“În urma discuțiilor pe care le-am avut cu ministrul Sănătății, aceste date epidemiologice analizate de către cei din sănătate nu ar pune o piedică deschiderii școlilor pe 8 februarie, cu maximă prudență”, a declarat ministrul Educației, în ziua în care președintele Klaus Iohannis va anunța dacă școlile și grădinițele din România vor fi deschise.
Într-o intervenție la Știrile ProTV, Sorin Cîmpeanu a afirmat că analiza epidemiologică realizată înainte de deschiderea școlilor va fi “și din perspectiva calitativă”, adică luând în considerare noile tulpini de coronavirus mult mai contagioase.
Oficialul a anunțat că “evaluările de încadrare într-un anumit scenariu vor fi făcute săptămânal”. “Pentru a certifica acest trend, e nevoie de o perioadă tampon de 72 de ore pentru ca eventuale valori la limită de 1 sau 3 la mie să fie certificate și nu simple accidente”, a precizat Cîmpeanu.
Sorin Cîmpeanu, cele mai importante declarații:
- În UE, din 27 de state doar 3 state nu au deschise școlile sau nu au decizia de a deschide zilele următoare măcar grădinița și învățământul primar: Germania, Danemarca și Portugalia.
- În urma discuțiilor pe care le-am avut cu ministrul Sănătății, aceste date epidemiologice analizate de către cei din sănătate nu ar pune o piedică deschiderii școlilor pe 8 februarie, cu maximă prudență.
- Cu siguranță, va exista o procedură prevăzută în ordin comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației, ordin pe care îl discutăm în această zi. Aș vrea să nu anticipez, pentru că sunt puse laolaltă exigențele din sănătate cu cele din educație.
- Scenariul hibrid a fost eliminat, însă o să luăm în discuție dacă elevul are aparținători cu vulnerabilități certificate medical și atunci el nu va veni la școală, cu prezență fizică. Dacă elevul are simptome, MS și ME recomandă să nu intre în comunitate. Dacă profesorul are vulnerabilități certificate, nu vine.
- Nu se va întâmpla ca toată lumea să vină la școală. Sunt situații similare cu cea din Franța, unde școala se întâmplă cu efective întregi. O clasă cu 30 de elevi, clase identice ca dimensiuni în cele mai multe situații cu cele din România, în bănci cu 2 elevi unul lângă celălalt. În alte sisteme se recomandă păstrarea distanței de 1 metru între elevii din clase diferite, nu între elevii aceleiași clase. Portul măștii e obligatoriu.
- Vom vedea ce facem și cu triajul. Ultima oară, s-a discutat că acest triaj duce la supra-aglomerări. Sunt decizii care se vor lua și vor apărea în acest ordin comun. Colegii mei și la această oră lucrează cu colegii din MS.
- Nu este pregătire din perspectiva acestui ordin. Dar la ora 11:00 voi avea videoconferință cu toți inspectorii școlari din toate județele, pentru pregătire pentru implementarea programului remedial, pentru pregătirea la incendii și anti-covid.
- Copiii care nu au măști „cu siguranță” vor primi măști la intrarea în școală.
- Vorbim de pierderi structurale generate de predarea online în sine, la care se adaugă și pierderile circumstanțiale, legate de lipsa tabletelor, etc. MEC a venit cu extinderea cu până la 8 săptămâni a perioadei de încheiere a mediei, cu micșorarea numărului de note la minimum 2, recuperarea materiei pierdute și resursele financiare. Mai departe, fiecare cadru didactic va putea să propună școlii un program orar pentru recuperarea eficientă. Fiecare școală își va face propriul orar adaptat elevilor.
- Am cerut celor care coordonează campania de vaccinare prioritate sistemică acordată personalului din învățământ. 27.000 s-au vaccinat deja și va veni această prioritate îndată ce vom avea dozele de vaccin.
- E posibil la sfârșitul lunii sau inceputul lunii viitoare [să reînceapă vaccinarea personalului din învățământ – N.Red.].
- Există solicitări a celei mai mari părți din societate de susținere a examenelor la datele planificate, cu prezență fizică. Dacă am păstra și exact aceeași tematică, ar fi ca și cum am spune că elevii nu au pierdut nimic. Dacă nu am adapta tematica la evidența din acest an, ar fi o negare a evidenței. Tematica de Bacalaureat și Evaluarea Națională va fi puternic adaptată la realitățile acestui an.
- Mai întâi să vedem dacă vor putea reveni la școală elevii claselor terminale. Vom anunța și modul în care am adapta programa de examen. În această lună vor afla ce materie au de pregătit pentru examen. Acesta e obiectivul nostru.
- La nivelul celor mici de grădiniță și învățământ primar este cel mai dificil de imaginat o predare online eficientă. Este motivul pentru care 23 de state UE au deschise grădinițele și învățământul primar. Dacă nu am reveni la școală, dincolo de dorința de a putea recupera pierderile, acești copii ar trebui să învețe și cealaltă jumătate de alfabet tot online.
- Acest program de ore de recuperare va putea fi implementat printr-o OUG, va trebui să monitorizăm cum se derulează aceste ore de recuperare. Noi asigurăm plata, cadrul legal, vrem să se și întâmple în interesul elevilor.
- Suntem pregătiți pentru online? Deși nimeni nu își dorește acest lucru, din păcate acest scenariu face parte din cele pesimiste pe care le avem în vedere. Cu siguranță vom fi mai pregătiți. Din punctul de vedere al echipamentelor si al accesului la net, pe 4 februarie vor fi livrate încă 60.000 de laptopuri prin ROSE care se adaugă la echipamentele deja livrate.
- Care e semnalul de alarmă care trimite școala înapoi în online? Analiza epidemiologică o vom face și din perspectiva calitativă și decizia va fi luată în consecință. Evaluările de încadrare într-un anumit scenariu vor fi făcute săptămânal. Pentru a certifica acest trend, e nevoie de o perioadă tampon de 72 de ore pentru ca eventuale valori la limita de 1 sau 3 la mie să fie certificate și nu simple accidente.