„Sunt tablete, care există în școli, stocuri suplimentare, care nu au fost distribuite, pentru că s-au dublat cantitățile de tablete achiziționate de guvern, tablete achiziționate de primării, tablete obținute din alte surse, precum donații. Deci, există stocuri suplimentare. Din aceste stocuri suplimentare se vor distribui tablete copiilor ucraineni”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, sâmbătă, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.
El a spus că sunt atât copii ucraineni care au fost înscriși ca audineți în sistemul de învățământ românesc, cât și cei care vor să continue școala după curriculum ucrainean, aceștia din urmă fiind categoria cea mai numeroasă.
„Cea de a doua categorie, care este cea mai numeroasă, este aceea a elevilor ucraineni care doresc să continue școala după curriculum ucrainean. Pentru acest lucru, au nevoie de sprijin logistic, în primul rând, din partea școlilor românești, este vorba de spații, este vorba de echipamente electronice care le vor fi puse la dispoziție”, a spus ministrul Cîmpeanu.
El a mai precizat că „această decizie are legătură cu siguranță și cu ceea ce au anunțat autoritățile ucrainene că suspendă examenele naționale în acest an. Este suficient să frecventezi cursurile online pentru a avea certificat de absolvire, fie că vorbim de gimnaziu, fie că vorbim de liceu.”
Ministrul Educaţiei a subliniat că echipamentele electronice, tabletele, nu sunt luate de la elevii români pentru a fi date celor ucraineni, ci sunt furnizate din stocuri suplimentare, dând ca exemplu situaţia de la Colegiul Mihai Viteazu din Ineu.
„A ajuns în atenția publicului situația de la Colegiul Mihai Viteazu din Ineu. Aș vrea să vă precizez foarte clar cum stau lucrurile în această situație. La Ineu, în județul Arad, au ajuns muncitori dintr-o fabrică de componente auto, care a fost delocalizată din Ucraina. Acești muncitori au copii. Numărul lor este de 40. Este vorba de şapte copii care au vârsta de grădiniță, de cinci copii care au vârsta pentru învățământul primar, de 20 de copii pentru gimnaziu și de cinci copii pentru liceu, în total 40. Pentru grădiniță, s-a creat o grupă specială.
Pentru învățământ primar, cei șapte elevi au fost distribuiți în clase, alături de elevii români, pe baza solicitărilor pe care părinții le-au făcut pentru a avea statut de audient. La fel și pentru cei cinci elevi de liceu. Au fost distribuiți în clase, alături de elevi români. Pentru cei 20 de elevi de gimnaziu s-a creat o clasă specială. Acești copii trebuie sprijiniți și sunt sprijiniți. Tabletele care le sunt repartizate unora dintre acești copii, le vor fi repartizate începând cu ziua de luni, săptămâna viitoare. Nu sunt, subliniez, nu sunt tablete care se iau de la copiii români. Sunt tablete, care există în școli, stocuri suplimentare, care nu au fost distribuite, pentru că s-au dublat cantitățile de tablete achiziționate de guvern, tablete achiziționate de primării, tablete obținute din alte surse, precum donații. Deci, există stocuri suplimentare. Din aceste stocuri suplimentare se vor distribui tablete copiilor ucraineni. În niciun caz nu se va lua vreo tabletă de la vreun copil român pentru a se da altora. Am vrut să precizez foarte clar acest lucru, așa cum l-am precizat, încă de săptămâna trecută, la fel de clar tuturor școlilor și grădinițelor din România.”, a declarat ministrul.
În legătură cu acest subiect, Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, a scris într-o postare pe Facebook că inspectoratele școlare județene au tablete:„ISJ-urile sunt pline cu aceste tablete. Nu mai sunt solicitate, unele sunt stricate. Ne rugăm de operatori să le repare în garanție. Dacă tot zac acolo, de ce nu le-ar folosi copiii ucraineni, acolo unde sunt stocuri?”.
Amintim că Sorin Cîmpeanu menționa pe 2 noiembrie 2021 motivele pentru care predarea online va fi evitată. Atunci ministrul declara că nu toți elevii au echipamente adecvate: „Totuși, tocmai ce am primit un mesaj din partea unui profesor din județul Timiș care are 4 copii și are nevoie de 5 echipamente și de o conexiune la internet capabilă să susțină atâtea conexiuni simultan. Răspuns: nu toți elevii din România au echipamente adecvate, înțelegând că, pentru ciclul superior al liceului, tableta, în opinia mea și de data aceasta este o opinie personală, este un instrument neadecvat, este nevoie de un laptop”.
Remarcăm faptul că până acum nu au fost anunțate aceste stocuri și ministerul nu a luat nicio măsură care să fie anunțată public de a distribui stocurile în școlile unde elevii romani aveau nevoie.