Cîmpeanu: Inspectorii școlari acum sunt numiți într-o modalitate ipocrită, pentru că nu s-au organizat concursuri / Dela0.ro: Aproape o treime din inspectoratele școlare județene au revenit la PSD, în șase luni de alianță PSD-PNL

13.246 de vizualizări
Foto: © Vladek | Dreamstime.com
Inspectorii școlari “acum sunt numiți într-o modalitate ipocrită, sunt numiți pentru că nu s-au organizat concursuri”, a spus sâmbătă, într-un interviu la Digi 24, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, întrebat despre politizarea sistemului de educație. El a afirmat, însă, că, dacă “în cele mai multe structuri în educație” nu ar exista legături cu politicul, pentru a implementa politicile unui guvern e nevoie de o persoană asumată politic. Comentariile aparțin ministrului sub mandatul căruia s-a blocat concursul de inspectori ce ar fi trebuit să aibă loc anul trecut , iar controlul PNL asupra inspectoratelor școlare județene s-a apropiat de 100%. Acum, potrivit publicației Dela0.ro, prin alianța PNL-PSD, sub același ministru Sorin Cîmpeanu, social-democrații au recâștigat în aproape jumătate de an aproape o treime din inspectorate.

În emisiunea Digi24.ro, Sorin Cîmpeanu a spus că “înainte de depolitizare aș vorbi de eliminarea ipocriziei (…) [Inspectorii] acum sunt numiți într-o modalitate ipocrită, sunt numiți pentru că nu s-au organizat concursuri. O să fie numiți într-o modalitate onestă și asumată: unu – deci, în teritoriu, sub acest nivel trebuie să avem o echipă de profesioniști.”

El a sprijinit ideea ca inspectorii să fie în continuare reprezentanți ai politicului într-un sistem de management care, în rest, nu ar avea legătură cu politicienii:

  • “Directorii de școli, directori adjuncți, vrem să introducem directorul administrativ care să aibă competențe manageriale, trebuie să fie cu toții angajați prin concurs. Inspectorii – nu este un secret – am spus că voi propune o comisie națională de inspecție școlară, din acea comisie națională de inspecție școlară trebuie să facă parte, nici vorbă de vreo legătură cu politicul, trebuie să fie niște oameni foarte… cu probitate profesională și morală incontestabilă, cu experiență didactică și experiență în inspecții școlare. Nicio legătură cu politicul. În cele mai multe structuri în educație nu ai, dar pe de altă parte pentru a implementa politicile unui anumit guvern, ai nevoie de un interlocutor în teritoriu asumat, asumat, nu ‘nu organizăm concursuri și îi numim prin decizia ministrului până când organizăm concursul, dar [nici] nu ne grăbim cu organizarea concursului’. O să fie asumat: da, plătește ce n-a făcut bun și decontează politic, este recompensat pentru ceea ce a făcut bun. Asta numesc eu eliminarea ipocriziei înainte de eliminarea politicului.” (Declarațiile detaliate, la finalul articolului)

În urmă cu un an, sub același ministru Sorin Cîmpeanu, însă în guvernul PNL-USR, era în plină pregătire o ordonanță de urgență pentru organizarea unui concurs național pentru inspectori școlari, proces care n-a mai avut loc, în contextul ruperii acelei coaliții și regrupării politice a PNL într-o alianță cu PSD, în ultima parte a anului. Concursul pentru inspectorii școlari ar fi trebuit să aibă loc înaintea concursului de directori care s-a desfășurat anul trecut, conform aceluiași ministru

Tot sub ministrul Sorin Cîmpeanu s-a ajuns ca, în noiembrie anul trecut, 38 din cele 42 de funcții de inspector școlar general din România să fie deținute de membri PNL și UDMR, iar patru – de persoane susținute de PNL în acele funcții. 

După desemnarea guvernului PNL-PSD, până în prima parte a lunii mai social-democrații reveniți la guvernare au recăpătat aproape o treime dintre inspectoratele școlare județene, după cum a relatat, pe 11 mai, site-ul Dela0.ro. Potrivit sursei citate:

  • 12 inspectori școlari generali au fost schimbați de ministrul Educației Sorin Cîmpeanu în ultimele două luni. În toate cazurile, de la șefia inspectorate școlare județene au plecat liberali, fotoliile lor fiind (re)ocupate de social-democrați. Nu în puține cazuri inspectorii PSD demiși în 2019 și 2020 de Guvernul Ludovic Orban au fost readuși acum în posturile de conducere, printr-o simplă mișcare de pix, de Guvernul Nicolae Ciucă. ”
  • “Inspectoratele în care ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a operat schimbări în ultimele două luni sunt următoarele județe: Argeș, Bacău, Bistrița-Năsăud, Buzău, Dâmbovița, Hunedoara, Maramureș, Neamț, Olt, Sălaj, Sibiu și Timiș.”

