Cinci „trucuri” pentru evitarea greșelilor la examene, de la profesorul de matematică Flavian Georgescu

25.204 vizualizări
Foto: National FM
Cele cinci sfaturi de la profesorul Flavian Georgescu au fost oferite elevilor în rubrica „Sfatul profesorului” pe care acesta o realizează la postul de radio Național FM. Coordonator al lotutului de olimpici de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, fost olimpic la rândul său, profesorul de Matematică Flavian Georgescu i-a sfătuit pe tineri să folosească aceste „trucuri” la toate examenele ce vor urma pentru că le vor „optimiza mult șansele de a obține o notă mai mare și de a nu pierde puncte pe greșeli puerile”.

Profesorul se adresează în special celor care se confruntă frecvent cu greșeli aparent banale și pierd puncte importante. Soluțiile sale sunt foarte practice, tocmai pentru ca tinerii să evite aceste capcane comune.

Profesorul Georgescu subliniază că aceste trucuri, deși utile, nu pot înlocui pregătirea temeinică și consecventă. „Munca asiduă și dedicarea timpului pentru învățare sunt fundamentale pentru obținerea unor note mari la examene”, concluzionează el.

Cu acordul autorului, redăm sfaturile profesorului Flavian Georgescu:

„Deseori aud elevii cum se plâng după examene că au făcut greșeli stupide, că nu au fost atenți la anumite cerințe sau că puteau obține o notă mai mare, dar din diverse motive, nu au reușit. De aceea, astăzi voi oferi elevilor cinci trucuri extrem de importante pe care îi sfătuiesc să le utilizeze la toate examenele ce vor urma. Acestea vor optimiza mult șansele de a obține o notă mai mare și de a nu pierde puncte pe greșeli puerile.

Primul sfat: citiți de la începutul probei toate subiectele, toate întrebările.  În primele 5-10 minute este extrem de important să parcurgeți în întregime cerințele și abia după aceea să demarați efectiv la soluționarea lor. De ce? Pentru că subconștientul vostru va prelua informațiile tuturor subiectelor și în momentul în care ajungeți să rezolvați o cerință, poate peste o oră, peste două ore, veți avea senzația că începeți să lucrați la ceva la care deja v-ați mai gândit și parcă începeți o cursă de atletism cu doi pași înaintea tuturor adversarilor. Asta face subconștientul. Lucrează pentru voi și atunci când în mod rațional vă gândiți la alte probleme. Un alt mare avantaj al acestei tehnici este că nivelul de anxietate din timpul probei va scădea. De ce? Pentru că un factor important de stres pentru elevi este aflarea subiectelor. Haideți să le aflăm cât mai repede, în primele minute din timpul probei. 

Al doilea sfat: în momentul în care ați rezolvat un subiect, imediat redactați-l pe curat. Nu așteptați să transcrieți totul la finalul probei. Există posibilitatea să uitați cum l-ați rezolvat sau să vă dați seama că ați greșit. Ar fi o întâmplare total de nedorit, pentru că, efectiv, dacă realizați acest lucru în ultimele minute din examen, nu mai aveți timp pentru soluționarea unei probleme pe care poate chiar ați fi știut să o rezolvați. Așadar, ați rezolvat un subiect, verificați că e corect, că nu v-ați grăbit și imediat îl treceți pe curat.

Al treilea sfat: vă rog, verificați cel puțin o dată toată lucrarea. Alocați-vă timp pentru această operațiune. Este extrem de important. Indiferent de cât de siguri suntem pe noi și oricât de bine am fi pregătiți, ni se întâmplă foarte des să avem scăpări, din grabă, de emoții, este firesc să nu percepem anumite greșeli în timp ce scriem. Imaginați-vă acum că aveți de redactat în Word un document de 4 pagini. Care sunt șansele să nu faceți nicio greșeală din prima? Să nu dați delete niciunei litere? Extrem de mici. Așa este și la un examen. Dacă nu revizuiți toată lucrarea la sfârșitul probei, este foarte probabil să rămână mici greșeli pe foaie, dar care costă puncte prețioase. Încă ceva, această verificare a tezei nu se face oricum și oricând. Lăsați câteva minute distanță între rezolvarea unui subiect și revizuirea redactării lui, pentru că e foarte posibil ca atunci când avem o idee greșită în cap, tocmai pentru că ni se pare corectă, să nu îi putem percepe eroarea. Dacă lăsăm verificarea pe mai târziu, timp în care ne concentrăm atenția la alte subiecte, vom vedea că atunci când revenim la problema cu pricina, observăm ce am scris cu alți ochi, dintr-o altă perspectivă.

Încă o chestiune: nu faceți verificarea acesta doar ca pe o trecere în revistă a tezei, citind ce ați scris așa, în diagonală. Revizuiți teza ca și cum ați corecta lucrarea unui dușman, ca și cum nu vă lăsați până nu îi găsiți o greșeală sau un nod în papură. Aceasta trebuie să fie atitudinea voastră, pentru că scopul este efectiv să găsiți greșelile voi, să le îndreptați voi, nu să le descopere profesorii evaluatori și să vi se scadă, în consecință, nota. Ba mai mult, dacă timpul vă permite, revizuiți și de două, de trei ori toată lucrarea. Greșelile bine ascunse, nu se văd rapid. 

