Noile manuale de clasa a IX-a nu vor ajunge pe băncile școlilor în varianta tipărită mai devreme de luna decembrie 2021, având în vedere întârzierile pe care toate licitațiile de manuale le-au avut în anii precedenți, aproximativ 10 luni de la lansare, a spus ministrul Educației Sorin Cîmpeanu în cadrul dezbaterii despre planurile-cadru de la liceu care a avut loc astăzi la Parlament, într-o ședință reunită a comisiilor de învățământ de la Senat și Deputați. În ceea ce privește planurile-cadru pentru liceu, adică numărul de ore pentru fiecare disciplină în parte, până acum, Ministerul Educației a primit peste 4.000 de propuneri, a mai spus Cîmpeanu.
„Planuri cadru aprobate la final de ianuarie, cu programe aprobate la final de aprilie, cu licitaţie demarată la începutul lunii mai – manualele, pe baza acelor opt ani de experienţă cu privire la durata licitaţiilor şi vorbesc în cunoştinţă de cauză, ar fi în decembrie. (…) Nu a fost nicio licitaţie cu durată de şapte luni. Anul trecut, spre exemplu, licitaţia a fost lansată foarte corect, foarte bine în luna decembrie. Manualele au ajuns în luna octombrie, deci 10 luni. Una este să lansezi licitaţia în luna decembrie şi una este să lansezi în luna mai. (…) Manualele, dacă totul merge foarte bine, vor fi în decembrie şi asta nu este deloc bine”, a declarat Cîmpeanu.
Și secretarul de stat pe preuniversitar, Sorin Ion, a spus că „manualele în format tipărit pe hârtie este foarte puțin probabil să fie pe mese la începutul lunii septembrie. Există varianta manualelor în format digital și să folosim faptul că la acest moment, marea majoritate a elevilor din România au un dispozitiv de pe care le pot accesa”.
În legătură cu ceea ce conțin cele 4.000 de propuneri venite la minister, Cîmpeanu a sintetizat astfel: „Din cele peste 4.000 de propuneri de modificare a variantelor de planuri-cadru puse în dezbatere în data de 5 ianuarie şi aflate în dezbatere până la finalul acestei luni, am reţinut reluarea unor elemente rezultate în urma unor consultări foarte ample. Profilul absolventului ar trebuie să se bazeze, să aibă în centru încrederea de sine, să aibă în centru învăţarea autonomă, să aibă creativitatea, să aibă spiritul antreprenorial şi să aibă capacitate de alegere şi adaptare.
Acestea sunt concluziile pe care am încercat să le sintetizez în urma a tot ceea ce s-a discutat. Nevoile societale exprimate cel mai frecvent, cu care sunt întru totul de acord, sunt egalitatea de şanse, alfabetizarea funcţională, adaptabilitatea la piaţa muncii, creativitate şi inovare, cultură civică şi democratică. Sunt întru totul de acord şi susţin ca planurile cadru şi mai apoi programele pentru fiecare disciplină să reflecte aceste lucruri”.
Planurile-cadru de liceu au fost lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației pe 5 ianuarie 2021.
Aceasta este a doua tentativă de a reforma planurile-cadru din ultimii 3 ani, prima având loc în anul 2018, atunci când Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică un set de planuri-cadru realizate în mod netransparent, fără implicarea actorilor din sistem: elevi, părinți și profesori. După protestele elevilor, planurile respective au fost retrase.
Sursă foto: gov.ro