Recent, într-o conferință organizată de AVE și Edupedu.ro, Director de viitor, ministrul Cîmpeanu spunea că inspectorii școlari generali și adjuncți vor fi numiți în continuare prin detașare până când va fi gata noua lege a Educației, cel mai devreme în septembrie 2022, cel mai târziu în septembrie 2023. Mai mult, denumirea de inspectorat școlar județean ar putea fi schimbată cu cea de direcție județeană de învățământ, a dat de înțeles Cîmpeanu.

Aceste evoluții au loc într-o perioadă în care alianța PNL-PSD declară că e preocupată de punerea în aplicare a proiectului prezidențial România educată. Pe 5 decembrie 2018, la lansarea raportului “România educată”, președintele Klaus Iohannis critica politizarea din sistem:

  • “Actualele inspectorate școlare trebuie desființate și înlocuite cu structuri de profesioniști. Iar politizarea – când am fost eu inspector, pot să vă spun că nu a existat politizare, pur și simplu. Iar, dacă acum intri într-un inspectorat și nu scot toți carnetul de partid, înseamnă că este o minune. Aceste politizări, și sper că nu mi-o luați altfel decât o spun, aceste politizări se petrec în special în perioade guvernamentale pesediste. Deci, PSD este eminamente politizatorul sistemului educațional – o eroare fundamentală, fiindcă părți esențiale ale sistemului educațional trebuie depolitizate. Nu totul trebuie și nu totul se poate depolitiza, cum foarte bine ați observat.”

Declarațiile de atunci ale lui Klaus Iohannis:

În proiectul “România Educată” prezentat anul trecut, pe baza căruia urmează să fie elaborat un nou pachet de legi ale educației, e prevăzut că inspecțiile școlare nu vor mai fi efectuate de către inspectorate, ci de noul ARACIP, iar în locul inspectoratelor ar urma să apară Centre Județene pentru Învățământ Preuniversitar – detalii aici. Schimbările de la ARACIP au început, prin reorganizarea instituției de la începutul acestui an, înaintea celorlalte modificări propuse în programul România Educată.

Declarațiile lui Sorin Cîmpeanu făcute sâmbătă la Digi 24:

Moderator: Printre propunerile cu care cei de la ‘O voce pentru educație’ se numără, evident, am vorbit aici, statutul profesorului și cariera didactică, digitalizarea de care ne-ați vorbit, dar și depolitizarea sistemului școlar. Cum va arăta depolitizarea sistemului școlar de la anul?

Sorin Cîmpeanu: Înainte de depolitizare aș vorbi de eliminarea ipocriziei. Deci în cadrul acestui management de sistem sunt prevăzute schimbări care nu duc politicul dincolo de limita, să spunem, justificabilă, de bun simț, limita utilizată în orice stat.

Moderator: Politicul ar trebui să se oprească la minister? Iar jos ar trebui să fie angajări… (…) Inspectoratele școlare: cum ar trebui…

Sorin Cîmpeanu: Inspectorii școlari, reprezentanții ministerului în teritoriu ar trebui să fie.

Moderator: Deci numiți în continuare de centru, de ministerul…

Sorin Cîmpeanu: Pe criterii… Nu. Acum sunt numiți într-o modalitate ipocrită, sunt numiți pentru că nu s-au organizat concursuri. O să fie numiți într-o modalitate onestă și asumată: unu – deci, în teritoriu, sub acest nivel trebuie să avem o echipă de profesioniști. Am avut în urmă cu o săptămână, două săptămâni de fapt, o întâlnire cu inspectorul școlar general al Franței. Știți de cât timp este în funcție? Este inspectorul general, cel care se ocupă de toată inspecția școlară, într-un stat care e puțin mai mare decât România, dacă îmi dați voie. Din 2009.

Moderator: Deci nu se schimbă cu fiecare guvern.

