Concluzia întâlnirii de la Guvern pe proiectul România Educată, dintre premierul Ciucă și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, este chemarea sindicatelor la noi negocieri pe un acord de parteneriat. Anunțul vine după ce vineri, 4 februarie, ar fi trebuit să se semneze un nou acord între sindicatele din Educație și Guvern, care să prevadă soluții „pentru modificarea Legii-cadru nr. 153/2017” și „plata eșalonată a drepturilor salariale” pentru profesori, potrivit unui comunicat de presă al aceluiași Guvern. Premierul Ciucă a participat la întâlnirea din 21 ianuarie la care a stabilit personal data, termenii, promisiunile și cuvintele din text.
Însă acordul între sindicate nu s-a mai semnat vineri, iar cele trei sindicate din Educație au solicitat partidelor din coaliția de guvernare „să declare public dacă susțin sau nu învățământul românesc, având în vedere refuzul Prim-ministrului României, Nicolae Ionel Ciucă, de a semna un acord cu federațiile sindicale din învățământ, deși în urmă cu două săptămâni a susținut un asemenea pact”.
Față de promisiunea inițială, în care acordul urma să fie semnat între sindicate și Guvern, în ultimul mesaj al Executivului se precizează că documentul va fi semnat cu Ministerul Educației, nu direct cu Guvernul Ciucă.
Astfel, în contextul unor discuții despre cu totul altceva, Guvernul a transmis următorul mesaj:
„Prim-ministrul Nicolae-Ionel Ciucă a analizat, astăzi, împreună cu ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, problematica din educație și demersurile necesare implementării Programului ”România Educată”.
Cu această ocazie, premierul a decis să invite la Guvern federațiile reprezentative din învățământ, mâine la ora 12.00, pentru o discuție pe baza proiectului de acord cu ministerul Educației.
Acordul este un pas esențial pentru implementarea optimă a măsurilor de care are nevoie sistemul educațional, precum și de sprijinire a salariaților acestuia, pentru reformarea legislației din domeniul educației în concordanță cu principiile și obiectivele strategice stabilite prin Proiectul România Educată.
Evoluția societății noastre depinde de buna funcționare a sistemului educațional. Elevul se află în centrul acestui sistem, în care dascălii reprezintă factorul determinant. Avem nevoie de o resursă umană bine pregătită și motivată, dedicată profesiei didactice, recunoscând, totodată, rolul personalului didactic auxiliar și nedidactic în ansamblul sistemului de educație. Guvernul înțelege pe deplin importanța unei abordări coerente și incluzive a tuturor factorilor implicați în procesul de educație din România, a declarat premierul Nicolae-Ionel Ciucă.”
Informații de context
Amintim că, în ianuarie, reprezentanții profesorilor au făcut proteste în fața Guvernului și au amenințat chiar cu o grevă generală dacă executivul nu acordă mărirea salarială promisă din 2020 și amânată doi ani.
Pe 19 ianuarie, zeci de mii de profesori au făcut grevă de avertisment, timp de 2 ore, în majoritatea școlilor.
A fost lansat un referendum între membri de sindicat, în urma căruia majoritatea au optat pentru declanșarea grevei generale în învățământ, dar ale cărui rezultate nu au fost niciodată făcute publice în mod transparent.
După întâlnirea cu premierul, orice revendicare s-a stins, protestele s-au încheiat și nu a mai existat nicio poziție despre opțiunea profesorilor din sindicate.
Anul acesta profesorii ar fi trebuit să ajungă la sumele prevăzute în grila de salarizare din Legea 153/2017, după două amânări succesive în 2020 și 2021, în timpul guvernelor Orban și Cîțu. De la 1 ianuarie au primit o majorare salarială mult mai mică (cca 4%) decât cea promisă și prevăzută în lege (+16%).