Ministrul Educației a explicat în ce constă evaluarea standardizată interdisciplinară digitalizată care ar urma să înlocuiască tezele semestriale, pe care spune că o susține și că ar fi venit din partea Consiliului Național Elevilor. Cîmpeanu a dat mai multe detalii despre această procedură, a spus că elevii vor fi evaluați nu de profesorul de la clasă ci de doi evaluatori care nu se cunosc între ei, iar evaluarea ar urma să fie la nivel de item, pentru a putea cunoaște lacunele. Ministrul a spus că acum așteaptă ca experții în științele educației să spună dacă această evaluarea va fi obligatorie sau nu.
Ministrul a anunțat noua structură a anului școlar 2022-2023, anul fiind împărțit pe module de predare-învățare, în locul semestrelor:
- 5 septembrie – 21 octombrie – modulul 1
- 22-30 octombrie – vacanță de toamnă pentru toți elevii
- 31 octombrie – 22 decembrie – modulul 2
- 23 decembrie – 8 ianuarie 2023 – vacanța de iarnă
- 9 ianuarie – 6 aprilie – modulele 3 și 4
- 7 aprilie – 18 aprilie – vacanța de primăvară
- 19 aprilie – 16 iunie – modulul 5
- 17 iunie – 4 septembrie – vacanța de vară
Vacanța din luna februarie 2023 va fi decisă de fiecare inspectorat școlar județean pentru toate școlile din județ în perioada 6-24 februarie și va avea o durată de o săptămână.
- Școala altfel – o săptămână la alegerea școlilor în perioada 26 februarie – 6 aprilie (modulul 4)
- Săptămâna verde – o săptămână la alegerea școlilor în perioada 19 aprilie – 16 iunie 2023 (modulul 5)
- Descarcă de aici calendarul anului școlar viitor, pe module, prezentat de ministrul Educației. Prima zi de școală este pe 5 septembrie 2022, iar în februarie 2023 elevii au o vacanță „mobilă”, de o săptămână, decisă de inspectoratele școlare
Redăm declarațiile ministrului pe subiectul propunerii de introducere a unei evaluări standardizate:
Reporter: Care va fi compoziția mediei având în vedere că nu mai există tezele?
Sorin Cîmpeanu: Evident că avem un plan, dar acest plan trebuie să fie certificat de experți în educație. Astăzi vom anunța ce avem, avem structura anului școlar, raportarea la calendar. În măsura validării de către experții în științele educației, vom modifica regulamentul de funcționare (ROFUIP) și când vom modifica vom anunța. V-am spus, principiul este acela al eliminării tezelor obligatorii la nivel semestrial.
Reporter: Aceste evaluări standardizate vor fi prevăzute cu note care vor fi trecute în catalog și vor conta la medie sau nu?
Sorin Cîmpeanu: „Încă o dată – aceste modificări vor face parte din modificarea regulamentului de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar. Nu îmi arog dreptul de a mă substitui experților în științele educației. V-am comunicat exact ceea ce am considerat și am dorit să vă comunic”.
Reporter: De ce încă nu există o decizie în acest sens?
Sorin Cîmpeanu: „V-am comunicat că structura anului școlar a fost validată în comisia de dialog social. Este o primă parte. V-am comunicat, de asemenea, că intenționăm să analizăm foarte serios acea solicitare de eliminare a tezelor semestriale. După ce vom analiza foarte serios acest lucru, modificarea va fi cuprinsă în regulamentul de funcționare și va fi comunicată public”.
Reporter: Va exista un subiect unic la nivel național, prin această evaluare?
Sorin Cîmpeanu: „Dacă am spus că este standardizată și dacă mai adaug că este și digitalizată și dacă, vă reamintesc, m-am angajat ca încă din acest an școlar să avem la nivel de pilot atât Bacalaureatul cât și Evaluarea Națională organizate în acest fel, standardizat și digitalizat, mai exact să colectăm răspunsurile pe fiecare item, pe fiecare subiect în parte, pentru a avea o relevanță care să ne ajute în fundamentarea deciziei. Și am dat acest exemplu – că în momentul de față pentru un elev nota la 6 la matematică poate să fie la limita alcătuită din subiecte care te conduc la nota 2 la algebră și la 10 la geometrie. În momentul de față nu vedem decât nota 6, dar când vedem rezultatele pe itemi știm că trebuie să acționăm într-o parte și că stăm bine în altă parte.
(…) Corectarea să nu se mai facă de către profesorii cu care elevul lucrează tot anul, ci să fie distribuită electronic către doi evaluatori, care nu se cunosc între ei. Asta va crește relevanța evaluării. De asemenea, standardizată înseamnă că vom culege răspunsurile elevilor, dacă au 20 de întrebări, pe fiecare întrebare în parte, separat. Elevul va beneficia și de acest rezultat care îl va putea ajuta în pregătirea lui, să știe unde a înregistrat lipsuri și unde a fost bun. Va fi de ajutor și profesorilor pentru a vedea progresul înregistrat.”
Articol în curs de actualizare
Foto: © Aleksandr Proshkin | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.