Al patrulea sfat: nu părăsiți sala de examen înainte de terminarea timpului de lucru! Observ la mulți elevi mândria de a arăta că au terminat proba înaintea altora. De asemenea, mulți elevi consideră că efectiv nu mai au ce face pentru că ce au știut au știut ce nu nu. Dragii mei, nu faceți asta! De cele mai multe ori vă veți da seama că ați omis ceva sau că dacă mai stăteați, vă mai venea o idee. Credeți-mă că aveți ce face până la finalul examenului. Vă revizuiți lucrarea o dată, de două ori, de zece ori. Sau dacă nu ați terminat, poate vă vine ideea atunci când nici nu vă așteptați. Așadar, nu plecați din sală înainte să se termine timpul de lucru. Vă autosabotați! Notarea voastră este legată strict de ce este scris pe teză, niciun corector nu va ști și nu va fi interesat de timpul petrecut de voi pentru a redacta lucrarea. 

Al cincilea truc: cum faceți față unui blocaj mental în timpul unui examen? Dragii mei, dacă vă gândiți la o problemă de jumătate de oră, de o oră și simțiți că trebuie să iasă, dar v-ați împotmolit, e ceva ce nu merge, parcă tot nu o scoateți la capăt, atunci treceți la alt subiect. Știu că este frustrant să lăsați ceva nefinalizat, dar acela este un blocaj. Deblocarea unui astfel de episod se face tocmai gândindu-ne la altceva. Imaginați-vă, de exemplu, că vreți să scăpați de o tristețe, că vreți să uitați că Ionel v-a supărat. Dacă abordarea va fi „nu vreau să mă mai gândesc la Ionel, nu vreau să îl mai văd pe Ionel“, fix pe Ionel îl văd în fața ochilor. Dar cum fac să nu îl mai văd pe Ionel? Mă gândesc la Gigel. Și atunci automat dispare Ionel. Așa și cu blocajele. Nu iese deloc problema 1, asta e, treceți la problema 2 și veți observa că în mod miraculos, peste o jumătate de oră când reveniți la prima problemă, veți avea surpriza că vedeți lucrurile mult mai limpede și rezolvați cerința. 

Dragii mei, acestea sunt câteva lucruri de bază, extrem de importante, pe care elevii de obicei le ignoră, dar care cresc exponențial șansele obținerii unor rezultate mai bune la examene. Însă, nu uitați, înainte de orice, esențial este să vă pregătiți consistent pentru fiecare examen. Această pregătire se face prin muncă asiduă și prin timp dedicat învățării. Nu există niciun truc și nicio minune care să ne scape de esența obținerii unei note mari: învățatul temeinic și consistent”. 

Citește și:

Flavian Georgescu, profesor de Matematică: Este inadmisibil ca în toți cei 4 ani de gimnaziu sau liceu să ne focusăm asupra tematicilor examenelor de evaluare națională sau de bacalaureat, algoritmic, fără a înțelege ce se află în spatele acestor probleme / Asta nu este Matematică! Asta este toceală și este tocmai opusul a ceea ce dorește disciplina Matematică pentru copii

4 comments
  1. pe cand dragii nostri profesori ii vor invata pe elevi trucuri ca sa inteleaga materia si nu sa mermeleasca raspunsul corect pt a lua nota dorita?
    mi se pare un fel de speculare, dar na, noi peste tot fentam si speculam inteligenta si munca in loc sa o practicam corect si sa ne asumam atunci cand gresim sau avem esecuri.

  2. >> subconștientul vostru va prelua informațiile tuturor subiectelor
    Wow. Banuiesc ca domnul profesor l-a citit pe Freud din scoarta in scoarta :)). Deci subsonstientul e un fel de burete procesator de informatii :)).

    1. …nu doar că l-a citit, dar a si performat la înalt nivel! Așadar spune ce Știe și Știe ce spune.
      Însă noi ceilalti (inclusiv ironicii comentatori) ne naștem ignoranți și murim PERPLECSI.. ;))(să fiu iertat).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de Dentalist

Ai luat 10 la cel puțin o probă scrisă la bacalaureat? Felicitări! Dr. Alexandra Mircea îți oferă un voucher de 1.000 de lei pentru servicii stomatologice: Sper ca unii dintre voi să aleagă medicina și poate chiar să devină medici dentiști care să lucreze în România

Dr. Alexandra Mircea, cel mai urmărit medic dentist pe Social Media, premiază 10 elevi care iau cel puțin o notă de 10 la probele scrise de la bacalaureat cu vouchere…
Vezi articolul

BAC 2024 Competențe la Limba română. Proba orală explicată de profesoara Anamaria Ghiban: Pentru a demonstra înțelegerea textului, un utilizator experimentat trebuie fie capabil să citească textul corect, conștient, cursiv și expresiv / Cum arată biletul de examen

Un ghid de prezentare a probei orale la limba română pentru candidații la examenul de Bacalaureat 2024 a fost realizat pentru Edupedu.ro de profesoara de Limba și literatura română Anamaria…
Vezi articolul

La clasa mea, din 29 de elevi, 24 nu au rezolvat deloc subiectul III, eseul, ceea ce înseamnă că au avut note între 5 și 6.70, spune profesoara Tatiana Cauni / Analiza punct cu punct a rezultatelor simulării examenului de BAC

Tatiana Cauni, profesoară de Limba şi literatura română, la Liceul Teoretic “Emil Racoviţă” din Baia Mare, spune că un procent foarte mare de elevi nu a rezolvat subiectul al III-lea…
Vezi articolul