteze în consecință.
    Elevii finlandezi dau și ei evaluare națională, dar nu fac din ea o obsesie. De ce? Simplu, pentru că la ei toate unitățile de învățământ au același standard educațional. Dacă te repartizează la un liceu din spatele blocului ai același standard cu un liceu din buricul capitalei. Fix același! Așa că nu e o problemă dacă ești mai slab pe un domeniu și mai bun pe altul. La noi tragi să prinzi un liceu… bun. Liceu bun = anomalie. TOATE LICEELE AR TREBUI SĂ FIE BUNE. Logic, nu? În Finlanda toate sunt bune.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Ecaterina Andronescu confirmă că s-a întâlnit cu Ion Țiriac înainte ca Ministerul Finanțelor să anunțe un ajutor de stat de 500.000 de euro pentru fiecare grădiniță privată olimpică

Grădinițele olimpice private cu ajutor de stat în valoare de câte 500.000 de euro de grădiniță, care vor primi gratuit doar maximum 8% dintre copii, ajung la decizia finală a…
Vezi articolul
Rezultatele de la Evaluarea Națională

Cum motivează Consiliul pentru Combaterea Discriminării decizia ca elevii cu cerințe educaționale speciale să aibă locuri speciale la admitere / Ei se confruntă cu discriminări “de la grădiniță până la faza studiilor superioare”

“E imperios necesar” ca Ministerul Educației să gândească măsuri de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, care se confuntă cu discriminări în accesul la educație, de la grădiniță până…
Vezi articolul
Cei cu medii sub 5, școli profesionale

Cum este posibil ca tot ceea ce a fost mai murdar în universități și școli (plagiat, politizare, impostură) să devină acum “standard” de sistem – rectorul SNSPA, Remus Pricopie / 14 întrebări despre legile educației puse în consultare publică

Rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), Remus Pricopie, critică într-o postare pe Facebook proiectele de legi ale Educației lansate în consultare publică de Ministerul Educației până pe…
Vezi articolul