Sorin Cîmpeanu: Nu. În momentul în care am interacționat cu această persoană, dați-mi voie să spun, orice, dar orice întrebare am pus pe carieră didactică, pe finanțare, pe mod de organizare, în cele mai mici detalii, era o persoană care se răspundea foarte prompt, foarte exact, foarte la obiect. Ăstea sunt avantajele instalării unor profesioniști și nu a unor schimbări în funcție de elemente care sunt străine educației. Pe de altă parte, însă, o spun. Atâta timp cât… Eu am intrat în politică în anul 2016, am fost și ministru fără să fiu membru al unui partid politic, mi-am dat seama că poți să faci mai puține lucruri din această poziție dacă nu ai și susținere politică, iar ministrul trebuie să lucreze cu niște oameni în teritoriu, dar să lucreze într-o manieră directă asumată.

Mai departe, directorii de școli, directori adjuncți, vrem să introducem directorul administrativ care să aibă competențe manageriale, trebuie să fie cu toții angajați prin concurs. Inspectorii – nu este un secret – am spus că voi propune o comisie națională de inspecție școlară, din acea comisie națională de inspecție școlară trebuie să facă parte, nici vorbă de vreo legătură cu politicul, trebuie să fie niște oameni foarte… cu probitate profesională și morală incontestabilă, cu experiență didactică și experiență în inspecții școlare.

Nicio legătură cu politicul. În cele mai multe structuri în educație nu ai, dar pe de altă parte pentru a implementa politicile unui anumit guvern, ai nevoie de un interlocutor în teritoriu asumat, asumat, nu ‘nu organizăm concursuri și îi numim prin decizia ministrului până când organizăm concursul, dar [nici] nu ne grăbim cu organizarea concursului’. O să fie asumat: da, plătește ce n-a făcut bun și decontează politic, este recompensat pentru ceea ce a făcut bun. Asta numesc eu eliminarea ipocrizie înainte de eliminarea politicului.”

Foto: Vladek | Dreamstime.com Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. Altfel spus, dle ministru, unii dintre inspectori (foștii și actualii numiți provizoriu fără concurs dar care au și tupeul de a da decizii greșite), se numesc inspectori școlari ipocriți – impostori! Soluția?! Luați măsuri și schimbați situația! Altfel se înțelege că acceptați sau ați abandonat-o!

  2. Nu e nevoie de inspectorate școlare la o tara asa mica!!! Posturi în plus.
    Doar birocratie!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cazul “straniu” al școlii online care a entuziasmat o comunitate. Predarea creativă, accesul la tehnologie și adaptarea la un nou curriculum- lecția unei municipalități din Norvegia

Când școlile au trecut online, în primăvară, din cauza pandemiei Covid-19, majoritatea covârșitoare a studiilor din țările lumii au arătat provocările, dificultățile și neajunsurile de care s-au lovit elevii, profesorii…
Vezi articolul

INEDIT Cum s-a desfășurat Marea Adunare Națională de la 1 Decembrie 1918, în plină epidemie de gripă spaniolă, care a ucis între 50 și 100 de milioane de oameni. Cercetarea unui istoric din Alba Iulia: ”Oamenii purtau în jurul gâtului mărgele din căței de usturoi, în speranța prevenirii gripei”

Istoricul Tudor Roșu, de la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia, a realizat o cercetare inedită despre un subiect foarte puțin abordat până acum: modul în care s-a desfășurat…
Vezi articolul

Este masca purtată de școlari la ore o soluție? Ce spun medicii infecționiști. Valeriu Gheorghiță: Nu este fezabil / Adrian Marinescu: Nu este un lucru realizabil / Măsurile esențiale: distanța între copii de 1,5 metri și grupe mici de elevi

Masca de protecție purtată permanent la ore de către școlarii din clasele primare este o măsură care poate fi susținută doar în teorie, însă în practică lucrurile vor sta cu…
Vezi articolul

Finlanda, țară declarată model pentru “reforma” ARACIP, nu are niciun echivalent al ARACIP. Ce se întâmplă cu evaluarea și autorizarea școlilor și grădinițelor în țara unde s-a format și Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu

Modul de reorganizare al agenției care autorizează și evaluează școlile și grădinițele din România a ținut cont de practicile din state cu sisteme performante de educație, inclusiv Finlanda. Așa a…
Vezi articolul

Cele mai uşoare subiecte din ultimii 3 ani, la Matematică, la Evaluarea Naţională. Analiza profesorului Sorin Borodi arată că cele mai multe exerciţii au avut grad de dificultate 2, pe o scară de la 1 la 10

Examenul de Matematică de la Evaluarea Națională 2020 a avut subiectele cu cel mai mic grad de dificultate din ultimii 3 ani, potrivit analizei comparative realizate de profesorul de matematică…
Vezi articolul